Gå til innhold

Andre som kompenserer med julegaver til barna pga liten familie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, gutten min får alltid mange gaver fra oss. Han får ca 5-6 gaver fra resten av familien. Men søskenbarna på begge sider, har veldig store familier, så de får sikkert 30 gaver hver. Derfor synes jeg det er kjekt at han også har litt å pakke opp 😊. Ene året var han ferdig med sine, og søskenbarna hadde 20 gaver igjen. Såg at han ble lei seg, da var han bare 4 år. Så etter det kjøper jeg heller flere gaver. 

Anonymkode: 9e206...d1e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi søsken kjøpte alltid julegaver til hverandre. Fikk penger av foreldrene våre og de ble med hver vår gang. Det kostet typisk 50-100kr. Tre søsken. Vi syns det var kjekt å finne gaver selv og lete etter noe søskene kunne like. 

Høres kanskje feil ut, men dersom familiemedlemmene gir 4 pakker med ting barna ikke ønsker/syns er gøy, så hadde jeg kanskje kompensert noe. En venninne av meg fikk alltid svarte sokker i flerpakning av tanten, ullklær fra besteforeldrene/forbruksklær og rare gaver fra onkelen (husker hun fikk en krimbok som ca 10åring og hjemmelaget marsipan som barn). Syns liksom barna kan få noe gøy i julen. Kjekt for de å ha en leke, bok de ønsker seg, spill el. Voksne kan fort bli praktisk og tenker egentlig på hva foreldrene tenker barna trenger, ikke hva barna egentlig ønsker seg. 

Det trenger ikke være dyre gaver. Kan også være brukt.

Anonymkode: a54bc...160

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være gave fra nissen, katten,  hunden også. Evt gave fra mor og far utenom felles. Feks gavekort på kino med noe julegodt og gavekort på badeland med en liten leke ved siden av.

Anonymkode: a54bc...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare på KG jeg har hørt om folk som mener det ikke er lov å gi mer enn én julegave (én pakke). 

Noen som vet hvor det kommer fra? 

Anonymkode: 9db2e...938

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Min datter får én gave til utenom fra oss foreldre, vi har ikke familie. Kjøper fra hunden, nissen, osv, pluss flere fra oss.

Anonymkode: e184d...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kompenserer ikke, siden mine barn får en del gaver, men likevel kjøper jeg/vi flere gaver til hvert barn. Ingen regel at barnet kun skal få 1 gave fra foreldre. 

Hunden er flink tll å kjøpe til alle, bortsett fra til meg.....

Nissen er også innom med gaver om natta, men ikke til meg.....

Jeg er nok ikke snill nok 🤷‍♀️

Anonymkode: c89bf...740

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Er alenemor med null kontakt med barnets far. Selvfølgelig må jeg kompensere og det er både dyr pakkekalender, julestrømpe og ekstra gaver fra meg. Fem julegaver fra meg hittil. Mulig jeg må kjøpe ny vinterjakke også som også blir en gave til henne. 

Hun får mange gaver av venninner da. 

Anonymkode: 9768f...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Mine barn får fire gaver utenom gaver fra oss foreldre. Det er fra besteforeldre, onkel og oldemor. Vi er ikke så mange i familien, og venner har vi ikke en gaveordning med.

Jeg føler jeg må kompensere for dette, da jeg får med meg at så mange barn får så mye. To av barna mine som har kommet i tenårene nå er selvsagt litt oppmerksom på hva andre får også. Jeg har til nå kjøpt fire gaver til dem hver, sånn at de har åtte gaver til sammen på julaften. 

Andre som føler de må kompensere? 

Anonymkode: 4a6a6...362

for en syk tankegang 😵‍💫 Ungen min fikk fem gaver i fjor. Fem fine gaver, tror faktisk hun fikk alt hun ønsket seg . Hva er poenget med overflod? Bare for å være sikker på at ungene dine ikke skal sette pris på det de får eller? 

Anonymkode: 0a686...c41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er bare på KG jeg har hørt om folk som mener det ikke er lov å gi mer enn én julegave (én pakke). 

Jeg blir så misunnelig på alle her som har familie som greier å kontrollere seg. 20+++ gaver per barn fra giverglade besteforeldre. De har fått beskjed år etter år, ungene opplever overload av alle gavene og leker omtrent ikke med halvparten fordi det blir for mye, vi har bedt dem begrense seg litt og at en gave holder i langr baner, men de blir bare sure og kjøper enda mer. Kjelleren er stappfull av kasser med leker som ingen gidder å leke med. De har altfor mye. Det er galskap! Vi fikk en gave fra hver giver da vi var små, hvorfor holder ikke dette???

Anonymkode: e58b4...44f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

for en syk tankegang 😵‍💫 Ungen min fikk fem gaver i fjor. Fem fine gaver, tror faktisk hun fikk alt hun ønsket seg . Hva er poenget med overflod? Bare for å være sikker på at ungene dine ikke skal sette pris på det de får eller? 

Anonymkode: 0a686...c41

Syk faktisk, ville ikke akkurat kalle det syk tankegang- da vet du ikke hva det er. Folk er forskjellige. Ungene mine setter veldig stor pris på det de får. Det er ikke OVERFLOD med åtte gaver, noen store, noen små. Helt greit å svare i tråden, men sånne svar er så dømmende og unødvendig. Ting er ikke svart/hvitt her! 

Anonymkode: 4a6a6...362

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ha alltid gjort dette. Ene familien vi feirer med fikk store tårn, mens mine fikk 3-4 så jeg kompenserer. Gjorde det for første gang ikke i fjor og det var litt vondt når besteforeldre fikk fler gaver enn barnet på 7 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gjør det. Har veldig liten familie, barnet får to (kanskje tre) gaver som ikke er fra oss foreldre. Jeg tror ikke mitt barn blir bortskjemt av å få like mange gaver som andre barn, så jeg skammer meg ikke over dette.

Anonymkode: dbaab...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, alle husdyr, nissen og andre kjøper gaver til ungene. Veldig liten familie, og ene siden er litt uforutsigbare (noen år gir de dyre gaver, andre år gir de ingenting). Så vi foreldre kompanserer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kompenserte. Noen dyre og andre nyttige og noen tøysegaver. Det som ble vanskelig var når jeg fikk meg samboer med stor familie og barn. Det var ganske mye misunnelse da noen år. De fikk like mange gaver, men ikke så fine. Ikke alle legger sin sjel i det når de kjøper gaver. Vi hadde begge god økonomi. 

Anonymkode: bd730...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Antall gaver betyr ingenting. Som andre sier, det er jo pris som betyr noe, og om barna får det de virkelig vil ha. Vi har også liten familie, barna får få gaver. 

Anonymkode: 66165...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøsser av tanken på hva jeg skal gjøre med mitt barn. Eneste familie jeg har er min mor på 70 og min bror som er og blir ungkar. Min mann og hans familie er muslimer. Vurderer å skrive fra bestefar, selv om min far døde for noen år siden, ellers blir det vel nissen, katta, rudolf...:P

Anonymkode: 5f445...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kompenserer. Er 100% alenemor. Datteren får to gaver pluss de fra meg. Jeg teller ikke gaver, men gir henne stort sett det hun ønsker seg.

Anonymkode: 9c362...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

*Bump*

Noen som vet? Er det regionalt, kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...