Gå til innhold

Hvorfor har så mange nordmenn med god økonomi belånte biler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Godtgjores
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har inntekt på 5 mill i året og noen mill i fond. Vi leaser  to nye biler. Renten på leasing er nesten gratis og vi slipper å sitte med stort tap etter tre år. Oppsparte midler bruker vi så klart på ting som gir mye bedre avkastning, de siste årene har vi blant annet kjøpt 3 utleieboliger, vil heller bruke egenkapitalen vår på det😛

Anonymkode: 242a3...804

Taper noe voldsomt med penger da hvis man leaser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godtgjores skrev (35 minutter siden):

Taper noe voldsomt med penger da hvis man leaser

Vi har faktisk tjent på det da det har vært så utrolig stort verditap på de bilene vi leaser. Dette har vi blitt skånet for. Forutsetningen er jo selvfølgelig at man bytter bil uansett da, og ikke kjører bilen til den tar kvelden. Vi foretrekker å bytte bil ca hvert tredje år, så da har det passet bra for oss. 

Anonymkode: 242a3...804

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.99% på billånet, og 4,5% på sparekonto. 
så det lønner seg for meg å ha billån. 

nå fordeler jeg sparing mellom fond og sparekonto, og fond er opp betydelig mer enn 4,5% så alt i alt kommer jeg bedre ut med billån enn uten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tjener under millionen tilsammen, og har likevel ikke lån på bilen vår, som er verdt ca. 300K nå. Lav inntekt betyr ikke nødvendigvis lav intelligens. 

Anonymkode: 29891...6b4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (1 time siden):

Forstår ikke dette selv jeg heller 😅 Forstår at folk med god råd fremdeles har boliglån men klarer virkelig ikke å forstå at de har billån. 

Det er da ingen grunn tl at man skal bruke penger fra en høyrentekonto når man kan få billån til kampanjerente på rundt 1%.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi tjener under millionen tilsammen, og har likevel ikke lån på bilen vår, som er verdt ca. 300K nå. Lav inntekt betyr ikke nødvendigvis lav intelligens. 

Jo. Det er lav intelligens å bruke egenkapital på bil i stedet for å finansiere til kampanjerente.  Du får ikke igjen all den egenkapitalen så du kan regne på hva kostnaden har vært pr mnd mot å la egenkapitalen stå i fond. 

Anonymkode: b66b3...fea

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bil er tap uansett, og sparing til bil er utrolig kjedelig, sparing generelt er jo kjedelig. Ingen har en garanti for å våkne opp i morgen. 
Jeg bryr meg ikke om hva andre mener og tenker om mine biler, det har liksom ingen betydning for meg. Jeg liker derimot biler som er nye og bra, kjører ingen luksus. 
Hvorfor må det være slik at de som eier nyere bil med lån gjør det for at andre skal tenke noe om de? 
Jeg ser ingen grunn til å spare og spare når livet er ekstremt uforutsigbart, så lenge man klarer å leve godt og ha det man ønsker seg? 

Anonymkode: ccc8f...eee

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Morsomt at du bekrefter at det er nettopp det dere er. Jeg tjener det samme som dere gjør til sammen og kjører en bil til 10k, å ha en bil til 300k selv i min situasjon hadde vært definisjonen på idiot.

Anonymkode: ea669...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kjempedyre biler kjøpt på lån.

De har så god inntekt at de kunne lett spart litt og kjøpt uten lån.

Bolig er noe annet.

En god venn av meg bruker 8000 i måneden på bilen sin. Det er en stor utgift bår man har høyt forbruk på det meste.

Anonymkode: a7037...b8c

Eksemplet ditt handler rent om hvorvidt han faktisk har råd.  

Lånefinansiering lønner seg typisk bedre i Norge enn sparing.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Morsomt at du bekrefter at det er nettopp det dere er. Jeg tjener det samme som dere gjør til sammen og kjører en bil til 10k, å ha en bil til 300k selv i min situasjon hadde vært definisjonen på idiot.

Blir fort kostbart med reparasjoner på en bil til 10 000....

Anonymkode: f78f6...807

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bil er tap uansett, og sparing til bil er utrolig kjedelig, sparing generelt er jo kjedelig. Ingen har en garanti for å våkne opp i morgen. 
Jeg bryr meg ikke om hva andre mener og tenker om mine biler, det har liksom ingen betydning for meg. Jeg liker derimot biler som er nye og bra, kjører ingen luksus. 
Hvorfor må det være slik at de som eier nyere bil med lån gjør det for at andre skal tenke noe om de? 
Jeg ser ingen grunn til å spare og spare når livet er ekstremt uforutsigbart, så lenge man klarer å leve godt og ha det man ønsker seg? 

Anonymkode: ccc8f...eee

Bil må ikke være tap uansett. I år har mannen min kjøpt to nyere biler (21-mod og 23-mod) på bilauksjon, og den ene har han allerede solgt videre og tjent 35k på. Den andre er vi litt i tenkeboksen om vi skal selge eller ei, men kunne lett tjent 50k om vi solgte den nå. En tredje bil (2018-mod) vi har kjøpte vi som varebil i fjor, men den har vi bygget om og omregistrert som bobil. Kan tjene godt over 100k om vi selger den i dag. 

Samtlige biler tok vi lån på. Har kun ett billån igjen nå, og det er på 23-modellen. Mtp at den er verdt langt mer enn lånet vi har på den, er det faktisk ikke en dum investering. 

Anonymkode: ff539...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Blir fort kostbart med reparasjoner på en bil til 10 000....

Anonymkode: f78f6...807

Faktisk overraskende lite kostbart. Nå gjør jeg alt slik selv, men delene er så billige på biltema/bildeler.no at jeg av og til bytter ting bare fordi jeg får et innfall og ikke fordi det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde dere heller hatt 300.000 på en høyrentekonto med 4-4,5% og et billån på 2% ville dere kommet bedre ut av det, enn å ha gjeldfri bil da… 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er vel rimelig enkelt. Har du belånt bil så er ikke økonomien allverden..

Anonymkode: af8fc...357

Eh, vi sparer  ca 18.000 i mnd, samtidig koster bilen ca 8.500 i renter og avdrag. Kan leve med det. Men 2 inntekter er det null problem. Vi må ha 2 biler og jeg har som regel at jeg ikke orker 2 gamle biler som krever mye vedlikehold. 1 ny og 1 gammel går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låner penger til bil for å slippe og selge unna Aksjefond som utløser skatt.

Betaler ned lånet på maks 3 år, og beholder som regel bruksbilen i 4 - 5 år før jeg bytter.

kjøper som regel biler som er 1-2 år gamle så første verditapet er tatt av andre.

bilen jeg har nå er en 2020 model, kjøpt i januar 2022 for 970.000 (ny pris på denne var 1.430.000) Denne lånte jeg 770.000 til, og det hadde jeg nedbetalt nå i november.

Jeg kjører mye (60.000 km I året) og vil derfor ha relativt ny, sikker og komfortabel bil som jeg sitter godt i.

Anonymkode: d26a9...a4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

naboen vår hadde sånn betalingsavtale med lav betaling de første 3 årene så mååtte de betale 8k i. mnd, solgt med tap på 200 000k. Helt jævli dårlig deal 

Anonymkode: ec15e...d06

Forutsetningen for at dette skal lønne seg er at man setter samme sum (helst mer) enn verditapet på en høyrentekonto. Så når man selger bilen videre kan man lett betale ned lånet man ikke får dekket av salgssummen, pluss sitte igjen med litt ekstra. Har man kampanjerente i x ant år må man selge før de årene har gått, det er uansett en bedre deal å selge før garantien har gått ut enn etter.

Kjøper man splitter ny bil med lav rente/ lave avdrag fordi man egentlig ikke har råd til mer, ja da har man ikke råd til bilen.

Vår har tapt seg 120 000 kr på 3 år. Vi har spart langt mer enn det på samme tid. Vi fikk en god deal,hadde ikke kjøpt nybil til fullpris. Fikk det første året med verditap "gratis".

Spørsmålet er vel egentlig ikke hvorfor folk velger å ha lån, men hvorfor så mange velger å kjøpe helt nye biler. Nye biler taper seg mer i verdi, og med de fleste kjøp vil man ende opp med å betale mer enn på en bruktbil.

Anonymkode: 3e394...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygdefrue skrev (12 timer siden):

1.99% på billånet, og 4,5% på sparekonto. 
så det lønner seg for meg å ha billån. 

nå fordeler jeg sparing mellom fond og sparekonto, og fond er opp betydelig mer enn 4,5% så alt i alt kommer jeg bedre ut med billån enn uten. 

Hvorfor lønner det seg? Skjønner ingenting her. Hvis fond har mer avkastning enn 4,5%, så tjener du jo mer på å spare enn det du betaler i billån?

for å svare på tråden:

De fleste har dyrere biler enn de har oppsparte midler. Det er lett å ta billån, banken betaler!

Her kjøpte jeg bil til 120k for 7 år siden, og den ble nedbetalt på 7 mnd. Har ingen betydelige utgifter bortsett fra drivstoff, dekk og eu-kontroll. 

Anonymkode: 9fc61...7c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kjempedyre biler kjøpt på lån.

De har så god inntekt at de kunne lett spart litt og kjøpt uten lån.

Bolig er noe annet.

En god venn av meg bruker 8000 i måneden på bilen sin. Det er en stor utgift bår man har høyt forbruk på det meste.

Kanskje han ikke har så god råd allikevel, eller så har han egne penger i sirkulasjon så han tjener nok til å låne til to-tre bilers avdrag i måneden. 

Anonymkode: d95e6...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor lønner det seg? Skjønner ingenting her. Hvis fond har mer avkastning enn 4,5%, så tjener du jo mer på å spare enn det du betaler i billån?

for å svare på tråden:

De fleste har dyrere biler enn de har oppsparte midler. Det er lett å ta billån, banken betaler!

Her kjøpte jeg bil til 120k for 7 år siden, og den ble nedbetalt på 7 mnd. Har ingen betydelige utgifter bortsett fra drivstoff, dekk og eu-kontroll. 

Anonymkode: 9fc61...7c2

Skjønner du ikke det? Du tjener mer på avkastningen på de urørte sparepengene enn du betaler i renter på billånet... Det er jo såre enkelt! Hvis du fortsetter å spare i fond må du jo for det første vente med å kjøpe bilen til du har spart opp penger, og så får du null i avkastning fra den dagen du kjøper bilen.

Alle disse som sitter og skriver at "man har ikke god råd dersom man har billån" og "folk er sykelig opptatt av status og fasade" har virkelig ikke skjønt bæret.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...