Gå til innhold

Psykiatrien sier at jeg har definitivt ikke personlighetsforstyrrelse, men at jeg har noen trekk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fra forskjellige personlighetsforstyrrelser. Så der diagnosene mine er listet opp så står det trekk fra x-personlighetsforstyrrelse, c-personlighetsforstyrrelse og v-personlighetsforstyrrelse. Samtidig sier de at jeg definitivt ikke har personlighetsforstyrrelse og de ønsker ikke å utrede meg for det heller da de mener jeg ikke har det. Jeg har aldri blitt utredet for det dersom det er sånn at utredningen av det foregår med skjemaer. 

Anonymkode: 80cc9...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fra forskjellige personlighetsforstyrrelser. Så der diagnosene mine er listet opp så står det trekk fra x-personlighetsforstyrrelse, c-personlighetsforstyrrelse og v-personlighetsforstyrrelse. Samtidig sier de at jeg definitivt ikke har personlighetsforstyrrelse og de ønsker ikke å utrede meg for det heller da de mener jeg ikke har det. Jeg har aldri blitt utredet for det dersom det er sånn at utredningen av det foregår med skjemaer. 

Hva er x-v osv? Du må skrive hva de heter antar borderline,unnvikende...og?

Anonymkode: 499a5...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er x-v osv? Du må skrive hva de heter antar borderline,unnvikende...og?

Anonymkode: 499a5...83f

Det er ikke viktig hva konkret jeg har. Spørsmålet var egentlig hvorfor de kan skrive at jeg har trekk av det og skrive opp dette som diagnoser jeg har, men likevel så vil de ikke utrede det og de sier også selv at jeg ikke har personlighetsforstyrrelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle vil ha trekk fra en eller annen personlighetsforstyrrelse, men det skal være ganske alvorlig og mye før det er noen sykdom. 

Anonymkode: 9b2f4...f71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har vi ikke alle et snev av noe? Synd alt mellom himmel og jord må få en merkelapp. 

Anonymkode: 7c3e4...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg forstår det, betyr det at deler av symptombildet ditt, samsvarer med enkelte symptomer på disse personlighetsforstyrrelsene - men ikke i så stor grad at det finnes grunnlag for utredning. Nå vet jeg ikke hvilke personlighetsforstyrrelser eller trekk det er snakk om, men noe kan vel være grunnet traumeresponser, eller bli brukt til å bredere forklare vanskene dine.

For eksempel: mange kan oppleve konsentrasjonsvansker eller overdreven glemskhet, uten å stille til kravene for en ADHD-diagnose.

Det beste svaret får du nok om du spør behandleren din direkte.

Anonymkode: 6bcc6...673

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har mange ulike typer personlighetstrekk, det er ikke enten/eller, men en skala. Skal man faktisk få en diagnose for personlighetsforstyrrelse, må det være tilstrekkelig mange symptomer til stede samtidig.

Sitat

Personality is more accurately described as a sliding scale rather than an ‘on or off’ switch. Take the personality trait of ‘friendliness’ for example. You might describe someone as not-friendly, or extremely-friendly, but the chances are good that most people would show some degree of friendliness that falls in-between not-friend and extremely-friendly. Using the DSM ‘on or off’ method, it is not possible to rate someone as being ‘in between’ having a personality diagnosis or not. Despite the fact that the DSM forces clinicians to make binary and not dimensional diagnoses, personality diagnoses are still made, because the DSM descriptions are ‘good enough’ to describe how some people habitually act.

https://www.mentalhealth.com/library/everyone-has-a-personality

Anonymkode: be831...9a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt mer vanlig å ha blandet personlighetsforstyrrelse enn en av de klare diagnosene. Men dette betyr jo at du har trekk fra ulike diagnoser (hvilket alle har), men ingen i klinisk grad.

Personlighetsforstyrrelser tar lang tid å utrede, og gjøres ikke bare med skjemaer, men man bruker kartleggingskjemaer med spørsmål som utgangspunkt for om det er indikasjon.

Anonymkode: ae280...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr vel bare at du ikke passer 100% inn i en av "boksene" de har lagd, som er diagnoser. 

Anonymkode: 73fb2...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er ikke viktig hva konkret jeg har. Spørsmålet var egentlig hvorfor de kan skrive at jeg har trekk av det og skrive opp dette som diagnoser jeg har, men likevel så vil de ikke utrede det og de sier også selv at jeg ikke har personlighetsforstyrrelse. 

Fordi de er dps, og dps vil ALLTID fokusere på personlighetsforstyrrelse. Aner ikke hvorfor! Kjenner ingen som har gått inn der for utredning uten å få en eller annen notis om personlighetsforstyrrelse i journalen. Finner de ikke en hel, så får du jaggu «blandet» eller «trekk av» - tror de liker veldig godt å sette slike diagnoser bare. 

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er forsåvidt mer vanlig å ha blandet personlighetsforstyrrelse enn en av de klare diagnosene. Men dette betyr jo at du har trekk fra ulike diagnoser (hvilket alle har), men ingen i klinisk grad.

Personlighetsforstyrrelser tar lang tid å utrede, og gjøres ikke bare med skjemaer, men man bruker kartleggingskjemaer med spørsmål som utgangspunkt for om det er indikasjon.

Nei, dette med uthevet stemmer jo ikke. Men det burde vært sånn! 

Anonymkode: 8e07a...053

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mennesker har trekk fra ulike "personlighetsforstyrrelser" eller en type personlighet om du vil. Personlighetsforrstyrrelse betyr at man passerer en grense der trekkene går over i det sykelige og blir ødeleggende i forhold til å kunne ha jobb, relasjoner osv. Man har ganske store avvik i oppførsel, adferd og tanker når man går over de grensen til sykelig.

Anonymkode: fedec...470

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, dette med uthevet stemmer jo ikke. Men det burde vært sånn! 

Det kommer helt an på hvor og av hvem du utredes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det kommer helt an på hvor og av hvem du utredes.

Det er mulig, men jeg er i en støttegruppe for en spesifikk sykdom og alle jeg kjenner der som har vært innom dps har denne erfaringen. Vi snakker hele landet. 

Det betyr at jeg i alle fall tror det er ganske vanlig, og det er svært betenkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ble utredet nå sist så hadde jeg først noen innledende samtaler rundt hvordan jeg har det i hverdagen, hva som er problemene mine nå. 

Det var disse to samtalen som førte til videre utredning. Så den første psykologen hadde ikke noen skjema for selve personlighets forstyrrelse eller for å avklare andre diagnoser. Det var mer for å avklare om jeg trengte utredning og hvilken utredning som skulle utføres. 

Dersom psykologen du snakker med i de innledende samtalene mener man ikke har  alvorlige nok problemer til å utredes videre for en diagnose så får man heller ikke det. 

Vi har alle noe vi sliter med og som kan knyttes mot flere av personlighetforstyrrelsene, men det er ikke alltid det er så mye  eller så alvorlig at man trenger behandling for det. Så de fleste som sliter med noe som ikke kvalifiseres til en av personligjetsforstyrrelsene vil få dette skrevet i epikrisen.  

Jeg ble også utredet for adhd for eksempel da veldig mange rundt meg mener jeg har det, men jeg fikk ikke diagnosen selv om de og TikTok er helt overbevist at jeg har det. For selv om jeg har «alle» trekkene så er de ikke sterke nok til at det kvalifiseres som en diagnose. De er bare en del av alle personlighets trekkene mine blandet sammen med sterk angst og uro. 

Anonymkode: c791f...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er mulig, men jeg er i en støttegruppe for en spesifikk sykdom og alle jeg kjenner der som har vært innom dps har denne erfaringen. Vi snakker hele landet. 

Det betyr at jeg i alle fall tror det er ganske vanlig, og det er svært betenkelig. 

Men da har du vel allerede en diagnose? 

Det er ikke alt som krever en utredning med skjema. Mener du at alle som er i den gruppen har blitt diagnostisert med personlighetsforstyrrelse uten å ha fylt ut skjema? 

Eller har de blitt henvist til støtte gruppen uten diagnose utredning. 

Jeg har blitt utredet 3 ganger de siste 30 årene på tre forskjellige DPSer og alle av de brukte skjema da jeg ble utredet. De var mye mer omfattende nå enn for 20-30 år siden, men det har vert skjema for utredning av personlighetsforstyrrelse hver gang. 

Også for angst og depresjon. 

Jeg ble ikke utredet med skjema da jeg skulle på stressmestringskurs for eksempel, da jeg ikke trengte diagnose for det ut over at jeg slet med å få til hverdagen. 

Anonymkode: c791f...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er hverdagen nå. Alle skal få.

Anonymkode: 7dc94...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...