Gå til innhold

Min datter glemte å slå av rettetanga, jeg og samboer er uenig om konsekvensene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da lærer hun, men du bør lære deg å bruke hun og henne riktig i tekst. 

Anonymkode: e0809...5b8

Jeg er ikke så flink i all rettskriving i norsk enda, men jeg føler jeg har blitt veldig flink på mye av det og gjør meg veldig forstått. Jeg har noen feil her og der enda ja. Jeg skal prøve å lære meg bedre når jeg skal bruke hun og henne. 

Anonymkode: c4544...6f9

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva i all verden mener du med det? Jeg lyver ikke om noe som helst. 

Det at du legger til ufattelig mye irrelevant informasjon og detaljer, er et klart og tydelig tegn på at det hele er oppspinn og fantasi. Du legger til detaljer for å virke overbevisende og for å "selge en løgn". Du beskriver hendelser og samtaler med for mye detaljer. Eksempel på det er dette med å ha gått ifra en ulåst dør i 7 timer. Hele den setningen er totalt irrelevant, samme med siste avsnitt om hvor godt forhold dere har. Du bruker alt for mange unødvendige ord/detaljer. 

Du endrer informasjon for å tilpasse deg kritikken og svarene du får i tråden.
Eksempler på det er dette med timer. En billig rettetang har også timer i dag, det hadde du vist om hun faktisk gikk ifra en rettetang påslått. Du måtte presisere at hun ikke fikk husarrest og bruker ordet "konsekvenser" i stede for straff, fordi de fleste her inne er enig i at husarrest er overreaksjon og en unaturlig konsekvens i denne situasjonen. Du tilpasser deg svarene for å unngå mer kritikk. 

Eksempler på løgn, som blir avslørt av ordlyden din og måten du skriver på:

"I julegave får hun en ny og flott en med timer på igjen" er et fint eksempel på overforbruk av detaljerte ord, "og flott" er ikke en naturlig beskrivelse av en rettetang. Du slenger på det for å selge løgnen.

"God og rolig snakk" (det heter prat, ikke snakk. Hvor ung er du? Ingen voksne skriver slik), igjen, "rolig prat" er naturlig og skrive, bruk av ordet "god" er å over selge historien/løgnen. 

"Hun motsatte seg heller ikke en uke uten rettetang, i dag laget hun en flette i håret". Siste setningen er "overselling". Altså totalt irrelevant og unødvendig detalj, som du legger til for å selge løgnen. 

Det er flere eksempler i både HI og svaret ditt. Dette er elementær kunnskap i å se løgn og fanteri (skriftlig, muntlig og i sosiale settinger så er det mer, med kroppsspråk osv)

Du sier dere pratet om dette i går og hun skal nå være en uke uten rettetang. Hun skal få en ny til jul (kjøpt den i dag da eller? og den skal hun få på forskudd, altså før jul men etter at hun har fått straffen sin med en uke uten rettetang. Du vet at det bare er 11 dager til jul, ikke sant? 
Det hele er så ulogisk at det er tragikomisk at du ikke har tenkt igjennom det før du oppdrettet tråden.
Du har ei datter med en brannfarlig rettetang hun ikke kan bruke på en forsvarlig måte. Du vet en rettetang skal ha timer, og den hun har har ikke det og det vet du. Du har kjøpt en ny rettetang hun skal få til jul og som du tydelig er villig til å gi på forskudd. Så hvorfor ga du den ikke da du kjøpte den i stede for å vente til å gi den 3-4 dager før jul? 

Do better neste gang ;) Men dette var morsomt å følge med på. 

Anonymkode: c928f...0e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei alle har ikke det. Jeg kjøpte denne rettetangen på rusta for 199 kr i våres. Og jeg tenkte ikke over at det ikke skulle vært timer på den når jeg kjøpte den, for jeg trodde også at det var sånn på alle modeller nå. Men så fant vi jo ut av det fort at den ikke hadde det. Dermed var uansett planen uavhengig det som skjedde, at hun skulle få ny til jul. Hva i all verden hadde vært morro med å trolle med en sånn tråd som dette da? 

De rusta selger har timer. 
Du vet at man kan gå inn på rusta.com og sjekke opp samtlige produkter og sjekke bruksanvisningen, ikke sant? Hva tror du jeg nettopp gjorde og hva tror du står i bruksanvisningen? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere satt dere ned og snakket rolig med henne om hun faktisk husket feil eller løy? Begge deler er bekymringsverdig, men den ene krever andre tiltak fra dere som foreldre enn den andre. Husket hun feil, så må dere passe på alt fremover til hun lærer å huske slike viktige ting, løy hun så må dere gå all in i opplæring av moral/etikk fremover. 

Anonymkode: 8fee7...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husarrest?? Herregud.

Med fire barn så har dette aldri vært tema. Velkommen til 2024 der man vet at frihetsberøvelse og andre straffer ute av sammenheng ikke hverken er rett eller hensiktsmessig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ikke noe mer rettetang på henne før frontallappen er ferdigutviklet.

Anonymkode: 2ef9d...162

Som da er rundt 25 års alder eller noe slik... da blir hun nok glad for å få tilbake rettetang privilegiene...

Anonymkode: 0a1af...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nei alle har ikke det. Jeg kjøpte denne rettetangen på rusta for 199 kr i våres. Og jeg tenkte ikke over at det ikke skulle vært timer på den når jeg kjøpte den, for jeg trodde også at det var sånn på alle modeller nå. Men så fant vi jo ut av det fort at den ikke hadde det. Dermed var uansett planen uavhengig det som skjedde, at hun skulle få ny til jul. Hva i all verden hadde vært morro med å trolle med en sånn tråd som dette da? 

Du kunne med hell ha skrevet dette i hi. Og inndra den brannfarlige du hadde kjøpt inntil hun fikk en ny til jul hadde gitt mening som fornuft uten fokus på straff. 

Anonymkode: 5d329...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det at du legger til ufattelig mye irrelevant informasjon og detaljer, er et klart og tydelig tegn på at det hele er oppspinn og fantasi. Du legger til detaljer for å virke overbevisende og for å "selge en løgn". Du beskriver hendelser og samtaler med for mye detaljer. Eksempel på det er dette med å ha gått ifra en ulåst dør i 7 timer. Hele den setningen er totalt irrelevant, samme med siste avsnitt om hvor godt forhold dere har. Du bruker alt for mange unødvendige ord/detaljer. 

Du endrer informasjon for å tilpasse deg kritikken og svarene du får i tråden.
Eksempler på det er dette med timer. En billig rettetang har også timer i dag, det hadde du vist om hun faktisk gikk ifra en rettetang påslått. Du måtte presisere at hun ikke fikk husarrest og bruker ordet "konsekvenser" i stede for straff, fordi de fleste her inne er enig i at husarrest er overreaksjon og en unaturlig konsekvens i denne situasjonen. Du tilpasser deg svarene for å unngå mer kritikk. 

Eksempler på løgn, som blir avslørt av ordlyden din og måten du skriver på:

"I julegave får hun en ny og flott en med timer på igjen" er et fint eksempel på overforbruk av detaljerte ord, "og flott" er ikke en naturlig beskrivelse av en rettetang. Du slenger på det for å selge løgnen.

"God og rolig snakk" (det heter prat, ikke snakk. Hvor ung er du? Ingen voksne skriver slik), igjen, "rolig prat" er naturlig og skrive, bruk av ordet "god" er å over selge historien/løgnen. 

"Hun motsatte seg heller ikke en uke uten rettetang, i dag laget hun en flette i håret". Siste setningen er "overselling". Altså totalt irrelevant og unødvendig detalj, som du legger til for å selge løgnen. 

Det er flere eksempler i både HI og svaret ditt. Dette er elementær kunnskap i å se løgn og fanteri (skriftlig, muntlig og i sosiale settinger så er det mer, med kroppsspråk osv)

Du sier dere pratet om dette i går og hun skal nå være en uke uten rettetang. Hun skal få en ny til jul (kjøpt den i dag da eller? og den skal hun få på forskudd, altså før jul men etter at hun har fått straffen sin med en uke uten rettetang. Du vet at det bare er 11 dager til jul, ikke sant? 
Det hele er så ulogisk at det er tragikomisk at du ikke har tenkt igjennom det før du oppdrettet tråden.
Du har ei datter med en brannfarlig rettetang hun ikke kan bruke på en forsvarlig måte. Du vet en rettetang skal ha timer, og den hun har har ikke det og det vet du. Du har kjøpt en ny rettetang hun skal få til jul og som du tydelig er villig til å gi på forskudd. Så hvorfor ga du den ikke da du kjøpte den i stede for å vente til å gi den 3-4 dager før jul? 

Do better neste gang ;) Men dette var morsomt å følge med på. 

Jeg synes at det er litt dårlig gjort å plukke på hvordan jeg skriver, jeg er ikke norsk. Jeg synes jeg skriver ganske bra norsk, jeg gjør meg ihvertfall forstått. Det er ikke så lett bestandig. 

Uansett er jo det jeg sier sant. Det er jo relevant alt jeg kommer mer informasjonen fordi det forklarer hvorfor jeg reagerer som jeg gjør i denne saken. Alle saker har mer i seg enn akkurat det som blir skrevet i hovedinnlegg. Jeg skriver et langt og godt innlegg for å svare alle dere som har tatt dere tid i tråden å svare meg. Jeg tenkte det var fint å høre hvordan det gikk. 

Og planen var å gi en rettetang i julegave fordi hun trengte en ny, den kjøpte jeg for noen uker siden, men ville det skulle være en julegave. Men hun får den litt før fordi vi sa en uke og jeg ønsker ikke gi den gamle tilbake. 

Synes ikke du svarer meg noe hyggelig og blir faktisk litt lei meg av det du sier. Du får bare tro det er løgn da. Merkelig å lage en trolletråd om dette temaet da, så skjønner ikke hvorfor du er så sta på at det må det absolutt være. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordlending skrev (17 timer siden):

Er det å kjøpe en timer virkelig å sy puter under armene hennes? Har ikke timer selv, men det kan da ikke være så dumt å lære henne hvordan man kan sikre seg litt ekstra? 

Du må gjerne lære henne å sikre seg litt ekstra..men først må du lære henne å slutte å lyve om ting som potensiellt får enorme konsekvenser for mange..

Det hjelper ikke å lære henne å sikre seg når hun nekter å ta ansvaret som kreves av henne som ungdom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dallandra skrev (På 12.12.2024 den 14.40):

En enda bedre løsning er at dere kjøper en timer til stikkontakten, slik at den slår seg av av seg selv og slike hendelser avverges. 

Det blir bare oppstøtting mot å fortsette være sløv.. At man skal kjøpe et utstyr sånn at virkelig skal slippe å ta ansvar.

Inndragning av tanga en periode! Det er eneste direkte konsekvens. For den naturlige konsekvensen av slik glemskhet og slapphet er å ikke ha eiendeler i det hele tatt, eller et eget rom engang, og måtte bo på midlertidig løsning for husløse på samme rom som foreldrene.

Når hun får prøve seg igjen må det ikke være bare å slå av tanga, men DRA UT STØPSELET også. Det er regelen jeg har for meg selv, for å ikke fyre opp eget hus fordi jeg selv er glemsk.

Anonymkode: 8e19d...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei det er det ikke. Men de skjuler og lyver til det ikke går lenger. Til huset er brent ned. Eller de, For de har ingen å snakke med, de må bare skjule ting. De må skjule sine feil, lyve om fravær, lyve om hvor de skal, hvem de er med, om hva de har gjort. De kan ikke stå fram og fortelle om sine feil og mangler, få støtte og ha en åpen dialog. Det blir bare problemer av å være åpen. Alle ting får store konsekvenser. 

Hva om du hadde glemt noe, og ikke fikk forlate huset på 1 uke. Så glemte du noe annet. Hva hadde du gjort da? Hva hadde du følt for den som ga deg husarrest? Hadde du snakket med han om at du hadde gjort noen feil?

Anonymkode: 32343...d38

Hvorfor skal man få støtte når man nesten har brent ned huset? Helt merkelig tankegang.

Jeg fikk husarrest når jeg var ungdom. Jeg følte ikke noe spesielt negativt ovenfor den som gav meg det. Jeg visste at jeg hadde brutt regler, jeg tok en sjanse og jeg ble oppdaget. Det var fair. Til sammenlikning ville jeg ikke blitt sint på politiet heller dersom jeg ble tatt i fartskontroll og måtte betale bot.

Hvis jeg som ungdom ikke hadde fått noen straff ville jeg bare fortsatt med det samme neste uke. Da ville jeg forstått at det var fritt frem. En av mine venninner hadde grenseløse foreldre som aldri gav straff og bare sa "uff da". Det fikk konsekvenser for henne på andre måter, for å si det slik, konsekvenser som mine foreldre beskyttet meg mot ved å bla. gi husarrest.

Det er ikke snakk om at man har "glemt noe". Man har fått to påminnelser og likevel gitt f i brannsikkerhet, tatt en stor risiko. Det er alvorlige saker. Ta bort rettetang i en uke er jo helt latterlig, da kunne man like gjerne latt være.

Anonymkode: 03092...bbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva blir din straff da, som kjøper inn brannfarlig elektronikk som gis til mindreårige? 

https://www.rusta.com/nb-no/skjonnhet--helse/harpleie/stylingverktoy/rettetang-professional-45-w-svartrose-hs18?_gl=1*r6392v*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=Cj0KCQiA0--6BhCBARIsADYqyL9RMnZ4YNuagSFDN9rD7jPnpVqnGNFjpPDLUuHG0rhnh3xGDYBwmioaAt_XEALw_wcB

Det første som beskrives her er automatisk avslåing. Mystisk 

Anonymkode: a0604...dc7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her tenker jeg det er en selvfølge at det ikke blir noen ny rettetang. Hvis hun prøver seg på å kjøpe en selv og holde den skjult, blir det større konsekvenser.

I tillegg må man holde en skikkelig undervisningstime om brannfare og konsekvensene ved brann. 
Jeg hadde heller ikke gitt husarrest, men hadde ikke kjøpt ny tang før om MINST ett år.

Anonymkode: b28e4...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal man få støtte når man nesten har brent ned huset? Helt merkelig tankegang.

Jeg fikk husarrest når jeg var ungdom. Jeg følte ikke noe spesielt negativt ovenfor den som gav meg det. Jeg visste at jeg hadde brutt regler, jeg tok en sjanse og jeg ble oppdaget. Det var fair. Til sammenlikning ville jeg ikke blitt sint på politiet heller dersom jeg ble tatt i fartskontroll og måtte betale bot.

Hvis jeg som ungdom ikke hadde fått noen straff ville jeg bare fortsatt med det samme neste uke. Da ville jeg forstått at det var fritt frem. En av mine venninner hadde grenseløse foreldre som aldri gav straff og bare sa "uff da". Det fikk konsekvenser for henne på andre måter, for å si det slik, konsekvenser som mine foreldre beskyttet meg mot ved å bla. gi husarrest.

Det er ikke snakk om at man har "glemt noe". Man har fått to påminnelser og likevel gitt f i brannsikkerhet, tatt en stor risiko. Det er alvorlige saker. Ta bort rettetang i en uke er jo helt latterlig, da kunne man like gjerne latt være.

Anonymkode: 03092...bbb

Hun har ikke "nesten brent ned huset" med VILJE. Det er jo en veldig, veldig viktig detalj. Hvem har vel ikke hatt en periode i livet hvor man var glemsk og distre (alle tenåringer er det...). Hvis noen maser på deg om å huske noe, mens du selv mener du har husket det, vil du jo bare svare "jaaaada" av alt maset. Det er jo det tenåringen her har gjort. Det gjør jo vi alle, også voksne, stadig vekk. Vi er bare mennesker, vi gjør feil og kommer til å gjøre feil, mange ganger resten av livet vårt. Skulle vi blitt straffet eller idømt "konsekvenser" for slikt ville vi jo ikke gjort annet enn å straffe hverandre. Dette er et utdatert syn på læring, og som mange har påpekt: konsekvensen er så klart at datter ikke vil oppsøke mor en gang hun er i virkelig fare eller trøbbel, for da vil hun bli straffet. 

Anonymkode: a7d36...3cd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at svimerket på skrivebordet påminner henne dette daglig fremover jeg.

Far i huset burde søkt råd for hvordan å møte tenåringer på en bedre måte. Husarrest har ganske lite for seg med mindre det man ønsker er en dårlig relasjon til barnet sitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere har hage eller veranda, la henne bo ute i telt en ukes tid. Sånn føles det etter huset er brent ned, kanskje du lærer nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husarrest for å ha glemt å ta av rettetangen? 😅 

Alle kan vel glemme ting. Er det tilsvarende konsekvenser for dere voksne om dere glemmer å skru av kaffetrakteren eller om dere sovner i fra et lite telys?

Lag nå ikke unødvendig styr og dårlig stemning over en forfremmelse, men kjøpt en matte og en kontakt med timer og problemet er løst. Eventuelt kjøp en rettetang som går av etter en stund automatisk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt ok å ta fra henne rettetanga og la henne være uten i en måneds tid (muligens spesialtillatelse en valgfri dag i julen, under oppsyn av voksen). Tenåringer er litt vimsete og glemske, så jeg ville ha involvert henne i planlegging av tiltak også så hun er med på å sikre at det ikke skjer igjen. Ingen dør av å føle litt på skam og skyldfølelse, og hvis hun blir utfordret på brannsikring (timer, brannsikkert underlag, kun bruk på badet osv) så lærer hun jo også noen gode vaner som hun kan ta med seg videre i livet, i motsetning til bare kjeft og husarrest.

Det er mange her som får det til å høres ut som nesten barnemishandling å ta fra henne rettetanga i en periode, men det er det jo absolutt ikke. Rettetang er ikke livsviktig, så de fratar ikke jenta noe som skader henne på noen måte.

AnonymBruker skrev (På 12.12.2024 den 14.59):

Hvordan pleier du selv å bli straffet hvis du glemmer noe, TS? Gelmte å skru av platen, glemte å slukke stearinlyset før du la deg... Slike ting skjer med oss voksne hele tiden, men aldri blir vi straffet for det (heldigvis). Mennesker gjør feil, og tenåringer oftere enn andre. 

Hun holdt på å tenne på huset, sannsynligheten er enorm for at hun aldri igjen vil glemme å skru av rettangen. Så får dere voksne sørge for timer og andre brannsikkerhetstiltak. 

Anonymkode: a7d36...3cd

Det er selvsagt forskjell på barn/ungdom og voksne. En voksen som nesten brenner ned eget hus vil ikke få kjeft fra noen, men om noe blir ødelagt får de jo straff fra forsikringsselskapet gjennom redusert utbetaling eller økt egenandel fordi de har vært uaktsomme. Gjør man sånne feil på jobb, så vil man kanskje ikke få kjeft men man kan bli innkalt på teppet og få en obligatorisk oppdatering på HMS og brannvern. I verste fall kan man bli skyldig penger.
Som barn/ungdom i foreldres hus er det andre regler og konsekvenser enn som voksen i eget hus. Det er jo helt naturlig. Å behandle barn/unge som selvstendige voksne individer er en dårlig ide, men det er tydeligvis en del voksne som synes det er helt innafor...

Anonymkode: 376cc...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2024 den 14.38):

Min datter som er tenåringer glemte etter gjentatte påminnelser om det på morgenen i dag før vi dro, å slå av rettetanga. Jeg spurte hun en siste gang før jeg gikk ut døren og hun sa den var av. 

Heldigvis var min samboer innom hjemme et par timer etterpå, han pleier ikke dette til vanlig når han er på jobb. Der luktet det brent sa han og det var svimerke i pulten til datteren min, for der lå rettetanga PÅ! Hadde ikke han kommet hjem så hadde vi vært husløse, med stor sannsynlighet. Jeg er svær skuffet over henne da dette er en ting vi har snakket om mye mtp fare for brann. 

Samboer mener hun skal få husarrest, jeg er ikke for det og mener at hun heller burde få forbud om å bruke rettetanga mer, og hun vil da føle seg ufornøyd på håret. Jeg tror det vil være en større lærepenge og såklart en alvorlig samtale om dette her. Hva tenker dere? 

Dere får bli enige om hvordan den skal brukes. Skal den slås av etter bruk, kobles fra, legges på brannsikkert underlag. 

Så spørs det om skrivebordet skal erstattes.

Dere regner henne som kapabel til å håndtere rettetangen og da trengs ingen ytterligere konsekvenser. 

Om hun mot formodning ikke tilfredstiller kravene for å bruke rettetang, bør dere tenke dere om fordi det da kanskje kan komme regress i forsikring og kanskje straff til dere som foresatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...