AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #1 Del Skrevet 14. desember 2024 Hei! Spør av undring - min eks skylder mye mye barnebidrag. Til meg, og ikke NAV. I tillegg skylder han visstnok både NAV (for å ha svindlet de) og staten penger. Han har et ekstremt lavt lønnstrekk har jeg blitt informert, og det skal fordeles mellom «oss» alle, ifølge innkrevingssentralen. Hvem får pengene først - er det barna eller staten, eller skal alt trekkes rettferdig og likt? Anonymkode: 94720...c3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #2 Del Skrevet 14. desember 2024 Barnebidrag er prioritet, så kommer annen gjeld. Anonymkode: 6d7b0...9a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #3 Del Skrevet 14. desember 2024 Er hans gjeld for barnebidrag til deg privat avtale eller er det gjennom nav? Altså at kravet går til deg ikke til det nav har forskuttert, men at utregningen og kravet har gått gjennom nav? dersom det er nav som har regnet ut og krever inn bidraget, så er det hans bidragsgjeld til deg og til nav som skal betales parallelt. Det skal altså ikke nødvendigvis betales likt, men den eldste bidragsgjelden skal betales først. Det betyr at du kan ende opp med å få ulikt bidrag hver måned. Det blir altså ikke skilt på hvilken bidragsgjeld som er til deg eller staten. Prinsippet eldste gjeld betales først gjelder. dersom du har en tinglyst privat avtale, så er det staten som får pengene sine først. Oppsummert: bisragsgjeld til deg og staten skilles ikke mellom så lenge nav har hatt utregning og innkrevjing. bistagsheld til staten har prioritet før bidragsgjeld til deg ved privat avtale. all annen gjeld er sekundært til bidragsgjeld Anonymkode: fc333...56e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #4 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er hans gjeld for barnebidrag til deg privat avtale eller er det gjennom nav? Altså at kravet går til deg ikke til det nav har forskuttert, men at utregningen og kravet har gått gjennom nav? dersom det er nav som har regnet ut og krever inn bidraget, så er det hans bidragsgjeld til deg og til nav som skal betales parallelt. Det skal altså ikke nødvendigvis betales likt, men den eldste bidragsgjelden skal betales først. Det betyr at du kan ende opp med å få ulikt bidrag hver måned. Det blir altså ikke skilt på hvilken bidragsgjeld som er til deg eller staten. Prinsippet eldste gjeld betales først gjelder. dersom du har en tinglyst privat avtale, så er det staten som får pengene sine først. Oppsummert: bisragsgjeld til deg og staten skilles ikke mellom så lenge nav har hatt utregning og innkrevjing. bistagsheld til staten har prioritet før bidragsgjeld til deg ved privat avtale. all annen gjeld er sekundært til bidragsgjeld Anonymkode: fc333...56e Den er til meg, og ikke via NAV. Men ingenting går automatisk hos han - han vil egentlig ikke betale bidrag og gjør ingenting for å fikse det heller. Han bare forholder seg ikke til det og betaler ikke regningene som kommer. Det er altså meg/barna han henger etter med bidraget på, NAV har ikke forskuttert nok, så barna mangler altså x antall tusen fra far i bidrag.. Anonymkode: 94720...c3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #5 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Barnebidrag er prioritet, så kommer annen gjeld. Anonymkode: 6d7b0...9a4 Damen fra Innkrevingssentralen sa at alle skal ha sitt. Så barna får like mye i måneden som nav og staten - barna får ikke først, og deretter får staten. De trekker noen hundrelapper i måneden, og det skal visstnok fordeles på alle han skylder til - barn, nav og stat. Anonymkode: 94720...c3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #6 Del Skrevet 14. desember 2024 Kan det for fremtiden være lurt å ta barnebidraget gjennom nav? Anonymkode: f220b...277 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #7 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan det for fremtiden være lurt å ta barnebidraget gjennom nav? Anonymkode: f220b...277 Det går via nav altså, men jeg skjønner det sånn at gjelden er til meg? Men det er kanskje nav gjelden er til uansett? Han ligger bak på bidraget, men det er til meg - jeg har ikke fått hele summen fra NAV først. Anonymkode: 94720...c3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #8 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Den er til meg, og ikke via NAV. Men ingenting går automatisk hos han - han vil egentlig ikke betale bidrag og gjør ingenting for å fikse det heller. Han bare forholder seg ikke til det og betaler ikke regningene som kommer. Det er altså meg/barna han henger etter med bidraget på, NAV har ikke forskuttert nok, så barna mangler altså x antall tusen fra far i bidrag.. Anonymkode: 94720...c3e AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Den er til meg, og ikke via NAV. Men ingenting går automatisk hos han - han vil egentlig ikke betale bidrag og gjør ingenting for å fikse det heller. Han bare forholder seg ikke til det og betaler ikke regningene som kommer. Det er altså meg/barna han henger etter med bidraget på, NAV har ikke forskuttert nok, så barna mangler altså x antall tusen fra far i bidrag.. Anonymkode: 94720...c3e Jeg tror du har misforstått her. 1. du har ikke privat avtale med far. Det er altså nav som har regnet ut og krever inn bidraget. Gjelden hans til deg går altså via NAV Innkreving. 2. Nav skal ikke forskuttere hele bidraget selvom far ikke betaler alt. Hva nav skal forskuttere beror på din inntekt. 3. ved lønnstrekk skilles det ikke mellom hva han skylder nav og hva han skylder deg. Eldst gjeld betales først 4. har du flere enn ett barn, vil nedbetalingen på gjelden deles like mellom barna, men eldst gjeld prinsippet vil likevel gjelde. NAV gjør med andre ord helt korrekt Anonymkode: fc333...56e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #9 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Damen fra Innkrevingssentralen sa at alle skal ha sitt. Så barna får like mye i måneden som nav og staten - barna får ikke først, og deretter får staten. De trekker noen hundrelapper i måneden, og det skal visstnok fordeles på alle han skylder til - barn, nav og stat. Anonymkode: 94720...c3e Du kan søke NAV innkrevning om høyere trekk, da vil de gjøre en ny vurdering for om det er forsvarlig mtp hans levekostnader. Anonymkode: fc333...56e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #10 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tror du har misforstått her. 1. du har ikke privat avtale med far. Det er altså nav som har regnet ut og krever inn bidraget. Gjelden hans til deg går altså via NAV Innkreving. 2. Nav skal ikke forskuttere hele bidraget selvom far ikke betaler alt. Hva nav skal forskuttere beror på din inntekt. 3. ved lønnstrekk skilles det ikke mellom hva han skylder nav og hva han skylder deg. Eldst gjeld betales først 4. har du flere enn ett barn, vil nedbetalingen på gjelden deles like mellom barna, men eldst gjeld prinsippet vil likevel gjelde. NAV gjør med andre ord helt korrekt Anonymkode: fc333...56e Har ikke skrevet at nav gjør feil da. Jeg bare lurte på om pengene fordeles, eller om noen får før noen andre. Anonymkode: 94720...c3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #11 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har ikke skrevet at nav gjør feil da. Jeg bare lurte på om pengene fordeles, eller om noen får før noen andre. Anonymkode: 94720...c3e Noen får før andre. De ulike kravene har ulik prioritet. Ved lik prioritet dekkes de eldste først. Barnebidrag har høy prioritet. Anonymkode: 503b5...73e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå