Gå til innhold

Forskjellsbehandling og sykt-dyr-dager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Norge as er avhengig av at folk får barn hvis vi skal klare oss fremover. Da må de også legge tilrette for at folk kan ha barn. Er du klar over hvor dyrt det er å ha barn? Dersom ingen hadde tatt denne utgiften, så ligger vi tynt an. Ingen får noe utbytte av at fu har kjæledyr, så ulempene og utgiftene med dette får du ta selv.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jobber der man ikke har mulighet for hjemmekontor så er det jo fri uten lønn man må ta.

Anonymkode: 29153...482

Nei, da tar man en feriedag eller avspaserer, s med andre kriser som f eks syke familiemeldlemer som ikke er barn, gammel far som må følges til lege/sykehus, vannlekkasje som man ikke kan reise fra fordi huset ødelegges, at man bulker bilen i sammenstøt med annen bilist og må skrive skademelding og vente på tauebil, om man kjører på et dyr, - og tusen andre gode grunner til at man faktisk akutt ikke får møtt på jobb.

Anonymkode: 9844b...454

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lovfestet rett til å være hjemme x antall dager ved sykt barn til de er 12 år. Og har en kronisk syke kan en få mer. Vil nå di å sette dyr opp mot et barn blir for dumt. 

Og vi har faktisk begge og har aldri vært hjemme pga et dyr da har vi fått ordnet pass ved venner eller familie som ser til dyret. 

På en måtte virker det egentlig som du er misunnelig.  Noen har mer fleksibel jobb og kan ha hjemme kontor andre ikke.

Anonymkode: 43e30...2a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Et dyr er ikke en potensiell fremtidig skatteyter.

Anonymkode: 6dc3a...252

Men et kjæledyr hjelper på god psykisk helse og kan sees på som sykefraværsforebyggende☺️ det er positivt å bo med dyr for de som ikke har barn, det er selskap fra dyret. 

Anonymkode: af277...b60

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg forstår hvorfor man har syktbarndager og jeg har ingenting i mot at jeg er med på å  betale dette over skatteseddelen, selv om jeg skulle ønske vi dyreeiere også hadde en lovfestet rett (men riktignok ubetalt) til å være hjemme med dyr som er syke.

Skattepengene dine går ikke til å finansiere kollegers «sykt barn-dager» De er det arbeidsgiver som må finansiere. Hvor har du dette fra? 

Arbeidsgiver får ikke noe som helst kompensasjon fra NAV for disse (kun ved utvidet rett ved kronisk syke barn) 

Anonymkode: a94fd...0f0

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmekontor ved sykt dyr høres ut som det helt fint bør være mulig å gjøre. Spørs jo helt på yrke/arbeidsoppgaver, men her høres det ut som det er prinsippet og ikke noe annet det står på. 

Jeg innvilger hjemmekontor i større grad når folka mine kommer til meg og spør. Syke familiemedlemmer, dyr, omstendigheter de ikke kan styre etc som gjør at alternativet er at de ikke er på jobb/ikke mentalt på jobb/yter mye dårligere så er det bedre å tilrettelegge enn å kjøre hardt på prinsipper. Men de må spørre på forhånd! (Jobber innen it)

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Finnes vel ikke noe som heter sykt-dyr-dager. Er dyret til hinder for jobben, så bli kvitt det.

Anonymkode: 9ef79...d06

Det er så artig at kyniske dyrehatere svarer i en slik tråd. 

Hunden blir akutt syk, så da må man avlive den selv før man haster av gårde til jobben, da eller? Det er helt sykt, og på ingen måte lovlig. Ikke rekker man å omplassere den på 30 minutter heller.

Så vidt jeg forstår, etterspør ts muligheten for å ha hjemmekontor i spesielle tilfeller når et dyr en sjelden gang blir sykt, på lik linje med småbarnsforeldre på jobben som får lov til å ha hjemmekontor ved syke barn. Det finnes ingen fornuftig grunn til å nekte ts dette.

Anonymkode: 3519e...975

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Er lovfestet rett til å være hjemme x antall dager ved sykt barn til de er 12 år. Og har en kronisk syke kan en få mer. Vil nå di å sette dyr opp mot et barn blir for dumt. 

Og vi har faktisk begge og har aldri vært hjemme pga et dyr da har vi fått ordnet pass ved venner eller familie som ser til dyret. 

På en måtte virker det egentlig som du er misunnelig.  Noen har mer fleksibel jobb og kan ha hjemme kontor andre ikke.

Anonymkode: 43e30...2a0

Ts har vel sannsynligvis samme type jobb som kollegaene som får lov til å ha hjemmekontor ved syke barn?

Jeg har ikke mulighet for å ha hjemmekontor, men har en empatisk leder som lar meg avspasere/ta ut en feriedag på kort varsel dersom hunden skulle blitt akutt syk. 

Anonymkode: 3519e...975

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men på min jobb har vi flere ganger sagt nei til hjemmekontor fordi noen har fått valp. Dette fordi dette er noe du kan planlegge og må koble til uttak av ferie. 

Anonymkode: 7da9d...8c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk inn i tråden med en intensjon om å sette en gal kattedame på plass - men der dømte jeg for fort, gitt! 

Syns TS viser en god forståelse, og at arbeidsgiver skyter seg selv i beinet ved å tilltate hjemmekontor ved planleggingsdag for større barn, men ikke om man har et akutt sykt dyr. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen vår hadde "hjemmekontor" da hun måtte ha hunden sin på ultralyd i Oslo, så klart med lønn. Men når min kollega hadde døende hund nektet hun kollegaen min fri, med eller uten lønn. Var mye hjelp i en kollega som gråt hele vakten og jeg ble alene med 8 demente beboere. Jeg har dyr selv og var så fristet til å bare si hun skulle dra når sjefen var gått... burde gjort det.

Anonymkode: f81f6...cea

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en raus sjef og gode kollegaer. Har aldri hatt problem med å få fri både med og uten lønn når dyra har vært alvorlig syke. Vi har alltid hatt hund og det har skjedd noen ganger, ikke mange, men noen. Jeg har også hatt tilpasset arbeidstid i høst pga at jeg har hatt valp. Hos oss jobber vi etter gi og ta prinsippet. Jeg måtte følge min gamle mor på sykehuset i våres og fikk velferdspermisjon med lønn. 

Anonymkode: e1375...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skattepengene dine går ikke til å finansiere kollegers «sykt barn-dager» De er det arbeidsgiver som må finansiere. Hvor har du dette fra? 

Arbeidsgiver får ikke noe som helst kompensasjon fra NAV for disse (kun ved utvidet rett ved kronisk syke barn) 

Anonymkode: a94fd...0f0

Det er jo ikke snakk om kompenasjon for noe. Det er snakk om hjemmekontor. Jobben blir jo gjort. Det er kun snakk om å gjøre jobben hjemme framfor på kontoret pga sykt dyr. Det er jo tydeligvis en mulighet i ts sin jobb da kollegaer kan jobbe hjemmefra når barna må være hjemme pga planleggingsdag på skolen.

Anonymkode: d8a0b...24d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en skikkelig kjip sjef, TS.

Hos oss er vi heldige nok til å lett kunne ta hjemmekontor om det skjer noe uforutsett, og jeg er veldig takknemlig for det opplegget vi har og for at sjefen vår er forståelsesfull.
For litt siden måtte min hund til veterinær, da var det null problem å ta ut litt fleksitid midt på dagen og dra til veterinær på dagtid, og ha hjemmekontor et par dager mens hunden kom seg. Sjefen fulgte til og med opp og spurte hvordan det gikk med hunden 😊

Og jeg tenker at et par sykt-dyr-dager i året faktisk burde vært en ting. Jeg er sprekere og friskere, både fysisk og mentalt, på grunn av dyrene mine. Jeg har en kronisk sykdom som påvirker meg sterkt i perioder, og hadde jeg ikke hatt hundene mine da hadde jeg nok gått rett i kjelleren av og til. Man skal ikke se bort i fra at jeg hadde kostet samfunnet mye mer i sykmeldinger og helseutgifter om jeg ikke hadde hatt noen dyr. 
Men da må jeg jo også være der for dyrene om det skjer noe alvorlig. Nå er jo jeg i en såpass heldig situasjon at det gjerne ordner seg uansett, men jeg vet jo at mange ikke er det. Et par dager i året med lovfestet fri uten lønn ved akutt sykdom hos dyr burde vært en rettighet for å sikre dyrevelferd. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 22.03):

Et dyr er ikke en potensiell fremtidig skatteyter.

Anonymkode: 6dc3a...252

Mange barn er fremtidige skattesnyltere

Anonymkode: 5ba61...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 14.12.2024 den 11.01):

Litt på siden, men på min jobb har vi flere ganger sagt nei til hjemmekontor fordi noen har fått valp. Dette fordi dette er noe du kan planlegge og må koble til uttak av ferie. 

Anonymkode: 7da9d...8c7

Det blir jo ikke helt det samme, man planlegger å få valp. Man planlegger ikke en akutt, alvorlig syk hund.. Skal hunden ligge hjemme å potensielt dø, eller i store smerter, redd og alene? Nei fy.. De må ha omsorg. Det beste er å ha noen som kan passe dem under slike perioder, men ikke alle har det og da må man kunne være hjemme et par dager. 

Mener så klart ikke man skal være hjemme om hunden har oppkast og ellers god almenntilstand. Da mener jeg et sykt dyr under behandling.. Jeg tipper det har skjedd med min hund 3-4 ganger på 11 år. 

Anonymkode: 5ba61...f93

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjip sjef du har, ts.

Hos oss fungerer ikke hjemmekontor særlig bra, så det hadde vi bare da vi måtte i karantene pga korona. 
Jeg kan avspasere når jeg vil i hovedsak så lenge vi er nok folk på jobb ellers, og jeg kan også ta med hunden på jobb hvis jeg må, men ikke som vane.

Anonymkode: 5cffb...3d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde ikke annet enn støtte og maks fleksibilitet da katten min ble syk, og så døde. Måtte dra midt i et møte da den ble akutt dårligere. Hadde hjemmekontor tre dager etter avlivingen. Og fikk en blomst på døra fra noen av kollegaene. 

Anonymkode: 3e6bc...c0d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da vet du det, det er urettferdighet på arbeidsplassen. Da tar du deg en 3-dagers egenmelding i stedet. 

Anonymkode: f65ff...787

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...