Gå til innhold

Astmamedisin til 3 åring; langvarig hoste

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 åringen min har vært en del syk etter oppstart i barnehagen (altså fra første året og fram til nå, har dog vært mindre sykdom siste året) og har hostet så å si  non stop ila siste året. Vi har hatt flere runder til lege og testet forskjellig medisin bla astmamedisin, nå ble vi henvist til spesialist og der fikk jeg høre at h*n må igjen en runde med astmamedisin "for å se om det fungerer" Jeg kjenner at noe i meg bare stritter imot, iom at vi har allerede vært gjennom det, så føler jeg at det er helt bortkastet, ikke minst er jeg veldig skeptisk til å gi medisin mot noe ikke sikkert h*n har, siden vi allerede har testet det ut via fastlegen. Har sagt fra til lege om at vi allerede har vært gjennom det, men ble ikke hørt, selvom jeg har tydelig sagt ifra om at medisin hadde ingen effekt. Er bare så irritert at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Det er snakk om bla kortison forresten.

Er det noen som har barn som har hatt langvarig hoste? Har dere funnet ut årsaken til det?

Anonymkode: 39a61...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viste seg å være astma, etter å ha testet ut flere forskjellige medisiner og ikke bare en. Da min var 4 år var han sterkere medisinert enn meg som voksen. Vi hadde to forskjellige forebyggende, to typer anfallsmedisiner pluss at han jevnlig hadde prednisolonkurer. 

Anonymkode: d14da...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo ikke en type astmamedisin, så det er jo helt normalt at man må prøve flere.

Anonymkode: bae9e...cc5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her viste det seg også å være astma +refluks. Vi opplevde dårlig virkning av astmamedisinene. Endte opp med en tredje astmamedisin + refluksmedisiner. Eldre barnet ble, bedre responderte det også på medisinene.

Anonymkode: 2d5db...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her og viste seg astma. Måtte prøve flere forskjellige før vi fant hva som fungerte best. Her så hadde og fastlege vist feil metode for medisin på små barn. Så da vi fikk hjelp fra barnepoliliklinikken på å ta medisinen merket vi bedring. Dette er noen år siden for nå er barnet ungdom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

3 åringen min har vært en del syk etter oppstart i barnehagen (altså fra første året og fram til nå, har dog vært mindre sykdom siste året) og har hostet så å si  non stop ila siste året. Vi har hatt flere runder til lege og testet forskjellig medisin bla astmamedisin, nå ble vi henvist til spesialist og der fikk jeg høre at h*n må igjen en runde med astmamedisin "for å se om det fungerer" Jeg kjenner at noe i meg bare stritter imot, iom at vi har allerede vært gjennom det, så føler jeg at det er helt bortkastet, ikke minst er jeg veldig skeptisk til å gi medisin mot noe ikke sikkert h*n har, siden vi allerede har testet det ut via fastlegen. Har sagt fra til lege om at vi allerede har vært gjennom det, men ble ikke hørt, selvom jeg har tydelig sagt ifra om at medisin hadde ingen effekt. Er bare så irritert at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Det er snakk om bla kortison forresten.

Er det noen som har barn som har hatt langvarig hoste? Har dere funnet ut årsaken til det?

Astmamedisin i form av spray brukes både ved astma, irritasjon i nedre luftveier og tetthet i luftveien ved infeksjoner. 
Den er ikke bare en «astmamedisin» som bare de med astma skal bruke. 
Astmamedisin fungerer heller ikke over natten, den må brukes regelmessig og over tid for å ha effekt. 
Det er en meget uskyldig medisin i forhold til om barnet ditt skal gå rundt med for dårlig oksygenopptak i lungene og dermed i hele kroppen. 
Synes du skal oppdatere deg og stole på at legen her vet bedre enn du gjør, før du har lest deg propp og tatt til deg informasjon.

Barnet ditt sin hverdag og barnets liv kan bli betydelig bedre om du som voksen følger opp legens anbefaling. 

Anonymkode: 682e2...477

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jegerrinne skrev (6 minutter siden):

Her og viste seg astma. Måtte prøve flere forskjellige før vi fant hva som fungerte best. Her så hadde og fastlege vist feil metode for medisin på små barn. Så da vi fikk hjelp fra barnepoliliklinikken på å ta medisinen merket vi bedring. Dette er noen år siden for nå er barnet ungdom

Apotekene skal,og ha veiledning i riktig teknikk ved ulike medisiner. Små barn får spray på maske for å få medisinen i seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må legge vekk fordommene dine, og la spesialisten ta seg av medisineringen. Ellers får du fort et alvorlig sykt barn.

Anonymkode: 6633d...388

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her funket flutide (dvs astma inhalator) morgen og kveld  på langvarig hoste. 

Det er med på å øke lunge/luftinntak uten at jeg beskriver det veldig teknisk. Ikke langvarig negativ effekt. Dersom det faktisk er snakk om astma er det bedre å gi dette tidlig en sent, fordi denne forebygger permanent redusert lungefunksjon. 

Anonymkode: 24bf1...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Apotekene skal,og ha veiledning i riktig teknikk ved ulike medisiner. Små barn får spray på maske for å få medisinen i seg. 

Vet det. Men her så ble det allikevel vist feil fra lege i forhold til lenge en burde ha maska foran for å få max ut av dose. Og antall puff osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk Flutide etter flere måneder med hoste. Etter en uke var hosten borte.

Anonymkode: e21d8...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flutide og ventoline vi ble foreskrevet, har hatt runde med disse to ila 6 måneder (systematisk) sist vi prøvde de ut med ingen effekt derfor er jeg både skeptisk og negativt innstilt til dette. Hadde det vært nye medisiner er det helt greit, jeg bare ser ingen vits i å gjøre samme om igjen, men har visst ingen valg iom at legen sa h*n må gjennom det for å utelukke de (det er foreskrevet av 2 forskjellige leger forresten)

Uansett setter jeg pris på alle svar her. For de av dere som hadde unge med astma, hvilke symptomer hadde barnet? Var det bare hoste eller var det også andre symptomer? Her er det snakk om bare hoste og kun når barnet sover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...