Blått Skrevet 15. desember 2024 #121 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var langt fra full barnehagedekning, men veldig mange var hos dagmamma. Her kan du lese om barnehagedekningen, det er vanskeligere å finne gode tall for andre typer barnepass. https://www.ssb.no/utdanning/artikler-og-publikasjoner/barnehagedekning-for-og-na Anonymkode: 40cf9...b57 Masse tusen takk. Kanskje det var det som de mente - dagmamma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #122 Del Skrevet 15. desember 2024 Kjernen i denne diskusjonen er vel i hvilken alder barna begynner i barnehagen, samt hvor lange dager de har. I tillegg kommer det faktum at mange foreldre i dag tar aktive valg om å la barna være lengst mulig i barnehagen, fordi de setter sine egne behov i første rekke. Ikke alle, men mange. Dagens barnehage er ikke rustet til å ivareta alle de behovene som kommer når det stadig blir flere babyer som begynner i barnehage, og når stadig flere barn får svært lange dager i institusjon. Derfor må det komme en større endring av sektoren. Det fungerer ikke slik det er i dag. Anonymkode: ee33a...7ce 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #123 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg skjønte heller ikke en dritt av hva du prøvde å si Anonymkode: 8dbb9...66e At når man har behov for å lage lange innlegg om hvor perfekt partneren er, så man forstår ikke hvorfor man velger å bo sammen med slasker. At man tjener godt og gjør det bra på jobben, så man forstår ikke at andre ikke bare skjerper seg og gjør det samme. Så ligger det et eller annet vondt bak, eller et ekstremt behov for selvbekreftelse. Anonymkode: 1311e...dad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #124 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vil gjerne se forskningen som viser at barnehage er årsaken til problemer knyttet til psykisk helse hos unge voksne. Eller har du bare «tenkt selv» og kokt sammen denne teorien? Skulle dette vært årsaken, ville det sannsynligvis vært en meget stor andel av la oss si, 20-25-åringer som har psykiske utfordringer, og slik er det jo ikke. Anonymkode: 06ff5...e1d Hvis du vil høre mer om det vil jeg råde deg til å høre på podcast Sinnsyn. Det er jo akkurat det det er... Psykiske plager blant barn og unge har jo doblet seg de siste 10 årene. Anonymkode: b5839...66f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #125 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis du vil høre mer om det vil jeg råde deg til å høre på podcast Sinnsyn. Det er jo akkurat det det er... Psykiske plager blant barn og unge har jo doblet seg de siste 10 årene. Anonymkode: b5839...66f Og det finnes mange andre faktorer som også kan bidra til dette, blant annet at en god del foreldre ikke lærer barna at litt ubehag er greit, og at ikke alt kan/skal fikses. Så klart man blir engstelig for alt mulig når man har blitt opplært til at ubehag=farlig. Anonymkode: 06ff5...e1d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #126 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis du vil høre mer om det vil jeg råde deg til å høre på podcast Sinnsyn. Det er jo akkurat det det er... Psykiske plager blant barn og unge har jo doblet seg de siste 10 årene. Anonymkode: b5839...66f Hvorfor har det økt mer hos jenter enn hos gutter hvis barnehagen er årsak, hvorfor er dette et fenomen som ikke bare er begrenset til Norge, men også resten av den vestlige verden (selv der barnehage er mindre vanlig) og hvorfor har psykiske helseplager også økt hos den voksne befolkningen? I min aldersgruppe er det for eksempel psykiske helseplager som har økt mest de siste årene som årsak til sykefravær. Anonymkode: 06ff5...e1d 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 15. desember 2024 #127 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Psykiske problemer hos unge i dag er bevist knyttet direkte opp mot digitalisering. Psykiske problemer har steget tilsvarende også hos den eldre befolkningen som vokste opp uten barnehage og mobiltelefoner. Anonymkode: 9fcc8...660 Det er nok en god blanding vil jeg tro. Og stresset i samfunnet vi lever i, preger selvfølgelig også den eldre befolkningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannhetsøkende Skrevet 15. desember 2024 #128 Del Skrevet 15. desember 2024 Har ikke barn selv og kan ikke komme med noen erfaringer der, men jeg husker selv jeg var glad i barnehagen selv da jeg var liten. Har mye gode minner fra den tiden. Masse turer i skogen ble det også da barnehagen lå like ved en nydelig skog. Jeg husker veldig mye fra den tiden. De som jobbet i barnehagen der var også flinke og veldig snille med barna. Jeg har reagert selv på hvor mye barnehager nærmest blir demonisert av enkelte. Må tilføye at min mor ikke jobbet da jeg var liten, men det sikkert godt med noen timer alene for henne også til å gjøre unna andre ærender alene. Aldri tenkt tanken på at hun var egoistisk eller en dårlig mor. Jeg hadde det bra. Akkurat når det kommer til å moralisere overfor andre foreldre, så er kanskje kvinner verst akkurat der. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 15. desember 2024 #129 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvorfor har det økt mer hos jenter enn hos gutter hvis barnehagen er årsak, hvorfor er dette et fenomen som ikke bare er begrenset til Norge, men også resten av den vestlige verden (selv der barnehage er mindre vanlig) og hvorfor har psykiske helseplager også økt hos den voksne befolkningen? I min aldersgruppe er det for eksempel psykiske helseplager som har økt mest de siste årene som årsak til sykefravær. Anonymkode: 06ff5...e1d Men er du enig i at lange dager i barnehagen hver dag, ikke er til det beste for en 1-2 åring? Håper vi alle kan være enige om det, med mindre foreldre ikke har annet noe valg. Du kan jo se hvordan samfunnet vi lever i har blitt, så er det jo lett å forstå hvorfor psykiske helseplager også har økt hos den eldre befolkningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #130 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Generasjon Z som var de første som gikk i barnehage fra ettårsalder har blitt kalt den engstelige generasjonen. Det er ikke bare angst som har økt, men flere andre psykiske lidelser. Grunnleggende tillit utvikles de første 18 månedene. Anonymkode: 9ca58...745 Men dette er jo ikke et norsk fenomen. Generasjon Z er like engstelige i Tyskland, Spania og USA, der har barnehageloven ikke endret seg. Hva er forklaringen din på det? Anonymkode: a40be...dea 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 15. desember 2024 #131 Del Skrevet 15. desember 2024 Sannhetsøkende skrev (15 minutter siden): Har ikke barn selv og kan ikke komme med noen erfaringer der, men jeg husker selv jeg var glad i barnehagen selv da jeg var liten. Har mye gode minner fra den tiden. Masse turer i skogen ble det også da barnehagen lå like ved en nydelig skog. Jeg husker veldig mye fra den tiden. De som jobbet i barnehagen der var også flinke og veldig snille med barna. Jeg har reagert selv på hvor mye barnehager nærmest blir demonisert av enkelte. Må tilføye at min mor ikke jobbet da jeg var liten, men det sikkert godt med noen timer alene for henne også til å gjøre unna andre ærender alene. Aldri tenkt tanken på at hun var egoistisk eller en dårlig mor. Jeg hadde det bra. Akkurat når det kommer til å moralisere overfor andre foreldre, så er kanskje kvinner verst akkurat der. Men går ut i fra at du ikke var i barnehagen 7-8 timer hver dag? Barnehage er fint for barna det, men det handler om hvor mye de minste barna er der, og som også går på bekostning av samværet som et lite barn i stor grad trenger med sine foreldre. Er det å ha lange dager i barnehagen eneste valget for å få hverdagen til å gå rundt, så greit nok. Men det er heller ikke det som blir kritisert. Heller ikke de som velger å ha noen timer for å få gjort unna litt ting. Ser flere i tråden her sier begge foreldrene må jobbe fullt slik at de skal ha råd til sydenturer, stort hus og flere biler. Det er helt hårreisende lesing. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #132 Del Skrevet 15. desember 2024 Tutte skrev (17 minutter siden): Men er du enig i at lange dager i barnehagen hver dag, ikke er til det beste for en 1-2 åring? Håper vi alle kan være enige om det, med mindre foreldre ikke har annet noe valg. Du kan jo se hvordan samfunnet vi lever i har blitt, så er det jo lett å forstå hvorfor psykiske helseplager også har økt hos den eldre befolkningen. Jeg vil tro at de fleste barn som har lange dager i barnehagen, har det fordi foreldrene arbeider. Jeg tviler sterkt på at mange velger å levere tidlig og hente sent for at de skal ha «egentid» på morgenen og ettermiddagen. Det kan være at lange dager i barnehagen kan være én av svært mange årsaksfaktorer til sviktende psykisk helse senere, men på KG er det visst ensidig etablert at dette er den viktigste årsaken. Jeg kan for eksempel tenke meg at barnehage i ukedagene og fullt program for ungene i helgene også kan bidra til stress. Jeg noterer meg for eksempel at enkelte aldri kan ha en helg uten konkrete planer og fullt opplegg for begge dagene. Barna får aldri sjansen til bare å «være» sammen med foreldrene og bli kjent med dem på den måten, uten at det skal foregå andre aktiviteter samtidig. Etter å ha jobbet i over 25 år, ser jeg også en tydelig økende forekomst av foreldre som ringer tannlegen og nærmest krever at tannlegen skal trekke ut løse melketenner, fordi barnet synes det er «vondt» og «ekkelt» å rigle på dem selv. Dette er snakk om de siste, løse melkejekslene, så barnet har allerede mestret å få ut de øvrige 12-16 melketennene selv. Det finnes ingen grunn til å tro at tannfelling i dag har blitt mer smertefullt enn de foregående hundretusenvis av år. Det handler om at foreldre sannsynligvis i mindre grad enn tidligere lærer barna å stå i selv mildt ubehag over noe tid, og at alt skal fikses. Jeg vil anta at dette gjenspeiles på andre områder i barns liv også, og at alt dette til sammen svekker den psykiske resiliensen. Anonymkode: 06ff5...e1d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 15. desember 2024 #133 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vil tro at de fleste barn som har lange dager i barnehagen, har det fordi foreldrene arbeider. Jeg tviler sterkt på at mange velger å levere tidlig og hente sent for at de skal ha «egentid» på morgenen og ettermiddagen. Det kan være at lange dager i barnehagen kan være én av svært mange årsaksfaktorer til sviktende psykisk helse senere, men på KG er det visst ensidig etablert at dette er den viktigste årsaken. Jeg kan for eksempel tenke meg at barnehage i ukedagene og fullt program for ungene i helgene også kan bidra til stress. Jeg noterer meg for eksempel at enkelte aldri kan ha en helg uten konkrete planer og fullt opplegg for begge dagene. Barna får aldri sjansen til bare å «være» sammen med foreldrene og bli kjent med dem på den måten, uten at det skal foregå andre aktiviteter samtidig. Etter å ha jobbet i over 25 år, ser jeg også en tydelig økende forekomst av foreldre som ringer tannlegen og nærmest krever at tannlegen skal trekke ut løse melketenner, fordi barnet synes det er «vondt» og «ekkelt» å rigle på dem selv. Dette er snakk om de siste, løse melkejekslene, så barnet har allerede mestret å få ut de øvrige 12-16 melketennene selv. Det finnes ingen grunn til å tro at tannfelling i dag har blitt mer smertefullt enn de foregående hundretusenvis av år. Det handler om at foreldre sannsynligvis i mindre grad enn tidligere lærer barna å stå i selv mildt ubehag over noe tid, og at alt skal fikses. Jeg vil anta at dette gjenspeiles på andre områder i barns liv også, og at alt dette til sammen svekker den psykiske resiliensen. Anonymkode: 06ff5...e1d Jeg vil gå så langt som å si at hvis begge foreldre jobber fullt for å ha råd til luksusgoder, så er det et valg. Mange barn i dag mangler dessverre klare grenser og blir sydd puter under armene på. Alt skal bare være behagelig, og foreldre kompenserer sin manglende tid og prioritering av barnet med å være tivoliforeldre, som skal dra på fine ferieturer og gjøre morsomme ting. Resultatet har du også som beskrevet fått en smakebit på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #134 Del Skrevet 15. desember 2024 Tutte skrev (3 minutter siden): Jeg vil gå så langt som å si at hvis begge foreldre jobber fullt for å ha råd til luksusgoder, så er det et valg. Mange barn i dag mangler dessverre klare grenser og blir sydd puter under armene på. Alt skal bare være behagelig, og foreldre kompenserer sin manglende tid og prioritering av barnet med å være tivoliforeldre, som skal dra på fine ferieturer og gjøre morsomme ting. Resultatet har du også som beskrevet fått en smakebit på. Det er stort sett de som er mot barnehage som sier at foreldrene jobber for å få råd til luksusgoder. De foreldrene som svarer sier at de jobber for å ha råd til bolig og ferie i det hele tatt, og eventuelt for å kunne spare for en tryggere framtid. Det er ikke luksus, men det er ikke mulig å få til på én vanlig inntekt. Husk: folk shames for å vente for lenge med å få barn også, om de prøver å spare opp en pott på forhånd. Anonymkode: 40cf9...b57 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #135 Del Skrevet 15. desember 2024 Tutte skrev (11 minutter siden): Jeg vil gå så langt som å si at hvis begge foreldre jobber fullt for å ha råd til luksusgoder, så er det et valg. Mange barn i dag mangler dessverre klare grenser og blir sydd puter under armene på. Alt skal bare være behagelig, og foreldre kompenserer sin manglende tid og prioritering av barnet med å være tivoliforeldre, som skal dra på fine ferieturer og gjøre morsomme ting. Resultatet har du også som beskrevet fått en smakebit på. De fleste jeg kjenner som jobber fullt, jobber ikke for å omgi seg med luksus. I de største byene koster det ganske mye å bare skaffe seg en ganske gjennomsnittlig bolig med plass til en familie. Anonymkode: 06ff5...e1d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #136 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Men dette er jo ikke et norsk fenomen. Generasjon Z er like engstelige i Tyskland, Spania og USA, der har barnehageloven ikke endret seg. Hva er forklaringen din på det? Anonymkode: a40be...dea Nettopp, i USA er det ikke like vanlig å ha små barn i barnehagen. Ofte velger mor å la være å jobbe når barna er små, fordi det finnes få barnehager og fordi barnehage kan være så dyrt at store deler av lønnen hennes vil gå med til å betale barnehagen. Anonymkode: 06ff5...e1d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 15. desember 2024 #137 Del Skrevet 15. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er stort sett de som er mot barnehage som sier at foreldrene jobber for å få råd til luksusgoder. De foreldrene som svarer sier at de jobber for å ha råd til bolig og ferie i det hele tatt, og eventuelt for å kunne spare for en tryggere framtid. Det er ikke luksus, men det er ikke mulig å få til på én vanlig inntekt. Husk: folk shames for å vente for lenge med å få barn også, om de prøver å spare opp en pott på forhånd. Anonymkode: 40cf9...b57 Jeg er ikke i mot barnehage, men er i mot at barn skal ha lengre dager enn nødvendig som småbarn. Det handler om prioritering i en veldig kort periode i livet som aldri kommer tilbake. Ferier som koster mye kan man fint droppe et par år. De aller fleste venter lenger med å få barn i dag, så ser ikke ut som noen shaming stopper det. Sparing har det for mange vært mulighet til i lang tid før de fikk barn. Endret 15. desember 2024 av Tutte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 15. desember 2024 #138 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): De fleste jeg kjenner som jobber fullt, jobber ikke for å omgi seg med luksus. I de største byene koster det ganske mye å bare skaffe seg en ganske gjennomsnittlig bolig med plass til en familie. Anonymkode: 06ff5...e1d Nei, de jobber for å ha råd til det de pleier, som gjerne handler om en del ekstra goder, som da blant annet ferier o.l. Med små barn i hus så var det for ikke så lang tid tilbake vanlig å prioritere ekstra kostnader vekk en periode for å ta seg av barnet sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #139 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, 9-10 er ikke aktuelt for oss som har andre muligheter. Men at en 1 åring er der 6-7 timer er helt fullstendig uproblematisk. Og at folk her inne skal gi foreldre dårlig samvittighet for å bruke barnehagen, når de trolig ikke har noe annet valg, det er bare tragisk Anonymkode: 8dbb9...66e Herregud , det må kunne gå an å diskutere på et forum , får man dårlig samvittighet så må man jobbe med seg elv da Anonymkode: 81566...ed3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #140 Del Skrevet 15. desember 2024 Blått skrev (3 timer siden): Jeg gikk forbi en bok på Norli her om dagen, som tok for seg den teknologiske utviklingen og hvordan det påvirker dagens barn. Jeg syns det var et veldig interessant perspektiv på det. Absolutt en bok jeg vil lese etter hvert og jeg tror forfatteren treffer nok mer blink der, enn om barna starter i barnehage når de er et eller to år. Jeg, personlig, tror at barna har best av å vente til de er to år, men jeg dømmer ingen for hva de gjør. Folk må velge hva som passer best for deres familie. (Av min generasjon så har jeg møtt veldig få som ikke begynte i barnehagen som et år. Var det virkelig normen at mødre var hjemme med barna på 90-tallet?) Så du mener eksperter som sier barn blir stresset av barnehelse fra ett år , tar feil ? Anonymkode: 81566...ed3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå