AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #1 Del Skrevet 15. desember 2024 Men det er ikke sosialt akseptert og familien blir skuffet, og sier det er trist å være alene og det "får jeg ikke lov til". Prøvde faktisk på at jeg ville bli hjemme i fjor, men fikk beskjed om jeg fikk bli med nordover på feiring, siden jeg ikke kunne sitte alene. Misforstå meg rett - jeg liker familien min, og er heldig som har familie som vil meg vel og setter pris på meg. Jeg vet det er mange som skulle ønske de hadde noen å feire med, så føler et er fælt å tenke sånn. Men beslutningene om hvor familien skal feire jul blir tatt over hodet på meg, og det er stresset med reising for å komme seg julefeiring og ikke sove i eget hus/seng som gjør til at jeg egentlig har lyst å bli hjemme. Hadde jeg feiret jul hjemme eller det hadde vært en dagstur/kunne reise hjem på kvelden så hadde det vært noe annet, men det krever flere timer i bil og overnatting i annet hus. Jeg synest helt ærlig det er noe jækla stress med julefeiring nå. For meg betyr jula fri fra jobb og kunne tenke meg å bruke tiden til å slappe av å ikke stresse med denne reisingen og feiringen av jul i et fremmed hus og bruke de første dagene av ferien på dette. Hater også sterkt å reise på disse reisedagene som alle andre reiser. Jeg er singel og i 30-åra og jeg skjønner jo at jeg ikke har noe å komme med når jeg skal ytre ønske om hvor jul skal feires. Flertallet må bestemme. Trives veldig godt som singel men dette er faktisk første gangen jeg faktisk skulle ønske jeg hadde en egen liten familie for da kunne jeg faktisk bare ha sagt at vi blir hjemme og feirer for oss selv. Sånn, måtte bare få det ut. Jeg skal prøve å stille om hodet nå til at det blir en hyggelig julefeiring med familien. Og skal jeg definitivt bruke de siste dagene av ferien hjemme og ikke reise noe sted på nyttårsaften. Er det flere som har det sånn? Anonymkode: a2400...ae1 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #2 Del Skrevet 15. desember 2024 Forklar dem hvor stressende det er, og feir jul alene. Det er en eneste jul, si at du kan feire med dem igjen neste år. Anonymkode: 9c33c...677 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #3 Del Skrevet 16. desember 2024 Jeg har feiret jul ufrivillig pga sykdom og familie problemer flere år, og det er ikke noe hyggelig. Man vet ikke hvordan det er før man har prøvd det selv, så det er jo bare å sette seg på bakbeina og si at du skal være hjemme hos deg selv i år, så får du erfare om det er hyggeligere enn å reise langt av gårde på familiejul. Anonymkode: d2edd...da2 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #4 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har feiret jul ufrivillig pga sykdom og familie problemer flere år, og det er ikke noe hyggelig. Man vet ikke hvordan det er før man har prøvd det selv, så det er jo bare å sette seg på bakbeina og si at du skal være hjemme hos deg selv i år, så får du erfare om det er hyggeligere enn å reise langt av gårde på familiejul. Anonymkode: d2edd...da2 Feiret jul alene- skulle det være Anonymkode: d2edd...da2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #5 Del Skrevet 16. desember 2024 Du har rett i at det er sosialt uakseptabelt og det er litt av problemet. Det er altså viktigere for alle at du spiller med enn at du får den julen du trives best med. Den kan være at familien din er redd for at det vil slå tilbake på dem sosialt hvis det blir kjent at du heller sitter alene på julaften enn å reise hjem. Enten at andre tror dere har konflikter eller at familien din ikke bryr seg om at du er alene. Å være alene på julaften er likestilt med å være stakkarslig. Jeg håper du klarer å bryte med denne forventningen både for egen og andres del slik at forestillingen om at det nødvendigvis er synd på folk som feirer jul alene brytes. Nå er det litt i seneste laget å avlyse årets julefeiring, men neste år håper jeg at du klarer å være tydelig nok på at du faktisk ønsker å feire jul i ditt eget hjem. Anonymkode: b7955...370 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 16. desember 2024 #6 Del Skrevet 16. desember 2024 Jeg (40+, singel) feiret min første alenejul for noen år siden pga sykdom (jeg måtte ikke, men innså at det var den beste løsningen) og syntes i grunnen det var overraskende deilig, jeg kan godt gjøre det igjen, selv om jeg har et godt forhold til familien og de bor i nærheten. Det vanskeligste var egentlig deres reaksjoner, at de ble så unødvendig lei seg og bekymret på mine vegne. Å slippe stress og forventinger, å kunne gjøre ting på mine egne premisser (som kronisk singel kjenner jeg meg igjen i dette med å ikke få bestemme så mye selv på sånne dager...) - det er ikke så dumt. Prøv det til neste år, om ikke annet er det verdt et forsøk og få tanken ut av systemet. 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #7 Del Skrevet 16. desember 2024 Familien min hadde ikke «godtatt» at jeg satt hjemme alene på julaften, selvom det hadde vært helt greit for meg. Så jeg reiser bort i julen! Bestilte reise til sydligere strøk, og blir borte på julaften og romjulen. Det gikk en sjokkbølge gjennom familien da jeg ga beskjed om dette, men det ble godtatt. Anonymkode: 143e3...8bb 1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 16. desember 2024 #8 Del Skrevet 16. desember 2024 Mamma satt alene første julen etter at pappa døde. Hun ville det og syntes det var helt fint. Men det var vanskelig for oss andre. Alene julaften, liksom... Men hver og en av oss må ta egne valg og stå i det. Jeg hadde bortreist familie i fjor og er uten dem i år også. Evig glad for en bror som åpner hjertedøren. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #9 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg er singel og i 30-åra og jeg skjønner jo at jeg ikke har noe å komme med når jeg skal ytre ønske om hvor jul skal feires. Anonymkode: a2400...ae1 Som singel uten barn i 30-åra så bestemmer du selv hva du gjør hvilke dager hele året. Du har den største friheten det er mulig å ha. Si julen betyr veldig lite for deg, men at i år har du meldt deg som frivillig. Så finner du en organisasjon, og gir foreldra dine fred. Anonymkode: 8d4bd...ffc 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brukerano Skrevet 16. desember 2024 #10 Del Skrevet 16. desember 2024 Skjønner deg. Jeg skulle ønske jeg kunne være alene i julen. Neste år tror jeg at jeg vim ordne så jeg er alene en plass 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 16. desember 2024 #11 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Men det er ikke sosialt akseptert og familien blir skuffet, og sier det er trist å være alene og det "får jeg ikke lov til". Prøvde faktisk på at jeg ville bli hjemme i fjor, men fikk beskjed om jeg fikk bli med nordover på feiring, siden jeg ikke kunne sitte alene. Misforstå meg rett - jeg liker familien min, og er heldig som har familie som vil meg vel og setter pris på meg. Jeg vet det er mange som skulle ønske de hadde noen å feire med, så føler et er fælt å tenke sånn. Men beslutningene om hvor familien skal feire jul blir tatt over hodet på meg, og det er stresset med reising for å komme seg julefeiring og ikke sove i eget hus/seng som gjør til at jeg egentlig har lyst å bli hjemme. Hadde jeg feiret jul hjemme eller det hadde vært en dagstur/kunne reise hjem på kvelden så hadde det vært noe annet, men det krever flere timer i bil og overnatting i annet hus. Jeg synest helt ærlig det er noe jækla stress med julefeiring nå. For meg betyr jula fri fra jobb og kunne tenke meg å bruke tiden til å slappe av å ikke stresse med denne reisingen og feiringen av jul i et fremmed hus og bruke de første dagene av ferien på dette. Hater også sterkt å reise på disse reisedagene som alle andre reiser. Jeg er singel og i 30-åra og jeg skjønner jo at jeg ikke har noe å komme med når jeg skal ytre ønske om hvor jul skal feires. Flertallet må bestemme. Trives veldig godt som singel men dette er faktisk første gangen jeg faktisk skulle ønske jeg hadde en egen liten familie for da kunne jeg faktisk bare ha sagt at vi blir hjemme og feirer for oss selv. Sånn, måtte bare få det ut. Jeg skal prøve å stille om hodet nå til at det blir en hyggelig julefeiring med familien. Og skal jeg definitivt bruke de siste dagene av ferien hjemme og ikke reise noe sted på nyttårsaften. Er det flere som har det sånn? Anonymkode: a2400...ae1 Er du ikke herre i ditt eget hus? Dette kan du bestemme selv 💕 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 16. desember 2024 #12 Del Skrevet 16. desember 2024 Til nød kan du vel lyve på deg en liten influensa eller noe dagen før du skulle reist? Host, host. Feber. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #13 Del Skrevet 16. desember 2024 Det er så rart at man skal ta så hensyn til at folk ikke skal sitte alene, at man tvinger dem som vil være alene til å ikke sitte alene. Min krystallkule ser at du blir eksponert for en liten magesjau lillejulaften. Ikke noe alvorlig, men du tør ikke å ta risikoen på å smitte andre Anonymkode: 23472...3fe 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #14 Del Skrevet 16. desember 2024 Jeg har hatt julaften alene stort sett de fleste åra etter jeg flyttet ut som 17 åring (er 51 nå) Syns det er superdeilig å bare slappe av denne dagen i eget selskap, går som regel en lang tur på dagen og kikker på de som raser rundt i panikk for å kjøpe noe de har glemt. Nå jeg kommer hjem igjen slapper jeg av med ei god bok foran peisen, eller hører på noen lp plater. Styrer bevist unna digitale medier, for det blir mer enn nok skjerm resten av året. 1 og 2 juledag er det som regel brunch med familie den ene dagen og venner den andre dagen, så ser andre mennesker i jula også. Anonymkode: da21b...b9a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #15 