AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #1 Del Skrevet 12. desember 2024 Jeg er livredd for at jeg er smittet med tuberkulose, covid eller noe annet. Jeg jobber til vanlig på infeksjonsmedisinsk avdeling så jeg vet hvor farlig det kan være. Hun snakket ikke norsk og jeg er redd hun kom rett fra Afrika hvor det er farlige sykdommer. Jeg fikk av toget og ventet på neste, men er redd skaden har skjedd Anonymkode: 3f48f...a1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #2 Del Skrevet 12. desember 2024 Om du er så redd for smitte, så må du oppsøke profesjonell hjelp. Og først og fremst, så må du ta ansvar for deg selv i henhold til å holde avstand, hansker, munnbind, gjerne visir. Anonymkode: ec137...f86 23 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #3 Del Skrevet 12. desember 2024 Det er fort gjort å få litt skjevt inntrykk av hvor farlig visse ting er når man ser "worst case" i jobben hver dag. Dette har dere kanskje snakket om på jobb også? Er det noe dere er obs på? De aller, aller fleste som får covid ender jo ikke opp hos dere. Hvordan har du det om dagen? Sliten? Mye stress? Anonymkode: 9a801...7f9 4 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #4 Del Skrevet 12. desember 2024 Herregud, hvordan klarer du å overleve ellers? ALLE nyser og hoster nå. Du bør prate med noen. Anonymkode: 7acb0...f23 15 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoryGilmore Skrevet 12. desember 2024 #5 Del Skrevet 12. desember 2024 (endret) Det høres mer ut som angsten ligger et annet sted enn at noen hoster, med tanke på at du jobber på infeksjonsmedisinsk. Ellers ville du jo i utgangspunktet ikke hatt den jobben om det bringte angst i hverdagen? Det er ekstremt mye sykdom som er ute å går nå, men vi fleste overlever jo det. Med mindre du er i en risikogruppe, men ville man da orket å jobbe på infeksjonsmedisinsk? Endret 12. desember 2024 av RoryGilmore 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #6 Del Skrevet 12. desember 2024 Sånn har jeg det også. Jeg har ocd Anonymkode: b2fe2...afb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #7 Del Skrevet 12. desember 2024 Altså, havner jeg ved siden av noen sånne på toget, så bare reiser jeg meg og setter meg et annet sted. Det er ikke mer stress enn du gjør det til. Anonymkode: 3dae6...e57 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #8 Del Skrevet 12. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er livredd for at jeg er smittet med tuberkulose, covid eller noe annet. Jeg jobber til vanlig på infeksjonsmedisinsk avdeling så jeg vet hvor farlig det kan være. Anonymkode: 3f48f...a1f Men du takler å jobbe med det du jobber med uten angst?? Anonymkode: 364da...c6e 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #9 Del Skrevet 12. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er livredd for at jeg er smittet med tuberkulose, covid eller noe annet. Jeg jobber til vanlig på infeksjonsmedisinsk avdeling så jeg vet hvor farlig det kan være. Hun snakket ikke norsk og jeg er redd hun kom rett fra Afrika hvor det er farlige sykdommer. Jeg fikk av toget og ventet på neste, men er redd skaden har skjedd Anonymkode: 3f48f...a1f Jobber du på en infeksjonspost så bør du ha litt mer kunnskap enn du gir uttrykk for her. Du bør og vite hvordan du beskytter deg mot smitte, ute i samfunnet. Tåler du ikke å bli smittet så får du sette på deg munnbind, som andre folk gjør. Og de rasistiske holdningene dine, de bør du og jobbe med. Anonymkode: 63ae4...e0a 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #10 Del Skrevet 12. desember 2024 Hadde nok også fjernet meg fra situasjonen, og tar helst ikke kollektivt vinterstid. Bruk hansker og munnbind Anonymkode: e0c23...887 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #11 Del Skrevet 12. desember 2024 Du fikk IKKE panikkangst, ts. Å påstå det er å undergrave de som faktisk opplever angstanfall. Du fikk «hetta», og syntes det var skikkelig ekkelt. Det er ikke det samme Anonymkode: d36d6...f85 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #12 Del Skrevet 12. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er livredd for at jeg er smittet med tuberkulose, covid eller noe annet. Jeg jobber til vanlig på infeksjonsmedisinsk avdeling så jeg vet hvor farlig det kan være. Hun snakket ikke norsk og jeg er redd hun kom rett fra Afrika hvor det er farlige sykdommer. Jeg fikk av toget og ventet på neste, men er redd skaden har skjedd Anonymkode: 3f48f...a1f Det er skremmende om det er sant at en person som har utdanning innenfor helsefaget har så tydelig mangel på kunnskap både innenfor det fysiske og psykiske fagfeltet. Anonymkode: c2049...73a 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #13 Del Skrevet 12. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er skremmende om det er sant at en person som har utdanning innenfor helsefaget har så tydelig mangel på kunnskap både innenfor det fysiske og psykiske fagfeltet. Anonymkode: c2049...73a Å juge på seg en jobb eller et yrke er vel ikke første gangen noen gjør på et internettforum. Kanskje hun bare sa det for å legge litt "tyngde" bak frykten for bakterier og virus. Som om den var mer begrunnet da, pga jobben som gjør at hun "vet mer" enn oss... Anonymkode: e631a...566 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #14 Del Skrevet 12. desember 2024 Dette må være en trolletråd. Hvis ikke, er det urovekkende hvor lavt kunnskapsnivå en som angivelig jobber på infeksjonsmedisinsk avdeling har. Anonymkode: f8f2b...447 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morpheus Skrevet 12. desember 2024 #15 Del Skrevet 12. desember 2024 Bare tenk at hvis du blir syk nå, er tidspunktet helt perfekt. Da er du frisk til juleaften 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #16 Del Skrevet 12. desember 2024 Jeg går på imunndempende og har flere kroniske sykdommer. Tar forhåndsregler og setter meg et annet sted hvis noen hoster veldig, siden jeg vet at jeg kan bli alvorlig syk ved smitte av helt vanlige ting. Likevel er det mange som hoster som kan ha helt andre ting enn infeksjoner. Andre ting som gir hoste kan være astma, allergier, kols og andre lungesykdommer etc. Men hvis du jobber på infeksjonsavdeling, vet du i hvert fall hvor du skal gå hvis du blir alvorlig syk med noe. Tror det er verre for oss andre med ulike helseproblemer som fra før sliter med å få fulgt opp forskjellige og nye ting her og der. Er du mer bekymret over å bli smittet av noe på et tog, enn sykehus hvor folk blir innlagt med alt mulig ifra kjøttetende bakterier til MRSA? Anonymkode: 658ca...eeb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 12. desember 2024 #17 Del Skrevet 12. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Å juge på seg en jobb eller et yrke er vel ikke første gangen noen gjør på et internettforum. Kanskje hun bare sa det for å legge litt "tyngde" bak frykten for bakterier og virus. Som om den var mer begrunnet da, pga jobben som gjør at hun "vet mer" enn oss... Anonymkode: e631a...566 Tror dette bare må være kødd fra ende til annen... Er det virkelig første gangen TS møter noen som hoster og nyser på kollektivtransport?? Og det første vedkommende tenker på når noen nyser er tuberkulose? En som angivelig jobber i helsevesenet? Og om vedkommende mot all formodning er smittet av dette, så kan det behandles. Covid, forkjølelse, influensa, RS, alt det der, overlever de aller fleste helt fint av seg selv. Hvis dette hadde hatt noen som helst rot i virkeligheten hadde vel TS forlengst vært langtidssykmeldt grunnet alvorlig angst på grunn av jobben. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #18 Del Skrevet 12. desember 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Å juge på seg en jobb eller et yrke er vel ikke første gangen noen gjør på et internettforum. Kanskje hun bare sa det for å legge litt "tyngde" bak frykten for bakterier og virus. Som om den var mer begrunnet da, pga jobben som gjør at hun "vet mer" enn oss... Anonymkode: e631a...566 Hvem oss, sikter du til her? Finnes mennesker med både skremmende lite og rikelig mye kunnskap på dette forumet. Og så har du dem som vet og kan mye som spiller uvitende. Anonymkode: 63ae4...e0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #19 Del Skrevet 12. desember 2024 Jeg er også lite glad i å bli smittet av diverse, derfor beskytter jeg meg selv i kollektiv trafikk innenfor rimelighetens grenser. Har ofte skjerfet over munn, bruker antibac + tar meg aldri i ansikt o.l, og holder avstand om det er mulig. Tips mange ikke tenker på: sprit telefonen din jevnlig; vi vasker hender ofte men telefonen glemmer mange. Samtidig er det folk som hoster av andre grunner, min far f.eks. hoster mye pga kols uten å være smittsom på noe måte. Hvis du er veldig nervøs bør du bruke munnbind evt unngå kollektiv trafikk i helhet nå som luftveisinfeksjoner er på topp. Synes det er rart du umiddelbart tenker tuberkulose da damen hostet, har du hørt ordtaket «når man hører klover tenk hest og ikke sebra»? Det er mange varianter av det som brukes i helsevesenet, poenget er å tenke hva som er mest sannsynlig før man hopper til ting med lavere sannsynlighet. Det er virkelig vanskelig å skulle skille tuberkulose fra en forkjølelse når du møter personen noen minutter, da tuberkulose ofte mistenkes når man hoster i over 2 uker. Virker som du ikke tenker helt rasjonelt egentlig og kanskje trenger noen å prate med? Anonymkode: 353d7...3af 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #20 Del Skrevet 12. desember 2024 Hvis personen hadde vært alvorlig syk med noe, er det mest sannsynlig at personen hadde vært sengeliggende og ikke på toget. Anonymkode: 658ca...eeb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå