AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #41 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 14.12.2024 den 0.24): Schizofrene prioriteres da i mye større grad enn feks moderat deprimerte. Ofte skal de ikke engang inn på samme sted. Anonymkode: 1483e...a32 Men angst og depresjon kan være like ille da. Anonymkode: 30eea...fd8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #42 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja merker jeg blir i provosert av slikt. Jeg har til tider slitt med mye angst og depresjon, da er det litt kvalmt å høre de som sier de har angst bare fordi de er litt engstelig eller redd, eller er deprimert bare fordi de er litt nede Anonymkode: c4c3d...ca2 Hvordan vet du at de ikke har angst eller depresjon? Hva om andre tenker dette om deg? At du overdriver? Anonymkode: 04f60...884 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #43 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): På tide noen forstår at diagnosejegrene ødelegger for dem som faktisk trenger det. Det er lov å være naiv, men man bør ikke være direkte dum. Anonymkode: 0a33d...257 Det er også lov å lære seg å lese kommentarer i kontekst før man kaster seg over tastaturet. Anonymkode: 21129...7f5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #44 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan vet du at de ikke har angst eller depresjon? Hva om andre tenker dette om deg? At du overdriver? Anonymkode: 04f60...884 Dette tenkte jeg også. Jeg har venninner jeg ikke forteller noenting til lenger fordi de "eier" diverse diagnoser. Utrolig slitsomt. Anonymkode: 17c27...e61 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #45 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er også lov å lære seg å lese kommentarer i kontekst før man kaster seg over tastaturet. Anonymkode: 21129...7f5 Min påstand står. Anonymkode: 0a33d...257 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #46 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Samtidig skal man være svært forsiktig med å så tvil om andre menneskers diagnoser. Har selv opplevd flere ganger at folk tror jeg har overdrevet når jeg sier at jeg har angst. Hadde de bare visst at det er helt vanlig for meg å brekke meg før jeg går på jobb, og av og til kastet opp pga. angst. Psykologen min har også sagt at angsten ikke synes på meg, jeg har nok blitt en meget god skuespiller, noe jeg har måttet være for å bli akseptert i samfunnet. Man kan ikke vite hvordan andre mennesker har det inne i seg. De kan se helt rolige ut, mens de føler de rakner innvendig. Mulig at det finnes de som overdriver, men det er helt umulig å se rett gjennom et menneske. Man aner ikke hvordan de har det. Anonymkode: 04f60...884 Du er kanskje flink til å leve med det. Jeg kjenner også en med angst. Vi ble kjent under studier og var i kollokviegruppe sammen. Noen ganger møtte hen ikke opp når vi skulle lese, og jeg vet hen var sykemeldt fra jobben en stund etter studiene. Hen fortalte oss gansk tidlig at hen slet med angst, og vi ble nok litt overrasket. Det virket liksom ikke sånn først. Men hen fortalte også at hen skulle klare å bestå oppgaver og eksamen, og hen skulle også ha seg en jobb etter studiene. Å ha angst var ingen unnskyldning for å slippe unna alle disse kravene. Sier ikke at du prøver å vri deg unna, men nevner det fordi det er det tråden handler om. Min venn har sikkert møtt folk som ikke har trodd på hen også. Hen virker som en normalfungerende person, med utdannelse, hus, jobb og barn i dag. Men vi nærmeste vet og forstår i hvertfall. Vi har fortsatt kontakten i dag, og vet derfor hvorfor hen kan oppføre seg litt "merkelig" innimellom. Ikke svare på meldinger på noen dager osv. Hen svarer alltid til slutt, hen forstår jo at det må hen gjøre for at vi ikke skal tro at hen har kutta oss ut. Har også møtt på folk som sliter med angst eller annet som gir helt opp og bare skylder på alle andre eller alt annet over at ting er vanskelig. Anonymkode: 56a90...9cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #47 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Min påstand står. Anonymkode: 0a33d...257 Vi er der ja… Anonymkode: 21129...7f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #48 Del Skrevet 16. desember 2024 Jeg tror de som faktisk har relevant grunn til å oppsøke den type informasjon gjør det. Altså, er man allment frisk og rask får man ikke fyp på tiktok full av angst og autisme. Har man derimot slitt med ulike problemer og oppsøkt svar på hva det er, vil også informasjonen nå frem, dette kan være så enkelt som at men nevner til en venninne at man har følt seg sånn eller slik, så vil kanskje venninnen dele sin erfaring. Sannheten er at en stor andel av oss vil oppleve lettere psykisk uhelse som angst og depresjon på et eller annet tidspunkt, men de fleste kommer seg ut av det igjen, De av oss som står igjen på dps med all verdens bokstaver bak navnet sitt setter pris på at vi ikke lenger stues vekk på sanatorium, men faktisk kan være åpne om utfordringene våre Anonymkode: a79b8...1c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #49 Del Skrevet 16. desember 2024 Ja det er gått for langt. Jeg var knust etter et kjærestebrudd og fikk borderline diagnosen. Dette er noen år siden og hadde jeg testa meg nå hadde jeg nok scoret annerledes. Ingen av psykologene virket særlig interessert i å snakke om hvordan bruddet påvirket meg og at dette kanskje var forbigående smerte. Men jeg sa selv når jeg kom inn at jeg trodde jeg kanskje hadde bpd eller bipolar p.ga. så er vel litt min egen "dumhet" . Anonymkode: 600e4...944 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 16. desember 2024 #50 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 10.33): Jeg er glad for at det har blitt mer kunnskap rundt psykisk helse og psykiske lidelser - men jeg synes nesten det har bikket helt over til noe negativt. Synes det er vanskelig å formulere nøyaktig hva jeg mener, men det virker nesten som at alt av vanlige følelser og opplevelser har blitt sykeliggjort. Å være nervøs har blitt til angst, en dårlig uke har blitt til en depressiv periode. Mistenker at det blir vanskeligere å bli tatt på alvor dersom man sliter «på ekte», og å få den hjelpen man trenger. Vil gjerne høre all slags innspill! Anonymkode: 1ba85...a42 Jeg får ikke helt grep på hva du vil frem til? Mener du at vi kan for mye om mental helse nå og at vi vet å sette ord på forskjellige lidelser? ADHD og andre "trend" diagnoser har vi hatt siden tidenes morgen. Det er bare det at vi klarer å sette ord på det og forklare det til en viss grad lettere nå i 2024 enn det var i 1904. Mer av det kommer det til å bli også. Vi blir bare flinkere å flinkere til å stille diagnoser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #51 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 17.12.2024 den 0.12): Ja det er gått for langt. Jeg var knust etter et kjærestebrudd og fikk borderline diagnosen. Dette er noen år siden og hadde jeg testa meg nå hadde jeg nok scoret annerledes. Ingen av psykologene virket særlig interessert i å snakke om hvordan bruddet påvirket meg og at dette kanskje var forbigående smerte. Men jeg sa selv når jeg kom inn at jeg trodde jeg kanskje hadde bpd eller bipolar p.ga. så er vel litt min egen "dumhet" . Anonymkode: 600e4...944 Dette er overhodet ikke troverdig. Anonymkode: 21129...7f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #52 Del Skrevet 22. desember 2024 Ja idag så har alle en diagnose. Dessverre blir det litt sånn når man må ha/få en diagnose for å kunne gå på aap. Men man burde ikke få en diagnose om man fungerer helt ok heller. Det er blitt for lav terskel. Anonymkode: a1c06...cbb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #53 Del Skrevet 22. desember 2024 Så godt å se at det er noen som tenker det samme som meg. Ja, det er bra at det er større fokus på psykisk sykdom, men det har gått alt for langt. Jeg mener hovedproblemet er at “alle” har angst eller depresjon. Et stort problem for dagens barn og unge som følger alle slags mulige influensere som alle skal dele livet sitt på godt og vondt. Er du ikke glad hele tiden er du deprimert. Man skiller ikke lengre på det å være naturlig engstelig eller ha en dårlig periode i livet, og det å faktisk ha angst eller depresjon. Det er ille at det er så “viktig å dele”, at det første man gjør når man har det vondt og griner er å ta frem mobilen og filme det, og deretter legge det ut for hele verden. Barn og unge blir usikre på egne følelser, og man kjenner for mye etter på hvordan man egentlig har det. Var det riktig av meg å føle sånn når hun følte det annerledes? I tillegg, hvor mange av de som hevder at de har angst eller depresjon, har egentlig gått til en lege, blitt utredet og fått det konstatert? Jeg tviler på at det er alle, på lik linje med de som har googlet seg frem til at de sikkert er laktoseintolerante. Anonymkode: ddf57...39a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå