Gå til innhold

Kan jeg be venninne betale for strøm når hun låner boligen min?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor på Grunerløkka i Oslo som er et populært sted, og så har jeg flere venner som bor i små byer eller på bygda.

Av og til har jeg besøk av venner eller familie som ønsker å besøke meg, eller egentlig ønsker de seg en Oslotur og så ønsker de å ikke bruke penger på overnatting, så da spør de om å bo hos meg.

Jeg skal reise bort nesten en måned, og da har en venninne av meg spurt om å få bo i leiligheten.

Hun sier hun tilbyr seg å passe på leiligheten og å vanne plantene mine, men jeg trenger ikke noen til å bo hos meg for pass av bolig og planter, men sa ja for å være grei.

I dag gikk det opp for meg at hun kommer til å bruke mye strøm når jeg er borte siden dette blir i Januar, og at jeg har lyst at hun skal betale strømmen hun bruker, men jeg vet det blir dårlig stemning og hun blir furten hvis jeg nevner det.

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 51ba3...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun betaler, ellers må hun bo et annet sted. Si at du hadde tenkt å slå av alt unntatt helt nødvendig varme, og at du ikke har råd til å betale hennes strømforbruk. Det er jo helt galskap av henne å tro at hun skal ha gratis strøm i januar, som er en av de dyreste månedene. Tror du hun spekulerer i dette? 

Anonymkode: 150ce...981

• Liker 25
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart hun må betale for strømmen. Det må du avklare med henne FØR du reiser og hun "flytter" inn

Anonymkode: 35b36...ea8

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse dyre strømtider er det en selvfølge at hun må betale eget strøm forbruk. Og som en annen her skriver, dette må  dere avtale før hun låner leiligheten. Si det enkelt og greit uten å pakke det inn. Du kan også si hva du pleie rå måtte betale, så e rhun litt forberedt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel ikke så mye i ekstra strøm. Regner med at plantene må ha ca 15 grader uansett. Hvor mye betaler du pr måned i strøm? Ta dette beløpet å del på 2 og be i tilfellet om dette beløpet.

Anonymkode: 039eb...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må selvfølgelig dekke strømmen ja! Egentlig også andre utgifter - fellesutgifter, forsikring osv. samt en del for slitasje. Å betale bare strøm er en jævlig bra deal. Om hun ikke skjønner det sparer du nok fort noen 1000 på at hun ikke vil likevel.

Anonymkode: 6c91e...a13

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Blir vel ikke så mye i ekstra strøm. Regner med at plantene må ha ca 15 grader uansett. Hvor mye betaler du pr måned i strøm? Ta dette beløpet å del på 2 og be i tilfellet om dette beløpet.

Vil tro at mer varme, dusjing og bruk av varmtvann, komfyr, oppvaskmaskin osv. drar endel strøm

Anonymkode: 35b36...ea8

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bor på Grunerløkka i Oslo som er et populært sted, og så har jeg flere venner som bor i små byer eller på bygda.

Av og til har jeg besøk av venner eller familie som ønsker å besøke meg, eller egentlig ønsker de seg en Oslotur og så ønsker de å ikke bruke penger på overnatting, så da spør de om å bo hos meg.

Jeg skal reise bort nesten en måned, og da har en venninne av meg spurt om å få bo i leiligheten.

Hun sier hun tilbyr seg å passe på leiligheten og å vanne plantene mine, men jeg trenger ikke noen til å bo hos meg for pass av bolig og planter, men sa ja for å være grei.

I dag gikk det opp for meg at hun kommer til å bruke mye strøm når jeg er borte siden dette blir i Januar, og at jeg har lyst at hun skal betale strømmen hun bruker, men jeg vet det blir dårlig stemning og hun blir furten hvis jeg nevner det.

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 51ba3...456

Å bruke venner og familie som gratis overnatting er ikke ok. 
Nei, de trenger ikke betale hotellpris for å låne leiligheten din, men vanlig høflighet er å betale noe, eller gi en skikkelig gave. 

Anonymkode: 81dab...b6e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan? Du skal! 😂 For en snik.... legge det frem som en tjeneste når dere begge vet det er du som gjør henne en kjenpetjeneste. Frekt

Anonymkode: 14644...c99

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 0.40):

Om du kan? Du skal! 😂 For en snik.... legge det frem som en tjeneste når dere begge vet det er du som gjør henne en kjenpetjeneste. Frekt

Det er ikke sikkert venninnen har tenkt på økt strømregning om hun bor der. Ts tenkte ikke på det før senere heller. Vi vet ingenting om hvordan venninna reagerer når ta stiller krav, det kan være hun også synes det er helt rett og rimelig.

Anonymkode: 73796...236

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du tar det nå, sier jeg regner forresten med du tenker at du dekker strømmen selv i januar siden jeg ikke hadde tenkt ha på noe strøm mens jeg var bortreist? Svarer hun nei sier du, det var synd, da tenker jeg leiligheten kan stå tom - ferdig, ikke noe diskuson, 

Anonymkode: 0c43a...18d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare send en melding hvor du skriver "hei! Tenkte det var lurt å avklare hva du skal betale i strøm i forkant av at du låner leiligheta. Jeg foreslår ×××× , høres det ok ut? :)"

Ikke la henne vinne med narrativet om at hun "passer leiligheta" for deg, da gjør hun jo deg en tjeneste, når tilfellet er omvendt.

Anonymkode: a8770...a1e

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er ikke sikkert venninnen har tenkt på økt strømregning om hun bor der. Ts tenkte ikke på det før senere heller. Vi vet ingenting om hvordan venninna reagerer når ta stiller krav, det kan være hun også synes det er helt rett og rimelig.

Anonymkode: 73796...236

hvilket voksent menneske med egen bopel "tenker ikke" på at strøm koster? det står jo ikke om annet i media. det skinner ganske godt igjennom i hi at dette er ei jente som ser sitt snitt til å få gratis osloferie.

hvis hun har glemt det bør hun være takknemlig og litt skamfull for å ikke ha tenkt på det selv. alt annet er dealbreaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal hun betale for strøm. Hadde det vært et par hundrelapper hadde det vært en ting, men hun kan jo fort bruke for et ganske så stort beløp.

Anonymkode: 8d04c...f5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 14.12.2024 den 23.28):

Yters få sitter inn i 15 grader.

Ja, ta strøm. Du risikere at ho har fri flyt på strømmen pga at ho ikke betaler den. Jeg tar altid strøm ved utlån eller utleie før bevisst gjør personen på forbruket.

Anonymkode: 81a02...85b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sier i fra på en ydmyk måte. 

"Du jeg kom til å tenk på at jeg har litt dårlig råd siden jeg reiser så lenge nå og det går med nye penger. Strømmen i leiligheten min blir ganske dyr i januar. Hvis ikke du bodde der hadde jeg jo bare skrudd ned det meste så mye jeg kan. Tror du det går bra at du betaler for strømmen du bruker. Føler meg ganske kjip som spør om dette altså, men sånn blir det jo nå om dagen når alt er så dyrt"

Anonymkode: ee07f...3ea

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 0.28):

Hun må selvfølgelig dekke strømmen ja! Egentlig også andre utgifter - fellesutgifter, forsikring osv. samt en del for slitasje. Å betale bare strøm er en jævlig bra deal. Om hun ikke skjønner det sparer du nok fort noen 1000 på at hun ikke vil likevel.

Anonymkode: 6c91e...a13

Fellesutgifter og forsikring??? Det må jo TS betale uansett hvor hun befinner seg i verden... Holder lenge med det som faktisk blir ekstra - strøm! 

Anonymkode: 9d772...da3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...