Gå til innhold

Far kjører uten førerkort

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du må anmelde...som mor til barn..hva om denne pappa skal endag hente mitt barn ( da ol hun skal hjem til barnets venn etc)

Og hva skjer om han kommer i bilulykke og ikke har førerkort...

I vegtrafikkloven § 31 står det at brudd på loven straffes med bot eller med fengsel i inntil ett år. Hvis forholdet blir anmeldt til politiet vil du nok risikere å få en bot (forelegg) for å ha kjørt uten førerkort, som sannsynligvis vil være på rundt 8000 kroner.

Straffen for å kjøre uten førerkort er bøter på noen tusen. Problemet oppstår dersom han er involvert i en ulykke. Da gjelder ikke forsikringen på bilen (for førerens del), og føreren blir ansvarlig for forsikringsselskapets utlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Er DU ansatt for å håndheve loven? 

Anonymkode: f5787...971

Nei, men jeg har moral når jeg vet om kriminalitet. 

Anonymkode: a8b6d...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, faren glemmer da ikke automatisk hvordan en kjører bil selv om førerkortet ikke ligger i lommeboka.

Ikke bland deg. Hans problem om han blir stoppet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han ikke har lappen så gjelder ikke forsikringen, noe som kan gjøre han til gjeldsslave. Noe som igjen går ut over barna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spør du meg, har dette stor betydning.

Så lenge han er edru mens han kjører, hadde jeg ikke lagt meg borti dette. 

Anonymkode: 7528d...0d8

Førerkort eller ikke, han er i minst like stor risiko som alle andre når det gjelder ulykker.

Uten førerkort vil ikke forsikringen dekke skade hverken for han, barna eller eventuelle skadelidende ofre.

Her bør du melde fra om ham gjør det.

Anonymkode: 01837...0e0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre sier, forsikringen vil ikke gjelde om barna dine får skade. Du bryr deg kanskje ikke om det heller, Ts?

Hans samboer, som ev. låner bilen til ham, risikerer bøter også.

Dette er en mann som så tydelig ikke har impulskontroll, ikke greier å rette seg etter lover og regler, ikke har evne til å reflektere over potensielle følger av egne handlinger - og som faktisk heller ikke bryr seg om at han setter egne barn i fare, og at de ved ev. skade ikke vil få erstatning pga. ham.

Dette er en mann som ikke bryr seg.

Og du synes det er greit med å bare gi ham en advarsel, Ts?? Hvor mange ganger siste 10 årene har han egentlig kjørt dine barn, det er garantert ikke første gang! Og du kan ikke ha kontroll på hva han gjør og ikke gjør når ungene er hos ham.

Dessuten, nå som du har "klikket" på ham er det også en risiko for at han gjør en avtale med ungene som du aldri vil få vite om "mamma er jo alltid så overbeskyttende, selvfølgelig ville jeg aldri kjørt dere om jeg ikke var en god sjåfør - jeg kjører dere gjerne til det dere nå skal, men da må det være vår lille hemmelighet for mamma, så blir det spørsmål så var det selvfølgelig min samboer/nabo/andres foreldre som kjørte, ikke jeg. Men skal dere komme dere dit i tide så har vi ikke tid til å vente på at min samboer kommer hjem om et par timer, så skal jeg kjøre dere?". Tenåringer som er mer opptatt av her og nå, de vil trolig gå med på dette, uansett hva de ev. lover deg, Ts.

Eneste rette er å melde dette til politiet, og så ringe dem igjen hvis/når du vet at barnas far kjører (men da må du også være rask, så politiet kan ta ham på fersken!".

Anonymkode: 872bf...298

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Førerkort eller ikke, han er i minst like stor risiko som alle andre når det gjelder ulykker.

Uten førerkort vil ikke forsikringen dekke skade hverken for han, barna eller eventuelle skadelidende ofre.

Nettopp! 

Anonymkode: a8b6d...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Veldig uenig. Far mistet kortet fordi han kjørte i ruspåvirket tilstand. Da har man temmelig dårlig dømmekraft og en dårlig forståelse av konsekvenser. 

Dømmekraften hans er fortsatt elendig, siden han kjører rundt uten sertifikat og  enten er for dum til å forstå at han kan bli sittende med milliongjeld opp til ørene og potensielt fengselsstraff om noe skjer.

Alt dette tyder jo på at han ikke tar gode valg, og da blir det bare dumt å si at han sikkert er en trygg sjåfør.

Anonymkode: d0d54...ff4

Ja, rusen/rusproblemene førte til det. Hvis bf fremdeles har problemer med rus er jeg enig, det skrev jeg også i innlegget. Ts skriver dog kun om det i fortid så da gikk jeg ut i fra at det var et tilbakelagt kapittel.

Uten rusen/rusproblemene er ikke han noen dårligere sjåfør. Rusavhengighet er en sykdom, og ikke sier ingenting om en persons moral eller dømmekraft i etterkant av at sykdommen er tilbakelagt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kun hvis man som passasjer har et medvirkningsansvar, det har ikke barn under 18 år. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja, rusen/rusproblemene førte til det. Hvis bf fremdeles har problemer med rus er jeg enig, det skrev jeg også i innlegget. Ts skriver dog kun om det i fortid så da gikk jeg ut i fra at det var et tilbakelagt kapittel.

Uten rusen/rusproblemene er ikke han noen dårligere sjåfør. Rusavhengighet er en sykdom, og ikke sier ingenting om en persons moral eller dømmekraft i etterkant av at sykdommen er tilbakelagt. 

Jeg gikk også ut i fra at han ikke har rusproblemer nå, men jeg står likevel bak min vurdering. Det at han nå kjører uten førerkort til tross for de potensielt store, livslange konsekvensene det kan medføre om han havner i en ulykke, viser at han fortsatt har elendig dømmekraft 10 år senere. Normale mennesker vil ta en kjapp risikovurdering, en risk vs reward, øyeblikkelig se at konsekvensene er alt for alvorlige, og derfor velge å ikke sette seg bak rattet på en bil uten førerkort.

Mennesker med dårlig impulskontroll, dårlig forståelse for konsekvenser, lav terskel for risiko-atferd og lite respekt for lover og regler, vil sette seg bak rattet på en bil uten førerkort. Alt dette er egenskaper som ikke er synonymt med en trygg sjåfør.

Om bilen tilhører hans samboer, kan det også gå ille for henne om han havner i en ulykke. Ikke bare kan han bli begravd i gjeld og potensielt må sone i fengsel, men samboeren vil også få en økonomisk knekk. Hun vil også stå i fare for å miste førerkortet og kanskje måtte sone. Å låne vekk bilen til noen man vet ikke er skikket til å kjøre (enten fordi de er ruset eller ikke har førerkort), er straffbart.

Han klarer ikke å se lenger enn egen nesetipp, og derfor bør han ikke være ute i trafikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg ikke lagt meg oppi. Han kan kjøre bil. Og det er hans problem om han blir tatt. 

Anonymkode: 123a2...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt uenig. Ts sin jobb er å sørge for et best mulig samarbeidsklima med far og at barna er trygge. Far har hatt setervikatet før og er like trygg som enhver annen sjåfør, med mindre ts fremdeles er bekymret for rus. 

ved å melde til politiet skaper hun en unødvendig konflikt som bare går ut over barna, og mest sannsynlig gjør politiet i henting, og alt du sitter igjen med av resultat er et dårlig samarbeidsklima. 

Jeg ville mye heller i ettertid kunne se mine voksne barn i øynene og si at jeg svelget noen kameler for deres skyld, en att jeg red moralens bølge. Fordi rett skal faen meg være rett! 

Loven skal følges. Hadde aldri latt en fyllekjører kjøre mine barn.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi barna beskjed om at de ikke setter seg  i bilen med faren bak rattet. 
De har lov å nekte , og egentlig burde samboeren hans får samme beskjeden 

Anonymkode: c4a86...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde uten tvil tatt dette videre.
Om en tidligere har risikert andres liv med fyllekjøring så skal en virkelig bevise at en er i stand til å ha ansvaret for andres liv. 
Når en da velger å kjøre selv om en mangler førerkort med alt det innebærer så er det ensbetydende med at en ikke tar kjøring serøst på noe som helst måte.  
Da mangler en konsekvensforståelse eller det som verre er, at enkelte her synes dette er greit er vel litt av årsaken til trafikkbilde vi dessverre enda har i dag.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde absolutt ringt politiet ja. Og lært opp barna til at de på ingen måte skal sette seg i en bil med han bak rattet. 

Anonymkode: c7d41...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten førerkort i stressa juletrafikk der det bulkes i hytt og pine , det kan bli dyrt . Og mye verre ting kan skje ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Veldig uenig. Far mistet kortet fordi han kjørte i ruspåvirket tilstand. Da har man temmelig dårlig dømmekraft og en dårlig forståelse av konsekvenser. 

Dømmekraften hans er fortsatt elendig, siden han kjører rundt uten sertifikat og  enten er for dum til å forstå at han kan bli sittende med milliongjeld opp til ørene og potensielt fengselsstraff om noe skjer.

Alt dette tyder jo på at han ikke tar gode valg, og da blir det bare dumt å si at han sikkert er en trygg sjåfør.

Om det fortsatt er tilfellet er poenget til enkelte av oss i denne tråden at barna ikke skal sitte på med han uansett, lappen eller ikke. 

Men det å kun klage på dette med manglende lappen, om man føler faren faktisk er en ok sjåfør, forsurer bare samarbeidsmiljet. 

Anonymkode: e7834...5fe

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jo, den vil dekke barna. Og andre skadelidende. Men selskapet kan stille regress mot den ansvarlige. 

Den eneste som risikerer økonomisk ruin her er faren.

Eneste jeg ville vært opptatt av er risiko for barnas liv/helse. Derfor er det revende likegyldig for meg, og barna, om faren har lappen eller ikke. Sliter han med rus, eller er en elendig sjåfør, så skal ikke barna inn i den bilen, lappen eller ikke. 

Anonymkode: e7834...5fe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde absolutt tatt dette videre med rette myndighet. Enig i at en advarsel er naturlig, men den hører det jo ut som han har fått. Du trenger ikke advare om anmeldelse, du har advart om at det han gjør ikke er ok og han har gitt faen i det.

Selvfølgelig er den faktiske ulykkesrisikoen lavere enn hvis han aldri hadde sittet bak rattet før, men fyren har aktivt blitt fratatt sertifikatet nettopp fordi han ikke har innehatt den modenheten og den ansvarsfølelsen man mener er nødvendig for å ha førerkort. Hans måte å oppføre seg på, og forholde seg til andres sikkerhet på, var så håpløs og uansvarlig at man mente han var uegnet til å ha lappen. Folk kan selvfølgelig modnes og utvikles, men det at han selv ikke "gidder" å ta lappen er jo et rimelig klart symptom på at han ikke tar det alvorlig nå heller.

Anonymkode: fe6fb...6c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...