Gå til innhold

Skal jeg bare bli i forholdet, selv om følelsene har forsvunnet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke norsk, kommer fra kultur der man ikke bare forlater partner når "følelsene har forsvunnet". Jeg elsker ikke min samboer lenger. Årsaken er veldig sammensatt, men det går altså ikke an å få følelsene tilbake. Jeg tror faktisk ikke at han elsker meg heller. Men vi trives sammen som venner, sexpartnere, samarbeidspartnere. Jeg har ingen ambisjoner om å finne mitt livs store kjærlighet i en alder av 45, så hvis jeg bryter, vil jeg bo alene videre. Men jeg ser heller ingen grunn til å bryte, hvis alt fungerer. Kan man leve sammen uten kjærlighet? Hvis man er gode venner, samarbeider godt og ikke misliker hverandre?

Anonymkode: 1fb13...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om dere begge trives slik det er, så hvorfor endre det? Det er noe annet om man er ulykkelig og ønsker seg bort. Men om verken du eller han faktisk ønsker seg bort, stiller det seg anerledes.

Dette er jo valg dere selv må gjøre og leve med. Om du ikke ser noen grunn til å bryte opp, så ikke gjør det. Det er ikke sånn at norske bryter opp for di følelsene er borte. Det er mer sammensatt.

Anonymkode: 4eae2...ff3

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du få et mye bedre liv alene da tror du? Selvfølgelig kan dere leve sammen uten de store romantiske følelsene. De fleste gjør jo det etter mange års ekteskap. Men det er jo et valg du må ta..

Anonymkode: 8c9fe...0e8

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er glad i han som en bror / søskenbarn / god venn, og dere begge er enige om at dere er "romkamerater" på hvert deres soverom, så må vel det gå greit? Da slipper dere å være ensomme i hverdagen når alle andre går hjem til sine kjære. Eneste minuset jeg ser her er hva hvis han finner kjærligheten?

Anonymkode: 09749...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis du er glad i han som en bror / søskenbarn / god venn, og dere begge er enige om at dere er "romkamerater" på hvert deres soverom, så må vel det gå greit? Da slipper dere å være ensomme i hverdagen når alle andre går hjem til sine kjære. Eneste minuset jeg ser her er hva hvis han finner kjærligheten?

Anonymkode: 09749...4d8

Vi deler soverom, det skrev jeg jo. 

Anonymkode: 1fb13...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det høres jo ut som dere har mye kjærlighet? Sexpartnere, samarbeidspartnere og venner? Det er jo limet og livet i et forhold. 

Anonymkode: 78c94...c8b

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt samliv ble så mye bedre da jeg lærte å bli glad i meg selv, og ikke forvente det av den andre parten. ‘Bivirkningen’ ble at jeg ble mer hengiven, og da ble han det etter hvert også. Et forhold må ‘vannes’, og det er vanlig at følelser kan forsvinne, og de kan komme tilbake, man kan påvirke egne følelser positivt også, og det kan overføres den andre parten også, bevisst eller ubevisst. Jeg synes det er så trist at mange litt lettvint går ut av forhold, det er ofte verdt å jobbe for å få det bedre, ta det første steget selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du syns det er helt greit å ha sex med ham? Du beskriver jo et vanlig forhold, skjønner ikke helt hva som gjør det kjærlighetsløst?
Jeg klarte absolutt ikke å ha sex med min ex på slutten, det var frastøtende for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig å elske noen? Du sier du er gald i ham, dere fungerer fint og liker å være sammen, dere sover sammen og fungerer bra som familie. 

Høres ut som en helt vanlig forhold.

Anonymkode: 2dbbe...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også utenlandsk bakgrunn, men valgte å skille lag med eksmannen. Det var pga at jeg mistet følelser og det var ikke noe mer å hente der. Men, vi sluttet å ha sex og kommunikasjonen mellom oss var veldig dårlig mot slutten. Vi bor tross alt i Norge selvom vi ikke er etnisk norske, så her må du velge det som passer deg best.

Anonymkode: 4f37c...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du trives med ham og dere er gode venner klarer jeg ikke helt se for meg at det har vært noen store svik som har gitt fryktelig vonde følelser, så da skjønner jeg ikke at det ikke er mulig å få følelser tilbake. Det fikk jeg, selv om det en tid var kommet så langt at jeg ikke hadde en eneste god følelse igjen, men kun så vonde at jeg ikke engang orket å se ham eller snakke med ham i 6-7 måneder. Når det er mulig er det litt vanskelig for meg å skjønne at det er umulig i deres situasjon, der dere trives sammen, er venner og har sex. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt! Jeg tror mange stresser unødvendig med å må «realisere seg selv» og at livet skal være en heidundrende fest. For min del høres det ut som du har drømmemannen; en god venn du også kan ha sex med. Fjortis forelskelsen varer uansett bare ett år ca så for den «kjærligheten» må du belage deg på å bytte mann ofte. Du må ikke forveksle å elske noen med å være forelska. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fordi du ikke føler deg forelsket? 

Synes du det er godt å ha sex med han? Tenner han deg? Eller har du pliktsex?

Anonymkode: 084e2...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

If it walks like a duck, quack likes a duck, looks like a duck,.. it’s a duck. 
Dette er jo kjærlighet, TS. Hva tenker du mangler?

Anonymkode: f91d3...205

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også drittlei av mannen min. Kjære Gud, la meg vinne stort i Lotto så jeg kan få pælma han ut! 

Anonymkode: cf1e0...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...