Del Skrevet 16. desember 2024 Det er lov å prøve noe nytt. Anonymkode: be6bb...279 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #16 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Men det er ikke sosialt akseptert og familien blir skuffet, og sier det er trist å være alene og det "får jeg ikke lov til". Prøvde faktisk på at jeg ville bli hjemme i fjor, men fikk beskjed om jeg fikk bli med nordover på feiring, siden jeg ikke kunne sitte alene. Misforstå meg rett - jeg liker familien min, og er heldig som har familie som vil meg vel og setter pris på meg. Jeg vet det er mange som skulle ønske de hadde noen å feire med, så føler et er fælt å tenke sånn. Men beslutningene om hvor familien skal feire jul blir tatt over hodet på meg, og det er stresset med reising for å komme seg julefeiring og ikke sove i eget hus/seng som gjør til at jeg egentlig har lyst å bli hjemme. Hadde jeg feiret jul hjemme eller det hadde vært en dagstur/kunne reise hjem på kvelden så hadde det vært noe annet, men det krever flere timer i bil og overnatting i annet hus. Jeg synest helt ærlig det er noe jækla stress med julefeiring nå. For meg betyr jula fri fra jobb og kunne tenke meg å bruke tiden til å slappe av å ikke stresse med denne reisingen og feiringen av jul i et fremmed hus og bruke de første dagene av ferien på dette. Hater også sterkt å reise på disse reisedagene som alle andre reiser. Jeg er singel og i 30-åra og jeg skjønner jo at jeg ikke har noe å komme med når jeg skal ytre ønske om hvor jul skal feires. Flertallet må bestemme. Trives veldig godt som singel men dette er faktisk første gangen jeg faktisk skulle ønske jeg hadde en egen liten familie for da kunne jeg faktisk bare ha sagt at vi blir hjemme og feirer for oss selv. Sånn, måtte bare få det ut. Jeg skal prøve å stille om hodet nå til at det blir en hyggelig julefeiring med familien. Og skal jeg definitivt bruke de siste dagene av ferien hjemme og ikke reise noe sted på nyttårsaften. Er det flere som har det sånn? Anonymkode: a2400...ae1 Forstår det er vanskelig å stå på sitt og på det å feire alene når det blir tatt slik i mot. Det er jo en litt vanskelig balanse å ikke såre familien, ofre seg for fellesskapet osv. Noen mulighet for å lyve på deg endring i jobbsituasjon? Være frivillig på julefeiring til organisasjoner? Venn som er blitt alene og trenger selskap? Mange muligheter 😁 Anonymkode: 09aee...290 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #17 Del Skrevet 16. desember 2024 Mine foreldre bryr seg ikke. Jeg skulle feire jul hos de, men de ville heller reise til huset i Spania å feire jul der. De var at jeg er singel og ikke har barn. Så nå må jeg spørre venninner om jeg feire med en av de. Men de har jo sin egen familie å feire med. Så jeg vurderer faktisk å være alene. Anonymkode: b146f...315 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #18 Del Skrevet 16. desember 2024 Jeg har en veldig liten familie å feire med, men kunne absolutt tenkt meg å feire jul helt alene i fred og ro et år. Jeg tror at eldre generasjoner har vanskelig for å forstå dette, da de ikke har hatt noe særlig egentid og heller ikke har tenkt på det. Eldre er så vant til å ha masse folk og barn rundt seg. Men tida har endret seg og sånn er det bare. Det er annerledes i dag og jeg kunne gjerne have myself a merry little christmas 🎄☃️✨️✨️✨️ Anonymkode: 933df...162 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #19 Del Skrevet 16. desember 2024 Million skrev (4 timer siden): Til nød kan du vel lyve på deg en liten influensa eller noe dagen før du skulle reist? Host, host. Feber. Dette! "Psykolog i sovepose" sier en hvit løgn for å ta vare på egne ønsker og behov er bare bra! Anonymkode: f77fc...98f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #20 Del Skrevet 16. desember 2024 Jada, veldig mange som har det sånn - jeg har hatt det sånn lenge, men foreldrene er gamle og man vet ikke hvor lenge de har igjen, og jeg er ønsket. Dessuten har jeg bare ett søsken og det ville blitt for mye på vedkommende om jeg bare hadde tenkt på meg selv. Derfor ville det bli svært egoistisk å bare tenke på meg og mitt. Når man har gamle foreldre må man stille opp litt. Jeg løser det ved å redusere antall dager og sier at jeg skal må/skal jobbe, og derfor ikke kan være hjemme mer enn tre-fire overnattinger. Kunne selvsagt tatt mer ferie, men er åpen om at jeg faktisk ikke ønsker å bruke feriedagene mine på å være hjemme midt på vinteren. Ofte er det drittvær og man må sitte inne et lite hus og ei trang stue hele dagen. Det er ikke avslappende i det hele tatt. Som flere vel er inne på her og der - de er heldige de som har foreldrene og øvrige familiemedlemmer bare noen timer unna - eller en buss- eller trikketur - så man kan besøke dem, kanskje ta en overnatting, og så den påtvungne delen av jula over. Anonymkode: 9da9e...347 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå