Gå til innhold

Slutt å døm hverandre folkens! Barnehagen er ikke barnemishandling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sannhetsøkende skrev (31 minutter siden):

Nei, en reaksjon på det sure oppgulpet deres. Dere SKAL jo forsune alt det bra andre opplever.

De sure oppgulpene klarer du fint å få til alene. Utenom det så har tråden kun bestått av uenighet om hva som er best for små barn. Og hvis du ikke takler uenighet på diskusjonsforum uten å ty til hersketeknikker og spydigheter, så bør du finne på noe annet.

Vi har tydeligvis også forskjellige meninger om hva som anses som bra å oppleve. Bryr meg også svært lite om hva som angår foreldres opplevelser, det er barna jeg tenker på i denne tråden. Har selv vært gjennom småbarnsperioden et par ganger, og det satte naturlig nok en stopper i karrieren i de periodene. Men det er tatt igjen i ettertid.

Endret av Tutte
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tutte skrev (Akkurat nå):

De sure oppgulpene klarer du fint å få til alene. Utenom det så har tråden kun bestått av uenighet om hva som er best for små barn. Og hvis du ikke takler uenighet uten å ty til hersketeknikker og spydigheter, så bør du finne på noe annet.

Vi har tydeligvis også forskjellige meninger om hva som anses som bra å oppleve. Bryr meg også svært lite om hva som angår foreldres opplevelser, det er barna jeg tenker på i denne tråden. Har selv vært gjennom småbarnsperioden et par ganger, og det satte naturlig nok en stopper i karrieren i de periodene. Men det er tatt igjen i ettertid.

Jeg takler uenigheter. Dere takler ikke de som har en positiv opplevelse uten å komme med sure oppgulp.  For dere er det viktig å demonisere barnehager. Noen ganger kan vel dere høre på andres opplevelser uten å prakke på at det kun er deres mening som er fasiten, eller?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (Akkurat nå):

Jeg takler uenigheter. Dere takler ikke de som har en positiv opplevelse uten å komme med sure oppgulp.  For dere er det viktig å demonisere barnehager. Noen ganger kan vel dere høre på andres opplevelser uten å prakke på at det kun er deres mening som er fasiten, eller?

Vis meg et innlegg jeg har skrevet hvor jeg har demonisert barnehager eller kommet med surt oppgulp. Har derimot skrevet at barnehager er bra, men ikke fulltid for så små barn. Det er min mening.

Vi er på et diskusjonsforum med rett til å si egne meninger. Du liker ikke den meningen, og det er helt greit. Sånn er det bare, vi er ikke enige.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynte eldste i bhg da han var 1 år, og i høst begynte yngste da han var 10mnd. Slik måtte det bli siden jeg jobber og studerer, ikke ideelt, men i det minste gikk tilvenning på skinner og han stortrives. Gir ham kortere dager når jeg kan, men som regel er han i bg fra c 8-8.30 til 16. Har ikke dårlig samvittighet for det,  for samfunnet er lagt opp slik at man trenger en viss inntekt for å få det til å gå rundt.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (25 minutter siden):

Vis meg et innlegg jeg har skrevet hvor jeg har demonisert barnehager eller kommet med surt oppgulp. Har derimot skrevet at barnehager er bra, men ikke fulltid for så små barn. Det er min mening.

Vi er på et diskusjonsforum med rett til å si egne meninger. Du liker ikke den meningen, og det er helt greit. Sånn er det bare, vi er ikke enige.

Så du innrømmer at dere er DIN mening ja. 

Jeg skrev dere, ikke deg. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (11 minutter siden):

Det var meg du siterte, og da svarer jeg ut i fra mitt ståsted. Samt et videre svar på dette:

Hun ønsker å gi barna et godt liv. Er det galt. Du kommer jo bare med sur oppgulp fordi du selv er overbevist om at du vet best. 
Kan du ta en en sobril og slappe av litt nå. Maken til surmule.  Du må tåle at ikke alle er enige med deg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tutte skrev (4 timer siden):

Det var meg du siterte, og da svarer jeg ut i fra mitt ståsted. Samt et videre svar på dette:

Hun ønsker å gi barna et godt liv. Er det galt. Du kommer jo bare med sur oppgulp fordi du selv er overbevist om at du vet best. 
Kan du ta en en sobril og slappe av litt nå. Maken til surmule.  Du må tåle at ikke alle er enige med deg

Men jeg mener dere som er i mot og må finne på noen negativt når noen har noe positivt å si.

Det skjønte du også hvis bara la govilja såvidt til.

Endret av Sannhetsøkende
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2024 den 14.39):

Har du barn selv? Barn gråter fordi støvlene deres er blå og ikke lilla idag, selv om de alltid har vært blå xD

Anonymkode: bb2ed...95f

Det gjorde vi også, på 80-tallet

Anonymkode: b6236...d9c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (8 timer siden):

Nei, en reaksjon på det sure oppgulpet deres. Dere SKAL jo forsune alt det bra andre opplever.

Jo det er hersketeknikk med måten du svarer på og ber brukeren ta en sobril 

Anonymkode: 81566...ed3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (8 timer siden):

De sure oppgulpene klarer du fint å få til alene. Utenom det så har tråden kun bestått av uenighet om hva som er best for små barn. Og hvis du ikke takler uenighet på diskusjonsforum uten å ty til hersketeknikker og spydigheter, så bør du finne på noe annet.

Godt skrevet 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (7 timer siden):

Ja hvor har jeg demonisert barnehager da som du påstår? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske facinerende hvor «idyllisk» man tror alt var før og hvor mye tid man tror folk hadde med barna sine før.  Den hjemmeværende moren hadde man i noen få gullår etter krigen, før det (og etter) har stort sett alle mødre jobbet på ett vis. Min manns besteforeldre hadde 5 barn og drev gård. De er i midten av 80 årene i dag. Gårdsdriften var så krevende, at begge to måtte jobbe hver dag. De hadde en stor balje i fjøsen hvor de satt barna før skolealder, for de hadde jo ikke barnetilsyn. Der måtte min svigerfar og søsken klare seg oppi timesvis hver dag, hver helg. Når de var store nok til å ikke være i balja, måtte de klare seg selv ute, uten tilsyn. På min side hadde jeg en oldefar som var sjømann, min oldemor hadde 4 barn og stellet gård og dyr. Ikke mange ledige stunder i døgnet der heller. Tørking av fisk, bøting av garn, dyrestell. Var stort sett det eldste barnet som passet de mindre der også. Min generasjon er nok av de med MEST kvalitetstid med barna våre. Og barnehage er luksus i forhold til oppbevaring i baljer og at 6 åringen må passe en 4 åring og en 2 åring en hel dag! Så både mor og far hadde fulltidsjobber for hundre år siden også, bare at mor sin gjerne ikke var lønnet…

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehage er jo helt topp. Jeg har fantastiske minner fra tiden i barnehagen, jeg fikk gode venner og var omringet av lekne og trygge voksne. Samme med mine egne barn. De hadde jo kjedet rævva av seg om de måtte vært hjemme med meg hele dagen. Hvorfor noen mener barnehage nærmest er et torturkammer begriper jeg ikke. Og: at barn er slitne etter en dag i barnehagen er da ikke rart. Mine barn er slitne i 15-16-tiden i helgene også, selv når vi bare er hjemme. Det er ikke farlig. Litt mat, litt hvile, så er det på an igjen med lek og sprell. Slik har jo også vi voksne det i hverdagene. Litt daffe før middag, men så får vi i oss mat og er klar for hobbyer og aktiviteter på kvelden igjen. Det er ikke meningen energinivået skal være på topp hele døgnet. 

Anonymkode: 01170...6e7

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.12.2024 den 10.54):

I motsetning til unger flest er min 4 åring såpass glad i barnehagen at han er lei seg når barnehagen er stengt. I dag tidlig ble det litt grining fordi han IKKE skulle til barnehagen. Tenker det er en liten headsup til alle dere «barnehage motstandere» og «jeg skal ha ungen hjemme til hen begynner på skolen» gjengen. Barnehagen er ikke barnemishandling,  det finnes unger som stortrives der og har det som sin viktigste sosiale arena. Alt det barnehagen finner på nå i juletiden er en kjempeopplevelse for de små. Personlig hadde jeg aldri greid å sette i stand alt det hjemme, med rampenisser, lucia-tog, aktivitets og utkledingsjulekalender. For å ikke snakke om alle vennene som er der. 

Jeg kan med hevet hode si at min har gått i barnehagen siden han var 17 måneder, og har hatt vært i barnehagen 7-8 timer daglig siden da. Rett og slett fordi vi foreldrene jobber fulltid og ingen av oss har jobber med fleksitid. Jeg føler ikke at mitt barn har tatt skade av dette. Nå er vår yngste 2 måneder, men hun begynner også i barnehagen 12 måneder gammel, tror det skal få fint. Nekter å ha dårlig samvittighet for at ungene er i barnehagen og jeg er på jobb. Jeg og mannen er derimot stolte over at vi jobber fulltid og bidrar til at samfunnet går rundt, samtidig som vi forsørger oss selv og har råd til det meste, nettopp fordi vi jobber heltid. Hadde en av oss redusert stillingen vår måtte vi gi avkall på noe av det vi har eller gjør, som f.eks fine ferier hvert år. Som min eldste gleder seg til og trives med. 

Skriver innlegget her som en liten motvekt til  alle trådene her på forumet der det går sport i å ha ungen mest mulig og lengst hjemme. Der folk nærmest blir halshugd fordi de har ungen i barnehagen 8 timer daglig, eller er så «ekle» at de bare tar ut 3 uker sommerferie. Min hadde nok blitt veldig lei av å være hjemme i 7 - 8 uker i ferien, med 0 lekekamerater. 

Når det er sagt så finnes det dårlige barnehager, vet det av erfaring. Den første barnehagen til sønnen vår var en såkalt dårlig barnehage. Vi valgte å si opp plassen der, og bytte så fort vi fikk plass på den han går i nå. 

Håper vi kvinner kan gi hverandre litt fred og slutte å dømme andre nord og ned pga de valgene vi tar. Skriver kvinner fordi det er nettopp vi som må «tas». Har enda tilgode å høre at fedre kritiserer hverandre for lange barnehagedager eller tidlig barnehagestart. Det er allment akseptert at fedre bare har ungene annenhver helg ved samlivsbrudd, mens mor blir dømt nord og ned hvis hun har ungene mindre enn 50%. Leste til og med en tråd her, nå nylig om en som kritiserte mor for å kreve at far har ungene 50% i feriene. 

Vil bare understreke at jeg IKKE ser ned på de som velger å ha ungen hjemme til skolestart eller 3 årsalderen. Eller de som jobber redusert og dermed har muligheten til å hente tidlig hver dag. Men jeg vil heller ikke at andre ser ned på meg fordi jeg velger å ikke gjøre det.

Anonymkode: c7fd2...c78

100% enig. Barn og voksne er forskjellige.  Mine to var veldig forskjellige iht barnehagen. Den ene gråt når det var stengt og hatet  ferier uten  samme altivitet og lek med kompisene.

Den andre ble mer sliten i perioder og hadde behov for litt mer rolig tid hjemme og elsket ferier.

Så på sommeren, fikk den ene ungen en uke lengre ferie hjemme. Og være med bestemor enkelte hverdager for trengt avbrekk. Det ble kritisert ja. Jeg tok selvsagt våre valg ut fra behovene til hver enkelt unge. Og med to så forskjellige,  så benyttet vi to løsninger, der det gikk.  Etter deres ønsker.  

Det som er riktig for ett barn er ikke riktig for det andre og visa versa. 

Folk har også forskjellige  liv. Så noen har det mer travelt og mer tidsklemme man ikke kan få gjort så mye med enn andre. Jobb for lønn må man ha. Unger er svindyrt. Noen trenger å jobbe mer enn andre, siden det er forskjell på lønn i Norge.  Så jeg tenker at man må være litt mer rause. Og tenke at det som fungerer hos deg, er ikke sikkert fungerer så bra hos andre. Råd iht livet slik,bør kun gis når du blir spurt. Alle tar avgjørelser ut fra sitt perspektiv og ikke ditt. Og det må vi respektere 

Anonymkode: 15372...ade

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja hvor har jeg demonisert barnehager da som du påstår? 

Den stadige nedsnakkingen jeg kaller demonisering.  Det blir for mye. Det skjønte vel du også?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jo det er hersketeknikk med måten du svarer på og ber brukeren ta en sobril 

Ja såklart jeg ber dere ta en sobril. Se hvordan dere svarer da. Dere tåler ikke andres positive opplevelser uten at dere skal komme med en masse sure oppgulp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skyblue7 skrev (3 timer siden):

Ganske facinerende hvor «idyllisk» man tror alt var før og hvor mye tid man tror folk hadde med barna sine før.  Den hjemmeværende moren hadde man i noen få gullår etter krigen, før det (og etter) har stort sett alle mødre jobbet på ett vis. Min manns besteforeldre hadde 5 barn og drev gård. De er i midten av 80 årene i dag. Gårdsdriften var så krevende, at begge to måtte jobbe hver dag. De hadde en stor balje i fjøsen hvor de satt barna før skolealder, for de hadde jo ikke barnetilsyn. Der måtte min svigerfar og søsken klare seg oppi timesvis hver dag, hver helg. Når de var store nok til å ikke være i balja, måtte de klare seg selv ute, uten tilsyn. På min side hadde jeg en oldefar som var sjømann, min oldemor hadde 4 barn og stellet gård og dyr. Ikke mange ledige stunder i døgnet der heller. Tørking av fisk, bøting av garn, dyrestell. Var stort sett det eldste barnet som passet de mindre der også. Min generasjon er nok av de med MEST kvalitetstid med barna våre. Og barnehage er luksus i forhold til oppbevaring i baljer og at 6 åringen må passe en 4 åring og en 2 åring en hel dag! Så både mor og far hadde fulltidsjobber for hundre år siden også, bare at mor sin gjerne ikke var lønnet…

Når du snakker om så langt tilbake i tid, så er det vel ingen som har påstått at den generasjonen var så heldig for barna heller.

Men vi har gjerne litt mer kunnskap og informasjon tilgjengelig i dag når det gjelder hva som er best for barna. Og dette er en trend som begynte for fullt da full barnehagedekning ble oppnådd i 2006. Et år etter at eldste her ble født. Merket stor forskjell bare da yngste ble født 10 år senere.

Hvis noen påstår at det er bra for en 1-2 åring å være fulle dager i bhg hver dag fremfor å være mer med foreldrene, så er det kun for å forsvare seg selv.

Må også igjen legge til at det her er ikke rettet mot de som ikke har noe valg og må jobbe fullt for å klare seg i hverdagen. Men mange kunne også virkelig klart å gjøre mer for å jobbe litt redusert en liten periode akkurat når barna er så små. Og når jeg hører at det handler om fin bil, stor buffer og fine ferier, da blir jeg provosert. Dette er en tid som aldri kommer tilbake, barna trenger foreldrene mer enn materielle goder. Og materielle goder har man muligheter til å ta igjen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (3 timer siden):

Den stadige nedsnakkingen jeg kaller demonisering.  Det blir for mye. Det skjønte vel du også?

Tull og opp dikting fra din side

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (3 timer siden):

Ja såklart jeg ber dere ta en sobril. Se hvordan dere svarer da. Dere tåler ikke andres positive opplevelser uten at dere skal komme med en masse sure oppgulp. 

Kutt ut å dikte opp du da, det ødelegger bare 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skilsmissebarn. Foreldrene mine skilte seg det året jeg skulle bli 6 år. Dette var på 80/90-tallet

Før de ble skilt, så bodde vi i enebolig, moren min var hjemmeværende, og jeg gikk i park 4 timer om dagen, 10-14, for å sosialisere med andre barn. Min tre år yngre bror var hjemme med mamma frem til foreldrene mine skilte seg, og vi måtte flytte. Dette var på slutten av 80-tallet. 

Etter skilsmissen måtte vi flytte til et nytt sted, i leilighet i stedet for enebolig, ha samvær med faren vår en gang i uka og annenhver helg og andre store omveltninger.

Men den forandringen som nok har preget meg mest i ettertid, var at jeg gikk fra å ha rolige dager fra 10-14, ble levert kl 07.30 i barnehagen, hvor moren min måtte løpe til bussen for å rekke å være på jobb til 08.00, for så å være i barnehagen til 16.30, og omtrent hver dag ble hentet sist. Enda verre var det da jeg begynte på skolen, og broren min fortsatt gikk i barnehagen. Da måtte jeg stå utenfor SFO fra kl 07.00 hver morgen, og ble igjen hentet omtrent sist av alle på ettermiddagen

Det ble nevnt i tråden at lange dager i barnehagen kan føre til psykiske problemer senere i livet. Både broren min og jeg har hatt en del psykiske utfordringer i ungdomstiden/som unge voksne. Dette gikk ut over skolegangen til oss begge. Broren min klarte aldri å fullføre VGS. Jeg gjorde det så vidt, med dårlige karakterer og masse fravær. Han bor fortsatt hjemme hos mamma, mens jeg tross alt faktisk har klart å få meg kone, barn og leilighet. Dog har jeg en jobb jeg mistrives sterkt i, og som kun er en deltidsstilling. Jeg er ikke i tvil om at utfordringene vi begge møtte i ungdomstiden har med overgangen fra å være mest hjemme med mamma, til å ha lange dager i barnehagen, har påvirket psyken vår senere i livet.

Men moren min hadde tross alt ikke noe valg(eller hun kunne valgt å være sammen med en mann som behandlet henne svært dårlig). At noen derimot frivillig velger å sende barna sine i baŕnehagen i 8-9 timer hver dag, det klarer jeg ikke å forstå. Spesielt hvis foreldrene velger å jobbe så mye for å øke sin materielle velstand.

Forøvrig mener jeg at det er null poeng at barn under 3 år skal gå i barnehage. Små barn under den alderen har ikke noe begrep om vennskap og felles lek, og har det best hjemme med foreldrene

Anonymkode: 60681...9be

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...