AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #1 Del Skrevet 16 timer siden Jeg har en kollega som ikke sier fra til sjefen når hun er syk, bare til meg. Så når jeg spør sjefen om det kommer vikar for hennes oppgaver, skjønner ikke sjefen hva jeg snakker om, og så blir det min feil fordi jeg ikke har gitt beskjed om at hun er borte. I tillegg lyver hun til sjefen om at jeg ikke har sagt fra til henne når jeg er syk (jeg gir beskjed både til henne og til sjefen). Hvordan kan jeg si fra om at dette ikke er ok på en grei måte? Jeg føler at jeg undergraves av dette og får dårligere anseelse av sjefen. I tillegg er det stress å ikke vite hvordan arbeidsppgavene er den dagen. Vi jobber tett sammen, med mennesker som trenger oss. En del av oppgavene er vanskelige å gjøre alene. Jeg har ikke ansvar for å finne vikar eller noe sånt, i henhold til stillingsinstruks. Anonymkode: 27086...522 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #2 Del Skrevet 16 timer siden Da sender du bare sms til sjefen med en gang du får beskjed, og så er du konsekvent på å si ifra om at vedkommende må huske å si i fra til sjefen. Anonymkode: 5ae63...06e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #3 Del Skrevet 16 timer siden Jeg skjønner ikke. Hun dukker ikke på jobb uten at sjefen vet hvorfor? Hvordan klarer hun å beholde jobben da? Anonymkode: 921e1...67a 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 15 timer siden #4 Del Skrevet 15 timer siden Du kan jo si ifra til henne at hun må si ifra til sjefen fordi det er litt mye stress for deg å ha ansvaret for å gi så viktige beskjer videre når du ikke alltid rekker å sjekke telefonen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #5 Del Skrevet 15 timer siden Dette er jo sjefens problem, ikke ditt. "Jo, jeg har gitt beskjed. Her er meldingen. Så rart at Kari lyver." - om eget fravær. "Hun er borte. Så rart at hun ikke gir beskjed til deg. Har hun ikke fått forklart at det må man? " - om kollegas fravær. Gjenta i det uendelige. Anonymkode: b6068...4f6 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 15 timer siden #6 Del Skrevet 15 timer siden Her er det sjefen som må være tydelig på at h*n skal ha beskjed! 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #7 Del Skrevet 14 timer siden Får du sms? Isåfall bare svar "send til sjefen, det er hen som skal ha den beskjeden! ikke gi beskjed til meg!!!" Anonymkode: 7fd88...b92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 14 timer siden #8 Del Skrevet 14 timer siden Når kollegaen gir beskjed til deg om at hun er syk, så sier du "husk å gi beskjed til sjefen også!" Det er ikke din jobb å gi beskjed til sjefen at andre er syke, det må hun gjøre selv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #9 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg skjønner ikke. Hun dukker ikke på jobb uten at sjefen vet hvorfor? Hvordan klarer hun å beholde jobben da? Anonymkode: 921e1...67a Jeg vet ikke helt hvordan det fungerer, men sjefen er lite tilstede og bryr seg ikke så veldig bare jobben blir gjort? Sjefen vil også helst slippe å sette inn vikar (helse=spare penger). AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er jo sjefens problem, ikke ditt. "Jo, jeg har gitt beskjed. Her er meldingen. Så rart at Kari lyver." - om eget fravær. "Hun er borte. Så rart at hun ikke gir beskjed til deg. Har hun ikke fått forklart at det må man? " - om kollegas fravær. Gjenta i det uendelige. Anonymkode: b6068...4f6 Problemet er at sjefen ikke sier det til meg, men til andre. Da blir det vel rart å gå og si det? AnonymBruker skrev (3 timer siden): Får du sms? Isåfall bare svar "send til sjefen, det er hen som skal ha den beskjeden! ikke gi beskjed til meg!!!" Anonymkode: 7fd88...b92 Får melding på Messenger. Er det ikke litt frekt å svare sånn? Anonymkode: 27086...522 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 11 timer siden #10 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg skjønner ikke. Hun dukker ikke på jobb uten at sjefen vet hvorfor? Hvordan klarer hun å beholde jobben da? Anonymkode: 921e1...67a Mange har en jobb der sjefen ikke ser de hver dag eller trenger å prate med de. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #11 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg vet ikke helt hvordan det fungerer, men sjefen er lite tilstede og bryr seg ikke så veldig bare jobben blir gjort? Sjefen vil også helst slippe å sette inn vikar (helse=spare penger). Problemet er at sjefen ikke sier det til meg, men til andre. Da blir det vel rart å gå og si det? Får melding på Messenger. Er det ikke litt frekt å svare sånn? Anonymkode: 27086...522 Hvorfor har du ikke blokkert henne på Messenger? Det ville jeg gjort. Anonymkode: 921e1...67a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #12 Del Skrevet 11 timer siden Brunello skrev (12 minutter siden): Mange har en jobb der sjefen ikke ser de hver dag eller trenger å prate med de. Nei, men man jo uansett gi beskjed om fravær / sykdom Anonymkode: 921e1...67a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #13 Del Skrevet 11 timer siden Eget fravær- Jeg er syk, har også gitt beskjed til Kari, sendte melding kl 7.00 i dag. Kari sitt fravær- Kari er syk, hun sendte meg melding nettopp. Jeg ga beskjed om å huske å sende melding til deg også. Anonymkode: 49152...abd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #14 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg vet ikke helt hvordan det fungerer, men sjefen er lite tilstede og bryr seg ikke så veldig bare jobben blir gjort? Sjefen vil også helst slippe å sette inn vikar (helse=spare penger). Problemet er at sjefen ikke sier det til meg, men til andre. Da blir det vel rart å gå og si det? Får melding på Messenger. Er det ikke litt frekt å svare sånn? Anonymkode: 27086...522 Si konsekvent til kollegaen at det må sies til sjefen og ikke til deg. Og ikke si noe til sjefen din. Ikke ditt ansvar. Anonymkode: dbcd3...dc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 11 timer siden #15 Del Skrevet 11 timer siden Da lager du forslag til tema til neste personalmøte, rutiner ved fravær. Husk kontakte både arbeidssted og overordnede. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #16 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vet ikke helt hvordan det fungerer, men sjefen er lite tilstede og bryr seg ikke så veldig bare jobben blir gjort? Sjefen vil også helst slippe å sette inn vikar (helse=spare penger). Problemet er at sjefen ikke sier det til meg, men til andre. Da blir det vel rart å gå og si det? Får melding på Messenger. Er det ikke litt frekt å svare sånn? Anonymkode: 27086...522 Men om du får og gir meldinger om fravær på Messenger så er det jo null problem å bevise at du har gitt beskjed? Dersom hun gir beskjed til deg? Svar «ok. Har diåu gitt beskjed til sjefen, eller skal jeg videresende?» og så videresender du med «fikk denne fra Kari, t.o.» Dersom «Kari» sier du ikke har gitt beskjed? Svar «joda, jeg sendte melding. Kari har sikkert glemt det.» og vis frem, om du har reell grunn til å anta du blir mistrodd. At Kari gir eller ikke gir beskjed er ikke din sak. Om sjefen bryr seg eller ei er heller ikke din sak. Og det er meg en gåte at du velger å aktivt se «Kari» som problemet når du tydelig beskriver en udugelig sjef. Og det er problemet ditt. Ønsker du ikke, eller er hen ikke tilstrekkelig udugelig til å saklig dokumetere og kvitte seg med? Ja, da bytter du jobb. Men du kan ikke, som flere her foreslår, hakke på Kari. Da beveger du deg inn i en mobbesak, og du er ikke offeret. Så ikke gjør det. Forhold deg alltid nøytralt høflig. Bruk «glemt» om alle ugjorte oppgaver fra kollegaer. Og vær et grunnleggende ok menneske. Anonymkode: 277ba...b5b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #17 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har en kollega som ikke sier fra til sjefen når hun er syk, bare til meg. Så når jeg spør sjefen om det kommer vikar for hennes oppgaver, skjønner ikke sjefen hva jeg snakker om, og så blir det min feil fordi jeg ikke har gitt beskjed om at hun er borte. I tillegg lyver hun til sjefen om at jeg ikke har sagt fra til henne når jeg er syk (jeg gir beskjed både til henne og til sjefen). Hvordan kan jeg si fra om at dette ikke er ok på en grei måte? Jeg føler at jeg undergraves av dette og får dårligere anseelse av sjefen. I tillegg er det stress å ikke vite hvordan arbeidsppgavene er den dagen. Vi jobber tett sammen, med mennesker som trenger oss. En del av oppgavene er vanskelige å gjøre alene. Jeg har ikke ansvar for å finne vikar eller noe sånt, i henhold til stillingsinstruks. Anonymkode: 27086...522 Her er det sjefen som skal ordne opp ikke du. Gi henne beskjed om at hun slutter å melde seg syk til deg, og at du gir beskjed til sjefen at du ikke skal ha denne rollen med å ta i mot meldinger om at hun er syk. En annen sak er dersom sjefen pålegger deg den arbeidsoppgaven, da er det din jobb å varsle. Anonymkode: df752...757 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 11 timer siden #18 Del Skrevet 11 timer siden Det her handler om at 1. Sjefen ikke gidder å være skikkelig sjef. Hen er sur på deg, fordi det er litt powertrip, og det er lettere enn å faktisk si ifra til vedkommede om hva hen forventer av henne. Feks. Du må si ifra til meg når du er syk. typ. Dette skaper et dårlig arbeidsmiljø. 2. kollega synes det er enklere å si ifra til deg fordi kansje hun unngår sjefen? Virker som sjefen er litt toxic om hen blir sur på deg for det her. Det er søren meg ikke din feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 11 timer siden #19 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Her er det sjefen som skal ordne opp ikke du. Gi henne beskjed om at hun slutter å melde seg syk til deg, og at du gir beskjed til sjefen at du ikke skal ha denne rollen med å ta i mot meldinger om at hun er syk. En annen sak er dersom sjefen pålegger deg den arbeidsoppgaven, da er det din jobb å varsle. Anonymkode: df752...757 Om TS skal være ansvarlig for å "passe på" hvem. som er syk, så fortjener hen bedre lønn. Blir som en mellomleder da. Dette er sjefen sin jobb, men hen lusker unna og blir "sur" på TS for det tullet der. Jeg hater sånne ledere XD Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #20 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har en kollega som ikke sier fra til sjefen når hun er syk, bare til meg. Anonymkode: 27086...522 Svar med en gang at hun må si fra til sjefen og ikke deg og at du ikke bringer meldingen videre. Anonymkode: 012a1...7b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå