Gå til innhold

Kona fikk et slags anfall etter krangel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uavhengig av krangel og årsak om du ikke allerede har gjort det: 

Vær rolig og trygg ikke overdramatiser! Antagelig er det ufarlig men skummelt.

Sjekk om hun puster normalt/har det bra! Varme/drikke osv. ( angst anfall er veldig skummelt og ubehagelig for alle!) 

Hvis hun hyperventilerer, har hjertebank er svimmel: gi henne en brødpose/bærepose å puste rolig i! 

Føler DU deg utrygg si at du ringer 113 og be om råd! 

Evt. Diskusjon/krangel tar dere en annen dag! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan være mange ting:

Angst/traumer

Piller

Epilepsi 

Migrene mm.

Du bør be henne gå til legen og utrede.

Anonymkode: cae44...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du lot henne være på badet i flere timer selv om du ikke fikk svar når du banket på? Og da du endelig gikk inn mange timer etter hyperventilerte hun fortsatt, hun var fraværende, hadde spydd, og du ringte ikke legevakta engang? Og nå syter du og bruker tid her fremfor å følge opp samboeren din? 

Du er ikke bare en kontrollerende fjott (å svare «ingenting» eller «ikke noe spesielt» er helt vanlig og hun har ikke meldeplikt til deg), du nekter også hjelp til din samboer og gir bæng i om hun har det bra.

0/10. Psykisk vold er også vold, TS.

Anonymkode: f2f78...b9a

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet? Han kan også være redd for ambulansepersonellet reaksjon. En del tenker det er vold uansett. 

Men for noen er høylytt krangel nok til å få angstanfall. Noe kan ha trigget. Er ikke dermed sagt det er ts som trigger. Kjæresten kan være "sart" eller ha tidligere opplevelser som gjør at hun opplever det slik.

Anonymkode: b9188...012

Om det f eks hadde vært et hjerneslag hadde det vært sykt å risikere konas liv pga en slik irrasjonell frykt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du lot henne være på badet i flere timer selv om du ikke fikk svar når du banket på? Og da du endelig gikk inn mange timer etter hyperventilerte hun fortsatt, hun var fraværende, hadde spydd, og du ringte ikke legevakta engang? Og nå syter du og bruker tid her fremfor å følge opp samboeren din? 

Du er ikke bare en kontrollerende fjott (å svare «ingenting» eller «ikke noe spesielt» er helt vanlig og hun har ikke meldeplikt til deg), du nekter også hjelp til din samboer og gir bæng i om hun har det bra.

0/10. Psykisk vold er også vold, TS.

Om man ikke har vært i en lignende situasjon som dette, så er det ikke enkelt å vite hva man skal gjøre...

Man kan bli handlingslammet...

Det hjelper ingenting med å være bedreviter! 

Det opplever jeg du er med dette innlegget her! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og kona krangla i dag. Det gikk litt over styr med roping og dårlig kommunikasjon og det endte med at hun gikk inn på do og låste seg inne. Jeg ba henne slutte å tulle og låse opp,  men hun gjentok bare at hun ville være i fred. Jeg sa mange ganger at hun skulle låse opp før jeg til slutt gikk da hun ikke svarte mer. Jeg banket på etter en stund og sa at jeg ikke orket å være i dette huset, og gikk ut i boden. Hun svarte ikke. Da jeg kom inn noen timer senere var hun fortsatt på badet. 

Jeg prøvde å banke på uten svar,  ba henne låse opp uten svar. Da låste jeg meg inn. Da lå hun sammenkrøllet på gulvet og pustet lavt , men veldig fort. Det luktet som hun hadde kastet opp og hun skalv som hun frøs. Dette selv om det er varmt på badet. Jeg prøvde å snakke til henne,  men det var som om hun ikke var tilstede. Hun svarte heller ikke. Jeg bar henne til slutt inn på rommer. Da jeg sjekket inn til henne nå sov hun. Noen som vet hva i all verden som skjedde ? Vi har vært sammen i 10 år og jeg har aldri sett henne sånn..

Ts.

Anonymkode: 621c5...f2f

Mest sannsynlig et kraftig angstanfall med hyperventilering. Du skriver hun sover og er rolig nå. Ta godt vare på henne, sett alarm på og sjekk henne jevnlig i løpet av natten.

Mye drama damer her. Kona di er nå rolig og sover. Hvorfor da ringe legevakt? Eller du kan jo ringe om du er usikker. Men for meg virker det som sløsing med dyrebare ressurser. Men ta vare på henne. Hør hva hun behøver av omsorg i morgen. 

Anonymkode: caf1b...c52

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Da jeg fikk hjerneslag hadde jeg en slik adferd som du beskriver at kona di hadde. Sykehuset mente at det var en blodåre i hjernen som plutselig sprakk på grunn av påkjenninger. 

Jeg hadde ringt legevakten NÅ

Anonymkode: 93ac0...091

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mest sannsynlig et kraftig angstanfall med hyperventilering. Du skriver hun sover og er rolig nå. Ta godt vare på henne, sett alarm på og sjekk henne jevnlig i løpet av natten.

Mye drama damer her. Kona di er nå rolig og sover. Hvorfor da ringe legevakt? Eller du kan jo ringe om du er usikker. Men for meg virker det som sløsing med dyrebare ressurser. Men ta vare på henne. Hør hva hun behøver av omsorg i morgen. 

Mest sannsynlig sier du.. hva om det er et slag? Eller epilepsi anfall, hun kan ha slått seg kraftig når hun falt og sover nå med hjernerystelse ?!

omsorg er å skaffe henne hjelp! Det er noe ts lar være å fortelle i denne tråden, som han er redd skal bli avslørt

Anonymkode: a9e63...ce2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Den holdningen der kan være farlig.

Anonymkode: 07435...fb7

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun var bed bevissthet,  ser det kan tolkes slik. Var bare at hun ikke svarte , og pustet fort. Hun så på meg, og jeg så hun var tilstede i blikket. 

Ts

Anonymkode: 621c5...f2f

Og når hun ikke snakket, så tenkte du alt var ok?

Dette kan ha vært et epilepsi anfall. Oppkastet kan ha vært fråde. Man kan puste fort og være desorientert og søvnig etter et anfall. Hun kan jo ha fått hjerneskade for alt du vet! Ring ambulansen!

Anonymkode: 1f671...79d

Nettopp. Hva tilsier at hun bare sover, når hun har vært i en slik tilstand?

Irak skrev (42 minutter siden):

Denne her var sabla drøy synes jeg...

For alt vi vet så kan hun ha stappa innpå piller...Hold dere for god for slikt som dette! 

Hvis noen har tatt en overdose, trenger de hjelp. Hun kan ligge og "sove" men være bevisstløs og i ferd med å dø. En hver kunne bli drevet til selvskading av å leve i et slikt forhold.

Jeg liker ikke folk som hyler på moderator, men i dette tilfellet er det berettiget. Det bør sjekkes hvem som startet denne tråden. Er det bare trolling, burde vedkommende bli sperret ute.

Ellers, hvis ikke trådstarter har fått snakket til henne, hun svarte ikke "hun var ikke til stede" hun klarte ikke å gå til sengen, så vil jeg si at politiet kunne ta ut tiltale mot denne mannen. Hun er i en hjelpeløs tilstand, hun snakket ikke, hun måtte bæres til sengen. Hvis hun har blitt skadet av dette, fortjener han å straffes.

Straffeloven § 288 omhandler hensettelse i hjelpeløs tilstand mv. Bestemmelsen rammer den som hensetter en annen i hjelpesløs tilstand eller den som unnlater å gi hjelp til noen i hjelpesløs tilstand som en har plikt til å dra omsorg for. Både medvirkning og forsøk til dette er straffbart, jf. henholdsvis strl. § 15 og § 16. Skyldkravet er forsett, jf. strl. §§ 21 og 22, og den øvre strafferammen er fengsel i 3 år.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du snakket ikke noe mer med henne etter dette anfallet og nå ligger hun å sover? Er du ikke bekymret for at noe kan være alvorlig galt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mest sannsynlig sier du.. hva om det er et slag? Eller epilepsi anfall, hun kan ha slått seg kraftig når hun falt og sover nå med hjernerystelse ?!

omsorg er å skaffe henne hjelp! Det er noe ts lar være å fortelle i denne tråden, som han er redd skal bli avslørt

Anonymkode: a9e63...ce2

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den holdningen der kan være farlig.

Anonymkode: 07435...fb7

Ja. Jeg synes mange her inne er overdrevent dramatiske. TS har kontakt med henne. Hun er nok sliten og vil sove. Det KAN være mange ting. Kanskje hun har begynnende brystkreft, ALS, UVI, spenningshodepine. Om TS er usikker så ring og snakk med sykepleier.

men jeg holder fast ved at det er mye overdramatisering i denne tråden. Jobbet på legevakta i 17 år og vi får mange unødige telefoner. Men beroliger så best vi kan. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (Akkurat nå):

Og når hun ikke snakket, så tenkte du alt var ok?

Nettopp. Hva tilsier at hun bare sover, når hun har vært i en slik tilstand?

Hvis noen har tatt en overdose, trenger de hjelp. Hun kan ligge og "sove" men være bevisstløs og i ferd med å dø. En hver kunne bli drevet til selvskading av å leve i et slikt forhold.

Jeg liker ikke folk som hyler på moderator, men i dette tilfellet er det berettiget. Det bør sjekkes hvem som startet denne tråden. Er det bare trolling, burde vedkommende bli sperret ute.

Ellers, hvis ikke trådstarter har fått snakket til henne, hun svarte ikke "hun var ikke til stede" hun klarte ikke å gå til sengen, så vil jeg si at politiet kunne ta ut tiltale mot denne mannen. Hun er i en hjelpeløs tilstand, hun snakket ikke, hun måtte bæres til sengen. Hvis hun har blitt skadet av dette, fortjener han å straffes.

Straffeloven § 288 omhandler hensettelse i hjelpeløs tilstand mv. Bestemmelsen rammer den som hensetter en annen i hjelpesløs tilstand eller den som unnlater å gi hjelp til noen i hjelpesløs tilstand som en har plikt til å dra omsorg for. Både medvirkning og forsøk til dette er straffbart, jf. henholdsvis strl. § 15 og § 16. Skyldkravet er forsett, jf. strl. §§ 21 og 22, og den øvre strafferammen er fengsel i 3 år.

Å ringe helsehjelp gjør man selvfølgelig. Ikke politiet...

Politiet er feil instans i dette tilfellet slik jeg oppfatter det, og da valgte jeg å kommentere slik jeg gjorde. 

Vi kan ikke vite om det har skjedd noe straffbart her i det hele tatt.

Hva du mener ts fortjener er irrelevant i denne sammenhengen. Her må det skilles mellom sak og person. 

Legevakt eller 113 er riktig instans i dette tilfellet mener jeg. 

Om innlegget er trolling så er det veldig detaljert i så fall med tanke på adferd og reaksjoner...Så det er faktisk umulig å vite.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvor har ts blitt av? Skiller gjerne ha visst om det går bra med dama.

Anonymkode: 05997...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja. Jeg synes mange her inne er overdrevent dramatiske. TS har kontakt med henne. Hun er nok sliten og vil sove. Det KAN være mange ting. Kanskje hun har begynnende brystkreft, ALS, UVI, spenningshodepine. Om TS er usikker så ring og snakk med sykepleier.

men jeg holder fast ved at det er mye overdramatisering i denne tråden. Jobbet på legevakta i 17 år og vi får mange unødige telefoner. Men beroliger så best vi kan. 

Overdramatiske? Kvinnen har ligget på badet i flere timer, har kastet opp, puster overfladisk. Han får ikke kontakt med henne, hun svarer ikke verbalt. Hun er ikke i stand til å gå, slik at hun må bæres. 

Mannen er gal som ikke kontakter 113 med en gang. Tråden er rapportert. 

Anonymkode: 39177...32a

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irak skrev (50 minutter siden):

Om man ikke har vært i en lignende situasjon som dette, så er det ikke enkelt å vite hva man skal gjøre...

Man kan bli handlingslammet...

Det hjelper ingenting med å være bedreviter! 

Det opplever jeg du er med dette innlegget her! 

Mulig. Men TS har fortsatt og svare her og han har ordnet og styrt i boden i timevis mens samboer ligger bevisstløs på badet.

Ikke kan hun gå, ikke kan hun prate, ikke kan hun puste ordentlig (etter flere timer), hun ligger iskald på et varmt gulv og ligger i fosterstilling (igjen, etter flere timer). Hele badet lukter spy men hun er ikke syk. Du skal være bra naiv om du da tenker at «selvklart er alt bra, hun sover jo nå». Hun kan ha falt og fått hjernerystelse, hun kan ha hatt et epileptisk anfall eller enda verre kan hun ha fått en hjerneblødning. Det kan også være (ufarlig) angst, men kan man være 100 % tenker du? Handlingslammet er greit når man er 5 år, ikke etter skolealder - og iaf ikke som voksen! Og hvor handlingslammet er man når man går i boden og jobber og raljerer på et internettforum? Motvillig til handling kanskje, men ikke lammet. Jeg tenker også at det mangler en del av historien her, de små opplysningene gir bilde at at alt absolutt ikke er som det burde være.

Jeg håper at det viser seg at det ikke er noe galt med samboeren og jeg håper også at TS ikke er like kontrollerende og verbalt skremmende (voldelig?) i virkeligheten som han fremstår her - og jeg håper at Ts har nok omsorg for samboeren sin til å se at dette langt ifra er normal helsetilstand/oppførsel etter en normal krangel (som TS forøvrig ikke forstår at han startet over ingenting). 

Bedreviter - ja, det er godt mulig, men da får kanskje TS ta det til seg etter 80 kommentarer som i bunn og grunn sier akkurat det samme.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan være epilepsi og. Men dette er noe helsepersonell skal finne ut av. Det ville vært naturlig for de fleste å ringe 113. Hvorfor gjorde du ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mulig. Men TS har fortsatt og svare her og han har ordnet og styrt i boden i timevis mens samboer ligger bevisstløs på badet.

Ikke kan hun gå, ikke kan hun prate, ikke kan hun puste ordentlig (etter flere timer), hun ligger iskald på et varmt gulv og ligger i fosterstilling (igjen, etter flere timer). Hele badet lukter spy men hun er ikke syk. Du skal være bra naiv om du da tenker at «selvklart er alt bra, hun sover jo nå». Hun kan ha falt og fått hjernerystelse, hun kan ha hatt et epileptisk anfall eller enda verre kan hun ha fått en hjerneblødning. Det kan også være (ufarlig) angst, men kan man være 100 % tenker du? Handlingslammet er greit når man er 5 år, ikke etter skolealder - og iaf ikke som voksen! Og hvor handlingslammet er man når man går i boden og jobber og raljerer på et internettforum? Motvillig til handling kanskje, men ikke lammet. Jeg tenker også at det mangler en del av historien her, de små opplysningene gir bilde at at alt absolutt ikke er som det burde være.

Jeg håper at det viser seg at det ikke er noe galt med samboeren og jeg håper også at TS ikke er like kontrollerende og verbalt skremmende (voldelig?) i virkeligheten som han fremstår her - og jeg håper at Ts har nok omsorg for samboeren sin til å se at dette langt ifra er normal helsetilstand/oppførsel etter en normal krangel (som TS forøvrig ikke forstår at han startet over ingenting). 

Bedreviter - ja, det er godt mulig, men da får kanskje TS ta det til seg etter 80 kommentarer som i bunn og grunn sier akkurat det samme.

Jeg tror ikke denne mannen er voldelig når han skriver at han låste seg inn på badet, og bar henne inn i sengen.

Vi mennesker håndterer kriser ulikt. Kroppene våres reagerer ulikt. Så sant det ikke er gjort med overlegg så kan ikke ts klandres synes jeg. 

I likhet med mange andre så har jeg presisert at det er lurt å rådføre seg med helsepersonell. Så er det engang slik at ts skylder ikke oss noe svar på hvordan dette går eller har gått, så vi får bare krysse fingrene og håpe at det går bra. 

Joda handlingslammet kan man fint bli som voksen om det oppleves alvorlig nok eller traumatisk. Det er det ingen fasit på. Dette opplever jeg er din personlige mening. Vi er mennesker og ikke roboter, så er det ikke alle mennesker som klarer å holde hodet like kaldt i enhver situasjon. Det er menneskelig. 

Jeg håper selvfølgelig ts tar godt vare på henne, og gjør det som er nødvendig for at hun kan ha det så bra som mulig. 

Eller gjør slik at hun kan få hjelp til det hun sliter med. 

Endret av Irak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irak skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke denne mannen er voldelig når han skriver at han låste seg inn på badet, og bar henne inn i sengen.

Vi mennesker håndterer kriser ulikt. Kroppene våres reagerer ulikt. Så sant det ikke er gjort med overlegg så kan ikke ts klandres synes jeg. 

I likhet med mange andre så har jeg presisert at det er lurt å rådføre seg med helsepersonell. Så er det engang slik at ts skylder ikke oss noe svar på hvordan dette går eller har gått, så vi får bare krysse fingrene og håpe at det går bra. 

Joda handlingslammet kan man fint bli som voksen om det oppleves alvorlig nok eller traumatisk. Det er det ingen fasit på. Dette opplever jeg er din personlige mening. Vi er mennesker og ikke roboter, så er det ikke alle mennesker som klarer å holde hodet like kaldt i enhver situasjon. Det er menneskelig. 

Jeg håper selvfølgelig ts tar godt vare på henne, og gjør det som er nødvendig for at hun kan ha det så bra som mulig. 

Kontrollerende tolket jeg utifra måten han oppførte seg på når samboeren ikke sa annet enn «ikke noe viktig» når han spurte hva hun så på på mobilen. Å bli sint for det - da har man kort lunte. Og han ga seg jo ikke heller? Han var såpass skremmende at samboeren tydeligvis ikke taklet oppførselen hans. Hun måtte låse seg inn på do og likevel står han og roper og skriker duker i døra? Ikke normalt, og ganske så aggressivt og kontrollerende spør du meg. At hun reagerte slik kan vel kanskje skyldes at hun har opplevd lignende tidligere. 

At han var henne inn i sengen skulle vel bare mangle etter å la henne ligge i halvveis koma i timesvis. At han ikke kontakter helsepersonell tyder for meg på at han er redd for konsekvenser/anmeldelse mot seg selv - og at det er viktigere enn helsa til samboer. Ingen normale folk hadde latt være å gjøre noe i den situasjonen der!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...