Gå til innhold

Når barnet «mislykkes» i idrett..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes ts får mye tyn her. Jeg hadde nok også kjent på skuffelse om ungen min trente 9 timer i uka, der jeg måtte sitte i en idrettshall, og hun likevel ikke evnet å lære seg noe ut over hva vanlige barn som ikke trener 9 timer i uka klarer…

Min unge gikk på turn EN time i uka i 5 år uten å lære å stå på hendene, slå stift, salto eller en gang slå hjul spesielt bra. Jeg fikk henne over på en annen idrett. Hun er ikke noe stortalent der heller, men helt gjennomsnittlig i stedet for dårligest. Er barn som trener 9 timer i uka og er lune dårlig som de som trener 0, er ikke gjennomsnittlig, men langt under.

Anonymkode: 7d8c2...608

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Synes ts får mye tyn her. Jeg hadde nok også kjent på skuffelse om ungen min trente 9 timer i uka, der jeg måtte sitte i en idrettshall, og hun likevel ikke evnet å lære seg noe ut over hva vanlige barn som ikke trener 9 timer i uka klarer…

Min unge gikk på turn EN time i uka i 5 år uten å lære å stå på hendene, slå stift, salto eller en gang slå hjul spesielt bra. Jeg fikk henne over på en annen idrett. Hun er ikke noe stortalent der heller, men helt gjennomsnittlig i stedet for dårligest. Er barn som trener 9 timer i uka og er lune dårlig som de som trener 0, er ikke gjennomsnittlig, men langt under.

☝️ 

Anonymkode: 6e0e5...6b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er verken jenta eller mora, men klubben, som er problemet her. Det er en eliteklubb med et opplegg som gjør at noen kvalifiserer seg til OL til slutt. Bra for dem! Men prisen å betale for å skape det miljøet, er at mange barn ikke klarer å følge opplegget og barnet til ts er et av dem.

Jenta har venner i klubben, bruker masse tid i klubben, ser opp til de eldre og til trenerne. Hun har sannsynligvis internalisert verdiene der og opplever at hun har lyst til å bli som de flinkeste. Det er derfor hun ikke vil slutte. Det er dette som er hennes fremtidshorisont, og jeg tipper det er ganske kjipe holdninger mot de som ikke satser (jeg har vært i et tilsvarende miljø innenfor en annen sport). 

Løsningen er å være en voksen, ta henne ut av klubben og inn i et miljø der det er fokus på idrettsglede og samhold, ikke pushing og satsing. Gjerne en annen idrett enn turn. Kanskje en der hun får glede av alt hun har lært? Kampsport, dans, eller capoeira? Hun vil nok ikke like det først, men det må dere bare stå i. Tiåringer har ingen forutsetninger for å forstå hvor skadelig toppidrettssatsing er. Til og med for dem som lykkes, er risikoen for skader og spiseforstyrrelser høy. Jeg ville ikke oppmuntret mitt barn til å satse på turn på det nivået uansett. Risikoen er enda høyere, og belønningen lavere, for dem som ikke lykkes. Og det høres ut som om jenta til ts vil være blant dem. 

Anonymkode: e9d31...5db

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaneel skrev (14 timer siden):

Få hu meldt på en idrett til for å gradevis få hu over på noe hu mestrer bedre, du må se Ann talentet hennes, kan det være kampsport, cheerleading, ballett/dans, kunstløp eller rs, diskodans eller sportsdans feks,. Bytt hu uten hu merker det, når hu merker hu er bedre i noe annet kan du enkelt legge press på hu evnt ta en alvors snakk ettervært når hu da er bedre i noe annet 

Signerer denne. Hvis hun ikke er mer enn 10 år, så tenker jeg at hun nå har aller siste sjanse til å bytte til en lignende idrett som f eks dans eller cheerleading, før det blir for sent. Ta en alvorsprat med henne, for som 10-åring så er hun neppe moden nok til å reflektere over dette selv. For hun er åpenbart ikke et talent innen turn. F eks cheerleading er lagidrett, kanskje det er bedre enn individuell idrett?

Og jeg skjønner veldig godt at du er fortvilet TS, for det å bruke masse tid og penger på en idrett hvor barnet ikke presterer særlig bra, er virkelig frustrerende.

Har selv en 13-åring som trener 20 timer i uka og hvor vi bruker opp mot 100 000 kr årlig på idretten, og om hun ikke var av de aller beste i landet i sin årsklasse, så hadde vi faktisk ikke prioritert det. Da hadde det føltes som ren idioti å stå opp kl 04:30 for å kjøre på morgentrening før skole og jobb.

Anonymkode: aa5ae...9cc

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nettopp! En ting er å være glad for at ungen ikke bare sitter i fosterstilling i sofaen og ser på youtube. Men TS sin datter er åpenbart på et eliteparti, noe som betyr at det både er dyrt og tidkrevende for hele familien. Da må man faktisk vurdere om det er verdt det, når barnet ikke presterer bra og fremstår mer stresset enn glad for idretten.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: tusen takk for deres mange meninger, det hjelper veldig!

Som noen skriver bruker vi veldig mye tid på dette (og enorme pengesummer!) som fx gjør at helgene vår er låst (vi har også et annet mindre barn på elite turn). 

Jeg er glad for at hun bruker mye tid på turn, og at hun trives med sine venner. Vi har det hele tiden oppe til diskusjon om hun skal forsett eller ikke, det har hun nektet, når disse «krisene» kommer når hennes venninner flyttes høyere opp. Jeg er stolt av at hun ikke gir opp.

Som noen nevner er trener ganske håpløs, og vi har sagt vi skal ta en snakk med treneren om dette ikke bedrer seg (treneren har en nedlatende holdning, ruller med øyene og ikke særlig motiverende). 

Anonymkode: 04c9c...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor MÅ hun drive med idrett? Det finnes andre hobbyer hun kan drive med.

Anonymkode: 2868c...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvorfor MÅ hun drive med idrett? Det finnes andre hobbyer hun kan drive med.

70 % av Norges voksne befolkning er overvektige, og det samme gjelder for stadig flere barn. Det er kjempeflott at barn holder på med idrett. De lærer seg å tåle det å være sliten, de lærer seg å planlegge, disponere og å pushe seg.

Stadig flere unge voksne (17 % av unge voksne mellom 18-27 år i følge perspektivmeldingen til regjeringen) faller fullstendig sammen i kollaps straks det stilles krav til dem i arbeids- og studentlivet. Dette skjer ikke med unge som er vant til å pushe seg selv, vant til å kjempe og som tåler å stå i ubehag gjennom idretten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

TS: tusen takk for deres mange meninger, det hjelper veldig!

Som noen skriver bruker vi veldig mye tid på dette (og enorme pengesummer!) som fx gjør at helgene vår er låst (vi har også et annet mindre barn på elite turn). 

Jeg er glad for at hun bruker mye tid på turn, og at hun trives med sine venner. Vi har det hele tiden oppe til diskusjon om hun skal forsett eller ikke, det har hun nektet, når disse «krisene» kommer når hennes venninner flyttes høyere opp. Jeg er stolt av at hun ikke gir opp.

Som noen nevner er trener ganske håpløs, og vi har sagt vi skal ta en snakk med treneren om dette ikke bedrer seg (treneren har en nedlatende holdning, ruller med øyene og ikke særlig motiverende). 

Anonymkode: 04c9c...770

men TS, hvis du ser bort fra "krisene" hennes, og håpløs trener, så er det fortsatt noen ting man ikke kommer bort fra..

- klubben er elite, og de andre går fra henne, eller hun må slutte om hun ikke er god nok. Det er et ganske stort press å ha inni seg.

- du blir skuffet og lurer på hva du skal si til andre foreldre fordi hun ikke oppnår det samme som deres barn, dette kan du "skjule" så mye du vil, hun vil merke det

- dersom hun med 9 timer i uka ikke mestrer mer enn "vanlige" barn så er det ikke bare mangel på talent, men at hun rett og slett har ganske tungt for det.. 

Det oppleves viktig for henne fordi hun ikke kjenner til annet. Tiden som brukes på det gjør det altoppslukende i hodet hennes også, det får mye plass, og hun kjenner nok på mye press, også mellom "kriseslagene." Det virker uunngåelig at dette stopper et std, enten fordi hun ikke når opp, eller fordi hun kræsjer selv. 

Hun er enda ung nok til at dere kan finne på noe annet. Og selv om det føles krise nå, så vil det ikke gjøre det lenger når idretten ikke får så mye plass og fokus i hverdagen. Vil nesten si det er på grensen til slemt å la henne fortsette, når det er så tydelig hvordan det ender, når dere har en mulighet til å avslutte pent og pyntelig og få henne over på noe annet. 

Anonymkode: 5eada...482

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen turner da. Alle kan ikke gjøre alt.
Antagelig mye bedre i noe annet. 

Jeg var helt bånn i turn, ok i svømming,men best og (helt klart mest morsomt) i alpint.

Anonymkode: b9d8f...056

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

70 % av Norges voksne befolkning er overvektige, og det samme gjelder for stadig flere barn. Det er kjempeflott at barn holder på med idrett. De lærer seg å tåle det å være sliten, de lærer seg å planlegge, disponere og å pushe seg.

Stadig flere unge voksne (17 % av unge voksne mellom 18-27 år i følge perspektivmeldingen til regjeringen) faller fullstendig sammen i kollaps straks det stilles krav til dem i arbeids- og studentlivet. Dette skjer ikke med unge som er vant til å pushe seg selv, vant til å kjempe og som tåler å stå i ubehag gjennom idretten.

Så gjør noe med maten da i stedet for å tvinge unger til å drive med idrett. Våre barn er slanke selv om de aldri har drevet med idrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så gjør noe med maten da i stedet for å tvinge unger til å drive med idrett. Våre barn er slanke selv om de aldri har drevet med idrett.

Tillegg. Vi overbeskytter ikke ungene og de har lært seg å takle utfordringer og ikke minst risikovurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tillegg. Vi overbeskytter ikke ungene og de har lært seg å takle utfordringer og ikke minst risikovurdering.

Veldig bra. Men tallene viser at skremmende mange ikke gjør det samme. Som sagt så er det store flertallet av norske voksne overvektige, og per nå så faller altså ca 1 av 5 (!!) unge voksne ut av voksenlivet med jobb/studier, fordi de ikke takler krav eller ubehag. Innunder her er sikkert også de som fikk cherrypicke bursdagsgjester fra de var 8-9 år fremfor å lære seg å takle å sosialisere med flere enn bestevennene sine. I idretten får du ikke cherrypicke hvem du er på lag eller stevne med, du må faktisk bare takle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...