Gå til innhold

Hvilke regler for skjermbruk har deres 13-åring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Utenom at skjermtid på Pc og mobil skrur seg på kl 21, så har vi ingen bestemmelser. Han er mye ute med kompiser, trener både håndball og fotball - så da ser vi ingen grunn til å ha bestemmelser ut over dette.

Anonymkode: e584e...c96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Utenom at skjermtid på Pc og mobil skrur seg på kl 21, så har vi ingen bestemmelser. Han er mye ute med kompiser, trener både håndball og fotball - så da ser vi ingen grunn til å ha bestemmelser ut over dette.

Anonymkode: e584e...c96

Er telefonen skrudd av på dagtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
minister-mio skrev (8 minutter siden):

Ingen

noen har abdisert fra foreldrerollen leser jeg. Gir du virkelig 13-åringen fri flyt??? 

Anonymkode: dc54e...3e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

noen har abdisert fra foreldrerollen leser jeg. Gir du virkelig 13-åringen fri flyt??? 

Ja, det er ikke mye skjermbruk så har ikke vært behov for å begrense det. Pc til skolearbeid og meldinger til venner av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen restriksjoner her da det ikke trengs. 

Han går ut med venner, gjør det godt på skolen, trening osv. Slik har det alltid vært og så lenge han følger opp sine ting så er det ingen grunn for at vi skal ha restriksjoner.. Er jo begrenset hvor mye tid de har når det er vanlige uker og skole. Og når de har fri så har de fri. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har valgt å ikke ha faste regler for skjermbruk for min 13-åring, fordi jeg mener det er viktigere å lære barnet mitt selvregulering og ansvar enn å håndheve strenge grenser. Jeg tror på å gi frihet med veiledning, slik at barnet kan utvikle en naturlig balanse mellom skjermtid og andre aktiviteter.

En annen grunn til at jeg ikke har strenge regler, er at jeg vil prioritere å lære bort nettvett gjennom samtaler og gradvis erfaring. Når barnet får muligheten til å utforske digitale plattformer under oppsyn og i trygge rammer, får det også tid til å forstå hva som er trygt, og hva man bør være kritisk til på nettet. Jeg tror at denne gradvise tilnærmingen er bedre enn å plutselig gi total frihet uten forberedelse.

Ved å være fleksibel kan jeg også tilpasse meg ulike situasjoner. For eksempel kan det være perioder hvor det er naturlig med mer skjermtid, som i ferier, eller mindre, når det er travelt med skole. Samtidig unngår jeg konflikter som ofte kan oppstå med strenge regler, og legger heller opp til åpenhet og dialog om skjermbruk.

Jeg mener også at dette er en viktig del av forberedelsen til voksenlivet. Barnet mitt må etter hvert lære å sette egne grenser, både med skjermbruk og andre ting, og da er det bedre å starte nå med støtte og veiledning, enn å vente til de må håndtere alt på egen hånd. Dette handler ikke om å la være å bry seg, men om å lære barnet mitt å håndtere den digitale hverdagen på en moden og ansvarlig måte.

Anonymkode: c8f41...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skjermtid her heller. Hun skrur selv mobilen på "ikke forstyrr" når hun legger seg. Ellers er hun på trening hver dag og gjør lekser mellom middag og trening, så det blir lite tid til å bruke telefonen. Nettbrett har vi aldri hatt i hus, men hun bruker chromebook en del, men da lekserelatert. 

Sitter ca 10 min på mobilen på morgenen og sjekker den inn imellom ila dagen, så bruker hun den en liten halvtime på kvelden i sofaen. Ellers har hun lite data, så den sparer hun til å sjekke snapper fra venner når hun ikke er hjemme. 

Anonymkode: e4823...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...