Forvirret23 Skrevet 13. desember 2024 #41 Del Skrevet 13. desember 2024 Typisk kvinneyrker der man adresserer problemet til de andre kollegaene og ikke til ledelsen som driter i å sette inn vikar. Vi kvinner kommer aldri til å få kvinneyrkene til å være bedre betalt, med bedre arbeidsvilkår og ikke minst status. Vi er mye mer opptatt av å fortelle andre kollegaer for utrolig dårlig kollega de er, en å faktisk ta tak i det virkelige problemet. Kanskje lære litt av andre yrker? Ja dere jobber med mennesker, men er man for få så er man for få. Da løper man ikke fortete for da sparer arbeidsgiver penger for en blir dekket av nav og det ble verken overtid eller vikar. Hvorfor holder kvinner på slik? 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #42 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg antar at du ikke er den eneste dette går utover, Ts? Jeg ville ha fått med andre i en formell klage til leder, bekymringsmelding til arbeidsgiver over leder, om at om det ikke nå settes inn nok folk så vil dere som nå jobber med stadig for få også bli syke. Og så ville jeg koblet på fagorganisasjon og verneombud. Ev. koblet på media også, om mulig. Eller om dere ser at dette går utover brukere uten at ledelsen er villig til å endre noe, så antar jeg at også pårørende får med seg at dette går utover brukerne deres - og da kan kanskje noen av dem gå til media. Lykke til videre! ❤️ Anonymkode: ead66...509 Nei det går jo også utover brukerene også sitter man med dårlig samvittighet av den grunn også. Takk for råd, jeg må gå i tenkeboksen. Jeg må nok tenke på meg selv framover. Anonymkode: 0632b...ad8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #43 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg antar at du ikke er den eneste dette går utover, Ts? Jeg ville ha fått med andre i en formell klage til leder, bekymringsmelding til arbeidsgiver over leder, om at om det ikke nå settes inn nok folk så vil dere som nå jobber med stadig for få også bli syke. Og så ville jeg koblet på fagorganisasjon og verneombud. Ev. koblet på media også, om mulig. Eller om dere ser at dette går utover brukere uten at ledelsen er villig til å endre noe, så antar jeg at også pårørende får med seg at dette går utover brukerne deres - og da kan kanskje noen av dem gå til media. Lykke til videre! ❤️ Anonymkode: ead66...509 Nei det går jo også utover brukerene også sitter man med dårlig samvittighet av den grunn også. Takk for råd, jeg må gå i tenkeboksen. Jeg må nok tenke på meg selv framover. Anonymkode: 0632b...ad8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salibali Skrevet 13. desember 2024 #44 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ts her: Her tolkes jeg til og være den stor stygge ulven. Hvor har jeg skrevet at jeg er sinna på henne???? Har kun sagt til sjefen hva jeg synes og hun vet ikke noe om det. Kvinneguiden altså!!!! Jeg har vært forståelses full bytta vakter og hjelpa henne, om hun følte seg litt dårlig. Så om dere hadde vært i mine sko så hadde dere synes det var greit og ha en medarbeider som er så mye borte. Tvilsomt Anonymkode: 0632b...ad8 Du skriver at du ikke syns det er greit å ha en kollega som er så mye borte. Det sier litt om dine holdninger, og det at du i det hele tatt tar det opp på kvinneguiden sier sitt. Ta det opp med sjefen din heller hvor mye dette irriterer deg og tærer på deg. Skriv avvik. Prioriter bort mindre viktige arbeidsoppgaver som f.eks bleieskift. Skriv avvik når det er oppgaver dere ikke får gjort. Går dere overtid for å gjøre oppgaver som tar tid pga fravær, skriv overtid samtidig som dere skriver avvik, for overtid er et avvik. Er det for mye for deg og det tærer på kroppen din, så får du sykmelde deg da. Og be kollegaene dine gjøre det samme. Dette er som sagt et ledelseproblem at avdelingen ikke er nok bemannet, og det MÅ belyses gjennom avvikssystemet. Det er ikke ditt ansvar å sørge for at avdelingen har nok ansatte. Det er din leder sitt ansvar eller dens stedfortreder. Det som derimot er DITT ansvar, er å skrive avvik! 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 13. desember 2024 #45 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ts her: Her tolkes jeg til og være den stor stygge ulven. Hvor har jeg skrevet at jeg er sinna på henne???? Har kun sagt til sjefen hva jeg synes og hun vet ikke noe om det. Kvinneguiden altså!!!! Jeg har vært forståelses full bytta vakter og hjelpa henne, om hun følte seg litt dårlig. Så om dere hadde vært i mine sko så hadde dere synes det var greit og ha en medarbeider som er så mye borte. Tvilsomt Anonymkode: 0632b...ad8 Problemet er at du griper dette an i feil ende når du argumenterer for å presse en kollega ut av jobb fordi hun har helseproblemer. Ditt fokus bør være din egen jobbsituasjon, og at den ikke er holdbar når dere går mye underbemannet. Du kan ta opp med sjefen at det er behov for vikar ved sykdom, eller du kan spørre hvilke oppgaver du skal prioritere dersom det ikke settes inn vikar. Du kan også ta opp din egen helsesituasjon med legen, og se på om du har behov for tilrettelegging. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #46 Del Skrevet 13. desember 2024 Det er så utrolig dumt å si at det er leders ansvar. Så korttenkt. Ledelsen har et budsjett å forholde seg til og kan etter en stund ikke sette inn vikarer. De klager det inn til sine ledere og videre oppover. De på toppen bryr seg ikke, resultatet er at eksempelvis stavanger kommune skal kutte flere hundre millioner innen oppvekst og utdanning (skole og barnehage) de neste par årene. Men ta det med leder du ts, det blir sikkert bedre da. Not. Jeg stemmer for å si til denne dama at hun er uhorvelig mye syk og kanskje burde vurdere jobb innen et mindre smitteutsatt miljø. Anonymkode: 6e0b2...7c7 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #47 Del Skrevet 13. desember 2024 Salibali skrev (1 time siden): Du skriver at du ikke syns det er greit å ha en kollega som er så mye borte. Det sier litt om dine holdninger, og det at du i det hele tatt tar det opp på kvinneguiden sier sitt. Ta det opp med sjefen din heller hvor mye dette irriterer deg og tærer på deg. Skriv avvik. Prioriter bort mindre viktige arbeidsoppgaver som f.eks bleieskift. Skriv avvik når det er oppgaver dere ikke får gjort. Går dere overtid for å gjøre oppgaver som tar tid pga fravær, skriv overtid samtidig som dere skriver avvik, for overtid er et avvik. Er det for mye for deg og det tærer på kroppen din, så får du sykmelde deg da. Og be kollegaene dine gjøre det samme. Dette er som sagt et ledelseproblem at avdelingen ikke er nok bemannet, og det MÅ belyses gjennom avvikssystemet. Det er ikke ditt ansvar å sørge for at avdelingen har nok ansatte. Det er din leder sitt ansvar eller dens stedfortreder. Det som derimot er DITT ansvar, er å skrive avvik! Dine oppsummerer jo mye av grunnen til at Norge er verdens sykeste folk "alle må få være syke" selv når det er kontinuerlig og vedkommende har særdeles vondt i vilja! Og TS bør bare sykemelde seg hun også... sykemeldinger er tydeligvis noe du tar lett på Tenk om det var din mor eller bestemor som lå på sykehjem med våt tissebleie til kl 11 uten frokost fordi ingen gidder å prøve lenger Anonymkode: 8c8e8...831 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salibali Skrevet 13. desember 2024 #48 Del Skrevet 13. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Dine oppsummerer jo mye av grunnen til at Norge er verdens sykeste folk "alle må få være syke" selv når det er kontinuerlig og vedkommende har særdeles vondt i vilja! Og TS bør bare sykemelde seg hun også... sykemeldinger er tydeligvis noe du tar lett på Tenk om det var din mor eller bestemor som lå på sykehjem med våt tissebleie til kl 11 uten frokost fordi ingen gidder å prøve lenger Anonymkode: 8c8e8...831 Nei, det jeg skriver er grunnen til verdens sykeste regjering som kutter budsjett til helse og oppvekst igjen og igjen og igjen når de visst har penger til å øke budsjettet. Endret 13. desember 2024 av Salibali La til noe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #49 Del Skrevet 13. desember 2024 Kanskje du skal melde deg syk også, av overbelastning. Så får plutselig sjefen en situasjon i fanget som MÅ håndteres, en avdeling kan ikke fungere med 50:200% tilstedeværelse. Så blir det kanskje ordnet opp, for godt. Anonymkode: 0513d...2bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #50 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja ja da får jeg prioritere vekk og skifte bleier da. er ikke alltid man kan prioritere vekk ting. Anonymkode: 0632b...ad8 Jobber du turnus? Hvis det, så gjør du det du rekker -uten å fly ræva av deg- også skriver du avvik overlater du det du ikke rakk til neste skift. Da kan du regne med at neste skift også skriver avvik og problemet vil formere seg til alle skift, å det er flere som blir berørt av dette, men det kan kanskje få ledelsen til å se problemet. Jeg husker fra de siste årene jeg selv jobbet i helsevesenet, da var vikar budsjettet tomt i september, å vi måtte få det til å gå rundt uten vikarer til nyttår og nytt budsjett. Det er så vanvittig rovdrift i helsevesenet, så det er ikke rart at mange blir sykemeldte. Anonymkode: 53bb7...2ad 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #51 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kanskje du skal melde deg syk også, av overbelastning. Så får plutselig sjefen en situasjon i fanget som MÅ håndteres, en avdeling kan ikke fungere med 50:200% tilstedeværelse. Så blir det kanskje ordnet opp, for godt. Anonymkode: 0513d...2bc Der jeg jobber er vi 3 stk som jobber sammen. En ble borte og så var vi to. Vi fikk ikke vikarer hver dag, men ofte. Jeg fikk smerter grunnet overbelastning og ble sykemeldt for en periode. Sistemann måtte jobbe alene med vikarer. Samme vikar for noen dager, og i starten er det mange ting de ikke kan gjøre pga de kjenner ikke brukerne så godt. Så sistemann opplevde belastning og ble selv sykemeldt så hadde vi en arbeidsplass kun med vikarer for en periode. Nå er vi begge delvis tilbake, men ingenting har endret seg. Anonymkode: 6e0b2...7c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 14. desember 2024 #52 Del Skrevet 14. desember 2024 Salibali skrev (18 timer siden): Nei, det jeg skriver er grunnen til verdens sykeste regjering som kutter budsjett til helse og oppvekst igjen og igjen og igjen når de visst har penger til å øke budsjettet. Hvilket annen land i verden bevilger mer til helse pr innbygger?? Det er ikke mange land i verden hvor det er like lukrativt å være syk som i Norge 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 14. desember 2024 #53 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hei jeg har en kollega som er syk nesten hver uke. Vi har en jobb der vi er veldig avhengig av hverandre og om en er borte så blir det mer og gjøre for oss andre. Det blir ikke satt inn vikarer. Hun er ikke fast tilsatt, men har en midlertidig stilling. Hun har nesten hele tiden vært mye syk. Jeg har sagt til leder at jeg nå synes det har blitt mye og jeg har sagt at jeg er sliten og synes kanskje vi burde tenke på om hun kan fortsette. Men styrer mener at hun fungerer så bra når hun er der at det blir vanskelig. Dette er ikke en stilling som man trenger noen utdannelse for og jeg er sikker på at vi hadde fått noen som ville ha den jobber(selv om det ikke blir fast ansettelse). Jeg begynner og bli litt opp i årene, så ser liksom ikke får meg å søke ny jobb. Men hvor mye skal man tåle??? Jeg sliter selv med kroppen og den blir værre når man ikke har det personale man skal. Jeg er selv nesten aldri borte fra jobb. Men det virker som om min medarbeider har liten tålegrense får når hun skal være hjemme. Hva gjør man? Har prøvd og snakke med sjefen, men virker som om hun ikke hører på meg. Men jeg har lyst og trives på jobb og ha det bra...... Anonymkode: 0632b...ad8 Hvis hun er så ustabil kan hun ikke stå i noen ordinær stilling, men bør over på AAP eller trappe ned i stillingsprosent. Hvis du ikke får gehør hos sjefen, får du gå til fagforening og verneombud. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milea8 Skrevet 14. desember 2024 #54 Del Skrevet 14. desember 2024 Rucula skrev (22 timer siden): Du mener altså det er ts som er problemet. Ikke medarbeideren som er syk kontinuerlig i en lang periode Nei, det mener jeg ikke! Men jeg syntes folk kan holde seg for gode til å legge ut om hvorfor kollegaer ikke er på jobb..🤷🏼♀️ Om TS syntes det er slitsomt så for hun gjøre som mange andre her nevner: melde avvik, og gå enda en runde med lederen. Uansett hvor ofte kollegaen er syk, så er det faktisk IKKE sånn at ALLE snylter på systemet- selv om mange tror og mener det! Også kan man ikke NOE for at man blir syk! Men du er vel aldri syk eller har noe fravær du? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salibali Skrevet 14. desember 2024 #55 Del Skrevet 14. desember 2024 Rucula skrev (2 timer siden): Hvilket annen land i verden bevilger mer til helse pr innbygger?? Det er ikke mange land i verden hvor det er like lukrativt å være syk som i Norge Du må visst sette deg mer inn i politikk ser jeg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 14. desember 2024 #56 Del Skrevet 14. desember 2024 Milea8 skrev (1 time siden): Nei, det mener jeg ikke! Men jeg syntes folk kan holde seg for gode til å legge ut om hvorfor kollegaer ikke er på jobb..🤷🏼♀️ Om TS syntes det er slitsomt så for hun gjøre som mange andre her nevner: melde avvik, og gå enda en runde med lederen. Uansett hvor ofte kollegaen er syk, så er det faktisk IKKE sånn at ALLE snylter på systemet- selv om mange tror og mener det! Også kan man ikke NOE for at man blir syk! Men du er vel aldri syk eller har noe fravær du? Svært sjelden. Jeg jobber som regel uansett. Er barna syke så jobber jeg inn dagen på kveldstid. Jeg har en jobb hvor ingen gjør oppgavene mine om jeg er borte. Så hvis jeg ikke konstant jobber så gpr det utover meg selv. Ingen av kollegaene mine er syke heller. Tross et hinsides jobbpress. Jobbet 100% gjennom 2 svangerskap også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 14. desember 2024 #57 Del Skrevet 14. desember 2024 Salibali skrev (8 minutter siden): Du må visst sette deg mer inn i politikk ser jeg. Kom gjerne med eksempler så kan jeg lese meg opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salibali Skrevet 14. desember 2024 #58 Del Skrevet 14. desember 2024 Rucula skrev (17 minutter siden): Kom gjerne med eksempler så kan jeg lese meg opp Du kan jo begynne med å google "Kutt helse og omsorg". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 14. desember 2024 #59 Del Skrevet 14. desember 2024 Salibali skrev (4 minutter siden): Du kan jo begynne med å google "Kutt helse og omsorg". Men i hvilke land er det bedre å være syk enn i Norge? For alle, ikke bare de med fet forsikring 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #60 Del Skrevet 15. desember 2024 Det blir så klart ikke gjort noe så lenge ledelsen ser at nåværende løsning fungerer. Arbeidet blir jo gjort, og målbare resultater er det eneste de på toppen bryr seg om. Å klage kommer du ingen vei med, det du kan gjøre er å jobbe så sakte som mulig slik at en stor del av arbeidsoppgavene ikke blir gjort, da må ledelsen ta grep. Anonymkode: 2dc6c...f22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå