Gå til innhold

Bruker dere ChatGPT som lege?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter at jeg oppdaget ChatGPT, opplever jeg å få veldig gode svar på det jeg lurer på om helsa mi. Mye bedre svar enn noen lege noengang har gitt meg. Synd han ikke kan skrive ut resepter...

Er det flere her som bruker ChatGPT som lege? 

Anonymkode: d094d...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Chat Gtp lyver jo i ett kjør. Ville aldri brukt den. Jeg bruker heller dr. google for jeg er smart nok til å sile informasjonen og velge trygge kilder. 

Anonymkode: 8ea41...62b

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde , men da den ga galt svar så sluttet jeg å bruke den. Jeg har en sykdom det står mye feilinformasjon om på internett og ChatGPT ser ut til å ukritisk kopiere den feilinformasjonen. 

Anonymkode: d05bc...e2c

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri stolt på det. ChatGPT tok feil om hvilken runde det var i Premier League da jeg stilte et spørsmål angående det, og det var ikke den eneste feilen heller. Dette er informasjon som er veldig lett tilgjengelig på nettet, og burde ikke vært noe problem for ChatGPT å finne.

Anonymkode: 9aaa9...101

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at flere leger bruker det og at det gjør jobben deres lettere 

Anonymkode: eefbc...c2f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AI brukes allerede i diagnostisering og det vil vokse, men så er kanskje ikke chat gpt den beste modellen. Men hva mener folk med at de ikke stoler på den? 🤣 er vel ikke noen som tror at de får en diagnose bare fordi ChatGPT sier det. (Som den heller ikke vil gjøre). 

og sorry folkens, men algoritme- kjøret på google er helt annerledes nå enn for noen få år siden. Men, folk får bruke hva de vil. Google og ChatGPT er forskjellige ting. Google er en søkmotor og ChatGPT er en AI-modell. 

Jeg bruker begge for å finne ut av mine sykdommer. 

Anonymkode: dd586...40c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hadde aldri stolt på det. ChatGPT tok feil om hvilken runde det var i Premier League da jeg stilte et spørsmål angående det, og det var ikke den eneste feilen heller. Dette er informasjon som er veldig lett tilgjengelig på nettet, og burde ikke vært noe problem for ChatGPT å finne.

PDD er kunnskapen hos ChatGPT oppdatert til juni 2024, Den kan finne informasjon om nåtid ved å selv «google». Ikke rart at du ikke fikk godt nok svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror bare det er hypokondere som er så syk at de trenger ChatGPT for å «finne sykdommene sine». 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør jeg ikke. ChatGPT oppgir ikke sine kilder så det er ikke mulig med faktasjekk. Hadde ikke stolt blindt på den til å stille diagnose😬

Anonymkode: 08c47...e5b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har hørt at flere leger bruker det og at det gjør jobben deres lettere 

Anonymkode: eefbc...c2f

Forskjellen på en lege og ta er at legen har kompetanse til å sortere ut det som ikke stemmer.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

PDD er kunnskapen hos ChatGPT oppdatert til juni 2024, Den kan finne informasjon om nåtid ved å selv «google». Ikke rart at du ikke fikk godt nok svar. 

Spørsmålet jeg stilte var hvilken kaptein av to alternativer som var det beste valget til Fantasy PL for kommende runde. Visste ikke at det var sånn etterslep på den før nå, så det er sikkert årsaken ja. Det må jo sies å være en stor svakhet.

Har testet den tidligere ved å google arbeidsplassen min (som har eksistert i hundre år og er en hjørnesteinsbedrift i kommunen) og sjefen der (som er en offentlig figur i nærområdet og mye i lokalmedia) og heller ikke det svarte den riktig på. Da kan man ikke skylde på at den ikke var oppdatert, for dette er også veldig lett tilgjengelig info, over flere år. Den klarte ikke å finne ut hvor denne sjefen jobber, selv om det titt og ofte er oppe i media, og diktet opp en annen arbeidsplass.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke gjort. Kunne ikke falle meg inn. Det er for mye feil og merkelige formuleringer. Tydelig at den ikke helt klarer å tolke det den finner 100% riktig (andre spørsmål jeg har sett bli stilt til den).

Anonymkode: 8f2da...7d4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I podcasten Papaya påsto ChatGPT at Martha Leivestad vant første sesong av 71 grader nord, så jeg ville ikke akkurat stolt på det når det kommer til medisinsk informasjon.

Anonymkode: 057d0...eef

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, chatGPT tar feil hele tiden, så den kan man ikke stole på. 

Anonymkode: ae3e2...7d8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får stort sett til svar at «det må du spørre lege om», så nei. 😅

Anonymkode: 35288...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det gjør jeg ikke. ChatGPT oppgir ikke sine kilder så det er ikke mulig med faktasjekk. Hadde ikke stolt blindt på den til å stille diagnose😬

Helt enig i dette. ChatGPT ville vært mye bedre om den bare la inn et par linjer nederst om hvor informasjonen kom fra. 

Anonymkode: 85f7d...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, chatGPT tar feil hele tiden, så den kan man ikke stole på. 

Anonymkode: ae3e2...7d8

Det gjør leger også. ChatGPT har allerede vist seg å være bedre både på diagnostisering og empatiske tilbakemeldinger til pasienter, i undersøkelser som er gjort.

Anonymkode: 3923a...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den begynte å oppgi kilder for i hvert fall et år siden, du henger etter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den begynte å oppgi kilder for i hvert fall et år siden, du henger etter.

Og det har vist seg flere ganger at den oppgir feil og/eller falske kilder. Så jeg henger ikke etter akkurat😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør leger også. ChatGPT har allerede vist seg å være bedre både på diagnostisering og empatiske tilbakemeldinger til pasienter, i undersøkelser som er gjort.

Tror jeg ville formulert det som tilsynelatende «empatiske tilbakemeldinger». ChatGPT besitter jo ikke følelser.

Anonymkode: 057d0...eef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og det har vist seg flere ganger at den oppgir feil og/eller falske kilder. Så jeg henger ikke etter akkurat😄

Har fungert bra i det siste, man må være litt kritisk. Men den har nå uansett slått leger i diagnostisering og empati for mange år siden, så det er på en måte ikke så mye å diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...