Gå til innhold

Hobby og moms

TomHm

Anbefalte innlegg

Har fått meg en hobby hvor jeg kjøper, selger å reparer diverse verktøy.

Har tatt litt av å har vell kjøpt og solgt for ca 100.000kr i år.

Av disse har jeg tjent 20.000kr.

Såvidt jeg har forstått det så må man betale moms hvis man selger for over 50.000kr per år,

men samtidig så er jeg ikke næring så lenge jeg tjener under 50.000kr per år.

Hvis jeg må momse av dette må det gå fra profitten min (da det bare selges på Finn)  å gjør så regnskapet da går i minus.

Kan dette være riktig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke noe fastsatt beløp på hva som regnes som næringsvirksomhet. Hvorvidt noe regnes som næringsvirksomhet, avgjøres basert på følgende kriterier:

-Aktiviteten er egnet til å gå med overskudd
-Aktiviteten har en viss varighet
-Aktiviteten har et visst omfang
-Aktiviteten drives for egen regning og risiko

Hvis du oppfyller disse fire vilkårene, og regnes som næringsvirksomhet, først da vil du bli momspliktig dersom du omsetter for mer enn 50k per år. 

Så for å illustrere med et eksempel, hvis noen bekjente betaler meg 100k for å spille gitar og synge i bryllupet deres, er jeg verken næringsdrivende eller momspliktig. Men hvis jeg tilbyr denne tjenesten i markedet, kan jeg bli regnet som næringsdrivende selv om jeg bare omsetter for 40k i året (dersom de fire ovennevnte vilkår er oppfylt), og momsplikt vil da oppstå ved omsetning på 50k.

Anonymkode: b01b7...588

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomHm skrev (6 timer siden):

Har fått meg en hobby hvor jeg kjøper, selger å reparer diverse verktøy.

Har tatt litt av å har vell kjøpt og solgt for ca 100.000kr i år.

Av disse har jeg tjent 20.000kr.

Såvidt jeg har forstått det så må man betale moms hvis man selger for over 50.000kr per år,

Hvis jeg må momse av dette må det gå fra profitten min (da det bare selges på Finn)  å gjør så regnskapet da går i minus.

Kan dette være riktig? 

Hva mener du egentlig med at du har kjøpt og solgt for ca 100.000 kr i år, og at du har tjent 20.000? Har du hatt rene utgifter (innkjøp, utstyr til reparasjon o.l.) på 80.000 og inntekter på 20.000? Eller hvordan regner du "kjøp og salg for ca 100.000"?
Du kan jo starte et ENK, skaffe deg et enkelt faktureringsprogram og føre regnskap for å se hvordan det går. Om du ser etter et år eller to at du kun går i minus og ikke ser for deg at du noen gang kommer til å kunne gå i overskudd og leve av det, så sletter du bare ENKet. Null problem.

Du kan jo lese mer om hobby vs næring her:

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/er-jeg-naringsdrivende/

Anonymkode: 362bb...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomHm skrev (7 timer siden):

Har fått meg en hobby hvor jeg kjøper, selger å reparer diverse verktøy. Har tatt litt av å har vell kjøpt og solgt for ca 100.000kr i år. Av disse har jeg tjent 20.000kr.

Kan dette være riktig? 

Om hobbyen din regnes som næringsvirksomhet klarer jeg ikke vurdere.

Men, noe som kan være nyttig å kjenne til er at ved at du kjøper inn brukte varer som repareres og selges ut igjen kan du benytte regel om bruktsalg. Ved videresalg av brukte varer kan du velge å legge til MVA kun på gevinsten du tar på toppen av innkjøpsprisen.

Fordel med å være registrert i Merverdiavgiftsregisteret vil være du kan få tilbake mva på varer og tjenester som kjøpes inn.

En ulempe er en må sende inn mva-melding 6 ganger første år, og kan søke om årlig innlevering med lav omsetning. Setter større krav til å føre regnskap.

Det er også en diskusjon om merverdiavgiften på reparasjonstjenester enten bør reduseres eller fjernes helt av miljøårsaker, for å øke andelen gjenbruk. Pr. idag er dette ikke innført. Om det innføres er det viktig å kjenne de regler som eventuelt blir fastsatt.

https://conta.no/mva/mva-pa-bruktsalg/
https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/kronikk-fem-gode-grunner-for-momsfritak-pa-reparasjoner/

Ikke relevant for trådstarter, men som eksempel på unntak fra mva beregning. Ved omsetningen av bruktbiler betales det ikke mva, men en omregistreringsavgift fastsatt etter vekt og alder. Prisen på bilen påvirker ikke omregistreringsavgiften. Avgiften vil dermed utgjøre lite av kjøpesummen av dyrere biler, og mer av kjøpesummen ved rimeligere biler.

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: hvorfor vil du gjøre det så vanskelig for deg selv? Alle eventuelle formaliteter til side: Det er jo (no offence) fillebeløp det er snakk om her, med 20' i årlig fortjeneste ved kjøp og salg på Finn. Jeg ville tatt det hele med knusende ro, og fortsatt som før. Det skal godt gjøres å ta deg for dette, og det er heller ikke der støtet settes inn i jakten på "snusk".

MEN, som en skriver i det første svaret du fikk: Hvis du begynner å tilby en tjeneste i markedet, f.eks. "Gunnars Gressklipperservice og saksesliperi" så er du potensielt på tynn is hvis du ikke er litt obs på disse reglene.

En annen sak er også dersom du ser at dette er en type virksomhet som er liv laga og som du ønsker å profesjonalisere og gjøre større og utføre i mer organiserte former, da kan det være smart å sette seg mer inn i regelverket.

Stusser litt på summene du nevner: du skriver at du kjøper OG selger for 100' i året og at du sitter igjen med 20'? Kjøper du for 80' og selger for 100'? Det er et veldig lavt påslag dersom det ikke er svært få transaksjoner du gjennomfører. Tid er penger.

Anonymkode: c5137...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spørsmål: hvorfor vil du gjøre det så vanskelig for deg selv? Alle eventuelle formaliteter til side: Det er jo (no offence) fillebeløp det er snakk om her, med 20' i årlig fortjeneste ved kjøp og salg på Finn. Jeg ville tatt det hele med knusende ro, og fortsatt som før. Det skal godt gjøres å ta deg for dette, og det er heller ikke der støtet settes inn i jakten på "snusk".

MEN, som en skriver i det første svaret du fikk: Hvis du begynner å tilby en tjeneste i markedet, f.eks. "Gunnars Gressklipperservice og saksesliperi" så er du potensielt på tynn is hvis du ikke er litt obs på disse reglene.

En annen sak er også dersom du ser at dette er en type virksomhet som er liv laga og som du ønsker å profesjonalisere og gjøre større og utføre i mer organiserte former, da kan det være smart å sette seg mer inn i regelverket.

Stusser litt på summene du nevner: du skriver at du kjøper OG selger for 100' i året og at du sitter igjen med 20'? Kjøper du for 80' og selger for 100'? Det er et veldig lavt påslag dersom det ikke er svært få transaksjoner du gjennomfører. Tid er penger.

Anonymkode: c5137...cab

Hei! Takk for svar.

Skjønner at det er snakk om mindre beløp, men tenker at når jeg får inn diverse vipps beløp på 100tusen i året så kan det virke mistenksomt, så jeg ønsker bare om å forsikre meg om hvordan jeg skal gjøre dette riktig.

Jeg har også veldig lyst til å øke omfang, men vil vite omn jeg kan gjøre dette som privat person uten å forholde meg til moms, regnskap osv.

Var nok også noe forsiktig med påslag, tjener litt mer, men dette gjør jeg som sagt mest for morroskyld/hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva mener du egentlig med at du har kjøpt og solgt for ca 100.000 kr i år, og at du har tjent 20.000? Har du hatt rene utgifter (innkjøp, utstyr til reparasjon o.l.) på 80.000 og inntekter på 20.000? Eller hvordan regner du "kjøp og salg for ca 100.000"?
Du kan jo starte et ENK, skaffe deg et enkelt faktureringsprogram og føre regnskap for å se hvordan det går. Om du ser etter et år eller to at du kun går i minus og ikke ser for deg at du noen gang kommer til å kunne gå i overskudd og leve av det, så sletter du bare ENKet. Null problem.

Du kan jo lese mer om hobby vs næring her:

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/er-jeg-naringsdrivende/

Anonymkode: 362bb...16a

Brukte det mest som et eksempel, men hvis man sier at jeg har 100.000 i utgifter og 120.000 i salg, vil jeg da gå i minus ved eventuell momsregistrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at ved å registrere deg som et AS eller et enkeltmannsforetak, så har du også mange fordeler, du kan skrive av og utgiftsføre innkjøp og kostnader forbundet med virksomheten. At du har kjøpt inn for 100K og solgt for 120K og du er redd moms vil gjøre at du går i minus, så må du jo øke marginen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (3 timer siden):

Om hobbyen din regnes som næringsvirksomhet klarer jeg ikke vurdere.

Men, noe som kan være nyttig å kjenne til er at ved at du kjøper inn brukte varer som repareres og selges ut igjen kan du benytte regel om bruktsalg. Ved videresalg av brukte varer kan du velge å legge til MVA kun på gevinsten du tar på toppen av innkjøpsprisen.

Fordel med å være registrert i Merverdiavgiftsregisteret vil være du kan få tilbake mva på varer og tjenester som kjøpes inn.

En ulempe er en må sende inn mva-melding 6 ganger første år, og kan søke om årlig innlevering med lav omsetning. Setter større krav til å føre regnskap.

Det er også en diskusjon om merverdiavgiften på reparasjonstjenester enten bør reduseres eller fjernes helt av miljøårsaker, for å øke andelen gjenbruk. Pr. idag er dette ikke innført. Om det innføres er det viktig å kjenne de regler som eventuelt blir fastsatt.

https://conta.no/mva/mva-pa-bruktsalg/
https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/kronikk-fem-gode-grunner-for-momsfritak-pa-reparasjoner/

Ikke relevant for trådstarter, men som eksempel på unntak fra mva beregning. Ved omsetningen av bruktbiler betales det ikke mva, men en omregistreringsavgift fastsatt etter vekt og alder. Prisen på bilen påvirker ikke omregistreringsavgiften. Avgiften vil dermed utgjøre lite av kjøpesummen av dyrere biler, og mer av kjøpesummen ved rimeligere biler.

Hei! Takk for svar.

Tittet på linken din å da står dette:

Driftsmidler (maskiner og verktøy, f.eks.) ble ikke kjøpt med videresalg som hovedformål, og skal derfor videreselges med merverdiavgift (MVA) på hele salgssummen.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (2 minutter siden):

Husk at ved å registrere deg som et AS eller et enkeltmannsforetak, så har du også mange fordeler, du kan skrive av og utgiftsføre innkjøp og kostnader forbundet med virksomheten. At du har kjøpt inn for 100K og solgt for 120K og du er redd moms vil gjøre at du går i minus, så må du jo øke marginen din.

Hadde det vært 10% det var snakk om så skulle det nok gått, men 25% blir såpass omfattende at jeg heller bare da selger så jeg holder meg under grensa, noe jeg da er usikker på hvor egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomHm skrev (3 minutter siden):

Hadde det vært 10% det var snakk om så skulle det nok gått, men 25% blir såpass omfattende at jeg heller bare da selger så jeg holder meg under grensa, noe jeg da er usikker på hvor egentlig er.

Grensa er 50.000,- også er det alltids litt slingringsmonn, si at du gjør 20.000 et år og 65.000 neste år og så tilbake til under 50.000, så er det i hobby segmentet, men er dette noen du bruker en del tid og energi på og du har ønske om å vokse, så er det lurt å registrere et Enkeltmannsforetak, du har som nevnt en del fordeler. Moms i Norge er 25% ikke så mye noen av oss får gjort med det.
Du kan lese litt her: Enkeltpersonsforetak

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomHm skrev (8 minutter siden):

Hei! Takk for svar.

Tittet på linken din å da står dette:

Driftsmidler (maskiner og verktøy, f.eks.) ble ikke kjøpt med videresalg som hovedformål, og skal derfor videreselges med merverdiavgift (MVA) på hele salgssummen.*

Leser dette som utstyr kjøpt til driften, som dermed kan være fradragsberettiget for mva.

Regel for å unngå det skal være mulig å kjøpe inn, trekke ifra mva, "bruke" i driften, og selge videre med mva bare på fortjenesten vil jeg anta.

Det du kjøper er kjøpt for å bli reparert og solgt, ikke for bruk i driften. Da kan regel for bruktsalg anvendes.

En annen ting å tenke på, private personer kan ikke kreve moms, fordi de er ikke registrert på momsregistret. Handler du ofte fra private personer kan det også påvirke spørsmålet om mva.

Når det gjelder Vipps kan grense for hva de mener er næringsvirksomhet passeres før faktisk beløpsgrensen er passert. Vipps mellom private er uten gebyr opp til 5000 kr. Bedrifter må betale for mottak av første krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K.B. skrev (10 timer siden):

Grensa er 50.000,- også er det alltids litt slingringsmonn, si at du gjør 20.000 et år og 65.000 neste år og så tilbake til under 50.000, så er det i hobby segmentet, men er dette noen du bruker en del tid og energi på og du har ønske om å vokse, så er det lurt å registrere et Enkeltmannsforetak, du har som nevnt en del fordeler. Moms i Norge er 25% ikke så mye noen av oss får gjort med det.
Du kan lese litt her: Enkeltpersonsforetak

Så hvis jeg selger for 200.000kr og tjener 49 tusen, så slipper jeg moms og næring?

Hvordan går jeg fram for å bevise at jeg tjener under grensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomHm skrev (59 minutter siden):

Så hvis jeg selger for 200.000kr og tjener 49 tusen, så slipper jeg moms og næring?

Hvordan går jeg fram for å bevise at jeg tjener under grensen?

Nei, mva-plikt oppstår i det du har omsetning på over 50000 i løpet av et år. Merk, ikke kalenderår.

Overskudd eller underskudd er uvesentlig.

Anonymkode: c030a...a6b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei, mva-plikt oppstår i det du har omsetning på over 50000 i løpet av et år. Merk, ikke kalenderår.

Overskudd eller underskudd er uvesentlig.

Hvis man først defineres som næring, ja. Men det er ikke momsplikt dersom man ikke anses for å drive næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvis man først defineres som næring, ja. Men det er ikke momsplikt dersom man ikke anses for å drive næring.

Det er korrekt. Men 200k i omsetning og overskudd på 49k vil sees på som næring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er korrekt. Men 200k i omsetning og overskudd på 49k vil sees på som næring.

Det har du ikke forutsetninger for å si noe om. Jeg leier ut en hytte for nesten 200k i året og det er langt unna å være ansett som næringsvirksomhet (og følgelig momsplikt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har du ikke forutsetninger for å si noe om. Jeg leier ut en hytte for nesten 200k i året og det er langt unna å være ansett som næringsvirksomhet (og følgelig momsplikt). 

Nå er ikke utleie av eiendom sett på som omsetning heller da, ei heller er det moms på utleie i privat regi(altså ikke næringseiendom)…. Er dessuten ganske tydelige regler for skatt av eiendom. Hallo i luken……. 

Anonymkode: 89fd1...fad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er ikke utleie av eiendom sett på som omsetning heller da, ei heller er det moms på utleie i privat regi(altså ikke næringseiendom)…. Er dessuten ganske tydelige regler for skatt av eiendom. Hallo i luken……. 

Anonymkode: 89fd1...fad

Moms på hytteutleie er 12%, så jo. Så de som driver med det i form av næring må legge på moms. Slutt å snakk om ting du åpenbart ikke har grunnleggende kunnskap om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...