Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Og jeg vil påpeke at når det gjelder medisinutlevering er det sykepleier/vernepleier som skal gjøre dette, evt. hjelpepleier/omsorgsarbeider hvis det er aktuelt.

Jeg vet det, men i praksis hender det jo at nattsykepleier for eksempel setter ut medisiner som skal gis til spesielle klokkeslett. Hos oss er det ihvertfall ofte sykepleier har det vanvittig travelt på kveld og natt, sånn at vi andre må hjelpe til litt. Men det er jo ikke lov.

Videoannonse
Annonse
Gjest vimse
Skrevet

Nei det er ikke lov, var bare det jeg ville påpeke. Det er mange som kommer ut i arbeid der det deles ut medikamenter, og som egentlig ikke vet hva slags konsekvenser det kan få, og det er synd. De har faktisk lov til å si nei, uten at noen kan ¨ta de¨ for det.

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg har jobbet på en somatisk sykehjemsavdeling som ufaglært pleieassistent siden mai i fjor, og elsker det.

Jeg går både dag, kveld og natt etter behov, og gir ofte rapport videre og har såkalt ansvarsvakt. Hender jeg skifter sår og deler ut ferdigdoserte medisiner også. Hos oss legges det ikke så mye opp etter hva slags utdannelse du har, men hva du faktisk kan bidra med, så det har alt å gjøre med personlig egnethet.

:overrasket: Har du som ufaglært ansvarsvakter, sårskift + deler ut medisiner fra dosetter? Jeg tviler ikke på at du gjør jobben din, men jeg synes det høres ut som din avdeling driver uforsvarlig. Har avdelingen fått dispans til å drive på denne måten, eller gjøres det i det skjulte p.g.a mangel på fagfolk?

Gjest Gjest
Skrevet
:overrasket: Har du som ufaglært ansvarsvakter, sårskift + deler ut medisiner fra dosetter? Jeg tviler ikke på at du gjør jobben din, men jeg synes det høres ut som din avdeling driver uforsvarlig. Har avdelingen fått dispans til å drive på denne måten, eller gjøres det i det skjulte p.g.a mangel på fagfolk?

Enig....dette høres utrolig lite anvarlig ut av avdelingen!

Hvis du er ufaglært og ikke har medisinkurs kan du ikke gi medisiner hvis ikke du har skriftelig tilatelse av fylkeslegen!!!

Og ansvarsvakt??Hallo.... :overrasket::overrasket:

Det legges ikke så mye opp til hvilken utdannelse du har men hva du kan bidra med???Man kan ikke se bort ifra utdannelse/faglig kompetanse.... De er ikke så vanskelig å GI en tablett, men allikvel skal man ha en viss utdannelse for å kunne gjøre dette.

Hva har du av skole/utdannelse, Knurr??

Gjest Gjest
Skrevet
Og jeg vil påpeke at når det gjelder medisinutlevering er det sykepleier/vernepleier som skal gjøre dette, evt. hjelpepleier/omsorgsarbeider hvis det er aktuelt.

De har like mye lov som sykepleiere- hvis de har medisinkurs! :)

Gjest vimse
Skrevet
De har like mye lov som sykepleiere- hvis de har medisinkurs!  :)

Beklager, men der tar du feil.

Skrevet

Skal bare oppklare litt... :sjenert: Tror jeg forklarte meg litt dårlig!

Kompetanseutnyttelsen går på andre ting enn medisinering, selvsagt. Dersom det ikke er mulig å få en faglært hjelpepleier på nattevakt, kommer jeg og har ansvaret den natta. Hvis dagvakta med utdannelse begynner senere fordi de må følge barna sine i barnehagen e.l. kan jeg ta imot rapport. En sovepille som ville kommet en time for sent hvis jeg ikke hadde delt den ut, som jeg får i handa av sykepleier, tar sykepleier fortsatt ansvar for. De sårene jeg eventuelt skifter er enkle sår som jeg har fått spesifikke instruksjoner om.

Selvsagt skal den som har den egnede utdannelsen helst utføre oppgaven, men hvis en pasient må vente en time på ny kompress på et liggesår, er det ikke bedre at jeg legger på en med tillatelse?

Og for ordens skyld: Jeg mener at jeg kan reglene godt. Jeg gjør ikke ting jeg egentlig ikke skal gjøre uten tillatelse, og ikke på eget initiativ.

Gjest vimse
Skrevet

Joda, jeg har ikke problemer med å forstå deg, det er ikke det dette dreier seg om, for min del i alle fall. Men jeg er opptatt av at de tjenester som utføres, skal utføres i tråd med regelverket, det er en mening i at de er der. Ikke bare for pasient/brukers del, men også for den ansattes del. Det du sier ang eks med sovepille, jo, du har ansvaret, fordi det er du som har gitt den, videre har også ansvarlig sykepleier ansvaret, fordi h*n har gitt den til deg. Ikke betviler jeg din kompetanse heller, det har jeg ikke grunnlag for. Det er ikke til å legge under en stol at det finnes mange mange ufaglærte der ute, som gjør minst en like god jobb som en sykepleier, og mer til, men, ringvirkningene av regelbrudd kan på lang sikt få konsekvenser som jeg ikke ønsker, hverken for den ene eller den andre.

Ønsket med ikke halshugge deg, hvis du følte det sånn!

Gjest gjest1
Skrevet

Det er riktig som Vimselims sier, at det er du som ansvar for det du gjør uansett om du er faglært eller ikke.

På sykehjem i min kommune skal det være sykepleie/vernepleiefaglig kompetanse tilgjengelig hele døgnet. Er det kun hjelpepleiere/ufaglærte på vakt har en sykepleier/vernepleier bakvakt. Er det virkelig vanlig at enkelte kommuner har hjelpepleiere på ansvarsvakt?

Skrevet (endret)

vimselims: Følte det ikke som noe hugg, jeg skulle bare forklare litt! :)

Jeg har hørt litt for mange skrekkhistorier om regelbrudd og rettssaker til å risikere stort. Vi har til og med hatt en på avdelingen for noen år siden, så vi er veldig opptatt av å følge regler. Dersom de må bøyes litt dokumenterer og forklarer vi det grundig.

Lilypie: Tenkte på ansvar for en avdeling på natt, overoppsyn/rapportering/kardexskriving på andre skift. Mulig jeg har fått feil forklaring på uttrykket. Det har hendt at nattsykepleier har blitt syk og at en hjelpepleier har måttet gå på huset, men aldri en ufaglært.

Ble nesten litt flau jeg nå. Er det ikke vanlig å bøye regler i krisesituasjoner?

Endret av Knurr
Gjest vimse
Skrevet

Jo visst skjer det, men som sagt tidligere, det bør ikke skje. Og med det mener jeg at det er de ansatte som bør sørge for at slike ting ikke skjer. Hvis unnvikelse av regler skjer, dokumenteres dette i de fleste tilfeller ganske bra, men hva skjer den gangen det skjer noe, og en intern granskning må til? Den dokumentasjonen som ligger til grunn for regelfravikelsen er som oftest ikke holdbar, og kan føre med seg både tap av arbeidsplass, bøter, osv.

Skrevet

Jeg vil ikke anbefale deg å dele ut medisiner, da du rent juridisk kan stilles til ansvar for evt feilmedisinering. Da ville jeg tenkt meg om flere ganger og vært mer enn sikker på at jeg gir rett medisin og evt bivirkninger på dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...