Gå til innhold

Sparer dere til barna?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er deres tanker med tanke på sparing til barna? Jeg er veldig usikker på hvor mye de skal få. Vil de skal lære seg å spare selv og ikke bare få. Samtidig så tar det jo håpløst lang tid å spare seg opp en egenkapital (hvert fall her vi bor). 

Sparer dere til barna? Hvor mye tenker dere å gi når de blir store? 

Vi har tenkt vi muligens vil gi de hjelp til ek, men ikke gi de i en sum når de blir 18 som de kan fjase bort. Barna er foreløpig små så vi vet lite om hvordan typer de blir sånn sett. Selv har vi alltid vært sparsommelige og vi har ikke vært de som har tulla bort penger i ungdommen, men vet jo aldri. 

Anonymkode: 59ed5...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi sparer til familien. Har faste trekk til ASK/fond hver måned. Dette vil både være nok til egenkapital bolig barn, og egen pensjon. Men beløp til egenkapital blir først låst når første skal kjøpe, da mye kan skje før den tid. 

Så har de selvfølgelig egne høyrentekonti. Der står dåpspenger, pengegaver, konfirmasjonspenger, med mer. Og en del pengegaver fra oss. De står til en viss grad fritt til å bruke herfra da det er deres penger, men vi snakker mye om sparing og langsiktighet, så får til en god balanse mellom å unne seg noen gjennomtenkte ting, men spare det meste.

Lappen, bunad og slikt, tar vi bare direkte. 

Anonymkode: edb3b...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke særlig til barna. Vi sparer I fond, og prioriterer å betale ned på bolig. Da har vi trygghet om noe skjer en av oss, og det er mulighet å stille sikkerhet eller låne opp for å gi barna en sum ved boligkjøp.

De har sparekonto der et forskudd på arv står + litt ekstra fra en oldemor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Håper vi blir å ha bedre økonomi når barna har blitt voksne, og at vi da kan hjelpe dem økonomisk. 

Anonymkode: 93720...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnetrygden går til barnet. Setter av 750 på fond og 1000 på sparekonto. Hun er 1 år og et par dager og er nå oppe i 50 000. Det går nok til egenandel bolig når den tid kommer

Anonymkode: 1afe7...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer 800 kr i fond per måned til hvert av barna. De vet det ikke, og kommer heller ikke til å få vite det før de er større. Og så får de det når de skal kjøpe bolig, får barn, eller på en annen måte trenger det. Å få masse penger er ikke noe de har krav på, og vi tenker derfor at det er helt greit at vi har noen krav til hva pengene skal brukes på. 

I tillegg sparer vi 200/kr mnd på høyrentekonto til hver av dem, som skal brukes til konfirmasjon/lappen. De vet det spares til det, men de vet ikke hvilken sum som spares. 

Har også virdert å supplere deres sparing når de blir eldre, for å motivere til å spare. Feks at vi matcher 20% av deres sparing til deres egen konto i et par år.

Anonymkode: 5c8c8...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva er deres tanker med tanke på sparing til barna? Jeg er veldig usikker på hvor mye de skal få. Vil de skal lære seg å spare selv og ikke bare få. Samtidig så tar det jo håpløst lang tid å spare seg opp en egenkapital (hvert fall her vi bor). 

Sparer dere til barna? Hvor mye tenker dere å gi når de blir store? 

Vi har tenkt vi muligens vil gi de hjelp til ek, men ikke gi de i en sum når de blir 18 som de kan fjase bort. Barna er foreløpig små så vi vet lite om hvordan typer de blir sånn sett. Selv har vi alltid vært sparsommelige og vi har ikke vært de som har tulla bort penger i ungdommen, men vet jo aldri. 

Anonymkode: 59ed5...009

Jeg sparer både i fond og vanlig sparekonto, besteforeldrene er også med på begge sider, og oldeforeldrene når de var i live.

sparekontoen er til han blir 18 og skal ha billappen og den fonden får han når skal kjøpe leilighet, får ikke sløse vekk noe

Anonymkode: 152aa...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer i eiendom som nedbetales samt at vi har ett firma som forvalter penger som fungerer som et fond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare spart til meg selv, og først med å betale ned boliglån, som igjen ga bedre råd og mulighet til å spare mer. Nå kan jeg gi alle tre egenkapital til første bolig fra egne midler. 

Anonymkode: 509c8...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer til meg selv. Barna kan få økonomisk hjelp ved behov dersom jeg synes det er en god ide på det tidspunktet. 

Jeg har forsikret dem, da. Det kommer den ene til å tjene noen millioner på, så det er vel en form for sparing.

Anonymkode: 98057...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer til barna, men i vårt navn. Det gir oss muligheten til å hjelpe, når det er behov for det og til det vi har lyst å hjelpe til. Det er ingen som vet fremtiden. 

Jeg visste ikke at min eldste barn skulle ende opp ufør, uten boevne og med behov for bistand sannsynligvis livet ut. Penger vil bare renne ut av hendene hans og han får mye hjelp, men ikke i form av penger. 

Den neste har studert i utlandet og har hatt store kostnader forbundet med dette og vi har dekket en del hjemreiser. Den har tatt andre valg i livet, som gjør at hjelp til bolig, ikke blir aktuelt og det er helt greit.

Til ett av barna kjøpte vi nettopp leilighet til - vi eier 90% av leiligheten, ungdommen 10 %. ungdommen betaler 50% av alle kostander og vil når vi en dag selger, få 50% av et eventuelt overskudd. 

Med å leve greit, men nøkternt og fornuftig har vi hatt mulighet til å hjelpe alle våre. Men det må bli på våre premisser. Jeg forventer en viss innsats selv, etter evne. Jeg sparer meg ikke til fant for å hjelpe barna. Vi skal ha igjen til vår egen pensjonisttid. 

Anonymkode: c070b...b80

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer i fond, med plan å fordele på alle ungene når det blir tid for boligkjøp. De vet ikke om sparingen og skal heller ikke vite det før det blir aktuelt. Og hvis livet blir helt annerledes enn ventet så forsyner vi oss selv ved behov.

Anonymkode: cf22e...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sparer ungen selv. Hun sparer ukepengene sine og gaver hun får. Jeg sparer mine egne penger. Hun er enebarn på min side så arven går kun til henne.

Anonymkode: 0b033...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...