AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #1 Del Skrevet 15. desember 2024 Jeg kan omtrent ingenting om hudpleie. Jeg tror jeg har kombinert hud. Strever mer med at jeg blir blank i T-sonen enn at jeg får tørr hud, men kan få tørr hud spesielt i vinterhalvåret. Mitt store problem er mørke ringer under øynene, men disse har jeg hatt siden jeg var barn og jeg antar det er genetisk eller har sammenheng med høye kinnben/innhulte øyne. Ellers har jeg store porer/sorte prikker på nesen. Av og til urenheter, men er generelt ikke plaget med det. Rutinen min ser slik ut: - Vasker ansiktet om morgenen med vann - Fuktighetskrem (Elizabeth Arden Visible Difference Refining Moisture Cream Complex) - Øyekrem (Ole Henriksen Banana Bright Eye Cream) - Bruker hudsminke - Renser med CeraVe Blemish Control Cleanser på kvelden - Ca 1 gang i uken bruker jeg The Ordinary Niacinamide 10% + Zinc 1% serum. Jeg synes denne har gjort huden min bedre og tenker å øke til 2 ganger i uken. Jeg har også hørt mye bra om retinol og tenker at jeg skal starte med dette en gang i uken. Er det noen som vet noe om hudpleie som kan gjøre huden min bedre (mindre porer, jevnere, mer "glow")? Hvis noe kan hjelpe mine mørke ringer under øynene ville det vært fantastisk. Har hørt at det kan være bra med en krem med vitamin C på dagtid? Jeg bruker allerede øyekrem med vitamin C (tror jeg), det er kanskje nok? Anonymkode: aa233...329 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 16. desember 2024 #2 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg kan omtrent ingenting om hudpleie. Jeg tror jeg har kombinert hud. Strever mer med at jeg blir blank i T-sonen enn at jeg får tørr hud, men kan få tørr hud spesielt i vinterhalvåret. Mitt store problem er mørke ringer under øynene, men disse har jeg hatt siden jeg var barn og jeg antar det er genetisk eller har sammenheng med høye kinnben/innhulte øyne. Ellers har jeg store porer/sorte prikker på nesen. Av og til urenheter, men er generelt ikke plaget med det. Rutinen min ser slik ut: - Vasker ansiktet om morgenen med vann - Fuktighetskrem (Elizabeth Arden Visible Difference Refining Moisture Cream Complex) - Øyekrem (Ole Henriksen Banana Bright Eye Cream) - Bruker hudsminke - Renser med CeraVe Blemish Control Cleanser på kvelden - Ca 1 gang i uken bruker jeg The Ordinary Niacinamide 10% + Zinc 1% serum. Jeg synes denne har gjort huden min bedre og tenker å øke til 2 ganger i uken. Jeg har også hørt mye bra om retinol og tenker at jeg skal starte med dette en gang i uken. Er det noen som vet noe om hudpleie som kan gjøre huden min bedre (mindre porer, jevnere, mer "glow")? Hvis noe kan hjelpe mine mørke ringer under øynene ville det vært fantastisk. Har hørt at det kan være bra med en krem med vitamin C på dagtid? Jeg bruker allerede øyekrem med vitamin C (tror jeg), det er kanskje nok? Anonymkode: aa233...329 Rutinen din er egentlig ganske grei, men den kan bli bedre tilpasset din hudtype. Jeg har selv kombinert hud, og det har tatt en del prøving og feiling å finne ut hva som funker. Å rense med bare vann om morgenen er fint, spesielt nå vinterstid da huden fort kan bli dehydrert. Du kan fint bruke niacinamide i t-sonen oftere, dette er et produkt som kan brukes daglig hvis huden tolererer det. Niacinamide bidrar bl.a. til å balansere talgproduksjonen, så det er en virkestoff som er gunstig spesielt for kombinert, fet og uren hud. Fuktighetskremen din er ikke optimal for kombinert hud, da den inneholder en del komedogene ingredienser som kan tette porene og gjøre at t-sonen føles mer fet/oljete. Noen gode kremer for kombinert hud er f.eks. Bioderma Sensibio Defensive Cream Beauty of Joseon Dynasty Cream Clinique Moisture Surge Skincity Skincare Light Moisturizer First Aid Beauty Ultra Repair Firming Collagen Cream Ole Henriksen Strenght Trainer Peptide Boost Moisturizer Når det gjelder rensen din, er jeg usikker på hvor godt den fjerner sminke. Ettersom du har store porer/hudormer på nesen, er det ekstra viktig å være nøye med fjerning av hudsminke. Du kan eventuelt bruke en oljerens/balm først, f.eks TO Squalane Cleanser, for å løse opp sminken effektivt, og bruke Blemish Control etterpå. Den inneholder forøvrig en del ingredienser som kan virke uttørkende på huden, så du kan vurdere å bytte til f.eks. Foaming Cleanser fra samme merke nå i vinterhalvåret. Bruk av uttørkende produkter kan føre til at huden produserer mer talg. Jeg vil foreslå at du vurderer å eksfoliere med BHA/salicylsyre èn til to kvelder i uka. BHA har den egenskapen at den løser opp talg dypt i porene, og vil dermed hjelpe deg å redusere de sorte prikkene og forebygge at det dannes nye. BHA er også antibakteriell og antiinflammatorisk. Eksfoliering vil også hjelpe huden med å kvitte seg med overskudd av døde hudceller, slik at huden framstår glattere og får mer glød (mye døde hudceller kan gjøre at huden ser matt og gusten ut). Dersom du ikke har spesielt sensitiv hud, kan du fint bruke 2% BHA, f.eks. TO Salicylic Acid Solution. Retinol kan bidra både til å balansere huden, hjelpe mot urenheter, reparere solskader, redusere fine linjer og rynker og forebygge for tidlig hudaldring. Det er et effektivt virkestoff som kan gi hudirritasjon, så det er viktig at man starter med en lav konsentrasjon èn kveld i uka, og tilvenner huden gradvis. Det er ny lovgivning på trappene som vil redusere tillatt konsentrasjon av retinol i produkter solgt over disk fra 1% som er tillatt i dag, til maks 0,3%, men dette vil ta noen år å fase ut. Det vil fortsatt bli mulig å få tretinoin på resept, slik jeg har forstått. Uansett, så er en konsentrasjon på 0,2-0,3% retinol fint å starte med, f.eks TO Retinol 0,2% In Squalane. Merk at dette er et oljebasert serum. Dersom du heller ønsker et produkt med lotion-konsistens, er COSRX The Retinol 03% et godt alternativ. Her et forslag til rutine for innføring av aktive ingredienser for "nybegynnere": https://www.heltkrem.no/rutine/scqwhrv2un0fal2x9hf42f901ryilo Om du ønsker å innføre C-vitamin i hudpleierutinen din, kan det være greit å vite at et serum vil være mer effektivt enn en (dag)krem. Kremer og serum er formulert ulikt, de inneholder ulike ingredienser og har ulike funksjoner for huden. Serum inneholder sterkere konsentrasjoner av aktive virkestoffer og er beregnet på å virke dypere i huden, ikke bare på overflaten. Man kan selvsagt velge en krem som inneholder aktive ingredienser også, men fordi en krem - i motsetning til et serum - også inneholder diverse fuktighetsgivende og fuktighetsbevarende ingredienser, kan dette gå på "bekostning" av mengde eller konsentrasjon av aktive virkestoffer som kremen kan inneholde. I tillegg kan fuktighetsbevarende ingredienser - som har som oppgave å forhindre fuktighetstap ved å danne en beskyttende hinne på huden - samtidig hindre andre ingredienser i å trenge ned i huden. Både niacinamide og C-vitamin er såkalte antioksidanter, som har det til felles at de beskytte huden mot frie radikaler, som påskynder nedbrytingen av celler, og dermed forårsaker hudaldring. Frie radikaler er molekyler som dannes i kroppen som en respons på giftstoff i miljøet, som for eksempel sigarettrøyk eller soleksponering. Det er ikke nødvendig å bruke både niacinamide og c-vitamin, men det heller ingen ting i veien for det. Om du ønsker å bruke begge deler, vil jeg foreslå et serum som inneholder begge virkestoffene, f.eks. Skincity Skincare First Concentrate. Noe dyrere i innkjøp, men drøyt i bruk og gir huden fin glød. Inneholder også mange gode fuktighetsgivende ingredienser. Når det gjelder øyekrem, er det nok begrenset hvor mye du får gjort med de mørke ringene dersom du "alltid" har hatt dem. Den øyekremen du bruker, inneholder ganske riktig c-vitamin, som skal kunne lysne og jevne ut hudtonen. Alternativt kan du prøve en øyekrem/serum med retinol eller retinal, f.eks. Beauty of Joseon Revive Eye Serum eller La Roche-Posay Redermic Retinol Yeux.. Det ble langt, men håper det kan være til hjelp 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #3 Del Skrevet 16. desember 2024 Roci,kan jeg spørre deg..hva er best av amino acids og hyaleronic acids? Altså i serum? Evt skal man bruke begge? Anonymkode: b9236...53c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 16. desember 2024 #4 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Roci,kan jeg spørre deg..hva er best av amino acids og hyaleronic acids? Altså i serum? Evt skal man bruke begge? Anonymkode: b9236...53c Ja klart😊 Hva som er best, kommer bl.a. an på hudtype, preferanser og hvilke forventninger du har til resultatet. Selv har jeg aldri helt fått til hyaluronsyre, og opplever at amino acids gir mye mer fukt og glød. De kan kombineres om ønskelig, men jeg vet ikke om du vil oppnå noen merkbart bedre resultater av det. Vær obs på at TO Amino Acids + B5 inneholder panthenol, en form for B-vitamin som enkelte kan reagere på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #5 Del Skrevet 16. desember 2024 Roci skrev (8 minutter siden): Ja klart😊 Hva som er best, kommer bl.a. an på hudtype, preferanser og hvilke forventninger du har til resultatet. Selv har jeg aldri helt fått til hyaluronsyre, og opplever at amino acids gir mye mer fukt og glød. De kan kombineres om ønskelig, men jeg vet ikke om du vil oppnå noen merkbart bedre resultater av det. Vær obs på at TO Amino Acids + B5 inneholder panthenol, en form for B-vitamin som enkelte kan reagere på. Ok,er fukt jeg er ute etter. Litt tørr hud pga retinal. Kan amino acids brukes sammen med retinal? Anonymkode: b9236...53c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #6 Del Skrevet 16. desember 2024 Ts her. Tusen takk for et godt og utfyllende svar! Takk for at du forklarer så godt Jeg skal se på produktene du foreslår og gjøre litt research, det er mye lettere når jeg forstår litt mer Anonymkode: aa233...329 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 16. desember 2024 #7 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Ok,er fukt jeg er ute etter. Litt tørr hud pga retinal. Kan amino acids brukes sammen med retinal? Anonymkode: b9236...53c Ja, det kan den😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 16. desember 2024 #8 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ts her. Tusen takk for et godt og utfyllende svar! Takk for at du forklarer så godt Jeg skal se på produktene du foreslår og gjøre litt research, det er mye lettere når jeg forstår litt mer Anonymkode: aa233...329 Bare hyggelig😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå