AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #1 Del Skrevet 17 timer siden Hei! Har planlagt å kjøre hemsedalsfjellet tidlig i morgen tidlig. Det er meldt dårlig vær utover dagen så prøver å komme over tidlig før det begynner, skal også ta en endelig titt og avgjøring i morgen tidlig da været endrer seg fort. Kan noen med litt kjøreerfaring komme med deres synspunkt på kjøring over fjell i dette været? Ville du latt bilen stå? Kjører varebil med piggfri vinterdekk til info. Kjettinger er også i bilen for situasjoner der det trengs. Yr: https://www.yr.no/nb/værvarsel/daglig-tabell/11-34676/Norge/Vestland/Lærdal/Hemsedalsfjell fylkesgrensa Søndag 15. desember, 35mm nedbør, opptil 24m/s vind Anonymkode: b1a23...a73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #2 Del Skrevet 17 timer siden Aldri kjørt filefjellet og ser det er langt lavere «sjanse» for stenging på vegvesenet sine sider - heller kjøre denne? Anonymkode: b1a23...a73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #3 Del Skrevet 17 timer siden Hvor erfaren sjåfør er du? Jeg bor utenfor Oslo, men kommer fra Bergen, så kjører Hemsedal gjennom hele året.. Og kommer meg alltid over, men det er nok kun fordi jeg er ganske erfaren🙈 Anonymkode: 10094...373 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #4 Del Skrevet 17 timer siden Eneste faren her er snøbyger og dårlig sikt grunnet vind. Da må du bare ta god tid, og om du ikke ser noe stopper du og venter. Anonymkode: 04374...077 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #5 Del Skrevet 16 timer siden Har ikke mye erfaring selv. Men kjørte over dovre, og 15 minutter etter vi passerte bommen, så stengte de veien, kunne vi høre på radioen. Problemet var i bunn og grunn drivsnø. Det var ingen andre langs ruta enn oss. Og litt usikker på om vi hadde kommet over, om vi ikke var heldige og fikk en brøytebil foran oss, fra en sidevei. Det fokka så mye at det la seg snø mellom oss og brøytebilen av og til. Og selv om brøytestikker sto tett, så vi ikke alle og gjorde det til tider svært vanskelig å se om man var på veien eller på vei i brøyte kanten. En periode klistret snøen seg også på vindu og pussere, men det holdt greit nok, med full varme på ruta. Ta med deg isåfall godt med mat, varmt drikke. Og varme klær og ikke minst full tank på bilen, dersom det blir stopp. Vind og kulde kan bli særdeles kaldt Anonymkode: b7935...b5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #6 Del Skrevet 16 timer siden Hvis du er i tvil, så kjører du ikke. Anonymkode: 45c93...b0b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #7 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor erfaren sjåfør er du? Jeg bor utenfor Oslo, men kommer fra Bergen, så kjører Hemsedal gjennom hele året.. Og kommer meg alltid over, men det er nok kun fordi jeg er ganske erfaren🙈 Anonymkode: 10094...373 Pga at du er flinkere/vant med å kjøre i drivsnø? Anonymkode: bea9e...957 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #8 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har ikke mye erfaring selv. Men kjørte over dovre, og 15 minutter etter vi passerte bommen, så stengte de veien, kunne vi høre på radioen. Problemet var i bunn og grunn drivsnø. Det var ingen andre langs ruta enn oss. Og litt usikker på om vi hadde kommet over, om vi ikke var heldige og fikk en brøytebil foran oss, fra en sidevei. Det fokka så mye at det la seg snø mellom oss og brøytebilen av og til. Og selv om brøytestikker sto tett, så vi ikke alle og gjorde det til tider svært vanskelig å se om man var på veien eller på vei i brøyte kanten. En periode klistret snøen seg også på vindu og pussere, men det holdt greit nok, med full varme på ruta. Ta med deg isåfall godt med mat, varmt drikke. Og varme klær og ikke minst full tank på bilen, dersom det blir stopp. Vind og kulde kan bli særdeles kaldt Anonymkode: b7935...b5d Problemet med snø som fester seg på rute og pussere oppstår FORDI du kjører med varme på ruten. I dårlig vær skal man ha kald luft på frontrute, ikke varm. Anonymkode: 04374...077 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #9 Del Skrevet 16 timer siden Hadde ikke kjørt piggfritt over fjellet når det er meldt dårlig vær. Anonymkode: 5f02b...0c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #10 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ta med deg isåfall godt med mat, varmt drikke. Og varme klær og ikke minst full tank på bilen, dersom det blir stopp. Vind og kulde kan bli særdeles kaldt Anonymkode: b7935...b5d Dette er gode råd! Pass på at overlevelsesutstyret er lett tilgjengelig fra fremsetet, så du slipper å åpne dørene. Jeg liker å ha ulltepper med på slike turer. Ved behov er det lettere å dra tepper over seg enn å ta på en jakke. Anonymkode: b81e6...b2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #11 Del Skrevet 16 timer siden Jeg bor i Finnmark og er veldig godt vant til mye snø, fokk, vind og mye vær alle veier, fjelloverganger og utsatte strøk. Jeg har også lært meg til å ta været i betraktning og utfra yr, som du linker til, ville jeg ikke kjørt i morgen. Mye vind og mye nedbør vil gi vanskelige kjøreforhold, mest sannsynlig fokkskavler og dårlig sikt, både på grunn av snøen og lysforholdene som er på denne tiden av året. Jeg hadde ventet til tirsdag med å kjøre eller kjørt i dag. (jeg har en SUV 4x4 som ligger godt på veien, men over fjellet i "fokk og rokk" er det likevel utfordrende og ved stengte veier blir jeg stående som alle andre) Anonymkode: 90a43...c6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #12 Del Skrevet 6 timer siden Støtter Filefjell, eneste gode fjellovergangen. Vinden kan bli kjip om varebilen er tom. Anonymkode: 1ac65...0ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå