AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #21 Del Skrevet 15. desember 2024 E-konsultasjon er helt frivillig for legen å tilby. Studier viser at å tilby e-konsultasjon ikke avlaster legen, men kommer i tillegg til oppmøtekonsultasjonene. Alt tyder på at økt tilgjengelighet fører til flere henvendelser. Flere og flere leger velger derfor å ikke tilby e-konsultasjon eller annen meldingstjeneste. Trenger du helsehjelp må du dermed komme på time. "Kontakt legekontoret" er en annen funksjon, hvor man kan kontakte legekontoret for praktiske spørsmål. Man får normalt sett ikke helsehjelp der, selv om enkelte leger gjør det. Disse meldingene går gjerne gjennom helsesekretær først. Det er fortsatt fastlegekrise. Fastleger jobber over 50 timer pr uke, hver eneste uke, blant annet med å svare på e-konsultasjoner, reseptfornyelser, legeerklæringer til NAV og forsikringsselskap, spørsmål fra hjemmetjenesten og andre kommunale tjenester, lese epikriser fra sykehus (og oppdatere din journal tilsvarende, dette gjøres manuelt), svare ut prøvesvar osv. Ha nå dette i bakhodet når dere er sure på fastlegen for å ikke tilby nettbasert svartjeneste. Anonymkode: 91833...951 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #22 Del Skrevet 15. desember 2024 Mitt legekontor har sluttet med e-konsultasjoner. De hadde det i flere år. Funksjonen var avstengt i helgene. men fra desember ble det slutt på det. Tror mange misbrukte funksjonen og sikkert mye mas hvorfor de ikke får svar kjapt. Vet at flere prøvde og få resepter på medisiner de ikke hadde før. Noen tror de bare kan bestille det de vil. Tar sikkert mye tid for legene når de har så mye annet og gjøre. Min lege jobber seint om kveldene. Hvis jeg har lagt inn fornying av faste medisiner så kan jeg plutselig få melding kl. 22 at resepten er gjennomført. Sist jeg hadde konsultasjon så så han veldig sliten ut. Anonymkode: 16f18...8f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #23 Del Skrevet 15. desember 2024 Som mange sier er det helt vanlig å skru av funksjonen i ferier/høytider. Mange misbruker også ordningen. Anonymkode: 280e7...90d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #24 Del Skrevet 15. desember 2024 Min erfaring er at det ikke er mulig å sende melding på helsenorge i helgen. Så er det mulig å sende igjen på mandag Anonymkode: d1043...426 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #25 Del Skrevet 15. desember 2024 Det kan jeg, men legen/legekontoret skrur av funksjonen i helger og når legen har fri eller er syk selv. Det skjønner jeg godt at de gjør, ellers vil det fort hope seg opp så det holder. Anonymkode: a1076...118 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #26 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Oppdaget i dag at jeg ikke lengre kan sende melding til fastlegen min på helsenorge.no. Hvis dette er et bevisst valg fra legens side, synes jeg det er ganske ille. Legen trenger ikke svare på en søndag, men vil det ikke være mer effektivt for legen at jeg får et spørsmål via nettet, enn at jeg må bestille time? Kan du sende melding til din lege? Anonymkode: bf82b...773 Dette er en knapp legene kan skru av og på, alt ettersom om de har kapasitet til å svare elektronisk. Er muligheten borte, så må du enten sende henvendelse til resepsjonen, eller ringe. Leger har og et ansvar for å følge opp meldinger innen rimelig tid. Har legen juleferie, borte på kurs, eller er syk, så kan du ikke forvente at legen skal være tilgjengelig 24/7. Leger skal og leve! Anonymkode: 40cd1...8d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #27 Del Skrevet 15. desember 2024 Jeg kan sende melding til legekontoret, men ikke direkte til legen. Det eneste som går direkte til legen er forespørsel om fornyelse av resept. Anonymkode: d90c2...4cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 15. desember 2024 #28 Del Skrevet 15. desember 2024 Jeg kunne tidligere, men ikke nå. Jeg er kronisk syk og bruker denne funksjonen mye, så nå bytter jeg fastlege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #29 Del Skrevet 15. desember 2024 Million skrev (8 timer siden): Ja, men via omvei. Den meldingen jeg sender på HelseNorge går via resepsjonen, som videreformidler til legen eller svarer selv. Synes det er litt irriterende at resepsjonsdama sitter der og bestemmer hva som skal svares på av legen og ikke. De har gjort feil før. Leger kan velge om det skal være mulig å sende melding eller ei via HelseNorge. Noen kutter ut den muligheten, fordi en del av pasientene misbruker funksjonen og vil ta "legebesøket" via meldinger gratis. Dette bruker legene mye tid på, tid de sannsynligvis ikke har. De kan ikke sitte i timesvis og svare folk på meldinger. Derfor kutter noen leger ut den funksjonen, og folk må bestille time i stedet, eller ev videokonsultasjon om ikke f.eks blodprøver eller noe trengs. Resepsjonsdama? Ta deg en bolle altså. Anonymkode: 62751...e8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 15. desember 2024 #30 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Resepsjonsdama? Ta deg en bolle altså. Anonymkode: 62751...e8d Hva var galt med det? Hun er en dame, hun jobber i resepsjonen. En resepsjonsdame. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 15. desember 2024 #31 Del Skrevet 15. desember 2024 Det kan jeg unntatt når han har ferie eller har andre ting han må møte på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #32 Del Skrevet 15. desember 2024 Jeg kan sende melding til resepsjonen, som kan videreformidle, legen kan svare meg. Ellers er det lite muligheter 🤔 Anonymkode: 72497...a7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #33 Del Skrevet 15. desember 2024 Ja. Kan fikse alt fra resepter, blodprøver og sykmelding der. Veldig praktisk. Anonymkode: aea6a...cfa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå