AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #1 Del Skrevet 20 timer siden Hei! Jeg vurderer å flytte til Norge, men jeg kommer sannsynligvis til å beholde jobben min i USA og dermed få utbetalt amerikansk lønn. Jeg lurer på hvordan det er å leve i Norge med denne typen økonomi. Hvordan påvirker levekostnadene, skattereglene og valutaforskjellen hverdagen? Er det noe spesielt jeg bør være oppmerksom på når det gjelder bolig, helsesystemet eller andre praktiske ting? Jeg setter stor pris på innsikt fra noen som har erfaring med noe lignende! Anonymkode: d8235...38e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #2 Del Skrevet 20 timer siden Da må du nesten skrive hva denne lønnen er. Anonymkode: d773b...4e9 9 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #3 Del Skrevet 19 timer siden Det er enorme lønnsforskjeller i USA i forhold til Norge, så ingen kan svare deg på dette med mindre du deler hva lønnen er. Dollaren er sterk nå, så kjøpekraften din er i utgangspunktet større her, men det monner jo lite hvis du jobber i et lavtlønnsyrke i USA der folk må ha to og tre jobber for å overleve. Anonymkode: 979ba...38e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 19 timer siden #4 Del Skrevet 19 timer siden Skatter TS då til USA? Får TS vere med i det norske systemet og få helsetjenester dekt? Eller blir hen ein amerikaner uten norske rettigheter? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 19 timer siden #5 Del Skrevet 19 timer siden Siden du kan jobbe i Norge, regner jeg med at du har en god jobb. Da er lønnen i USA vanligvis vesentlig bedre enn i Norge. Å tjene penger i US Dollar eller Euro er gull i dag med skakkjørt krone. Du må skatte til Norge om du bor her. Kan ikke nok om folketrygden, men du må meldes inn der om du skal bo i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #6 Del Skrevet 19 timer siden Enten må selskapet betale deg etter norske regler + arbeidsgiveravgift i Norge. Tror ikke det er så enkelt for firmaer å håndtere så i midt tilfelle måtte ta i bruk 3 parts selskap som f.eks. oyster, deel Evt kan starte et selskap og leie deg ut som konsulent til firmaet du jobber for. Lever fint på amerikansk lønn😊 Anonymkode: 1e60c...0e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #7 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er enorme lønnsforskjeller i USA i forhold til Norge, så ingen kan svare deg på dette med mindre du deler hva lønnen er. Dollaren er sterk nå, så kjøpekraften din er i utgangspunktet større her, men det monner jo lite hvis du jobber i et lavtlønnsyrke i USA der folk må ha to og tre jobber for å overleve. Anonymkode: 979ba...38e Det er vel lite sannsynlig at TS har en lavtlønnet jobb, hvis hen kan ta med seg jobben til Norge. Anonymkode: c0288...a66 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #8 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da må du nesten skrive hva denne lønnen er. Anonymkode: d773b...4e9 Jeg tjener i overkant av $160,000 i året. Anonymkode: d8235...38e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #9 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg tjener i overkant av $160,000 i året. Anonymkode: d8235...38e Da vil du leve ganske greit her ja. Medianlønn i Norge er ca 600.000 og da klarer man seg. Alt over er bra. Anonymkode: c5b5d...e56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 12 timer siden #10 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tjener i overkant av $160,000 i året. Anonymkode: d8235...38e da havner du på topp 5% som tjener best i Norge og vel så det. Tror du skal klare deg veldig fint med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden Må søke oppholdstillatelse og arbeidstillatelse. Så blir det litt kluss med skatten, siden du betaler skatt til begge land. her står det litt av hvert: https://www.udi.no/skal-soke/arbeidsinnvandring/faglart/?c=usa#link-838 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden $160000 dollar er bra betalt i Norge nå, men om kronen (mot formodning) styker seg til nivået for 10 år siden er det ganske gjennomsnittlig. Skatteprosenten din her blir nok samlet sett godt over 40 %, da marginalskatt bikker 45 % for inntekter over 700000 ca. Har arbeidsgiveren din kontor i Norge? Vet ikke hvordan det er med arbeidsgiveravgift og folketrygd medlemskap om ikke, det kan være litt av en jobb. Anonymkode: b756c...10d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hei! Jeg vurderer å flytte til Norge, men jeg kommer sannsynligvis til å beholde jobben min i USA og dermed få utbetalt amerikansk lønn. Jeg lurer på hvordan det er å leve i Norge med denne typen økonomi. Hvordan påvirker levekostnadene, skattereglene og valutaforskjellen hverdagen? Er det noe spesielt jeg bør være oppmerksom på når det gjelder bolig, helsesystemet eller andre praktiske ting? Jeg setter stor pris på innsikt fra noen som har erfaring med noe lignende! Anonymkode: d8235...38e Hvilken tilknytning har du til Norge? Hvilket statsborgerskap har du? I forhold til helsesystemet ser det ut til at du får rettigheter hvis du har lovlig opphold i Norge og har tenkt å bo her i minst 1 år. https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-norge/relatert-informasjon/medlemskap-i-folketrygden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er vel lite sannsynlig at TS har en lavtlønnet jobb, hvis hen kan ta med seg jobben til Norge. Anonymkode: c0288...a66 Hvis han ikke kan omregne usd til nok så er det ikke sikkert den er så veldig høytlønnet Anonymkode: 9aabb...6e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis han ikke kan omregne usd til nok så er det ikke sikkert den er så veldig høytlønnet Anonymkode: 9aabb...6e4 Når man ikke vet at 1.7 millioner nok er bra lønn så skorter det nok på mye her.. Anonymkode: 4b899...8ba 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden newman01 skrev (2 timer siden): Må søke oppholdstillatelse og arbeidstillatelse. Så blir det litt kluss med skatten, siden du betaler skatt til begge land. her står det litt av hvert: https://www.udi.no/skal-soke/arbeidsinnvandring/faglart/?c=usa#link-838 Hvis ts er norsk (eller nordisk) statsborger, behøver h*n ikke søke oppholds- eller arbeidstillatelse. Anonymkode: 46097...989 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): $160000 dollar er bra betalt i Norge nå, men om kronen (mot formodning) styker seg til nivået for 10 år siden er det ganske gjennomsnittlig. Skatteprosenten din her blir nok samlet sett godt over 40 %, da marginalskatt bikker 45 % for inntekter over 700000 ca. Har arbeidsgiveren din kontor i Norge? Vet ikke hvordan det er med arbeidsgiveravgift og folketrygd medlemskap om ikke, det kan være litt av en jobb. Anonymkode: b756c...10d For ti år siden var dollarkursen 6 kr (og nesten historisk lav om jeg ikke tar feil), selv med den kursen er 160 000 $ langt over norsk gjennomsnittslønn. TS: du bør la firmaet du jobber i finne ut av skatteregler og så videre, ikke prøve å finne ut av det selv. Om dette er et stort firma som opererer i mange land vil de ha eksperter på dette. Anonymkode: eaff6...464 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå