Gå til innhold

Slutt å døm hverandre folkens! Barnehagen er ikke barnemishandling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Psykiske problemer hos unge i dag er bevist knyttet direkte opp mot digitalisering. 

Psykiske problemer har steget tilsvarende også hos den eldre befolkningen som vokste opp uten barnehage og mobiltelefoner.  

Anonymkode: 9fcc8...660

Du har selvfølgelig helt rett. 

Anonymkode: d249f...448

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 14.12.2024 den 10.54):

min har gått i barnehagen siden han var 17 måneder, og har hatt vært i barnehagen 7-8 timer daglig siden da. Rett og slett fordi vi foreldrene jobber fulltid og ingen av oss har jobber med fleksitid. Jeg føler ikke at mitt barn har tatt skade av dette

Ingen bør shame andre. Men diskusjonene rundt barnehagestart og maxtid er legitime. Et år en kritisk alder når det gjelder tilknytning. 17 måneder er noe helt annet enn 12. Jeg leverte selv mitt barn som ettåring, men jeg mener at 18 måneder er best. Selv om jeg måtte hente mitt barn kl 17 flere ganger, så mener jeg at det beste er om man klarer 8.30-16 eller noe innenfor der. 

Anonymkode: c0a77...6d8

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen bør shame andre. Men diskusjonene rundt barnehagestart og maxtid er legitime. Et år en kritisk alder når det gjelder tilknytning. 17 måneder er noe helt annet enn 12. Jeg leverte selv mitt barn som ettåring, men jeg mener at 18 måneder er best. Selv om jeg måtte hente mitt barn kl 17 flere ganger, så mener jeg at det beste er om man klarer 8.30-16 eller noe innenfor der. 

Anonymkode: c0a77...6d8

Dette er jeg helt enig i. Det er en diskusjon man skal og må ta. Men den dømmingen og svart/hvitt scenarioer mange uttrykker i denne tråden gir ikke grunnlag for en slik diskusjon. Dette inngår jo også i en mye større samfunnsdiskusjon dessverre.  Det er mange sider her som må med. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Trodde virkelig ikke folk var så negative til barnehagen her. Litt overrasket, det må jeg si.

Jeg hadde ekstremt dårlig samvittighet for å levere min i barnehagen når ho først begynte der. Farmor er pensjonert og vi avtalte tidlig at når ikke jeg eller pappa kunne hente ved 13-14 tiden, så skulle farmor.  På den måten får ho maks 7 timer i barnehagen om dagen. I starten var det 5 timer, men jeg så hvor mye ho elsker å være der og lot ho være litt lenger 

Nå smiler ho blidt når vi går mot portene, lener seg mot de ansatte når jeg leverer, ler og koser seg hele tiden ho er der, og lener seg mot meg igjen når jeg henter.

På fredag som var satte jeg ho på gulvet i gangen for å finne frem klærne hennes og da krabbet ho inn på fellesrommet igjen og begynte å leke.  Det er svært tydelig at ho digger å være i barnehagen og jeg har ikke lenger dårlig samvittighet. Ho blir fortsatt aldri hentet senere enn 14.15 da

1 år, forresten

Anonymkode: 8dbb9...66e

Det handler da ikke om barna liker å være der eller ikkr

Anonymkode: 81566...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

I de barnehagene jeg har sett består dagen av 85% frilek. 

Så dette stemmer jo ikke. 

Anonymkode: 9fcc8...660

Det stemmer nok ikke at det er 85 % frilek, da følger ikke bhg rammeplanen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det handler da ikke om barna liker å være der eller ikkr

Nei, best å bare gjøre som barn ikke liker og være med foreldrene 24/7. Top notch parenting

Helst ingen sosial omgang med noen andre enn foreldrene for å knytte best kontakt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, best å bare gjøre som barn ikke liker og være med foreldrene 24/7. Top notch parenting

Helst ingen sosial omgang med noen andre enn foreldrene for å knytte best kontakt

Slutt opp da, uredelig å holde på sånn når det aldri er sagt 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt opp da, uredelig å holde på sånn når det aldri er sagt 

Hva er da problemstillingen med 1 åring i barnehagen 6-7 timer om dagen når ho trives der?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye i mitt liv jeg er veldig fornøyd med, takknemlig for, og føler meg stolt av.

I motsetning til områder der jeg har problemer eller spørsmål, er det ting jeg aldri har laget en tråd om her inne. 

Anonymkode: 1311e...dad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg vil gjerne se forskningen som viser at barnehage er årsaken til problemer knyttet til psykisk helse hos unge voksne. Eller har du bare «tenkt selv» og kokt sammen denne teorien?

Skulle dette vært årsaken, ville det sannsynligvis vært en meget stor andel av la oss si, 20-25-åringer som har psykiske utfordringer, og slik er det jo ikke.

Anonymkode: 06ff5...e1d

Generasjon Z som var de første som gikk i barnehage fra ettårsalder har blitt kalt den engstelige generasjonen. Det er ikke bare angst som har økt, men flere andre psykiske lidelser. Grunnleggende tillit utvikles de første 18 månedene. 

Anonymkode: 9ca58...745

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye i mitt liv jeg er veldig fornøyd med, takknemlig for, og føler meg stolt av.

I motsetning til områder der jeg har problemer eller spørsmål, er det ting jeg aldri har laget en tråd om her inne. 

Om man ikke kan lage tråd så vil forumet dø ut

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er da problemstillingen med 1 åring i barnehagen 6-7 timer om dagen når ho trives der?

At mitt barn trivdes betyr ikke at jeg tenker det beste er å ha barnet i bhg full tid, 6-7 t er mindre enn mange andre. Noen 1 åringer er 9-10 hver dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mitt barn trivdes betyr ikke at jeg tenker det beste er å ha barnet i bhg full tid, 6-7 t er mindre enn mange andre. Noen 1 åringer er 9-10 hver dag

Å nei mitt barn var ikke fulltid , men selv om det trivdes hadde jeg fortsatt ikke tenkt fulltid var best 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, 9-10 er ikke aktuelt for oss som har andre muligheter. Men at en 1 åring er der 6-7 timer er helt fullstendig uproblematisk.  Og at folk her inne skal gi foreldre dårlig samvittighet for å bruke barnehagen, når de trolig ikke har noe annet valg, det er bare tragisk 

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Generasjon Z som var de første som gikk i barnehage fra ettårsalder har blitt kalt den engstelige generasjonen. Det er ikke bare angst som har økt, men flere andre psykiske lidelser. Grunnleggende tillit utvikles de første 18 månedene. 

Du tenker ikke at det i stor grad kan ha noe med hvordan foreldrene opptrer rundt barna å gjøre? At mange i større grad er «kompis» med barna, og manglende definering av grenser, for eksempel? Hvis barnet opplever at foreldrene er usikre og ikke klarer å levere som trygge voksne i foreldrerollen, så hjelper det ikke at barna må tilbringe større deler av dagen med dem.

Begrepet «helikopterforeldre» oppsto vel rundt årtusenskiftet - tenker du at dette bidrar til å oppdra trygge, resiliente mennesker?

Anonymkode: 06ff5...e1d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det viktigste med generasjon Z er at de er vokst opp med teknologien og alt det har ført med seg, det er ganske innlysende. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk forbi en bok på Norli her om dagen, som tok for seg den teknologiske utviklingen og hvordan det påvirker dagens barn. Jeg syns det var et veldig interessant perspektiv på det. Absolutt en bok jeg vil lese etter hvert og jeg tror forfatteren treffer nok mer blink der, enn om barna starter i barnehage når de er et eller to år. Jeg, personlig, tror at barna har best av å vente til de er to år, men jeg dømmer ingen for hva de gjør. Folk må velge hva som passer best for deres familie.

(Av min generasjon så har jeg møtt veldig få som ikke begynte i barnehagen som et år. Var det virkelig normen at mødre var hjemme med barna på 90-tallet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Om man ikke kan lage tråd så vil forumet dø ut

Jeg tror poenget mitt gikk rett over hodet ditt.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror poenget mitt gikk rett over hodet ditt.... 

Jeg skjønte heller ikke en dritt av hva du prøvde å si :laugh:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blått skrev (8 minutter siden):

(Av min generasjon så har jeg møtt veldig få som ikke begynte i barnehagen som et år. Var det virkelig normen at mødre var hjemme med barna på 90-tallet?)

Det var langt fra full barnehagedekning, men veldig mange var hos dagmamma. Her kan du lese om barnehagedekningen, det er vanskeligere å finne gode tall for andre typer barnepass.

https://www.ssb.no/utdanning/artikler-og-publikasjoner/barnehagedekning-for-og-na

Anonymkode: 40cf9...b57

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...