Gå til innhold

Hvorfor er mange gamle folk så sure?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og hva er eldre HER da? Over 35?  Kan ikke svare på noe jeg ikke vet alt om. 

Anonymkode: e4c5d...881

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tydelig at du er en sånn selv 👍 

Anonymkode: 47865...972

Nei. Du tar feil.Og siden du svarer slik, er du et klassisk eksempel på frekk og uhøflig ungdom.Jeg er hverken sur eller bitter.Jeg har empati og forståelse for andre mennesker. Jeg er også drittlei av forakten for de eldre dere unge utviser. Men ta det rolig. Det er så til de grader gjensidig.

Endret av Adrenalina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (8 timer siden):

Det er ikke min erfaring. De eldre folkene jeg har truffet opp gjennom årene har alle vært blide og hyggelige 😊

Samme her 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysiske smerter, psykiske problemer (veldig mange eldre er ensomme og deprimerte), sykdom, hormonsvingninger. Noen er også generelt utålmodige og grinete hele livet, tror ikke akkurat det blir bedre med årene 

Anonymkode: d87d9...293

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det tror ikke jeg. 

Jeg er blitt surere med årene fordi samfunnet går til helvete. Og med det mener jeg ikke privatpersoner. Da mener jeg det kapitalistiske systemet, korrupsjonen, nedbyggingen av naturen, klimakrisen osv osv. 

Vi har politikere som ‘følger med’, som ikke jobber for folket, men for at de rike skal få bli enda rikere, for å mele sin egen kake. 

Det er system som til de grader favoriserer de rike, mens den vanlige mannen i gata dømmes hardt og brutalt. Det er et regelverk og lovverk som man ikke har en sjanse til å forstå uansett hvor mye man prøver. Selv ikke de som har laget lovene klarer det. 

Jeg er lei. Rett og slett! 

Anonymkode: 6fa81...544

Jeg å kjenner at jeg blir surere. Og jeg gidder ikke noe tull lenger. Jeg går heller ikke rundt grøten lenger. Sier det jeg mener. Så det går ikke an å misforstå meg. 

Anonymkode: 10b2a...10f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir lett irriterte og går rundt med et surt blikk. De blir og fort fyrt opp over ting.

De, som jeg har sett, som er gamle og sure, var også sure som unge. Det endrer seg ikke når de blir eldre

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg å kjenner at jeg blir surere. Og jeg gidder ikke noe tull lenger. Jeg går heller ikke rundt grøten lenger. Sier det jeg mener. Så det går ikke an å misforstå meg. 

Anonymkode: 10b2a...10f

Jeg tenker det er stor forskjell på å være tydelig og ikke akseptere tull vs å være surere. Det du skriver gir ingen indikasjoner på at du har blitt surere, men bare at du vet hvor du vil i livet og står opp for deg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Stygge? Nå må du gi deg.

Anonymkode: 13b94...0db

Tja. Nå ville jeg ikke kalt de stygge, men jeg husker selv når jeg var 13 at lærerne mine føltes eldgamle og horrible på mange måter, trodde de var på veien til å pensjonere seg. Jeg ble veldig sjokkert da jeg ble eldre og fant ut at de «bare» var i slutten av 30-årene da jeg var barn. Når man er ung, så føles det som en annen verden, med de som er eldre. 

Selv så slår jeg av en prat med noen av de eldre, innimellom, på matbutikken. Må si at de fleste 80-åringer og 90-åringer er utrolig hyggelige. Jeg har utrolig mye respekt og forståelse for dem. Jeg kan tenke meg at det må være utrolig vanskelig å kjenne at kroppen begynner og gi opp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaleidoskop skrev (17 timer siden):

Jeg ksn svare for egen del å gå rundt med surt blikk. Det er trynet mitt som ser sånn ut. Jeg har ikke et smilende og "velkomment" ansikt. Ser rett og slett sur ut. Jeg fyrer meg ikke opp over ting, men kan ha korte svar som kanskje kan oppleves som mindre hyggelig. 

Jeg ser også ekstremt sur ut, men jeg er ikke sur. Jeg har sinnarynker og nedover-munn, noe jeg ikke kan for. Det ser bedre ut når jeg smiler, men jeg kan jo ikke gå rundt og smile hele tiden heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nærmer meg femti og merker at jeg tåler mindre dritt, rett og slett. Jeg gidder ikke i samme grad å demme opp for dårlig oppførsel, for eksempel. Jeg sier fra hvis jeg blir irritert. 
Lunta er definitivt kortere fordi jeg har kroniske smerter, men jeg prøver å ikke la det bli alle andres problem. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eldre blir man avfeid som dum, glemsk, surrete og uvitende som ikke kan noen ting om moderne telefoner eller datamaskiner eller nettbrett en gang. Unges syn på eldre er mer enn nok til å gjøre dem gretne og irriterte på den unge generasjonen, som ikke behandler eldre med den respekten de fortjener. Slik de eldre var oppdratt til å behandle de eldre i SIN barndom og ungdom. Dermed synes de eldre/gamle i dag at dagens unge er uhøflige, og blir irriterte.

Anonymkode: 71b2b...a7c

Det var vår generasjon som jobbet med datateknologien, slik at dagens unge har pc, nettbrett, mobiltelefoner m.m. Så kom ikke å si at vi eldre ikke kan noe om data.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og hva er eldre HER da? Over 35?  Kan ikke svare på noe jeg ikke vet alt om. 

Norske myndigheter definerer de som er mellom 67 og 75 år som eldre.  Når man er 75 år, er man gammel. Når man er blitt 85 år er man veldig gammel.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man blir eldre så har man kanskje mindre behov for å moderere seg for å passe inn. Litt som fulle folk sier akkurat hva de mener, så tror jeg at gamle viser hvem de egentlig har vært hele tiden, men skjult for andre.

Anonymkode: 928da...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

De blir lett irriterte og går rundt med et surt blikk. De blir og fort fyrt opp over ting.

Dette er din opplevelse, og da er fellesnevneren til de «gamle og sure» at de har møtt deg… 😬

Anonymkode: bbc3e...bb3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (1 time siden):

Norske myndigheter definerer de som er mellom 67 og 75 år som eldre.  Når man er 75 år, er man gammel. Når man er blitt 85 år er man veldig gammel.  

Er du ts? Hvis ikke så trenger du ikke svare,for definisjon på kg er et vidt felt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg tror en del gamle er sure og bitre fordi helsa ikke er som den var og alt går treigere, at de ikke henger med i den teknologiske utviklingen og at de er ensomme. Men du har også de eldre som klarer å beholde et positivt sinn helt ut til tross for plager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mens unge mennesker opplever et punktum på slutten av en setning som aggressivt...

Anonymkode: dea03...f30

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er du ts? Hvis ikke så trenger du ikke svare,for definisjon på kg er et vidt felt. 

Skal det være et kamferdrops?  Det hjelper på humøret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringer som avdekker sannheter som tilsier at man kan kun stole på seg selv, skuffelse over at livet ikke ble som planlagt og at de innser at døden er nærmere for hver dag som går.

Anonymkode: d95f6...807

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (9 minutter siden):

Skal det være et kamferdrops?  Det hjelper på humøret :)

Hør her ; skal jeg svare på en tråd må jeg vite nøyaktig hva jeg skal svare på. Jeg liker å være saklig og nøyaktig. Og på KG er det mange som kaller folk eldre etter 35 år, derfor vil jeg vite hva som menes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...