AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #21 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): nei nei nei, det at mange øser nedpå og forsyner seg masse fordi de tror de vil ha alt for så når det kommer til enden må de som sitter igjen der omtrent ikke forsyne seg er en uting og egoisme rett og slett, normalt oppdradde mennesker forsyner seg litt og venter på neste runde. Anonymkode: eb1aa...542 Tvert i mot. Jeg vet hvor mye jeg trenger for å bli passe mett, har ikke noe behov for å overspise. Forsyner meg med det jeg trenger, og er aldri igjen mat på tallerkenen. Normalt er det halvparten av det mannen tilsvarende trenger for å bli passe mett. Så er det tomt på enden er det vertskapet som har kjøpt alt for lite mat Anonymkode: a0e34...735 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #22 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ja, hadde han enda vært tynn, hadde det liksom vært greit... eller? Anonymkode: 45a2f...595 Min erfaring er at det er først og fremst bortskjemte og egoistiske tjukkaser som oppfører seg sånn. Tynne folk er som regel ikke grådige ved matbordet. Anonymkode: 2823a...441 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #23 Del Skrevet 13. desember 2024 Jeg har heldigvis ikke vært borti det ts skriver. Håper det er unntak og ikke slik det har blitt. Anonymkode: d31b4...a2a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #24 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her så har vi lært at det er lov å forsynne seg 2 ganger. Her så går nå fatet rundt opp til flere ganger. Det å takke for maten, og takke for seg når en går mener jeg og er helt normalt. Noe vi å har lært ungdommen til. Husker en gang vi var ute å spiste å kelneren kom med regningen så sa begge unga takk for maten til kelneren han stod der som et spørsmålstegn for var ikke ofte han fikk høre der Anonymkode: 7b061...a33 Må de som har forsynt seg 2 ganger sende fatet videre uten å ta noe når det sendes rundt flere ganger? Anonymkode: 21b14...e87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #25 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Normalt er det halvparten av det mannen tilsvarende trenger for å bli passe mett. Så er det tomt på enden er det vertskapet som har kjøpt alt for lite mat Anonymkode: a0e34...735 ...og det skal i hvert fall ikke gå utover deg! 👍🙃 Anonymkode: 2823a...441 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #26 Del Skrevet 13. desember 2024 På jobben min er ingen tjukkaser, men om vi har varm mat der så er alltid noen som begynner med en stor porsjon. Det er som regel de samme, de er i 50-60 årene, og burde vite bedre. Da hender det at det er lite igjen til de siste som kommer til lunsj, eller om det for eksempel er suppe så er det lite pølser/kjøtt ol igjen i suppa. Anonymkode: c88a8...044 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #27 Del Skrevet 13. desember 2024 Roci skrev (1 time siden): Hvorfor synes du det er meningsløst å uttrykke til vertskapet og/eller de andre gjestene at du satte pris på maten/samværet/anledningen etc.? Fordi det er fake. Det ligger ingen ekte takknemlighet bak, det er bare noe man sier. Dermed har et takk heller ingen verdi lenger. Hvis noen takker meg for noe ønsker jeg at de skal mene det oppriktig, og ikke bare si det fordi det er "det man gjør". Anonymkode: 27e14...04c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 13. desember 2024 #28 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Fordi det er fake. Det ligger ingen ekte takknemlighet bak, det er bare noe man sier. Dermed har et takk heller ingen verdi lenger. Hvis noen takker meg for noe ønsker jeg at de skal mene det oppriktig, og ikke bare si det fordi det er "det man gjør". Anonymkode: 27e14...04c Med det utgangspunktet så blir jo moralen å ikke invitere folk på noe som helst lenger, fordi alt bare er fake..... 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #29 Del Skrevet 13. desember 2024 Roci skrev (5 minutter siden): Med det utgangspunktet så blir jo moralen å ikke invitere folk på noe som helst lenger, fordi alt bare er fake..... Ja, vi er mange som stadig blir mer bevisst på å kutte ut alt som er fake. Anonymkode: 27e14...04c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #30 Del Skrevet 13. desember 2024 For ikke å snakke om at det er folk som kommer for sent når de er invitert på noe. Og de beklager ikke engang. Og de som ikke liker/kan spise noen verdens ting. Eller de som har med seg barn som de ikke har giddet å lære bordskikk. Anonymkode: fa789...319 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 13. desember 2024 #31 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, vi er mange som stadig blir mer bevisst på å kutte ut alt som er fake. Anonymkode: 27e14...04c Så du har sluttet å omgås folk sosialt, altså? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #32 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): ...og det skal i hvert fall ikke gå utover deg! 👍🙃 Anonymkode: 2823a...441 Synes det er greit at vertskapet lærer til neste gang Har ikke noe i mot å være den sultne på enden heller, så lenge budskapet er tydelig. Anonymkode: a0e34...735 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #33 Del Skrevet 13. desember 2024 Roci skrev (10 minutter siden): Så du har sluttet å omgås folk sosialt, altså? I stor grad, ja. Og det er utrolig befriende. Anonymkode: 27e14...04c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 13. desember 2024 #34 Del Skrevet 13. desember 2024 Er det ingen andre som lar fatene stå på bordet sånn at når man trenger mer av noe og så spør "kan du sende?", eller går all maten tilbake på kjøkkenet for aldri å bli sett igjen? I vår familie går maten rundt en gang så alle får, og så står den på bordet. Det er aldri snakk om en formell andre servering, det sørger man for selv. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #35 Del Skrevet 13. desember 2024 sofie777 skrev (2 minutter siden): Er det ingen andre som lar fatene stå på bordet sånn at når man trenger mer av noe og så spør "kan du sende?", eller går all maten tilbake på kjøkkenet for aldri å bli sett igjen? I vår familie går maten rundt en gang så alle får, og så står den på bordet. Det er aldri snakk om en formell andre servering, det sørger man for selv. Vi gjør det sånn. Men noen pynter bordet veldig, slik at det ikke er plass til serveringsfat. Det må de få lov til. Som vert syns jeg det blir masete å hente serveringsfat på kjøkkenet etterhvert. Anonymkode: fa789...319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 13. desember 2024 #36 Del Skrevet 13. desember 2024 Jeg serverer aldri all maten første runde, for å unngå at det blir kaldt. Men jeg sier at det er mer, så forsyn dere. Er jeg gjest, så forsyner jeg meg forsiktig om jeg er usikker på om det er nok til alle. Noe jeg reagerer negativt på er om vertskapet forsyner seg først. Det er uhøflig i mine øyne. 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 13. desember 2024 #37 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi gjør det sånn. Men noen pynter bordet veldig, slik at det ikke er plass til serveringsfat. Det må de få lov til. Som vert syns jeg det blir masete å hente serveringsfat på kjøkkenet etterhvert. Anonymkode: fa789...319 Selvfølgelig. Var på et sånt julebord forrige helg, men da sto all maten på kjøkkenet og alle serverte seg selv og det var greit å gå når ut der når man ville ha neste porsjon (og det var altfor mye mat, naturligvis og heldigvis!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #38 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): 1. Voksne mennesker bør da vite hvor mye mat man trenger for å bli noenlunde mett. Du tar jo ikke så lite at du vet at du kommer til å sulte resten av kvelden. 2. Meningsløse høflighetsfraser er nok i ferd med å fases ut, heldigvis. Anonymkode: 27e14...04c Det er aldri meningsløst å vise takknemlighet! Det skal man lære allerede som små barn. Det er en selvfølge at man takker for maten, gaver, hvis noen gjør deg en tjeneste osv. Har man ikke klart å lære sine barn det fra de er små er det en fallitterklæring som foreldre. Det handler om dannelse og folkeskikk. Anonymkode: c8010...2d3 3 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #39 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi det er fake. Det ligger ingen ekte takknemlighet bak, det er bare noe man sier. Dermed har et takk heller ingen verdi lenger. Hvis noen takker meg for noe ønsker jeg at de skal mene det oppriktig, og ikke bare si det fordi det er "det man gjør". Anonymkode: 27e14...04c Født under en negativ stjerne? 😇 Når jeg er invitert bort og får god mat servert, så er det ekte takknemmelighet bak når jeg takker for meg. At du selv føler det er fake, betyr jo ikke at flesteparten gjør det. Anonymkode: 25292...d6e 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #40 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er det bare snakk om forskjell på folk eller er det skjedd noe? Dere kan sikkert hjelpe meg med eksempler. Men det jeg ser som går igjen er at flere ikke informerer om at de bare serverer en runde med middag f.eks. Si at man sender rundt en runde, et stort fat med mye kjøtt på, også tar du bare litt. Blir ikke mett og forventer en runde til, men det skjer ikke. Og at folk ikke takker skikkelig for seg, og hvertfall ikke i ettertid. Hvor ble det av «takk for i går/takk for sist»? Anonymkode: 65c1f...bfc Enig i at du burde få bli mett når du er bedt i middag. Men hvorfor må vi dobbelt takke, altså takke i ettertid? Hvorfor er ikke takk for maten, det var veldig godt, altså takken i besøket, ved middagsbordet eller avskjed nok? Anonymkode: 7086b...583 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå