Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #1 Skrevet 2. mars 2006 Hva er somatisk avdeling på et sykehjem? Og hva gjør de som jobber der? Jeg er blitt tilbudt ekstrajobb der, men er kanskje greit å vite hva det går ut på....
Gjest Gjesta Skrevet 2. mars 2006 #2 Skrevet 2. mars 2006 Er ikke det med kropp og det fysiske ¨gjøre da? For en psykosomatisk avdeling går på både hode og kropp...
Gjest baby-E Skrevet 2. mars 2006 #3 Skrevet 2. mars 2006 en somatisk avdeling er ev vanlig sykehjemsavdeling Ikke spesialisert på demens o.l.
Gjest baby-E Skrevet 2. mars 2006 #4 Skrevet 2. mars 2006 hva man gjør? hjelper med stell, eller event. steller de som ikke klarer det selv. Serverer mat og mater de som ikke klarer å spise Hjelper folk på wc Prater med de hjelper de gjennom hverdagen +++++
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #5 Skrevet 2. mars 2006 Du vet ikke tilfeldigvis hvor lenge et skift pleier å vare på kveldstid? Fra hvilket klokkeslett for eks? (Og på dagtid?)
Gjest baby-E Skrevet 2. mars 2006 #6 Skrevet 2. mars 2006 min dagvakt varer 07:30/08:00 - 15:00/15:30
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #8 Skrevet 2. mars 2006 min dagvakt varer 07:30/08:00 - 15:00/15:30 ← Når man er ufalgært slutter man etter min erfaring ofte tidligere (kl 14) fordi man ikke er den som skriver rapport/er med på rapporten før man går hjem.
Gjest baby-E Skrevet 2. mars 2006 #9 Skrevet 2. mars 2006 hos oss skriver alle rapport, og det er ofte ufaglærte må være igjen og holde rapporten, eller hvartfall ta klokker mens rapporten foregår.. men det er nok ulik praksis fra sted til sted..
Gjest Malina Skrevet 3. mars 2006 #10 Skrevet 3. mars 2006 Du vet ikke tilfeldigvis hvor lenge et skift pleier å vare på kveldstid? Fra hvilket klokkeslett for eks? (Og på dagtid?) ← Det finnes utrolig mange ulike vakter...irriterende, sprør du meg. Men det er som oftes fordi de skal spare penger, og da går noen tidelig/kommer senene. Her jeg jobber begynner en dagvakt enten 07.00 eller 07.45 og slutter alt fra 11.30(etter stellet), 14.30, 15.00, 15.30 og 15.45. Kveldsvaktene er fra 15.30 til 21.00 eller 22.30 eller 16.30 til 21.30 Som sagt; det er maange ulike vakter! Og det er veldig koselig å jobbe på en sykeavdeling!
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #11 Skrevet 6. mars 2006 Trådstarter her. Da begynner jeg opplæringen på onsdag...gruer meg litt, og har noen tanker rundt dette. Det er visstnok 27 omsorgsboliger her, og mange av disse trenger endel hjelp med stell osv. Jeg skal arbeide på dagtid (07.30-15.15) som assistent/pleiemedhjelper. Men jeg bare lurer på noe...(sikkert får jeg vite dette på onsdag, men alikevel...) Hvor mange ganger i løpet av mitt skift vil de da måtte ha stell? Og hva innebærer ordet stell egentlig? Må jeg i tillegg vaske osv, eller blir dette gjort av andre? (da tenker jeg på vask av sengetøy, klær, osv...?)
Nella Skrevet 6. mars 2006 #12 Skrevet 6. mars 2006 Stell innebærer å hjelpe et menneske med det de ikke klarer selv i hverdagen. Et morgenstell kan være så mangt. Alt fra fullt stell i seng med heis for å få over i stol, til å bare veilede/være der. Hvor mange ganger stell i løpet av dagen kommer ann på. Morgenstell er jo et. Så om de ikke klarer/husker å gå på toalettet selv er det viktig å følge de dit/minne på å gå dit/hjelpe. Så morgenstell og 1-2 dobesøk på vakta vil jeg tro du kan regne med. Hjelp til å fikse frokost, kaffe trenger sikkert endel også og det er en koslig jobb, pynte maten litt å gjøre det trivelig Når det er en omsorgsbolig så var meningen med de at folk skulle være ganske så selvhjulpne, men sånn er det ikke så alt for mange steder. Ang det med vask så varierer også dette litt fra sted til sted. Noen sender bort sengetøy, håndklær og sånn, mens på andre vaskes det hos beboere. Og det er egentlig en helt grei ting. Jeg var mye innom boliger da jeg jobbet i hjemmesykepleien og det er jo bare å sette på en maskin, blir den ikke ferdig, får du ikke tid så tar neste skift seg av å henge opp. Og neste der bretter sammen feks. Et sammarbeid som er avhengig av at alle gidder å ta litt tak i ting. De boligene jeg har vært innom har egentlig vært veldig hygglige og det virker koslig å jobbe i omsorgsbolig. Endel pusling man kan gjøre utover dagen, sikkert noe hjelp i forbinnelse med middag (kommer ann på hvordan det er bygd opp om det er utkjøring,felles). Og de fleste som bor der er forholdsvis klare vil jeg tro. Noe som fører til masse hygglige samtaler mens man pusler litt i leiligheten deres. Ikke noe å grue seg for. Har du ikke hjulpet med stell før så kommer du lett inn i det. Prøv å sett deg selv litt inn i situasjonen og tenk hvordan du ville hatt det. Lykke til, det kommer til å gå kjempefint. Vær deg selv og ta med ditt gode humør så kommer du langt
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #14 Skrevet 6. mars 2006 Trådstarter igjen... Kom plutselig på en ting til. Fikk se antrekket jeg må gå med på jobben....en sånn blå stor sak. Pleier dere å ha noe under buksa utenom truse? Og hva slags sko kan lønne seg?
Gjest baby-E Skrevet 6. mars 2006 #15 Skrevet 6. mars 2006 jeg pleier bare å ha truse/boxer og t-skjorte under jobbdrakten...
Nella Skrevet 6. mars 2006 #16 Skrevet 6. mars 2006 Takk Nella! ← Bare hyggelig. Sko. Skal du jobbe mye så kjøp deg noen sko som er gode å gå i. Sandaler (gjerne med feste bak på hælen også så det ikke kjipper) eller joggesko ser jeg mange bruker (jeg syns det blir alt for varmt). Bruker kun truse og bh under dressene, som sikkert er verdens styggeste, men mest behaglige arbeidsantrekk
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #17 Skrevet 6. mars 2006 Når man er ufalgært slutter man etter min erfaring ofte tidligere (kl 14) fordi man ikke er den som skriver rapport/er med på rapporten før man går hjem. ← Jeg har jobbet som ufaglært og hadde så å si alltid lange vakter. Ga ofte rapport videre.
Gjest gjest1 Skrevet 6. mars 2006 #18 Skrevet 6. mars 2006 Trådstarter igjen... Kom plutselig på en ting til. Fikk se antrekket jeg må gå med på jobben....en sånn blå stor sak. Pleier dere å ha noe under buksa utenom truse? Og hva slags sko kan lønne seg? ← Jeg lovpriser ecco-sandalene mine etter hver vakt
Knurr Skrevet 6. mars 2006 #19 Skrevet 6. mars 2006 Jeg har igrunn ikke noen tips utover de som står her, men jeg vil ønske deg lykke til! Det er en kjempekoselig jobb å ha. Jeg har jobbet på en somatisk sykehjemsavdeling som ufaglært pleieassistent siden mai i fjor, og elsker det. Jeg går både dag, kveld og natt etter behov, og gir ofte rapport videre og har såkalt ansvarsvakt. Hender jeg skifter sår og deler ut ferdigdoserte medisiner også. Hos oss legges det ikke så mye opp etter hva slags utdannelse du har, men hva du faktisk kan bidra med, så det har alt å gjøre med personlig egnethet. Jeg tenker egentlig på meg selv som en slags protese; hvis en pasient ikke klarer noe selv, skal du først prøve å hjelpe vedkommende til å gjøre det, og hvis det ikke går, gjør du det for dem. Du erstatter de funksjonene en pasient ikke klarer å fylle selv. Hvis du lurer på noe er det bare å sende en PM! Lykke til!
Gjest vimse Skrevet 6. mars 2006 #20 Skrevet 6. mars 2006 Og jeg vil påpeke at når det gjelder medisinutlevering er det sykepleier/vernepleier som skal gjøre dette, evt. hjelpepleier/omsorgsarbeider hvis det er aktuelt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå