Gå til innhold

Fyker opp i vekt etter overgangen til normalt kosthold, hjem!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter å ha vært overvektig i ca. 15 år har jeg det siste året tatt av meg 25 kg, og er normalvektig. Jeg gikk ned på et ganske ekstremt lavkalori kosthold, som følge av en livskrise som tok vekk all matlyst i lang tid. Måtte tvinge ned en minimum for å komme gjennom dagen, vil tippe jeg lå på gjennomsnittlig 1000 kalorier/dag i ca et halvt år. 

Nå er jeg slank, alle kommenterer den fantastiske kroppen min - men jeg er lang ifra lykkelig. Har alltid vært glad i mat, men nå kan jeg ikke spise en brødskive en gang uten at jeg legger på meg. Lager all mat fra bunnen, minimalt med fett og sukker, masse grønnsaker, egg, og rene råvarer. Prøver å minimere karbohydrater, men noe må jeg ha for å få energi. Jeg går raskt opp 2 - 3 kg i uka nå, selv om kaloriinntaket er på ca. 1500/dagen. 

Hva kan jeg egentlig gjøre for å tilpasse kroppen til et normalt sunt kosthold, uten å sulte meg? 

Anonymkode: 2542b...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessverre vanlig når man går ned på den måten. Man må gå ned med normalt kosthold over tid. 

Jeg ville faktisk holdt 1500 kalorier nå. Og heller trent mye. Se om du klarer å venne kroppen til et mer normalt kosthold. 

Anonymkode: f5c74...529

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du raste ned i vekt på 1000kcal daglig, og øker 2-3kg i uken på 1500kcal? Noe er feil i opplysningene dine. Teller du egentlig nøyaktig? Uansett 1500 daglig er normal vedlikeholdsnivå for slanke voksne damer, særlig om du ikke er veldig høy. Hva er din høyde og vekt nå?

Anonymkode: 950e0...2d7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok i deg mer enn 1500 kalorier hvis du legger på deg 2-3 kg hver uke. 

Anonymkode: d34ec...ef1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær redd for fett. Mange opplever at fett metter bedre enn karbohydrater.

Anonymkode: 5ff24...f07

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får nok i deg mer enn 1500 kalorier hvis du legger på deg 2-3 kg hver uke. 

Ikke hver uke, kanskje - men opplever rask vektoppgang når jeg ikke spiser ekstremt lite. Når jeg merker oppgangen faster jeg i flere dager, og går deretter over på lavkalori - men jeg vil ikke leve slik. Er energiløs, vil ha en sunn og slank kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du raste ned i vekt på 1000kcal daglig, og øker 2-3kg i uken på 1500kcal? Noe er feil i opplysningene dine. Teller du egentlig nøyaktig? Uansett 1500 daglig er normal vedlikeholdsnivå for slanke voksne damer, særlig om du ikke er veldig høy. Hva er din høyde og vekt nå?

Jeg er 172 cm, og veier mellom 67 og 72 kg. (varierer voldsomt fra uke til uke). Ønsker å ligge rundt 65 - 68 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok ligge lavere i inntak etter vektnedgang enn hva du tror. Det du trenger å gjøre, er å økte inntaket ditt gradvis for å se hvor vekten stabililsere seg uten at du legger på deg.

Selv jeg som er veldig overvektig, legger på meg når jeg går over 1500 kcal. Tørr ikke tenke på hva jeg må ligge på for å holde meg normalvektig :(

Anonymkode: 67894...b6c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet. Må dessverre ligge på 600-800 kcal om dagen. 172 cm og 73 kg. Har innfunnet meg med at jeg må velge mellom å være mye sulten eller legge på meg. Håpet ligger i at kroppen finner ny «trivselsvekt» fra etter 5 år om vekten holdes noenlunde stabil. 

Anonymkode: be364...88b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ikke hver uke, kanskje - men opplever rask vektoppgang når jeg ikke spiser ekstremt lite. Når jeg merker oppgangen faster jeg i flere dager, og går deretter over på lavkalori - men jeg vil ikke leve slik. Er energiløs, vil ha en sunn og slank kropp.

Trener du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du da?

Trener så mye jeg kan, men er alenemor til aktive barn som skal følges på skole og aktiviteter i tillegg til 100 % jobb og hus, så det er veldig begrenset hvor mye tid jeg har til trening. Sitter aldri i sofaen da, er i aktivitet fra 06 - 23 hver dag. Stillesittende jobb dessverre… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonene er i ubalanse etter den strenge dietten. At du går opp på 1500 kalorier, vil stabiliserer seg når kroppen bare blir vant til mer mat. Nå tviholder den nok på alt den kan få. Men hvis du bare holder ut, og spiser normalt, vil du mest sannsynlig gå ned de ekstra kiloene. Jeg slet med det samme, men til slutt fikk jeg nok. Jeg tenkte "fuck it" og spiste 1500-ish likevel. Gikk opp noen kilo, men når kroppen ble vant til at den kontinuerlig fikk mat, gikk jeg ned det som var ekstra. Nå er jeg stabil og fortsatt tynn.

Anonymkode: 89db9...b4e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Trener så mye jeg kan, men er alenemor til aktive barn som skal følges på skole og aktiviteter i tillegg til 100 % jobb og hus, så det er veldig begrenset hvor mye tid jeg har til trening. Sitter aldri i sofaen da, er i aktivitet fra 06 - 23 hver dag. Stillesittende jobb dessverre… 

Hva er så mye du kan? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Over hvor lang tid har du egentlig lagt på deg 2 - 3 kg? 

Jeg har levd på streng ketogen diett en god stund. Spiser jeg karbohydrater etter en slik periode, så går jeg opp 2 kg (veier 60 kg) i løpet av en dag eller to. Men - jeg fortsetter ikke å øke slik i dagene og ukene som kommer. De 2 (3) kg er vann som kroppen holder på når du spiser karbo. En måte å gå over til vedlikeholdsdiett etter ketogen diett, er å spise litt karbo (en neve) til middag, altså potet, pasta eller ris, men la øvrige måltider være av typen lavkarbo. 

1500 kalorier bør være omtrent vedlikeholdsnivået ditt- avhengig av høyde og vekt. 

Ellers er det mulig å ta blodprøver hos legen for å få en oversikt over forbrenningen din, så du kan sjekke ut at ikke forbrenningen er svært lav etter en slik ekstrem diett.

Anonymkode: cfeaf...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er 172 cm, og veier mellom 67 og 72 kg. (varierer voldsomt fra uke til uke). Ønsker å ligge rundt 65 - 68 kg. 

Men legg deg på jevnt 1500kcal daglig da. Og da mener jeg måned etter måned.  Jeg lover at du ikke vil øke 2-3kg i uken. Mye bedre det enn å spise masse noen uker, for deretter å faste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1500 kcal er ganske lite, særleg når du er aktiv. Kor lenge har du spist «normalt»? Svært sannsynleg at det er vannvekt, om det er snakk om nokre få mnd. Om det held fram det neste halvåret kan du leite etter andre årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 12.12.2024 den 15.27):

Etter å ha vært overvektig i ca. 15 år har jeg det siste året tatt av meg 25 kg, og er normalvektig. Jeg gikk ned på et ganske ekstremt lavkalori kosthold, som følge av en livskrise som tok vekk all matlyst i lang tid. Måtte tvinge ned en minimum for å komme gjennom dagen, vil tippe jeg lå på gjennomsnittlig 1000 kalorier/dag i ca et halvt år. 

Nå er jeg slank, alle kommenterer den fantastiske kroppen min - men jeg er lang ifra lykkelig. Har alltid vært glad i mat, men nå kan jeg ikke spise en brødskive en gang uten at jeg legger på meg. Lager all mat fra bunnen, minimalt med fett og sukker, masse grønnsaker, egg, og rene råvarer. Prøver å minimere karbohydrater, men noe må jeg ha for å få energi. Jeg går raskt opp 2 - 3 kg i uka nå, selv om kaloriinntaket er på ca. 1500/dagen. 

Hva kan jeg egentlig gjøre for å tilpasse kroppen til et normalt sunt kosthold, uten å sulte meg? 

Hei TS, du er en løgner. For å gå opp 2 kg i uken må du ligge med 2200 kalorier i overskudd hver dag i snitt. Du kan ikke ligge i 2200 kalorier overskudd om du spiser 1500 kalorier.

Slutt å lyve for deg selv.

Anonymkode: 15da8...64f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2024 den 15.35):

Nei, 1500kcal er IKKE daglig normal vedlikeholdsnivå for voksne kvinner. 

Og ts, du må bevege deg mer, det er det som skal til. 

Anonymkode: 9f3a4...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2024 den 17.13):

jeg har en følelse av at du får panikk for å legge på deg, og reagerer med èn gang du ser at vekten går oppover?

Men selv om du spiser bare 1500 kcal vil vekten vil gå oppover etter en slik periode når du begynner spise normalt igjen.  Kanskje vil den øke opptil 5-6 kg, men det er ikke fett du legger på deg! 

Du spiser mer, får mer avføring i kroppen, kroppen holder mer vann osv.
Kroppen vil prøve å balansere seg selv, få "restartet systemet", og komme tilbake til normalen igjen, Dette vil vare noen uker etter lavt næringsinntak over tid.

Mitt råd er å øke gradvis over flere uker.

Hvis du spiste rundt 1000 kcal før, start med å øke til 1200 i et par uker, og så fortsette økningen med 50-100 kcal hver (eller hver andre) uke frem til du har nådd det nivået som passer for deg å ligge på.  Da får kroppen tid til å tilvenne seg endringene litt mer gradvis, og forhåpentligvis vil du unngå de store reaksjonene du opplever nå. 

Tål at vekten din øker litt!  Vektøkningen din vil mest sannsynlig bestå av 95% vannvekt som vil forsvinne igjen når alt stabiliserer seg.

Og hvis du ikke tåler en midlertidig vektøkning, snakk med legen din, for da er du på god vei til å få en spiseforstyrrelse hvis du fortsetter i det samme sporet.

Anonymkode: 6b9e8...37c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, 1500kcal er IKKE daglig normal vedlikeholdsnivå for voksne kvinner.

Anonymkode: 9f3a4...e39

For TS er det nok ikke det, i og med at hun har barn og en aktiv fritid, men for mange andre kvinner, inkludert meg selv, er det det.

Fra bmr-kalkulatoren på trening.no:

Sitat

Resultat:

Ditt daglige kaloribehov er beregnet til 1428.4 kcal.
Ditt basale kaloribehov (BMR) er 1190.3 kcal.
For å gå ned i vekt bør ditt kaloriinntak ligge på rundt 1200 kcal.
For å kunne øke muskelmasse bør ditt kaloriintak ligge mellom 1428.4 kcal og 1714.1 kcal.

Vedlikeholdsnivå kommer helt an på alder, høyde, vekt, fettprosent, aktivitetsmengde, og en del andre helsemessige faktorer.

Anonymkode: 6b9e8...37c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...