Gå til innhold

Vil babyer og småbarn alltid foretrekker mor fremfor far?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei nei nei! Babyen foretrekker MOREN først! Les deg opp! Det er URINSTINKT

Anonymkode: b1e82...229

Du har åpenbart ikke stått i en situasjon hvor far har vært hovedomsorgsperson fra dag 1 🫠

Anonymkode: 8f180...1f4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Når de er 1 til 3 år handler det mer om at mor klarer bedre å møte barnet emosjonelt enn far. Fedre trigges av store følelsesutrbrudd etc. da de ikke fikk lov til det selv som barn, mødre møter barnas emosjonelle behov og avfeier dem ikke som irrasjonelle. 

Men fedres jobb er å vende barna ut mot verden, ikke skjerme de for mye fra omgivelsene og la de utfolde seg fysisk.

Anonymkode: 57895...464

Rareste jeg har lest 😂 Takler fedre følelsesutbrudd dårligere enn mødre? Er da på ingen måte noen automatikk i dette 🤪

Anonymkode: 8f180...1f4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hadde en diskusjon med en venninne som påstår at babyer og småbarn opp til hverfall 2 år alltid vil foretrekke mor fremfor far, at det er slik biologisk med tanke på hormoner osv.

Jeg trodde det var mer slik at barnet knytter seg til den som tar det meste av trøst og omsorgsarbeider. Eks hvis barnet får flaske fra dag en og far og mor deler 50/50 på alt med babyen, så er det vel ikke sånn at baby fortsatt foretrekker mor over far, eller er det?

Anonymkode: 1ff99...812

Kommer vel litt ann på, men her var alle 5 ganske forskjellig.

største som nå er 20 : jente har vert pappadalt hele livet

nest største gutt 18 år : vert pappagutt siden 2 år alder

mellomste som snart er 15 gutt : Alltid bare mammagutt

nest yngste som er 10 : jente var mammadalt til rundt 2 år, etter det har hun vert mest storesøster jente, går nesten alltid til storesøster og ikks oss

Minstemann Gutt, fyller snart 6 : har egentlig alltid vert begges, ikke gjort noe forskjell

Anonymkode: 92878...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når de er 1 til 3 år handler det mer om at mor klarer bedre å møte barnet emosjonelt enn far. Fedre trigges av store følelsesutrbrudd etc. da de ikke fikk lov til det selv som barn, mødre møter barnas emosjonelle behov og avfeier dem ikke som irrasjonelle. 

Men fedres jobb er å vende barna ut mot verden, ikke skjerme de for mye fra omgivelsene og la de utfolde seg fysisk.

Anonymkode: 57895...464

For en ekstremt merkelig mening 

Anonymkode: d48a8...1fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har begge faktisk foretrukket far nesten fra dag én, begge var flaskebarn, og mor og far var likestilte fra start. Begge barna er mest lik sin far, så kanskje det har med personlighet å gjøre.

Anonymkode: 9c130...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var pappadalt fra starten, det var han som var omsorgsfull og ga mest kos. Han var alltid mest tålmodig, han som leste og tok vare på meg. Tror ikke mamma likte barn. 

Sønnen min har hatt meg som favoritt hele tiden fra fødselen, har ikke vært en eneste periode der pappa har vært best. Han er 6 år nå. Men her har jeg vært mest tilstede, pappaen var omtrent fraværende de første årene. Og han bor mest hos meg (vi er skilt). 

Anonymkode: a6937...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hadde en diskusjon med en venninne som påstår at babyer og småbarn opp til hverfall 2 år alltid vil foretrekke mor fremfor far, at det er slik biologisk med tanke på hormoner osv.

Jeg trodde det var mer slik at barnet knytter seg til den som tar det meste av trøst og omsorgsarbeider. Eks hvis barnet får flaske fra dag en og far og mor deler 50/50 på alt med babyen, så er det vel ikke sånn at baby fortsatt foretrekker mor over far, eller er det?

Anonymkode: 1ff99...812

Det var nok det vanligste at baby var mest knyttet til mor, fordi mødre ofte hadde mer tid med barna. Det er mye endringer på permisjonsregler og praksis  de siste årene, så da også endringer i barnets  tilknytning til far.

Anonymkode: a3345...22c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det komiske er hvordan en god del kvinner krever å få hele fellesperioden i tillegg til sin egen, for så å klage på at ungene er mammadalter og på at far ikke forstår barnas behov 🙈

Anonymkode: 1818d...0f2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...