AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #41 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da har du den enkle løsningen med vipps, og kredittkortets sikkerhet mht å få pengene tilbake om pakken forsvinner. Men vær da obs på at dersom du sender vipps til noen som ikke er firma, så løper renter med en gang. Anonymkode: 9bc62...49c Vær også obs på at ved bruk av kredittkort ved kjøp fra privatpersoner så er det ingen sikkerhet med å få penger tilbake hvis pakken forsvinner. Kun ved kjøp fra firma. Anonymkode: 52017...ad6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #42 Del Skrevet 14. desember 2024 Jeg bruker klarna stadig vekk, hver gang jeg handler på nett. Men jeg betaler ALLTID når første betalingsfrist kommer, altså før det løpet renter på. Aldri kjøpt noe på avbetaling i mitt liv. (Med unntak av hus og bil) Har man ikke råd til å betale for varen med en gang, lar man være å kjøpe den, i min verden. (Eneste unntak jeg kan tenke er høyst nødvendige som kjøleskap, komfyr og vaskemaskin) Men jeg har god buffer, så det er ikke en problemstilling for meg. Men har som sagt forståelse for at andre kanskje ikke har samme mulighet. Men å kjøpe klær, småelektronikk osv uten å kunne betale med en gang, er økonomisk utrolig korttenkt og dumt. Anonymkode: af14c...cdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #43 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vær også obs på at ved bruk av kredittkort ved kjøp fra privatpersoner så er det ingen sikkerhet med å få penger tilbake hvis pakken forsvinner. Kun ved kjøp fra firma. Anonymkode: 52017...ad6 Det varierer fra ska til sak. Man skal ikke kunne få tilbake penger på debet kort heller ifølge banken. En tieleron til Forbrukerrådet og de gav beskjed om hvordan reklamasjon skulle skrives på kortet, og banke gav etter uten noe med diskusjon. Pakker har og garanti og forsikring dersom man sender pakker med sporing, da betaler fraktselskapet/posten ut både forsendelse og varens pris. Gjort flere ganger med ting som var knus i posten. Så her uttaler du deg ikke om hvordan ting er i den virkelige verdenen. Effektiv rente, på Klarna, er ifølge Google 28.85 %. Så betaler man ikke regningen i tide, blir handling med Klarna kjempedyrt, avhengig av hvor lenge gjelden får vokse. Mitt kredittkort via min bank har en rente på under 18%. Men vi betaler alt ut før renter begynner å løpe. Anonymkode: 9bc62...49c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #44 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Har lenge brukt Klarna ganske mye, fordi det har vært overkommelig å gjøre nødvendige kjøp uten at belastningen på økonomien er så stor med en gang. Men nå, og spesielt etter at det har blitt et rent kreditt/forbrukslån, og med skyhøye renter har jeg strammet godt inn. Jeg betaler ned mitt siste kjøp nå, og prøver å lage meg «regler» for bruk fra nyåret. For eksempel at jeg kun skal ha ett kjøp av gangen og ikke bruke delbetaling på et ytterligere kjøp før det er helt nedbetalt. Har også lurt litt på hva jeg bør sette som kredittgrense. Skulle gjerne vært helt uten Klarna, men i perioder kan det være greit. Vet at jeg alltid kan betale for meg, så det er ikke det som er problemet sånn. Vil bare slippe å ha mange kjøp hengende over meg, så det er jeg nok helt ferdig med. hører gjerne hva dere gjør og tenker rundt eget bruk. Anonymkode: b4849...85e Har aldri brukt Klarna. Kjøper ikke mye på nett, og når jeg gjør det, venter jeg heller til jeg har spart opp penger og så betaler jeg alt med en gang. Kjøper aldri småting på kreditt til privat bruk, hverken klær, telefoner, vaskemaskin, PC eller TV. Det er kun store ting som bil og hus jeg låner penger til. Anonymkode: b8cef...b94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 14. desember 2024 #45 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Vet noen hva renten er på Klarna når fakturaen ikke blir betalt i tide? Anonymkode: 9bc62...49c Jeg googlet litt og finner 21,90% og 22% opplyst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #46 Del Skrevet 14. desember 2024 Million skrev (28 minutter siden): Jeg googlet litt og finner 21,90% og 22% opplyst. Se over det er forskjell på rente du oppgir og effektiv rente på kr. 28.85%. Hen vanlig feil, mange gjør, at de ikke forstår hva den effektive renten faktisk er. En vare blir altså nesten 1/3 dyrere enn prisen en betaler dersom en ikke betaler. Anonymkode: 9bc62...49c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 14. desember 2024 #47 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Se over det er forskjell på rente du oppgir og effektiv rente på kr. 28.85%. Hen vanlig feil, mange gjør, at de ikke forstår hva den effektive renten faktisk er. En vare blir altså nesten 1/3 dyrere enn prisen en betaler dersom en ikke betaler. Anonymkode: 9bc62...49c På denne siden, fra januar, står det at effektiv rente er 22% hos Klarna. Uansett, jeg betaler aldri en krone i renter da jeg betaler før forfall og aldri utsetter noe beløp. Det er det mange som gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 14. desember 2024 #48 Del Skrevet 14. desember 2024 Det har vel aldri vært noe annet enn en betalingsløsning hvor det ender opp med å bli kreditt/forbrukslån hvis man ikke betaler alt på en gang innen 30-dagersfristen? Mitt forhold til Klarna er at jeg bruker det som en betalingsløsning som alltid gir meg 30 dagers frist til å betale og mulighet til å pause betalingsfristen ved returer og reklamasjoner som tar tid. Bruker man kredittkort på et "uheldig" tidspunkt i måneden er betalingsfristen 15 dager og den løper uansett om man returnerer/reklamerer. Min opplevelse med Klarna er at kundeservicen er helt utmerket så lenge man kan dokumentere at man faktisk har returnert varene eller at de f.eks. var skadet ved ankomst og at man har kommunisert dette til selgeren. Opplever at denne delen er håndteres betydelig dårligere av kredittkortselskapene og derfor fortsetter jeg å bruke Klarna. Jeg betaler alltid senest ved første forfall så mitt forhold til Klarna er altså at det fungerer som en betalingsløsning i de tilfellene jeg enten er litt usikker på selgeren og/eller på om dette er en vare jeg skal beholde. Ved f.eks. matvarehandel fra Oda, flybilletter etc. bruker jeg enten vanlig debetkort eller kredittkort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå