AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #81 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): I Finland. Anonymkode: 9ca58...745 Ja, for Finland er så utrolig annerledes og ikke sammenliknbart med Norge? I Norge har man jo ikke engang giddet å sammenlikne kortisolnivået hjemme vs. barnehage. Anonymkode: 06ff5...e1d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 14. desember 2024 #82 Del Skrevet 14. desember 2024 (endret) Blått skrev (1 time siden): Det er som å si at man leser en dårlig historie i avisen om NAV og si at NAV er dritt. Alle som er fornøyde publiserer ikke historien sin i avisen. På samme måte på KG. Folk går ikke inn og skriver: kjæresten min er så fantastisk og jeg elsker han så masse. Jeg syns du fremstår som veldig unyansert og arrogant. Du romantiserer en tid samtidig som du generaliserer og har en nedlatende holdning til dagens foreldre utifra hva som skrives på et forum. Min personlige erfaring er at folk nå, dagens foreldre, er hyggelige, høflige, varme, inkluderende, engasjerte, arbeidsomme og ydmyke. Det er min personlige erfaring. Hva andre har erfart kan jeg ikke svare for, men jeg elsker å bo her som jeg bor og kunne aldri tenke meg å flytte. Dagens foreldre tenker bare på seg srlv. Ungene blir fremmede for dem siden de ikke ser dem mer enn et par timer i helgen. Når mødrene vil bær hjemme en dag, sender de ungene i barnehagen fordi de mååå jo haaaa aaalenetid. Det hadde ikke vi. Vi som var hjemmeværende hadde tid til å være sammen med ungene. Ungene lekte alene, men hvis det var noe, kunne de alltid komme til oss. Endret 14. desember 2024 av Honey Dew 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #83 Del Skrevet 14. desember 2024 Honey Dew skrev (Akkurat nå): Zagens foreldre tenker bare på seg srlv. Ungene blir fremmede for dem siden de ikke ser dem mer enn et par timer i helgen. Når mødrene vil bær hjemme en dag, sender de ungene i barnehagen fordi de mååå jo haaaa aaalenetid. Det hadde ikke vi. Vi som var hjemmeværende hadde tid til å være sammen med ungene. Ungene lekte alene, men hvis det var noe, kunne de alltid komme til oss. Forstår du ikke selv at du overdriver så voldsomt at det blir vanskelig å ta deg seriøst? Anonymkode: 06ff5...e1d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 14. desember 2024 #84 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forstår du ikke selv at du overdriver så voldsomt at det blir vanskelig å ta deg seriøst? Anonymkode: 06ff5...e1d Det heg akriver er fakta. Dere har fått alt oppi hendene og bare krever. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 14. desember 2024 #85 Del Skrevet 14. desember 2024 Honey Dew skrev (1 minutt siden): Zagens foreldre tenker bare på seg srlv. Ungene blir fremmede for dem siden de ikke ser dem mer enn et par timer i helgen. Når mødrene vil bær hjemme en dag, sender de ungene i barnehagen fordi de mååå jo haaaa aaalenetid. Det hadde ikke vi. Vi som var hjemmeværende hadde tid til å være sammen med ungene. Ungene lekte alene, men hvis det var noe, kunne de alltid komme til oss. Unnskyld at jeg spør, men nå har jeg vært her såpass mange år og kjenner såpass godt til deg - men er du edru mens du skriver her denne lørdags kvelden? Utover det, så er den eneste kvinnen jeg kjenner til som har vært hjemmeværende med barn, er min mormor. Min farmor var i fulltidsjobb og ikke hjemmeværende selv om hun fikk 8 barn. Begge var født i 1920 og noe. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #86 Del Skrevet 14. desember 2024 Honey Dew skrev (Akkurat nå): Det heg akriver er fakta. Dere har fått alt oppi hendene og bare krever. Hvem «dere»? Jeg har voksne barn. Anonymkode: 06ff5...e1d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #87 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, for Finland er så utrolig annerledes og ikke sammenliknbart med Norge? I Norge har man jo ikke engang giddet å sammenlikne kortisolnivået hjemme vs. barnehage. Anonymkode: 06ff5...e1d Finland er veldig annerledes ja. De er jo kjent for å ha best skoler og toppe listen for lykkeligste land. Anonymkode: 9ca58...745 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 14. desember 2024 #88 Del Skrevet 14. desember 2024 Honey Dew skrev (3 minutter siden): Det heg akriver er fakta. Dere har fått alt oppi hendene og bare krever. Fått hva da oppi henda? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #89 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Finland er veldig annerledes ja. De er jo kjent for å ha best skoler og toppe listen for lykkeligste land. Anonymkode: 9ca58...745 Jeg har god kjennskap til det finske samfunnet, og det er ikke veldig annerledes, nei. Skoler har da ingen innvirkning på nivået av stresshormoner hos småbarn under skolealder? Anonymkode: 06ff5...e1d 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #90 Del Skrevet 14. desember 2024 Honey Dew skrev (3 timer siden): Så du mener at alle eldre har de samme verdiene? Du mener at alle yngre har de samme verdiene? Anonymkode: ea8ca...265 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #91 Del Skrevet 14. desember 2024 Blått skrev (28 minutter siden): Unnskyld at jeg spør, men nå har jeg vært her såpass mange år og kjenner såpass godt til deg - men er du edru mens du skriver her denne lørdags kvelden? Utover det, så er den eneste kvinnen jeg kjenner til som har vært hjemmeværende med barn, er min mormor. Min farmor var i fulltidsjobb og ikke hjemmeværende selv om hun fikk 8 barn. Begge var født i 1920 og noe. Betimelig spørsmål Anonymkode: a40be...dea 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 14. desember 2024 #92 Del Skrevet 14. desember 2024 (endret) Blått skrev (5 timer siden): Det er utallige unger som holder på sånn og det er veldig vanlig. Det handler om at de lever veldig i øyeblikket, noe er moro og man vil ikke gå fra det. Barn har ikke samme forståelse av verden som vi voksne har. Jeg hadde en 2-åring som lå og gråt på gulvet fordi han måtte ha på vinterdress når det var -15 ute. Og fordi en 2 åring begynner å få litt egen vilje som hn oftere tester ut i det vi kaller trass, så skal ikke barnets følelser tas seriøst ellers? En 2 åring har akkurat de samme følelsene som oss voksne, men de har riktignok ikke forståelse av hvorfor på samme måte enda. Noe som gjør det enda mer frustrerende for barnet. Da er det vårt ansvar som voksne å gjøre noe med det. Endret 14. desember 2024 av Tutte 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blått Skrevet 14. desember 2024 #93 Del Skrevet 14. desember 2024 Tutte skrev (1 minutt siden): En 2 åring har akkurat de samme følelsene som oss voksne, men de har riktignok ikke forståelse av hvorfor på samme måte enda. Noe som gjør det enda mer frustrerende for barnet. Da er det vårt ansvar som voksne å gjøre noe med det. Helt enig med deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjærring Skrevet 15. desember 2024 #94 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): I motsetning til unger flest er min 4 åring såpass glad i barnehagen at han er lei seg når barnehagen er stengt. I dag tidlig ble det litt grining fordi han IKKE skulle til barnehagen. Tenker det er en liten headsup til alle dere «barnehage motstandere» og «jeg skal ha ungen hjemme til hen begynner på skolen» gjengen. Barnehagen er ikke barnemishandling, det finnes unger som stortrives der og har det som sin viktigste sosiale arena. Alt det barnehagen finner på nå i juletiden er en kjempeopplevelse for de små. Personlig hadde jeg aldri greid å sette i stand alt det hjemme, med rampenisser, lucia-tog, aktivitets og utkledingsjulekalender. For å ikke snakke om alle vennene som er der. Jeg kan med hevet hode si at min har gått i barnehagen siden han var 17 måneder, og har hatt vært i barnehagen 7-8 timer daglig siden da. Rett og slett fordi vi foreldrene jobber fulltid og ingen av oss har jobber med fleksitid. Jeg føler ikke at mitt barn har tatt skade av dette. Nå er vår yngste 2 måneder, men hun begynner også i barnehagen 12 måneder gammel, tror det skal få fint. Nekter å ha dårlig samvittighet for at ungene er i barnehagen og jeg er på jobb. Jeg og mannen er derimot stolte over at vi jobber fulltid og bidrar til at samfunnet går rundt, samtidig som vi forsørger oss selv og har råd til det meste, nettopp fordi vi jobber heltid. Hadde en av oss redusert stillingen vår måtte vi gi avkall på noe av det vi har eller gjør, som f.eks fine ferier hvert år. Som min eldste gleder seg til og trives med. Skriver innlegget her som en liten motvekt til alle trådene her på forumet der det går sport i å ha ungen mest mulig og lengst hjemme. Der folk nærmest blir halshugd fordi de har ungen i barnehagen 8 timer daglig, eller er så «ekle» at de bare tar ut 3 uker sommerferie. Min hadde nok blitt veldig lei av å være hjemme i 7 - 8 uker i ferien, med 0 lekekamerater. Når det er sagt så finnes det dårlige barnehager, vet det av erfaring. Den første barnehagen til sønnen vår var en såkalt dårlig barnehage. Vi valgte å si opp plassen der, og bytte så fort vi fikk plass på den han går i nå. Håper vi kvinner kan gi hverandre litt fred og slutte å dømme andre nord og ned pga de valgene vi tar. Skriver kvinner fordi det er nettopp vi som må «tas». Har enda tilgode å høre at fedre kritiserer hverandre for lange barnehagedager eller tidlig barnehagestart. Det er allment akseptert at fedre bare har ungene annenhver helg ved samlivsbrudd, mens mor blir dømt nord og ned hvis hun har ungene mindre enn 50%. Leste til og med en tråd her, nå nylig om en som kritiserte mor for å kreve at far har ungene 50% i feriene. Vil bare understreke at jeg IKKE ser ned på de som velger å ha ungen hjemme til skolestart eller 3 årsalderen. Eller de som jobber redusert og dermed har muligheten til å hente tidlig hver dag. Men jeg vil heller ikke at andre ser ned på meg fordi jeg velger å ikke gjøre det. Anonymkode: c7fd2...c78 Stakkars unge. Les deg opp på barn og utvikling du før du uttaler deg. Selv om ungen trives er det ikke ensbetydende med at det er bra for han. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #95 Del Skrevet 15. desember 2024 Honey Dew skrev (11 timer siden): Dagens foreldre tenker bare på seg srlv. Ungene blir fremmede for dem siden de ikke ser dem mer enn et par timer i helgen. Når mødrene vil bær hjemme en dag, sender de ungene i barnehagen fordi de mååå jo haaaa aaalenetid. Det hadde ikke vi. Vi som var hjemmeværende hadde tid til å være sammen med ungene. Ungene lekte alene, men hvis det var noe, kunne de alltid komme til oss. Siden ungene lekte alene hadde du tydeligvis mye alenetid da? Mer enn dagens foreldre vil jeg anta… Anonymkode: febde...ebe 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #96 Del Skrevet 15. desember 2024 Det er ingenting naturlig for en ettåring å være uten foreldrene sine nesten hele dagen. Grunnen til at de skal i barnehagen da er utelukkende pga. jobben til foreldrene. Overhodet ikke fordi det er til barna beste. Det er bare å se på stresshormonene barna får. Og også ettervirkningene på barn som nå har blitt store med all psykisk helse. Se bare på hvor mange som følet seg ensomme. Hvorfor tror du det? Tror det er sammenheng med traume barnet føler når det blir forlatt fra omsorgspersonene når de var små. Det skaper samme stressreaksjon i kroppen når de blir eldre. Vi alle vet hvor farlig ensomhet er.. Anonymkode: b5839...66f 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #97 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ingenting naturlig for en ettåring å være uten foreldrene sine nesten hele dagen. Grunnen til at de skal i barnehagen da er utelukkende pga. jobben til foreldrene. Overhodet ikke fordi det er til barna beste. Det er bare å se på stresshormonene barna får. Og også ettervirkningene på barn som nå har blitt store med all psykisk helse. Se bare på hvor mange som følet seg ensomme. Hvorfor tror du det? Tror det er sammenheng med traume barnet føler når det blir forlatt fra omsorgspersonene når de var små. Det skaper samme stressreaksjon i kroppen når de blir eldre. Vi alle vet hvor farlig ensomhet er.. Anonymkode: b5839...66f Jeg vil gjerne se forskningen som viser at barnehage er årsaken til problemer knyttet til psykisk helse hos unge voksne. Eller har du bare «tenkt selv» og kokt sammen denne teorien? Skulle dette vært årsaken, ville det sannsynligvis vært en meget stor andel av la oss si, 20-25-åringer som har psykiske utfordringer, og slik er det jo ikke. Anonymkode: 06ff5...e1d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #98 Del Skrevet 15. desember 2024 Trodde virkelig ikke folk var så negative til barnehagen her. Litt overrasket, det må jeg si. Jeg hadde ekstremt dårlig samvittighet for å levere min i barnehagen når ho først begynte der. Farmor er pensjonert og vi avtalte tidlig at når ikke jeg eller pappa kunne hente ved 13-14 tiden, så skulle farmor. På den måten får ho maks 7 timer i barnehagen om dagen. I starten var det 5 timer, men jeg så hvor mye ho elsker å være der og lot ho være litt lenger Nå smiler ho blidt når vi går mot portene, lener seg mot de ansatte når jeg leverer, ler og koser seg hele tiden ho er der, og lener seg mot meg igjen når jeg henter. På fredag som var satte jeg ho på gulvet i gangen for å finne frem klærne hennes og da krabbet ho inn på fellesrommet igjen og begynte å leke. Det er svært tydelig at ho digger å være i barnehagen og jeg har ikke lenger dårlig samvittighet. Ho blir fortsatt aldri hentet senere enn 14.15 da 1 år, forresten Anonymkode: 8dbb9...66e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #99 Del Skrevet 15. desember 2024 Honey Dew skrev (21 timer siden): Jeg og vennene mine var glade vi ikke gikk i barnehagen. Vi lekte med hverandre og hadde det kjempegøy. Ingen av mine barn har noen gang vært i barnehage. Dagens barn lærer ikke å finne på leker selv siden de blir organisert og aktivert med engang de kommer i barnehagen. I de barnehagene jeg har sett består dagen av 85% frilek. Så dette stemmer jo ikke. Anonymkode: 9fcc8...660 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #100 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ingenting naturlig for en ettåring å være uten foreldrene sine nesten hele dagen. Grunnen til at de skal i barnehagen da er utelukkende pga. jobben til foreldrene. Overhodet ikke fordi det er til barna beste. Det er bare å se på stresshormonene barna får. Og også ettervirkningene på barn som nå har blitt store med all psykisk helse. Se bare på hvor mange som følet seg ensomme. Hvorfor tror du det? Tror det er sammenheng med traume barnet føler når det blir forlatt fra omsorgspersonene når de var små. Det skaper samme stressreaksjon i kroppen når de blir eldre. Vi alle vet hvor farlig ensomhet er.. Anonymkode: b5839...66f Psykiske problemer hos unge i dag er bevist knyttet direkte opp mot digitalisering. Psykiske problemer har steget tilsvarende også hos den eldre befolkningen som vokste opp uten barnehage og mobiltelefoner. Anonymkode: 9fcc8...660 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå