Gå til innhold

1 åring med mye frustrasjon.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Hva er egentlig innafor i dagens oppdragelse av barn? Jeg har en 1-åring som uttrykker en god del av frustrasjon når han ikke får det som han vil, f.eks når han ikke får lov til å gå inn på kjøkkenet så sitter han ved grinda og hylskriker. Det eneste som får han til å slutte da er å la han få vilja si, han vil ikke ha trøst eller la seg distrahere med noe annet. Det er veldig frustrerende for meg som forelder også da jeg er mye alene med han og ikke har så mye støtte fra annen familie. Ofte har jeg mest lyst til å bare ignorere han da han begynner sånn, men føler det ikke er helt innafor? Prøver alltid å distrahere over på andre ting eller snakke til han på en rolig måte selvom jeg må trekke pusten dypt 10 ganger først... Jeg vet ikke alltid hva kilden til frustrasjonen hans er, det kommer veldig sporadisk.

Jeg trenger gode tips og erfaringer her, er førstegangsforelder og prøver bare mitt beste.

Anonymkode: 8f6ab...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har også en viljesterk ettåring. Jeg tenker han må få lov tilnå skrike når han blir skuffet over å ikke få gjøre som han vil. Sier rolig til ham at "mamma lager mat, da må du være i stua" eller "kun mamma tar ut av oppvaskmaskinen. *navn* kan leke med vispen imens".

Det blir gråting, det blir noen ganger roping, og det blir frustrasjonsutbrudd. Men han forstår helt tydelig mer og mer, for hver gang jeg forklarer tingene, virker det som han blir roligere. På en uke har han feks helt sluttet å bli sint når han må våre oppe mens jeg går ned kjellertrappen for å hente noe. 

De er jo små mennesker, de ønsker å forstå og å være med. Det er ikke nødvendig å distrahere eller "overtrøste", det er nok å si "du ble lei deg/sint/frustrert fordi mamma sa nei. Mamma må ta på sokkene dine".

Det er lov å bli frustrert, både som voksen og som barn. Du er flink som teller til ti og som ber om råd! Gi det samme til barnet ditt. Lær det teknikker for å roe frustrasjonen, og støtte når det ber om hjelp. 

Lykke til❤️

Anonymkode: c049d...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er du når han feks sitter ved grinden og skriker? Om du er på kjøkkenet, ta ham med på kjøkkenet, det er helt normalt at han vil være sammen med deg og synes egentlig de skal få lov til det i den alderen. Om du er utenfor med ham, ta ham med på et annet rom og finn på noe annet. Ikke gi deg om du først har sagt nei :)

Anonymkode: 4d980...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...