Pilleville Skrevet 13. desember 2024 #121 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Tipper hun føler seg ille nok, er ikke en artig ting å glemme, og noe sier meg at kjeft/ tilsnakk får hun uansett. Som noen nevnte over, tenker jeg at en naturlig konsekvens vil være at hun kun kan bruke rettetanga på badet. Husarrest blir både for dumt og for drøyt, spør du meg. Anonymkode: 49246...b3b Brukes kun på badet heretter og med timer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #122 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Tror du ikke hun har fått «straff» nok og en lærepenge av at det nesten gikk helt galt? Hadde ikke gitt straff annet en å snakke om det som skjedde. Tror hun lærte -de fleste av oss hadde det. Anonymkode: 8af26...f74 Problemet her er ikke bare at hun glemte det. Moren spurte flere ganger om hun kunne skru den av, og valgte å lyve om å ha gjort det. Altså ignorerte hva moren sa, og med det utsatte huset for brannfare Enig at man ikke skal straffe uhell. Men når det er gjort med viten og vilje fordi hun ikke gidder, da må det konsekvenser til. Å miste rettetangen er en liten fillekonsekvens, fremfor å miste hele huset. Så må hun legge en plan, for hvordan dette ikke skal skje igjen. Før hun får den tilbake. Enig med andre her, ha den på badet og kjøp en som slår seg av på tid Anonymkode: e8a83...a01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #123 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Himmel. Det hadde aldri falt meg inn og gi husarrest for å glemme ting, eller tro noe. Jeg hadde kastet rettetangen og kjøpt en ny med timer. Jeg er surrete selv, så jeg har timer på alt! Og alt vi kjøper inn av slike ting er det sikkerhet på. Det er ingen som straffer hverandre for å være glemsk eller skråsikker. Men det er klart at vi hadde tatt en samtale om at; wow- huset kunne brent ned, slik at vi alle kjenner det i magen. Det er jo et felles ansvar. Men det høres helt sært ut å straffe for det. Skulle mannen min ha straffet meg når vi glemte å slå av kaffetrakteren (før vi fikk timer)? Jeg tenker at jeg som ungdom ikke kunne stolt på dere. Hvis jeg fikk husarrest for DET, hva om jeg hadde noe jeg hadde gjort/ikke gjort. Noe alvorlig, eller noe jeg fryktet. Jeg hadde ikke stolt på dere hvis vi ikke kunne ha en normal samtale, oppfølging. Det høres ut som dere legger opp til mye konflikter i ungdomstiden. Lykke til med det. Dere minner meg om mine foreldre, og det blir mye løgn og ting man skjuler når man har foreldre som dere. Anonymkode: 32343...d38 Jeg er helt enig med deg. Hvis det ikke er rom for å gjøre feil/sose, så blir hjemmet utrygt og det kommer til å bli masse konflikt med en tenåring som er redde or å gjøre feil og som lærer seg å lyve for å komme unna med ting. Kjøp timer, og snakk heller om at man noen ganger kan sjekke en ekstra gang at man har husket det mann skal. Anonymkode: b7bd6...433 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #124 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke lett å skjule at huset har brent ned, si. Anonymkode: 03092...bbb Nei det er det ikke. Men de skjuler og lyver til det ikke går lenger. Til huset er brent ned. Eller de, For de har ingen å snakke med, de må bare skjule ting. De må skjule sine feil, lyve om fravær, lyve om hvor de skal, hvem de er med, om hva de har gjort. De kan ikke stå fram og fortelle om sine feil og mangler, få støtte og ha en åpen dialog. Det blir bare problemer av å være åpen. Alle ting får store konsekvenser. Hva om du hadde glemt noe, og ikke fikk forlate huset på 1 uke. Så glemte du noe annet. Hva hadde du gjort da? Hva hadde du følt for den som ga deg husarrest? Hadde du snakket med han om at du hadde gjort noen feil? Anonymkode: 32343...d38 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #125 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Problemet her er ikke bare at hun glemte det. Moren spurte flere ganger om hun kunne skru den av, og valgte å lyve om å ha gjort det. Altså ignorerte hva moren sa, og med det utsatte huset for brannfare Enig at man ikke skal straffe uhell. Men når det er gjort med viten og vilje fordi hun ikke gidder, da må det konsekvenser til. Å miste rettetangen er en liten fillekonsekvens, fremfor å miste hele huset. Så må hun legge en plan, for hvordan dette ikke skal skje igjen. Før hun får den tilbake. Enig med andre her, ha den på badet og kjøp en som slår seg av på tid Anonymkode: e8a83...a01 Tror du virkelig at hun visste at hun ikke hadde skrudd av og løy bevisst? Det tror ikke jeg på. Anonymkode: b7bd6...433 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #126 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror du virkelig at hun visste at hun ikke hadde skrudd av og løy bevisst? Det tror ikke jeg på. Anonymkode: b7bd6...433 Og hvis hun faktisk løy bevisst eller bare ikke turde å være ærlig for å unngå kjeft - der og da- så viser det virkelig hvor fucked up oppdragelsen til TS og partner er. Anonymkode: 32343...d38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #127 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ikke lett å skjule at huset har brent ned, si. Anonymkode: 03092...bbb .... men neste ting som skjer, vil nok barnet velge å prøve å skjule, i fare for straff. Istedenfor å eksempelvis spør om hjelp eller råd. Da er man inne i en vond spiral som kan få store konsekvenser for barnet, og forholdet mellom foreldre og barn. Anonymkode: 5b4d4...3f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #128 Del Skrevet 13. desember 2024 Få henne til å kjøpe en ny rettetang med egne penger som har timer og skrur seg av selv etter en halvtime Anonymkode: 42f72...998 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #129 Del Skrevet 13. desember 2024 velociraptor skrev (13 timer siden): jeg har en rettetang fra 90-tallet i en skuff somewhere, det kan vel ts og datteren også ha? Datteren har arvet gamle brannfarlige rettetanga til mor? Ja, mulig. Da tenker jeg mor får ta sin del av skylda her. Anonymkode: 5d329...bdc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #130 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er etter påminnelser man glemmer slikt. Fordi man blir så vant med maset at man svarer «jada» uten å tenke seg om. I stedet for å selv ta ansvar. Anonymkode: e56b9...487 Haha, sant. Jeg har en mor som maser konstant. Det går mye i brann, vannlekkasje , innbrudd osv, sånt man blir nevrotisk av. « jada» går på repet. Jeg er 49 år. Anonymkode: 5d329...bdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #131 Del Skrevet 13. desember 2024 Aldri vært borti en rettetang uten en innebygget timer - siden jeg selv begynte med rettetang en gang tidlig 2000. Har en pr nå i 200-600 kr klassen, skrur seg av når den ikke blir brukt eller det går en viss tid. Hvis dere har vært såpass hysterisk som det fremkommer i hi, så sitter vell sannsynligvis barne igjen med en ugrei følelse nå, med eller uten videre "konsekvenser". Videre "konsekvenser" og gjentatt gnåling rundt at ungen kunne brent ned huset fører ikke noe godt med seg. Det er vell uansett deres hjem, dere som er voksne og selvfølgelig dere som til syvende og sist får stå for brannsikkerheten i deres hjem. Å lempe ansvaret og skyld over på barnet er intet mindre en særdels umodent. Ta en runde med brannvern i hjemmet med hele familien, kjøp inn timere og lignende, case close. Anonymkode: 2a842...0b8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 13. desember 2024 #132 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Min datter som er tenåringer glemte etter gjentatte påminnelser om det på morgenen i dag før vi dro, å slå av rettetanga. Jeg spurte hun en siste gang før jeg gikk ut døren og hun sa den var av. Heldigvis var min samboer innom hjemme et par timer etterpå, han pleier ikke dette til vanlig når han er på jobb. Der luktet det brent sa han og det var svimerke i pulten til datteren min, for der lå rettetanga PÅ! Hadde ikke han kommet hjem så hadde vi vært husløse, med stor sannsynlighet. Jeg er svær skuffet over henne da dette er en ting vi har snakket om mye mtp fare for brann. Samboer mener hun skal få husarrest, jeg er ikke for det og mener at hun heller burde få forbud om å bruke rettetanga mer, og hun vil da føle seg ufornøyd på håret. Jeg tror det vil være en større lærepenge og såklart en alvorlig samtale om dette her. Hva tenker dere? Anonymkode: c4544...6f9 Holder med en samtale. Glemmer du aldri noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #133 Del Skrevet 13. desember 2024 Ts her. Takk for alle svar. Ser mange lurer på hvorfor det ikke er timer på rettetanga. Vel, hun hadde det, en dyr og flott en rettetang med timer, men ødela den ved å være uforsiktig med den. Så da kjøpte jeg en veldig billig en til hun, som viste seg at ikke var timer på. Derfor har jeg vært veldig påpasselig å påminne hun om å skru den av. I julegave får hun en ny og flott en med timer på igjen. Vi tok en god og rolig snakk om dette i går. Hun fikk ikke husarrest, men en uke uten rettetang. Den nye rettetangen får hun etter det, som forskudd på den ene julegaven fra oss. Noe konsekvenser måtte det her få, da hun har visst slapp holdning til flere ting i det siste, hun har også gått fra ulåst dør flere ganger da hun drar sist ut døren på morgenen, så da har døren vært oppe i 7 timer uten noen hjemme. Hun er en flott og snill jente, men noe ansvar må hun ta her. Hun forstod alvoret veldig i går når vi snakket med hun, og jeg så hun reflekterte veldig over dette. Hun motsatte seg heller ikke en uke uten rettetang, i dag laget hun en flette i håret. Jeg tror hun har lært av dette. Vi har et veldig godt forhold, hun tør absolutt å komme med ting hvis hun har gjort noe galt eller trenger å snakke om noe. Men når hun gjentatte ganger setter huset i fare og den siste gangen nå så var det såå nære for å utvikle brann- da er en konsekvens som mange kaller straff her, faktisk helt innafor. Til hun sier vi heller ikke straff, vi kaller det en konsekvens. I de fleste tilfeller av typisk korttenkthet mtp at hun er ungdom gjør vi ikke annet enn å snakke om det, men akkurat dette her kunne blitt alvorlig. Ts Anonymkode: c4544...6f9 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #134 Del Skrevet 13. desember 2024 Alle rettetanger i dag har en innebygd timer hvor de slår seg av innen 60-75 minutter. Så nå overdriver du voldsomt og lyver om tidspunkt. Jeg vet at remington har det på samtlige nye modeller. Sjekket baByliss og point nå, selv de har en timer. Også en dårlig billig point til 300 kr har automatisk timer hvor de slår seg av selv. Så her må hun ha en eldgammel modell eller en fra temu eller lignende. Om hun har det så vet du hva hun burde få i julegave i alle fall. Anonymkode: c928f...0e3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #135 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ts her. Takk for alle svar. Ser mange lurer på hvorfor det ikke er timer på rettetanga. Vel, hun hadde det, en dyr og flott en rettetang med timer, men ødela den ved å være uforsiktig med den. Så da kjøpte jeg en veldig billig en til hun, som viste seg at ikke var timer på. Derfor har jeg vært veldig påpasselig å påminne hun om å skru den av. I julegave får hun en ny og flott en med timer på igjen. Vi tok en god og rolig snakk om dette i går. Hun fikk ikke husarrest, men en uke uten rettetang. Den nye rettetangen får hun etter det, som forskudd på den ene julegaven fra oss. Noe konsekvenser måtte det her få, da hun har visst slapp holdning til flere ting i det siste, hun har også gått fra ulåst dør flere ganger da hun drar sist ut døren på morgenen, så da har døren vært oppe i 7 timer uten noen hjemme. Hun er en flott og snill jente, men noe ansvar må hun ta her. Hun forstod alvoret veldig i går når vi snakket med hun, og jeg så hun reflekterte veldig over dette. Hun motsatte seg heller ikke en uke uten rettetang, i dag laget hun en flette i håret. Jeg tror hun har lært av dette. Vi har et veldig godt forhold, hun tør absolutt å komme med ting hvis hun har gjort noe galt eller trenger å snakke om noe. Men når hun gjentatte ganger setter huset i fare og den siste gangen nå så var det såå nære for å utvikle brann- da er en konsekvens som mange kaller straff her, faktisk helt innafor. Til hun sier vi heller ikke straff, vi kaller det en konsekvens. I de fleste tilfeller av typisk korttenkthet mtp at hun er ungdom gjør vi ikke annet enn å snakke om det, men akkurat dette her kunne blitt alvorlig. Ts Anonymkode: c4544...6f9 Hihi nå avslører du deg selv veldig her. Les deg opp på hvordan man ser at noen lyver Anonymkode: c928f...0e3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #136 Del Skrevet 13. desember 2024 Kill it with kindness er det noe som heter. Tror heller man bygger trygge mennesker ved å ta det med fatning. Hadde ville tatt en prat, uten kjefting om brannsikkerhet. Og kastet den rettetangen, den må byttes ut! Og at hun fikk ny/måtte kjøpe ny selv, neste gang dere skal på elkjøp power osv. Men får klare seg uten til da. Anonymkode: e0809...5b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #137 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ts her. Takk for alle svar. Ser mange lurer på hvorfor det ikke er timer på rettetanga. Vel, hun hadde det, en dyr og flott en rettetang med timer, men ødela den ved å være uforsiktig med den. Så da kjøpte jeg en veldig billig en til hun, som viste seg at ikke var timer på. Derfor har jeg vært veldig påpasselig å påminne hun om å skru den av. I julegave får hun en ny og flott en med timer på igjen. Vi tok en god og rolig snakk om dette i går. Hun fikk ikke husarrest, men en uke uten rettetang. Den nye rettetangen får hun etter det, som forskudd på den ene julegaven fra oss. Noe konsekvenser måtte det her få, da hun har visst slapp holdning til flere ting i det siste, hun har også gått fra ulåst dør flere ganger da hun drar sist ut døren på morgenen, så da har døren vært oppe i 7 timer uten noen hjemme. Hun er en flott og snill jente, men noe ansvar må hun ta her. Hun forstod alvoret veldig i går når vi snakket med hun, og jeg så hun reflekterte veldig over dette. Hun motsatte seg heller ikke en uke uten rettetang, i dag laget hun en flette i håret. Jeg tror hun har lært av dette. Vi har et veldig godt forhold, hun tør absolutt å komme med ting hvis hun har gjort noe galt eller trenger å snakke om noe. Men når hun gjentatte ganger setter huset i fare og den siste gangen nå så var det såå nære for å utvikle brann- da er en konsekvens som mange kaller straff her, faktisk helt innafor. Til hun sier vi heller ikke straff, vi kaller det en konsekvens. I de fleste tilfeller av typisk korttenkthet mtp at hun er ungdom gjør vi ikke annet enn å snakke om det, men akkurat dette her kunne blitt alvorlig. Ts Anonymkode: c4544...6f9 Da lærer hun, men du bør lære deg å bruke hun og henne riktig i tekst. Anonymkode: e0809...5b8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #138 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hihi nå avslører du deg selv veldig her. Les deg opp på hvordan man ser at noen lyver Anonymkode: c928f...0e3 Hva i all verden mener du med det? Jeg lyver ikke om noe som helst. Anonymkode: c4544...6f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #139 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Alle rettetanger i dag har en innebygd timer hvor de slår seg av innen 60-75 minutter. Så nå overdriver du voldsomt og lyver om tidspunkt. Jeg vet at remington har det på samtlige nye modeller. Sjekket baByliss og point nå, selv de har en timer. Også en dårlig billig point til 300 kr har automatisk timer hvor de slår seg av selv. Så her må hun ha en eldgammel modell eller en fra temu eller lignende. Om hun har det så vet du hva hun burde få i julegave i alle fall. Anonymkode: c928f...0e3 Nei alle har ikke det. Jeg kjøpte denne rettetangen på rusta for 199 kr i våres. Og jeg tenkte ikke over at det ikke skulle vært timer på den når jeg kjøpte den, for jeg trodde også at det var sånn på alle modeller nå. Men så fant vi jo ut av det fort at den ikke hadde det. Dermed var uansett planen uavhengig det som skjedde, at hun skulle få ny til jul. Hva i all verden hadde vært morro med å trolle med en sånn tråd som dette da? Anonymkode: c4544...6f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #140 Del Skrevet 13. desember 2024 Er forskjell på konsekvens og straff. En konsekvens av dette kan være at rettetanga forsvinner en periode, eller at hun kun får bruke under oppsyn(når dere har tid. Husarrest er en STRAFF, som i utgangspunktet ikke har noe med hendelsen å gjøre. Anonymkode: 61889...f3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå