Gå til innhold

Min datter glemte å slå av rettetanga, jeg og samboer er uenig om konsekvensene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Tror du ikke hun har fått «straff» nok og en lærepenge av at det nesten gikk helt galt?  Hadde ikke gitt straff annet en å snakke om det som skjedde. Tror hun lærte -de fleste av oss hadde det. 

Anonymkode: 8af26...f74

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvordan pleier du selv å bli straffet hvis du glemmer noe, TS? Gelmte å skru av platen, glemte å slukke stearinlyset før du la deg... Slike ting skjer med oss voksne hele tiden, men aldri blir vi straffet for det (heldigvis). Mennesker gjør feil, og tenåringer oftere enn andre. 

Hun holdt på å tenne på huset, sannsynligheten er enorm for at hun aldri igjen vil glemme å skru av rettangen. Så får dere voksne sørge for timer og andre brannsikkerhetstiltak. 

Anonymkode: a7d36...3cd

Jeg er enig med flere av svarene her. Syntes ikke du skal gi henne store konsekvenser som å frata henne noe - hva vil det medføre tror du? Jeg har ikke barn selv, men har litt kunnskap omkring ungdommens hjerne. Som andre skriver her, blir hun nok skremt nok av at dette hendte.

Datteren din gjør kanskje sitt med det utgangspunktet hun har. Hodet hennes er kanskje et kaos. Det betyr derimot ikke at dere kan snakke ordentlig med henne og finne en løsning. Be henne gå og se, eventuelt si «jeg blir med, så går vi og ser om du har….». Eventuelt finne løsninger som at hun skal bruke den på steder uten brennbart materiale. Antakelig vil hun ikke behøve at du blir med da, hvis hun ser du er på vei. Kommunikasjon er nøkkelen til ganske mye, tenker jeg da. 

så kan hun kanskje ønske seg eller spare til rettetang med en slik funksjon der den slås av etter 30 min uten bruk også ☺️

Anonymkode: 0c7fe...643

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hos meg er løsningen : "hvis du ikke er ansvarlig nok til å skru av tangen, så blir det forbud mot tang frem til "dato", så får vi se etterpå om du har forstått hvor viktig det er med å overholde sikkerheten. Konsekvensen dette kunne hatt er desverre så stor (brann), at dette blir eneste mulige løsning. Grunnen til at jeg ikke gir en ny sjanse nå, er fordi du fikk flere påminnelser om å skru den av, men ikke forstod alvoret". 

Anonymkode: d0fc5...4f5

Du har aldri glemt å skru av komfyren eller noe annet?

Anonymkode: 9a656...806

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner faktisk ikke at det er mulig å være så korttenkt og surrete som denne jenta.

Selv jeg, med ADHD-hjerne, skjønte det som tenåring.

Aldri legg fra deg rettetangen på et underlag som ikke tåler varme. Legg den på flisegulv, dolokket (ikke hvis det er av plast), eller annet egnet underlag. Og alltid dobbeltsjekk at strømmen er frakoblet før du forlater huset. Veldig enkelt. 

Anonymkode: 64ef0...13b

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner faktisk ikke at det er mulig å være så korttenkt og surrete som denne jenta.

Selv jeg, med ADHD-hjerne, skjønte det som tenåring.

Aldri legg fra deg rettetangen på et underlag som ikke tåler varme. Legg den på flisegulv, dolokket (ikke hvis det er av plast), eller annet egnet underlag. Og alltid dobbeltsjekk at strømmen er frakoblet før du forlater huset. Veldig enkelt. 

Så godt å høre at du er perfekt.

Anonymkode: cc35f...28a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hos meg er løsningen : "hvis du ikke er ansvarlig nok til å skru av tangen, så blir det forbud mot tang frem til "dato", så får vi se etterpå om du har forstått hvor viktig det er med å overholde sikkerheten. Konsekvensen dette kunne hatt er desverre så stor (brann), at dette blir eneste mulige løsning. Grunnen til at jeg ikke gir en ny sjanse nå, er fordi du fikk flere påminnelser om å skru den av, men ikke forstod alvoret". 

Anonymkode: d0fc5...4f5

Men hvordan lærer hun egentlig å handtere rettetangen bedre, ta forhåndsregler, hindre brann. Når hun ikke har en rettetang en gang?

Anonymkode: e56b9...487

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fjernet rettetangen ja, det er naturlig konsekvens. Når hun skal få den tilbake må hun selv lage en plan for hvordan lignende skal unngåes igjen i fremtiden. 

Anonymkode: 69cf3...1c0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Er vel ikke lov med husarrest lengre? Si til ho at hun ikke får bruke rettetanga om morgenen lengre når det ikke er folk til stede....kun kveld....hun bør vise over lengre tid at hun må huske å skru den av....om hun gjør det så kan hun bruke den på dag.....

Anonymkode: e3a61...69f

Husarrest gir ingen lærdom. Vi leser side opp og side ned om ungdommer med større psykisk uhelse enn noen gang, og en stor andel av dem føler seg ensomme. De sitter heller på telefonen enn å møte venner. Og så mener folk at det er lurt å straffe barn ved å ta fra dem sosial omgang? Det er kjempeviktig for ungdommer å være sosiale, inkludert og å ikke gå glipp av ting. Det er ondskapsfullt å ta fra barn og ungdom sosial omgang som straff. Så hvorfor i all verden skulle det være relevant om det er "lov" eller ikke?

Anonymkode: 55db8...5c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min datter som er tenåringer glemte etter gjentatte påminnelser om det på morgenen i dag før vi dro, å slå av rettetanga. Jeg spurte hun en siste gang før jeg gikk ut døren og hun sa den var av. 

Heldigvis var min samboer innom hjemme et par timer etterpå, han pleier ikke dette til vanlig når han er på jobb. Der luktet det brent sa han og det var svimerke i pulten til datteren min, for der lå rettetanga PÅ! Hadde ikke han kommet hjem så hadde vi vært husløse, med stor sannsynlighet. Jeg er svær skuffet over henne da dette er en ting vi har snakket om mye mtp fare for brann. 

Samboer mener hun skal få husarrest, jeg er ikke for det og mener at hun heller burde få forbud om å bruke rettetanga mer, og hun vil da føle seg ufornøyd på håret. Jeg tror det vil være en større lærepenge og såklart en alvorlig samtale om dette her. Hva tenker dere? 

Anonymkode: c4544...6f9

Husarrest er en helt idiotisk straff! Hun har glemt det, ikke gjort det med vilje, og lærer ingenting av husarrest. Dersom hun ikke får bruke rettetang på en stund, er det større sannsynlighet for at hun husker det.

Anonymkode: 9e187...4a8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere nekter henne å bruke rettetanga som straff så låner hun sikkert bare rettetang av veninner.

Husarrest er heller ingen bra løsning.

Anonymkode: 588f7...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg gjort noe sånt som dette når jeg var ung hadde jeg både fått husarrest og blitt fratatt rettetangen. Minst to uker, hadde jeg protestert hadde tiden blitt doblet og hadde jeg sutret hadde tiden økt med to uker. 😂😂

Anonymkode: 73b61...cd2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke rettetang er det? De fleste rettetanger slår seg av selv etter 30 minutt. Den historien her skurrer.

Anonymkode: f0481...540

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min datter som er tenåringer glemte etter gjentatte påminnelser om det på morgenen i dag før vi dro, å slå av rettetanga.

Når gjentatte påminnelser ikke fungerer så har hun bevist at rettetang IKKE kan brukes på soverom.

Heretter bør dette brukes kun på bad eller rett ved yttergang godt synlig for hele familien. Og trekkes ut av kontakten.

Anonymkode: 6b2e0...9ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp ny rettetang til henne. De aller fleste rettetanger slår seg av etter 1 time, så her er det innkjøper som har vært dum. Det er ikke uvanlig og glemme ting eller bli distrahert som voksen heller, så hvorfor ikke kjøpe sikre produkter? 

hva slags straff gir dere dere selv for og glemme ting? Husarrest er helt meningsløst. Hvis dere mener det er fare for at hun glemmer dette igjen og tenner på huset får dere heller inndra rettetangen, men det er også veldig spesielt da man oftest ikke gjør samme feil. Konsekvensen er at man tenker på hva som kunne gått galt. 

Anonymkode: 5d329...bdc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har nok allerede fått seg en wake up call. Rettetangen skal brukes på badet og fint med lapp på speilet:»har du husket å dra ut kontakten til rettetangen?»

Husarrest har jeg ingen tro på, alle kan gjøre feil. 

Anonymkode: 2773b...ce6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så godt å høre at du er perfekt.

Anonymkode: cc35f...28a

Å huske noe så grunnleggende er ikke å være perfekt.
Å ikke huske å dobbeltsjekke er å være idiot. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan vi gjøre, men noe konsekvenser for å være slapp må det vel være? 

Konsekvensen har allerede skjedd, det var svimerket i bordet og den ubehagelige opplevelsen, det du og din partner sitter å koker sammen nå er en straff. 

Anonymkode: 9b050...e7c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan vi gjøre, men noe konsekvenser for å være slapp må det vel være? 

Avhenger av om dere stoler på at hun har lært. Om dere forklarer henne hva som kunne skjedd, viktigheten av å ta ut kontakten, og dere stoler på at hun forstår. Så er det ikke behov for konsekvenser, bare fordi.

Men om dere mener at konsekvensene er i seg selv, nødvendig som et verktøy for at hun skal forstå og lære, da må det til.

Selvtilliten hos tenåringsjenter er skjør, og tvinger du henne til å dra på skolen uten at hun føler seg fin på håret. Så kan dette ha langvarige psykiske konsekvenser.

Hvordan dere vil straffe henne er selvfølgelig opp til dere, men vær så snill å ikke la det gå utover selvtilliten og selvbildet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

whiztle skrev (13 minutter siden):

Avhenger av om dere stoler på at hun har lært. Om dere forklarer henne hva som kunne skjedd, viktigheten av å ta ut kontakten, og dere stoler på at hun forstår. Så er det ikke behov for konsekvenser, bare fordi.

Men om dere mener at konsekvensene er i seg selv, nødvendig som et verktøy for at hun skal forstå og lære, da må det til.

Selvtilliten hos tenåringsjenter er skjør, og tvinger du henne til å dra på skolen uten at hun føler seg fin på håret. Så kan dette ha langvarige psykiske konsekvenser.

Hvordan dere vil straffe henne er selvfølgelig opp til dere, men vær så snill å ikke la det gå utover selvtilliten og selvbildet hennes.

Det er ikke konsekvenser, det er straff. 

Straff medfører motstand, ikke læring. Man vil låne en rettetang fra ei venninne, eller kjøpe en rimelig en selv. Og gjemme den under noen klær når man går på skolen. 

Anonymkode: e56b9...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...