Gå til innhold

Kollega syk hver uke, det starter å tære på meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 20.49):

Er noen borte hver uke eller annen hver uke, så må de ha legemeldt sykefravær. 
Da er hun ikke bare litt pjusk eller psyk, men syk. Hva som feiler henne angår deg ikke, så du skal la dette ligge, eller gå og finne deg en annen jobb. Det er de to alternativene du har. 

Anonymkode: 5550a...77b

Hva med alle de syke som ikke får hjelpen de trenger fordi denne personen åpenbart har tatt seg en jobb som hun overhodet ikke klarer? Hvorfor er den ansattes helse så utrolig mye viktigere enn helsen til alle de syke på TS sin arbeidsplass, som dette går utover hver eneste uke? For ikke å snakke om TS selv, som tydeligvis snart også blir syk pga overbelastning? 

Anonymkode: e0b1c...aae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 23.41):

Dine oppsummerer jo mye av grunnen til at Norge er verdens sykeste folk 

"alle må få være syke" selv når det er kontinuerlig og vedkommende har særdeles vondt i vilja! Og TS bør bare sykemelde seg hun også... sykemeldinger er tydeligvis noe du tar lett på

Tenk om det var din mor eller bestemor som lå på sykehjem med våt tissebleie til kl 11 uten frokost fordi ingen gidder å prøve lenger

Anonymkode: 8c8e8...831

Signerer denne. Ansattvernet er ekstremt sterkt. Folk får full lønn for å vase rundt hjemme, og nordmenn er i snitt hjemme fra jobb hver TIENDE dag. Sykelønnsordningen misbrukes på det groveste, og de aller fleste som utnytter dette er kvinner. 

Anonymkode: e0b1c...aae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (10 timer siden):

Svært sjelden. 
Jeg jobber som regel uansett. 
Er barna syke så jobber jeg inn dagen på kveldstid. 

Jeg har en jobb hvor ingen gjør oppgavene mine om jeg er borte. Så hvis jeg ikke konstant jobber så gpr det utover meg selv. 

Ingen av kollegaene mine er syke heller. Tross et hinsides jobbpress. 
Jobbet 100% gjennom 2 svangerskap også

Jeg er så lei av at folk som går syke på jobb skal fremstille seg selv som helter! Fatter ikke hva som er så positivt med å gå syk på jobb?

Hadde du likt at jeg hadde troppet opp syk på jobben min hvor jeg behandler kreftpasienter?

Anonymkode: fa600...468

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 21.20):

Meld deg syk du også. Da får nok pipa en annen lyd. 

Anonymkode: 6dbb1...369

Du har allikevel rettigheter

Og vet du eks om personen er midlertidig ansatt via nav for å evnt finne ut restarbeidsevne,  det er det ofte kun nav, fastlege og leder i bedriften. Hvis ikke personen selv er åpen om det blandt de de jobber med

Anonymkode: 40ca0...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt ts, jeg er i en sånn jobb med høyt sykefravær, og det er stortsett 1/4 på jobb hele tiden. Leder jobber hardt med de ansatte som går hjemme og koser seg, uten at det hjelper, sykmeldingene bestemmer. Det merkelige er at de er minst syke rett foran alle ferier, og da skal de prioriteres for å være den som får fri på eks julaften. Vi som går i jobb hver dag,  kan ikke få fri sånne dager, for det er ikke sikkert de ustabile møter opp.  Hver gang jeg spør om en fridag eller ferie, er det krise og jeg kan aldri ta fri, måtte ta den kampen m leder til slutt, at de får klare seg uten, dessverre, fri må jeg ha. 

Det er nesten som jeg håper AP får banka igjennom den nye sykelønnsordningen så vi får se hvor syke mange egentlig er. 

Anonymkode: 32286...ef7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at kollagen din et syk så ofte, og at det går mye utover dere resterende på jobb. Hun har uansett ikke ansvaret for at dere ikke er nok ansatte på jobb ved sykdom. Ledelsen har ansvaret for å sørge for nok vikarer ved sykdom. De vet jo om at vedkommende ofte er syk. 

Kollegaen din kan forresten ikke sies opp pga sykdom det første året, og da er det sykemelding over 1 år som gjelder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 20.22):

Hei jeg har en kollega som er syk nesten hver uke. Vi har en jobb der vi er veldig avhengig av hverandre og om en er borte så blir det mer og gjøre for oss andre. Det blir ikke satt inn vikarer.

Hun er ikke fast tilsatt, men har en midlertidig stilling. Hun har nesten hele tiden vært mye syk. Jeg har sagt til leder at jeg nå synes det har blitt mye og jeg har sagt at jeg er sliten og synes kanskje vi burde tenke på om hun kan fortsette. Men styrer mener at hun fungerer så bra når hun er der at det blir vanskelig. Dette er ikke en stilling som man trenger noen utdannelse for og jeg er sikker på at vi hadde fått noen som ville ha den jobber(selv om det ikke blir fast ansettelse).

Jeg  begynner og bli litt opp i årene, så ser liksom ikke får meg å søke ny jobb. Men hvor mye skal man tåle??? Jeg sliter selv med kroppen og den blir værre når man ikke har det personale man skal. Jeg er selv nesten aldri borte fra jobb. Men det virker som om min medarbeider har liten tålegrense får når hun skal være hjemme. 

Hva gjør man? Har prøvd og snakke med sjefen, men virker som om hun ikke hører på meg. Men jeg har lyst og trives på jobb og ha det bra......

Anonymkode: 0632b...ad8

Sjefen din må finne en bedre løsning for hvem som tar arbeidet til den som er borte. Hos oss ble det ansatt noen som har delvis en jobb og delvis vikar for oss. Så når en av oss er borte så er han vikar, men samtidig fast ansatt på noe helt annet. Dette er første gang på 30 år at en slik stilling ble laget. 

Anonymkode: d1942...e23

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 20.49):

Er noen borte hver uke eller annen hver uke, så må de ha legemeldt sykefravær. 
Da er hun ikke bare litt pjusk eller psyk, men syk. Hva som feiler henne angår deg ikke, så du skal la dette ligge, eller gå og finne deg en annen jobb. Det er de to alternativene du har. 

Anonymkode: 5550a...77b

Hva er poenget å ha ansatte hvis de er mer syk enn på jobb??!

Anonymkode: e1d49...c7b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 20.22):

Hei jeg har en kollega som er syk nesten hver uke. Vi har en jobb der vi er veldig avhengig av hverandre og om en er borte så blir det mer og gjøre for oss andre. Det blir ikke satt inn vikarer.

Hun er ikke fast tilsatt, men har en midlertidig stilling. Hun har nesten hele tiden vært mye syk. Jeg har sagt til leder at jeg nå synes det har blitt mye og jeg har sagt at jeg er sliten og synes kanskje vi burde tenke på om hun kan fortsette. Men styrer mener at hun fungerer så bra når hun er der at det blir vanskelig. Dette er ikke en stilling som man trenger noen utdannelse for og jeg er sikker på at vi hadde fått noen som ville ha den jobber(selv om det ikke blir fast ansettelse).

Jeg  begynner og bli litt opp i årene, så ser liksom ikke får meg å søke ny jobb. Men hvor mye skal man tåle??? Jeg sliter selv med kroppen og den blir værre når man ikke har det personale man skal. Jeg er selv nesten aldri borte fra jobb. Men det virker som om min medarbeider har liten tålegrense får når hun skal være hjemme. 

Hva gjør man? Har prøvd og snakke med sjefen, men virker som om hun ikke hører på meg. Men jeg har lyst og trives på jobb og ha det bra......

Hvis de ikke setter inn vikar så hadde jeg gått hjem syk hver eneste gang hun var borte 

Anonymkode: 800b1...61e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er så lei av at folk som går syke på jobb skal fremstille seg selv som helter! Fatter ikke hva som er så positivt med å gå syk på jobb?

Hadde du likt at jeg hadde troppet opp syk på jobben min hvor jeg behandler kreftpasienter?

Anonymkode: fa600...468

Jeg jobber digitalt som regel. Så ingen utsettes for smitte.

Og hvis jeg er på jobb så holder jeg avstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjønner godt ts, jeg er i en sånn jobb med høyt sykefravær, og det er stortsett 1/4 på jobb hele tiden. Leder jobber hardt med de ansatte som går hjemme og koser seg, uten at det hjelper, sykmeldingene bestemmer. Det merkelige er at de er minst syke rett foran alle ferier, og da skal de prioriteres for å være den som får fri på eks julaften. Vi som går i jobb hver dag,  kan ikke få fri sånne dager, for det er ikke sikkert de ustabile møter opp.  Hver gang jeg spør om en fridag eller ferie, er det krise og jeg kan aldri ta fri, måtte ta den kampen m leder til slutt, at de får klare seg uten, dessverre, fri må jeg ha. 

Det er nesten som jeg håper AP får banka igjennom den nye sykelønnsordningen så vi får se hvor syke mange egentlig er. 

Anonymkode: 32286...ef7

Husk at ledere kan stille flere krav. 
de kan også motstride sykemelding. Det burde flere ledere gjøre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er belastende over tid å gå underbelannet når noen er syk. Det kan skje at feks 7 ansatte er syk ulike dager i løpet av en måned. Men da er det oftest ansatte som kanskje er syk 1-2 ganger i året. Og man kommer seg gjennom slike perioder, for "slik er det bare". 

Men når noen er veldig ofte borte så skjer det noe. Det går jevnlig utover kolleger. Noen har gyldige grunner, men hvis man er syk pga arbeidets art og man ikke tåler tungt/stressende/krevende/masete/ eller andre forhold på arbeidsplassen, så er kanskje ikke jobben en riktige. Problemet er at det ofte er svært vanskelig å si opp en ansatt uten GOD grunn. Da er som regel ikke sykefravær godt nok med mindre hun misbruker sykedager og drar på hytteturer, juleshopping ol. Men det er ikke sikkert det er tilfelle her uansett.

Du kan ta opp med leder at det tærer, og at dere snart bør få lov å ta inn vikar da det tærer i lengden. Hun har også krav på tilrettelegging. Snakk også med tillitsvalgt og verneombud.

De dagene noen er borte og det ikke tas inn vikar, et det viktig å ikke gjøre mer enn det dere må og rekker. Dere skal ikke bli fullstendig utslitt. Leder må nesten se at det ikke fungerer i lengden med en mindre på jobb. 

Anonymkode: ccade...5bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (26 minutter siden):

Jeg jobber digitalt som regel. Så ingen utsettes for smitte.

Og hvis jeg er på jobb så holder jeg avstand. 

Lett å «dra på jobb» hver dag når man har mulighet til hjemmekontor. Svært mange bransjer har ikke denne luksusen.

Anonymkode: ad506...8cc

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 21.46):

Ts her: Her tolkes jeg til og være den stor stygge ulven.

Hvor har jeg skrevet at jeg er sinna på henne???? Har kun sagt til sjefen hva jeg synes og hun vet ikke noe om det. Kvinneguiden altså!!!! 

Jeg har vært forståelses full bytta vakter og hjelpa henne, om hun følte seg litt dårlig. 

Så om dere hadde vært i mine sko så hadde dere synes det var greit og ha en medarbeider som er så mye borte. Tvilsomt

Jeg har selv en kollega fra helvete. Ikke bare er hen rutinemessig sykmeldt i 12 mnd før hen er tilbake i jobb akkurat lenge nok til å opparbeide nye rettigheter til sykepenger før det er på’an igjen. I tillegg er hen er mareritt når hen er til stede også - terroriserer underordnede, lyver, gjør farlige ting/forholder seg ikke til HMS (tok nesten livet av to kolleger, jeg kødder virkelig ikke, det førte til full utrykning) +++. Og neida, vikar settes aldri inn, og vi andre har ekstra mange arbeidsoppgaver selv når hen er tilstede, fordi vi må kompensere for at hen faktisk ikke evner å gjøre jobben sin. 
Livet mitt ble mye bedre da jeg bestemte meg for å holde mest mulig avstand til vedkommende og ikke bekymre meg om ting jeg ikke kan påvirke.

Anonymkode: 0c3a6...729

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har selv en kollega fra helvete. Ikke bare er hen rutinemessig sykmeldt i 12 mnd før hen er tilbake i jobb akkurat lenge nok til å opparbeide nye rettigheter til sykepenger før det er på’an igjen. I tillegg er hen er mareritt når hen er til stede også - terroriserer underordnede, lyver, gjør farlige ting/forholder seg ikke til HMS (tok nesten livet av to kolleger, jeg kødder virkelig ikke, det førte til full utrykning) +++. Og neida, vikar settes aldri inn, og vi andre har ekstra mange arbeidsoppgaver selv når hen er tilstede, fordi vi må kompensere for at hen faktisk ikke evner å gjøre jobben sin. 
Livet mitt ble mye bedre da jeg bestemte meg for å holde mest mulig avstand til vedkommende og ikke bekymre meg om ting jeg ikke kan påvirke.

Er det noen av dere som meldte fra til dette til sjefen? Eller ville det bare gjort ting verre?

Anonymkode: 9c314...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som skriver negativt om sine kollegaer her, får det dere til å føle dere bedre? Har dere tenkt på at det kan være dere som er grunnen til kollegaene deres sitt sykefravær? Det er en grunn til at det er så mye fravær i kvinnedominerte yrker. Etter vi fikk flere menn ansatt hos oss, både sykepleiere og helsefagarbeidere, så har arbeidsmiljøet bedret seg betraktelig, og færre er sykemeldt. 

Mange av sykemeldingene rundtom er 100% sikkert på grunn av dårlig arbeidsmiljø, og det at dere snakker dritt om kollegaene deres i et anonymt forum er så vanvittig dårlig holdning at jeg blir helt sjokkert. Kvinneguiden, nei, kvinnedominerte yrker, på sitt aller beste. Det er ikke rart det er høye sykefravær rundtom. 

Har du et problem med en kollega, så ta det for guds skyld opp med vedkommende. Løser det seg ikke, så ta det opp med sjefen eller tillitsvalgt! Det er ikke farlig å si noe til den det gjelder. Hadde noen hatt problemer med meg, så hadde jeg virkelig foretrukket å få sagt det rett til meg enn at det skal gå og ulme og forsure arbeidsmiljøet. 

Hjelpe meg altså, livredde baksnakkende kjerringer er mange av dere som sitter der på deres høye hest.

Hilsen en jævlig hormonell gravid kjerring som tør å si fra til sine kollegaer og til sjefen.

Anonymkode: f067d...e56

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noen av dere som meldte fra til dette til sjefen? Eller ville det bare gjort ting verre?

Anonymkode: 9c314...924

Det har vært en personalsak i årevis. Ledelsen vet om alt. Men det er veldig vanskelig å si opp noen i det offentlige. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får dere ikke vikarer? Det brukes vikarer i helsesektoren også. Er det dårlig ledelse som nekter å finne vikarer (gjerne faste) så bør du absolutt bytte jobb.

Anonymkode: d88da...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Alle som skriver negativt om sine kollegaer her, får det dere til å føle dere bedre? Har dere tenkt på at det kan være dere som er grunnen til kollegaene deres sitt sykefravær? Det er en grunn til at det er så mye fravær i kvinnedominerte yrker. Etter vi fikk flere menn ansatt hos oss, både sykepleiere og helsefagarbeidere, så har arbeidsmiljøet bedret seg betraktelig, og færre er sykemeldt. 

Mange av sykemeldingene rundtom er 100% sikkert på grunn av dårlig arbeidsmiljø, og det at dere snakker dritt om kollegaene deres i et anonymt forum er så vanvittig dårlig holdning at jeg blir helt sjokkert. Kvinneguiden, nei, kvinnedominerte yrker, på sitt aller beste. Det er ikke rart det er høye sykefravær rundtom. 

Har du et problem med en kollega, så ta det for guds skyld opp med vedkommende. Løser det seg ikke, så ta det opp med sjefen eller tillitsvalgt! Det er ikke farlig å si noe til den det gjelder. Hadde noen hatt problemer med meg, så hadde jeg virkelig foretrukket å få sagt det rett til meg enn at det skal gå og ulme og forsure arbeidsmiljøet. 

Hjelpe meg altså, livredde baksnakkende kjerringer er mange av dere som sitter der på deres høye hest.

Hilsen en jævlig hormonell gravid kjerring som tør å si fra til sine kollegaer og til sjefen.

Anonymkode: f067d...e56

Det var jeg som kalte kollegaen min for “kollegaen fra helvete”, og det er en beskrivelse jeg står for. Det er basert på kollegaens gjennområtne oppførsel mot samtlige av sine kolleger (og ledere), som har fått foregå i årevis. Å snakke sammen hjelper ikke. Er forsøkt mange ganger. Ledere på flere nivåer, tillitsvalgte, verneombud, hovedverneombud - alle har snakket og snakket. Alle. Vedkommende lyver (lover bot og bedring) og bryter konsekvent alle avtaler og løfter. Tviler ikke på at det er diagnoser som ligger bak (personlighetsforstyrrelser eller lignende), men jeg trenger ikke finne meg i å bli behandlet som søppel, og rydde opp etter kollegaens rot, inkompetanse og manglende gjennomføringsevne.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme på jobben min. Og når man jobber med mennesker kan man ikke bare la den andres arbeidsoppgaver ligge. De må gjøres. Det tærer på når de samme er syke hver uke. Det blir et irritasjonsmoment i tillegg til alt ekstra arbeid. Jeg ser frem til at sykelønnsordningene blir strammet inn. Vi har verdens høyeste sykefravær. Og da sier det seg selv at mange som er hjemme kunne jobbet. Man kan dra på jobb om man er litt sliten eller litt forkjøla. 

Anonymkode: 4f77b...7e9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...