Gå til innhold

Noen som er I overgangsalder og går på hormoner, og kan hjelpe meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er i postmenopause på 4 året .har gått på hormonbehandling sise året,men etter 10 månder fikk jeg blødning,oppdaget da livmorslimhinne på 7 mm,gynekolog mente det var for lite utrogestan. Gikk på 2 spray lenzetto og 100mg utrogestan. Tok pipelleprøve og celleprøve alt fint,samt negativ hpv. Økte dosen til 200 mg utrogestan. En måned etter kontroll med ultralyd da var livmorslimhinne 3,2 mm.har i denne perioden hatt små blødninger. Har nå gått på denne dosen 2 spray lenzetto og 200mg utrogestan hver dag i 6 månder,men blør fortsatt ca hver 14 dag...legen ville jeg skulle gå på en kur ,ved å ta pause fra utrogestan i 16 dager,så de neste 12 dager 2 spray lenzetto og 300mg utrogestan, så slutte med både utrogestan og lenzetto i noen dager,da ville jeg få blødning...jeg har gått de 16 dagene kun på lenzetto uten utrogestan, er nå på den delen av kuren hvor jeg skal gå 12 dager på lenzetto og utrogestan 300mg, og har befunt å blø før kuren er ferdig jeg begynte å blø på dag 10 av 12 dager..jeg er livredd kreft,men har jo vært sjekket med prøver for 6 mnd siden.og hadde gynekologisk undersøkelse sjekk for 3 uker siden,da var alt fint..men hvorfor blør jeg,og hvorfor klarer ikke utrogestan å holde livmorslimhinne nede?

Anonymkode: 3e33a...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er i postmenopause på 4 året .har gått på hormonbehandling sise året,men etter 10 månder fikk jeg blødning,oppdaget da livmorslimhinne på 7 mm,gynekolog mente det var for lite utrogestan. Gikk på 2 spray lenzetto og 100mg utrogestan. Tok pipelleprøve og celleprøve alt fint,samt negativ hpv. Økte dosen til 200 mg utrogestan. En måned etter kontroll med ultralyd da var livmorslimhinne 3,2 mm.har i denne perioden hatt små blødninger. Har nå gått på denne dosen 2 spray lenzetto og 200mg utrogestan hver dag i 6 månder,men blør fortsatt ca hver 14 dag...legen ville jeg skulle gå på en kur ,ved å ta pause fra utrogestan i 16 dager,så de neste 12 dager 2 spray lenzetto og 300mg utrogestan, så slutte med både utrogestan og lenzetto i noen dager,da ville jeg få blødning...jeg har gått de 16 dagene kun på lenzetto uten utrogestan, er nå på den delen av kuren hvor jeg skal gå 12 dager på lenzetto og utrogestan 300mg, og har befunt å blø før kuren er ferdig jeg begynte å blø på dag 10 av 12 dager..jeg er livredd kreft,men har jo vært sjekket med prøver for 6 mnd siden.og hadde gynekologisk undersøkelse sjekk for 3 uker siden,da var alt fint..men hvorfor blør jeg,og hvorfor klarer ikke utrogestan å holde livmorslimhinne nede?

Ditt neste innlegg bør inneholde avsnitt, dette er håpløst å lese. Takk for meg i denne tråden.

Anonymkode: 90708...6a6

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ditt neste innlegg bør inneholde avsnitt, dette er håpløst å lese. Takk for meg i denne tråden.

Nydelig god hjelp, takk for svaret!😉

Anonymkode: e5868...053

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og ikke minst setninger med punktum. Blir som å lese mens man holder pusten. Mister totalt fokus og klarer ikke få med meg hva TS skriver. Blir liksom bare masse babbel. Omformuler, så kan det hende vi kan svare deg, TS. 

Anonymkode: 0a60c...41a

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Må du ta noe fôr overgangsalderen da? 
Er der selv og sliter med hetetokter. 
Men orker ikke å putte hormoner for å få det bort. Det varer ca i mnd så er det borte en god stund. 

Anonymkode: 04691...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går på hormoner, men har fortsatt egen syklus og skal derfor ta progesteron som du gjør nå, noen dager fast hver mnd. Jeg får alltid blødning mot slutten av de dagene, helt vanlig :) 

Anonymkode: 27f89...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er i postmenopause på 4 året, har gått på hormonbehandling sise året,
Men etter 10 månder fikk jeg blødning, oppdaget da livmorslimhinne på 7 mm,

Gynekolog mente det var for lite utrogestan.
Gikk på 2 spray lenzetto og 100mg utrogestan.

Tok pipelleprøve og celleprøve alt fint,samt negativ hpv.

Økte dosen til 200 mg utrogestan.

En måned etter kontroll med ultralyd da var livmorslimhinne 3,2 mm. har i denne perioden hatt små blødninger.
Har nå gått på denne dosen 2 spray lenzetto og 200mg utrogestan hver dag i 6 månder,men blør fortsatt ca hver 14 dag...
Legen ville jeg skulle gå på en kur, ved å ta pause fra utrogestan i 16 dager, så de neste 12 dager 2 spray lenzetto og 300mg utrogestan, så slutte med både utrogestan og lenzetto i noen dager, da ville jeg få blødning...

Jeg har gått de 16 dagene kun på lenzetto uten utrogestan, er nå på den delen av kuren hvor jeg skal gå 12 dager på lenzetto og utrogestan 300mg, og har befunt å blø før kuren er ferdig.
Jeg begynte å blø på dag 10 av 12 dager..

Jeg er livredd kreft,men har jo vært sjekket med prøver for 6 mnd siden, og hadde gynekologisk undersøkelse sjekk for 3 uker siden, da var alt fint..

Men hvorfor blør jeg,og hvorfor klarer ikke utrogestan å holde livmorslimhinne nede?

#hjelpsom for de som har tungt for det lengre oppe :D

Anonymkode: a2886...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til trådens tittel. Hvis du skriver en TL;dr så kan jeg sikkert svare

Anonymkode: d48a4...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...