Gå til innhold

Hvorfor skaper krypto så stor begestring blant unge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvis du har 600.000 i egenkapital og kan få et lån på 3.400.000 så kan du kjøpe en bolig til 4 millioner eller aksjer til 4 millioner. Det er nok vanskeligere å få lån med aksjer som sikkerhet men jeg antar at de store fiskene driver med sånt?

Anonymkode: 01e64...70e

Er du dum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Easy money! Eller drømmen om det, i all fall.

Det er vel ikke akkurat aktuelt for enhver tenåring å bli eiendomsbaron, du må ha en viss startkapital for å begynne med det. Det er lett å bli rik når man er rik fra før. Unge folk har jo ikke masse penger.

VI millennials har vokst opp med bitcoin, da det kom var vi alle litt skeptiske, men i dag er vi alle sånn "fuck hadde jeg satt inn konf-pengene der så hadde jeg vært den rikeste i verden i dag". Den unge generasjonen nå håper vel de kan treffe.

Anonymkode: 32817...c49

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis du satte 1 mill i DNB Global indeks for 10 år siden, hvor mye hadde du hatt i dag, kontra hvis du satte 1 mill i en leilighet som kostet 8 mill for 10 år siden og kan selges for 16 mill i dag? Jeg er veldig interessert i å høre forklaringen din.

Anonymkode: 9998b...52a

Hvor mye hadde du hatt om du kjøpte 1 mill i bitcoin for 10 år siden?

100 millioner sånn cirka 😃

Anonymkode: 2fd01...1fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor mye hadde du hatt om du kjøpte 1 mill i bitcoin for 10 år siden?

100 millioner sånn cirka 😃

Hadde du investert 1 mill i nvidia i stedet hadde du hatt 250 millioner - hadde du et poeng??

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hadde du investert 1 mill i nvidia i stedet hadde du hatt 250 millioner - hadde du et poeng??

Handler ikke denne tråden om bolig vs krypto?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en person ved nettnavn Lazlo som kjøpte en pizza for 10’000 bitcoins i 2010. Den pizzaen ble dyr om man tar dagens verdi i betraktning 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Handler ikke denne tråden om bolig vs krypto?

Godt poeng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (8 timer siden):

Når det gjelder krypto er vel det litt i det ekstreme motstykket til hva man kaller en trygg og stabil investering...

Jo, man skulle trodd det. Men bitcoin har til stadighet, bevist det motsatte.

Vi tar for oss 10K sparing per år, over 10 år, hvor vi reinvesterer skattefradraget.

394.597 i BSU (119.557 renter). 2.147.807 i fond med 15% avkastning (1.167.887 avkastning). Totalt: 2.542.404.

Om man bare sparte i fond, ville man hatt: 2.630.182 (1.430.182 avkastning). 87.778 mer i fond. Riktignok må hele dette beløpet skattes med 37,84%, sammenlignet med første case hvor deler av det oppsparte beløpet bare skattes med 22% (119.557).

Men skatt på renter er ikke til å unngå. På en ASK kan man ta ut innskudd (Eventuelt det man trenger til EK) skattefritt, låne med sikkerhet i aksjene (Verdipapirkreditt), og om DrRushDrRush fra Reddit ikke lyver, så kan man stille aksjesparekontoen som sikkerhet hos noen banker:

Sitat

«Min mor fikk kjøpe leilighet til 3.2M i 2022. Da hadde hun 100k i bank og ca 1.2 mill i fond. Trengte ikke å røre fondet».

Jeg var generøs i dette eksempelet hvor det presenteres som minst like bra som ASK, tar vi i betraktning at BSU ikke har hatt 6,8% rente hele veien og at skattefradraget nå er blitt halvert til 10%, så ser det enda mørkere ut for BSU.

BSU gir heller ikke skattefradraget til de som ikke har inntekt, som faktisk er tilfelle hos mange i målgruppen. Hvor samtlige er studenter uten jobb. Vi kan anbefale de å ta fullt studielån, fortsatt leve nøkternt og spare lån + stipend i fond. Men uten skattefradrag så blir BSU bare en sminka høyrentekonto.

Jeg ser at jeg var litt streng mot BSU etter å ha regnet på det. Men står fortsatt for at det er en felle i den forstand at leser man artikler med økonomiske råd fra eksperter som Hallgeir Kvadsheim eller Silje Sandmæl, så presenteres BSU ofte som numero uno. BSU skal liksom være hovedfokus, alt annet kommer etterpå. Men det mest korrekte er nok ASK som hovedfokus og at man supplementerer med BSU for max skattefradrag (Om man i det heletatt har inntekt til å kvalifisere seg for det, noe BSU målgruppen ofte ikke har).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For en gitt verdi eller verdiskapning i et firma så antar jeg at summen av (aksjeverdi og utbytte) holder seg noenlunde konstant hvis man øker eller reduserer utbyttet?

Nei, for aksjeprisen er ikke en ren verdisetting av realverdien, men er en markedsverdi total basert på etterspørselen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er enig i at det har andre fordeler. Men som spekulasjonsobjekt har ikke bolig vært så veldig bra på lang tid. For de som kjøpte for 30 år siden så har det ofte vært veldig bra, i alle fall i bystrøk.

I oslo så har man kunnet leie leilighet billigere enn rentekostnadene ved å eie den samme leiligheten. Dvs utleiere har hatt rene tap sammenlignet med å sette pengene i banken.

Anonymkode: 01e64...70e

I tillegg må man ta med kostnadene ved å eie en bolig over tid, og de kan være svært store. Pusser du opp badet til 450k og regner med at det er 20 år til neste gang, er det 1875kr i måneden. Bare for ett bad.

Anonymkode: 43678...89b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I tillegg må man ta med kostnadene ved å eie en bolig over tid, og de kan være svært store. Pusser du opp badet til 450k og regner med at det er 20 år til neste gang, er det 1875kr i måneden. Bare for ett bad.

Anonymkode: 43678...89b

Du får et greit bad til 300k, og dessuten holder et fagmessig utført bad i en leilighet i 50 år. Da er vi nede i kr 500 i mnd. Selvsagt med visse oppgraderinger underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...