Gå til innhold

Kan du sende melding til fastlegen din på HelseNorge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oppdaget i dag at jeg ikke lengre kan sende melding til fastlegen min på helsenorge.no. Hvis dette er et bevisst valg fra legens side, synes jeg det er ganske ille. Legen trenger ikke svare på en søndag, men vil det ikke være mer effektivt for legen at jeg får et spørsmål via nettet, enn at jeg må bestille time?

Kan du sende melding til din lege?

Anonymkode: bf82b...773

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan jeg. Kan å bestille time over nettet. Men de som har fastlege her vi bor kan ikke det. Legekontoret har ikke blitt med på den funksjonen. Mulig legekontoret ditt har gått ut av avtalen da? Det koster helt sikkert penger for legekontoret vil jeg tru. Jeg synes det er genialt. Så slipper jeg å stå i kø på telefonen. 

Anonymkode: afeef...0f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør det av og til av ulike årsaker, som ferier blant annet. Gjelder alle pasientene, ikke bare deg. Trenger du noe, må du ringe som på gamlemåten.

Anonymkode: 8a800...91d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan det. Har opplevd enkelte ganger at jeg ikke kan det, men da kan sende til en annen lege ved samme klinikk. Antar det er fordi min lege har fri/ferie/syk/hjemme med sykt barn.

Noen få ganger har jeg ikke kunne sende til noen, men vet egt ikke hvorfor da..

Var inne å sjekka nå, kan kun sende til resepsjonen. Sikkert pga helg :)

Prøv i morgen tidlig!

Anonymkode: d1402...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men via omvei. Den meldingen jeg sender på HelseNorge går via resepsjonen, som videreformidler til legen eller svarer selv. Synes det er litt irriterende at resepsjonsdama sitter der og bestemmer hva som skal svares på av legen og ikke. De har gjort feil før.

Leger kan velge om det skal være mulig å sende melding eller ei via HelseNorge. Noen kutter ut den muligheten, fordi en del av pasientene misbruker funksjonen og vil ta "legebesøket" via meldinger gratis. Dette bruker legene mye tid på, tid de sannsynligvis ikke har. De kan ikke sitte i timesvis og svare folk på meldinger. Derfor kutter noen leger ut den funksjonen, og folk må bestille time i stedet, eller ev videokonsultasjon om ikke f.eks blodprøver eller noe trengs.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De slår vel det av når legen har ferie. Kanskje din har tatt ferie, og er borte til 6.jan f. Eks. Ganske dumt å sende e-konsultasjon i dag da. (og ganske klønete for legen å komme fra ferie til 100 ubesvarte -konsultasjoner). Tror ikke det er så rett frem for dem å bytte rundt på de mottakerne, men flere ulike vikarer i løpet av en ferie. Ikke så lett for en vikar so ikke kjenner deg å ta ting over melding heller... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Oppdaget i dag at jeg ikke lengre kan sende melding til fastlegen min på helsenorge.no. Hvis dette er et bevisst valg fra legens side, synes jeg det er ganske ille. Legen trenger ikke svare på en søndag, men vil det ikke være mer effektivt for legen at jeg får et spørsmål via nettet, enn at jeg må bestille time?

Kan du sende melding til din lege?

Anonymkode: bf82b...773

Min lege skrur av denne muligheten når han tar ferie. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei. Kan heller ikke bestille time på nett. 

Anonymkode: d2602...ff6

Samme her. Alt må ordnes per telefon

Anonymkode: e5486...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til at når legekontoret er stengt eller legen på ferie. Så kan jeg ikke sende e konsultasjon

Men pleier å sende melding innenfor åpningstider

Anonymkode: 3f2b2...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grandidosa83 skrev (9 minutter siden):

Min lege skrur av denne muligheten når han tar ferie. 

Min lege gjør også det. Forståelig nok. 

Anonymkode: d7cc4...9b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror noen skrur av denne funksjonen i helger også. Sjekk i morgen👍

Anonymkode: 0817c...54c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fastlege har egen app, kan sende melding der, bestille time, fornye resepter, "sjekke inn" til timer osv der. 

Anonymkode: 4b6bc...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (30 minutter siden):

Ja, men via omvei. Den meldingen jeg sender på HelseNorge går via resepsjonen, som videreformidler til legen eller svarer selv. Synes det er litt irriterende at resepsjonsdama sitter der og bestemmer hva som skal svares på av legen og ikke. De har gjort feil før.

Leger kan velge om det skal være mulig å sende melding eller ei via HelseNorge. Noen kutter ut den muligheten, fordi en del av pasientene misbruker funksjonen og vil ta "legebesøket" via meldinger gratis. Dette bruker legene mye tid på, tid de sannsynligvis ikke har. De kan ikke sitte i timesvis og svare folk på meldinger. Derfor kutter noen leger ut den funksjonen, og folk må bestille time i stedet, eller ev videokonsultasjon om ikke f.eks blodprøver eller noe trengs.

Samme her, kan kun kontakte resepsjonen, ikke legen. Jeg forstår at endel misbruker funksjonen, men alle de som jobber i resepsjonen på legesenteret er så %#€*% bitchy og avviser alt uten å faktisk lese eller sette seg inn i hva man skriver! Flere ganger jeg har sendt melding med

«som avtalt med legen, her er oppdatering på xyz»

«Man skal ikke bruke denne funksjonen på denne måten!»

« ok, men legen ga meg beskjed om å si ifra på denne måten…» 

Anonymkode: 1901c...adb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja -har en fastlege som svarer på e-konsultasjon samme dag, uansett ferie eller ikke selvom jeg overhode ikke forventer det. Har aldri opplevd at det skrus av, men kan være noen velger gjøre det i ferier eller ved eget sykefravær for å skjerme seg selv. 

Anonymkode: 13488...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min bruker denne funksjonen mye. Hun ber pasienter komme til kontoret om hun mener det er viktig å se pasienten fysisk. 

Jeg har selv sendt bilder av eksem o.l, og fått resept og veiledning via helenorge. Legen min svarer etter veldig kort tid. Hun svarer ikke etter 20 på kvelden.

Anonymkode: c800e...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle legesenteret kunne jeg bestille timer resept, kommunisere med lege eller med skranken. Nye kun bestille resept, alt annet må en ringe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...