Tutte Skrevet 19. desember 2024 #81 Del Skrevet 19. desember 2024 (endret) jabx skrev (1 time siden): Hva slags overvåkning? Omvendt voldsalarm? I motsetning til vanlig besøksforbud, så er omvendt voldsalarm direkte inngripende i en persons liv. Derfor er det høyere terskel for å ilegge noen dette. Det sier seg selv. Rent besøksforbud er slett ikke bare en vits. Det fungerer, så lenge det følges opp når brudd blir meldt inn. Og ved brudd på besøksforbud så blir det mye mer aktuelt med omvendt voldsalarm. Ja, omvendt voldsalarm. Og når det gjelder det, så skulle det i teorien bli høyere prioritert nå, og fra og med 8 april ble det åpnet for at politiet også kan ilegge dette uten å gå rettens vei https://www.politiforum.no/kortnytt/politiet-far-selv-sette-pa-omvendt-voldsalarm-fra-8-april/258046 Endret 19. desember 2024 av Tutte 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 19. desember 2024 #82 Del Skrevet 19. desember 2024 Example skrev (2 timer siden): Så hva er du uenig med meg i? At det er så forenklet som du påstår når det gjelder voldsofre. Forklarte deg hvorfor i et tidligere innlegg. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 19. desember 2024 #83 Del Skrevet 19. desember 2024 Example skrev (6 timer siden): Det må være lov å si til kvinner at de bør droppe å være sammen med menn som er voldelige. Ja, det vil alltid være en første gang en mann slår, men disse mennene gjør det igjen og igjen. Gjerne de samme damene, som ikke går fra dem og tror på unnskyldninger han kommer med. De finner også nye kvinner som er villige til å inngå i forhold med dem. Noen er selvsagt ulv i fåreklær, og det er vanskelig å gardere seg mot, men de fleste av disse mennene har jo noe ved seg som gjør at mange holdet seg unna. Du må huske på at mange av disse kvinnene har blitt drept eller mishandlet fordi de prøver komme seg vekk. Når man først er fanget i et voldelig forhold er det utrolig vanskelig og farlig å komme seg ut. Samtlige voldelige forhold inneholder også psykisk mishandling. Mange havner i en situasjon der kvinnen føler hun skylder mannen noe, og at det er han som skal tilgi henne. Menn som mishandler kvinner har et kontrollbehov, og et kvinnesyn der han setter seg selv (og ofte alle andre menn i hele verden minus homofile) over henne. Blander du dette med rus eller egne psykiske lidelser har du en lei situasjon. Men dette kan også skje oppegående, selvgående kvinner. Lovebombing og forelskelse kan målbinde selv suksessfulle voksne kvinner. Det begynner ofte som et eventyr som viser seg være for godt til å være sant. Alle vet jo at vi skal unngå sinte og slemme menn, så det er nok ikke så enkelt det hjelper med advarsler. 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 19. desember 2024 #84 Del Skrevet 19. desember 2024 jabx skrev (2 timer siden): Nei, det er ikke nødvendigvis et reelt valg. Det kan være alt fra frykt til kjærlighet, og når man står midt i det så ser man ikke det alle andre ser. Men det er ikke sånn det fungerer. Man kan ikke se på noen at de er voldelige. TIng skjer gjerne gradvis. Det er enkelt for noen som aldri har opplevd noe slikt å dømme andre slik du gjør her. Du ser ut til å tro at mennesker er som roboter, som bare kan overstyre sine basale instinkter. Det kan man ikke nødvendigvis. Faktum er at å leve med mishandling er dypt traumatiserende, og det kan sette normale hjernefunksjoner ut av spill. Man er i en slags konstant krisetilstand. Les deg litt opp på hvordan stress påvirker kroppen, for eksempel. Tror du at du vil klare å agere 100% rasjonelt hvis du står overfor noen som er i ferd med å drepe deg? Nei, dine kognitive funksjoner vil bli sterkt redusert, og man snakker gjerne om fight/flight/freeze-refleksen. Det er faktisk ikke så enkelt at man bare rasjonelt kan bestemme seg for et eller annet. Man kan være psykisk ute av stand til det. Man kan trenge mye hjelp for å komme seg vekk. Det er ikke snakk om å dømme noen, men å faktisk heve debatten til hva som er lurt for kvinner i en slik situasjon. Både dette og voldtekter blir ofte til "dont blame the victim", uten at man faktisk snakker om hva som er lurt for å unngå i en situasjon der man blir offer. Eller i verste fall er det, og vil slutte å være det. Tallene er stygge, men det vil de også fortsette å være hvis man tenker at det sporet er lurt. Vi må slutte å anta at voksne mennesker er ute av stand til å ta rasjonelle valg for seg selv. Også får man tenke på hva man vil rådet sin egen søster eller datter til å gjøre i en slik situasjon. Jeg vil da tro at de fleste vil tenke at hovedfokuset er å komme seg ut og bort. Også må vi som samfunn være flinkere til å støtte de kvinnene son gjør det. Der har det åpenbart vært en del svikter i det siste, ref de sakene vi har sett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Proaktiv Skrevet 20. desember 2024 Forfatter #85 Del Skrevet 20. desember 2024 jabx skrev (3 timer siden): Hva vet du om hva jeg vet? Ikke vite hva? Som vanlig snakker du i vage ordelag. Masse tåkeprat. Hvilke løsninger? Igjen, hvilke løsninger? Igjen kommer det bare tomme, vage påstander fra deg. Hva er det du snakker om? Når har jeg skyldt på kvinnene? Det er ganske latterlig av deg å bare komme med tåkeprat, og så angripe meg når jeg ber deg være mer konkret. Du spør om løsninger uten å undersøke og du spør hvordan voldsutøvere kan omgå omvendt voldsalarm. tror du virkelig at dette er et forum får å få oppskrift for å drepe folk ? Hvilke løsninger vet du om egentlig ??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Proaktiv Skrevet 20. desember 2024 Forfatter #86 Del Skrevet 20. desember 2024 jabx skrev (3 timer siden): Du påstår det kunne vært lagt inn "en ny software", men du sier ingenting om hva slags "software" du snakker om. Det fremstår mer og mer åpenbart at du ikke engang vet hva en omvendt voldsalarm er. Du klarer aldri å komme med noe konkret. TENK DEG OM ! Du vet hvordan omvendt voldsalarm har fungert (og fortsatt fungerer?) ? Du vet hvordan voldsalarm fungerer ? Hvordan ville du omgått den ? Det er alt jeg har tenkt å si om de sakene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 20. desember 2024 #87 Del Skrevet 20. desember 2024 Example skrev (17 minutter siden): Vi må slutte å anta at voksne mennesker er ute av stand til å ta rasjonelle valg for seg selv. Også får man tenke på hva man vil rådet sin egen søster eller datter til å gjøre i en slik situasjon. Jeg vil da tro at de fleste vil tenke at hovedfokuset er å komme seg ut og bort. Også må vi som samfunn være flinkere til å støtte de kvinnene son gjør det. Der har det åpenbart vært en del svikter i det siste, ref de sakene vi har sett Men nå er det jo nettopp det vi diskuterer. Problemet er at når de prøver å komme seg bort fra et voldelig forhold, så kan det ofte ende med drap. Noe vi har sett flere tilfeller av nå. Og det er jo akkurat enda mer vold eller drap disse ofrene lever i frykt for hvis de velger å gå. Og derfor er det viktig med fokus på økt sikkerhet rundt vold i nære relasjoner. Hvis du derimot snakker om at ofrene skal holde seg unna voldelige menn fra første stund, så er det som tidligere nevnt ikke lett å se hvem som er voldelige og ikke. De kan ofte være svært sjarmerende og snille i lang tid, og volden kommer gjerne gradvis. Mange av ofrene blir også utsatt for gaslighting, hvor de faktisk blir manipulert til å tro at det er de som har skylden for volden de blir utsatt for. Voldsutøverne kan også ha lengre perioder hvor de behandler ofrene bra i mellom slagene som etterhvert stadig kommer oftere. Dette er langt mer komplisert og vanskeligere å komme ut av for mange enn hva du tydeligvis tror. Det er farlige og utspekulerte mennesker de blir utsatt for. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Proaktiv Skrevet 20. desember 2024 Forfatter #88 Del Skrevet 20. desember 2024 iliah skrev (3 timer siden): Har funnet ulike selvforsvarprodukter på blant annet Biltema og Clas Ohlson. Tenker at en spray som fungerer nesten som pepperspray er bedre enn ingenting: https://www.clasohlson.com/no/Jernvare/Låser-og-hjemmesikkerhet/Overfallsalarmer/c/1234 Bsafe var en av bedriftene som var tidligst ute med tiltak og deres løsninger burde vært en del av alle de mange løsningene som finnes. Men myndighetene (les politikere og byråkrater) vil ikke fortelle om ting de ikke selv har behov for (og ikke da heller. Stortingspolitikere får egne vakter og er derfor ganske bra beskyttet. Fykjes og kommunal politikere kan sl\kulde på at de ikke vet, Byråkratene skylder på at "det er ikke mitt bord". Jeg skjønner godt at folk dør og/eller opplever voldtekter med slik innsats som politikere og byråkrater viser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 20. desember 2024 #89 Del Skrevet 20. desember 2024 Example skrev (14 timer siden): Det er ikke å skylde på offeret. Den mentaliteten gjør at flere kvinner opplever vold. Det må være lov å si til kvinner at de bør droppe å være sammen med menn som er voldelige. Ja, det vil alltid være en første gang en mann slår, men disse mennene gjør det igjen og igjen. Gjerne de samme damene, som ikke går fra dem og tror på unnskyldninger han kommer med. De finner også nye kvinner som er villige til å inngå i forhold med dem. Noen er selvsagt ulv i fåreklær, og det er vanskelig å gardere seg mot, men de fleste av disse mennene har jo noe ved seg som gjør at mange holdet seg unna. Som mann er jeg ikke spesielt utsatt for vold I hjemmet, men menn er ofte voldsofre de også, både av kvinner og av andre menn. Selv har jeg aldri blitt utsatt for vold, bortsett fra mindre saker på jobb. Det er selvsagt litt flaks, men også med at man ikke menger seg med folk man vet har det potensialet. Jeg holder meg rett og slett bare unna personer som jeg vet er voldelige eller som jeg mistenker kan være det. Alle kommer i situasjoner der man risikerer å bli utsatt for vold, men det gjelder å begrense det, samt prøve å dempe situasjonen. Jeg synes det er trist at man ikke tar den praten også, for det er jo ting man selv kan gjøre. Jeg kjenner flere som stadig havner i slike situasjoner. Kvinner som finner seg stadig nye menn som er voldelige. Det er selvsagt synd på dem, men noen av dem oppsøker det nesten, bevisst eller ubevisst. Også har man også menn som stadig blir skyteskiver for andre menn ute på byen osv. Også kan vi godt si at det victim blaming. Men å si det hjelper ikke en dritt. Er ikke det fint å være så perfekt på alle måter? Gratulerer, du! Skal du ha medalje? Hva med å oppfordre menn til å slutte å slå, i stedet for å dømme og shame kvinner fordi de ikke har en glasskule? 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 20. desember 2024 #90 Del Skrevet 20. desember 2024 Example skrev (11 timer siden): Så hva er du uenig med meg i? Vi er uenige i at det er tipp topp-løsning å forlate en mann som slår EN gang. Det kommer ikke frem av avisene at denne mannen slo sin kone før hun ønsket brudd. Det kan hende at han aldri har slått henne, og at grunnen til brudd er helt annen. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 20. desember 2024 #91 Del Skrevet 20. desember 2024 Meowe skrev (10 timer siden): Det er jo en grunn til å kvinner ikke forlater voldelige forhold. Det er jo fordi de er redde for livet sitt! Du ser jo også det.. Hvis kvinner gjør det slutt med voldelige menn så dreper de deg. Han forstår det ikke. Han forstår ikke at hvis en mann tar kvelertak på kona og legger seg over henne, for så å si at han dreper henne og/eller barna hvis hun forlater ham eller forteller noen at han er voldelig, så har man som regel ikke noe valg. I tillegg er offeret ofte helt isolert fra andre. Mennene som er psykopater eller borderline psykopater, har en kjent teknikk for å isolere offeret gradvis, og usynlig, fra venner, familie og bekjente. Til slutt blir offeret alene, og da er det ingen hun kan oppsøke for hjelp. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 20. desember 2024 #92 Del Skrevet 20. desember 2024 @Example Her er en link for deg å lese. En psykolog sier rett ut at det farligste en kvinne kan gjøre i Norge, er å forlate en mann: https://www.nettavisen.no/livsstil/slik-kommer-du-deg-ut-av-et-farlig-forhold/s/12-95-3423627992 Dere menn vil ikke at vi demoniserer alle menn, og tar utgangspunkt i at alle menn kan være overgripere eller voldsutøvere. Samtidig mener dere at vi ikke skal gå inn i forhold med menn som KAN begynne å utøve vold. Vel, newsflash - du kan som regel ikke se på en mann hva han er i stand til mht. vold og overgrep. Det er nettopp derfor slike ting skjer. Et alternativ kunne ha vært at kvinner helt unngikk å bli sammen med menn, sånn for sikkerhets skyld, i tilfellet mannen plutselig begynner å slå. Som sagt, jeg ble sammen med en mann som av ALLE rundt ble ansett som en kjernekar. Ekspartneren har aldri blitt slått eller følt seg truet, og bruddet skjedde fordi hun traff en annen. Han reagerte ikke med sinne eller vold på at hun forlot ham og flyttet sammen med en annen kort tid etterpå. Verken moren hans, søsknene hans, de nærmeste vennene eller noen andre har noen gang fortalt at han hadde slått en kvinne. Han var godt likt på jobben, hadde masse venner, var en rolig type, drakk ikke, havnet ikke i slåsskamper og hevet aldri stemmen. Helt til slaget falt. Et annet, motsatt eksempel har jeg med en kompis. Han er hissigpropp uten like, har slåss mye med andre gutter/menn i sin ungdom, og tenner for ingenting. Svær i kjeften er han også. Men hjemme hos seg selv så gjør han ikke en flue fortred. Det er sussenuss med barna og "ja, kjære" med kona. 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 20. desember 2024 #93 Del Skrevet 20. desember 2024 Rosalilje84 skrev (1 time siden): Er ikke det fint å være så perfekt på alle måter? Gratulerer, du! Skal du ha medalje? Hva med å oppfordre menn til å slutte å slå, i stedet for å dømme og shame kvinner fordi de ikke har en glasskule? Jeg har ingenting til overs for menn som slår. Jeg oppfordrer kvinner til å holde seg unna. Det er bedre å ikke bli slått enn å få sympati for å bli slått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 20. desember 2024 #94 Del Skrevet 20. desember 2024 (endret) Example skrev (3 minutter siden): Jeg har ingenting til overs for menn som slår. Jeg oppfordrer kvinner til å holde seg unna. Det er bedre å ikke bli slått enn å få sympati for å bli slått. Men problemet er at vi ikke vet hvem som kommer til å slå. Og når en mann først slår, kan det være for sent og for farlig å forlate. Jeg har forlatt en mann etter første slag. Enda jeg var blitt isolert fra alle, og ikke hadde noe sted å gjøre av meg. Men samtidig forstår jeg at alle har forskjellige livssituasjoner, og at alle ikke er like sterke som meg. For øvrig sto det ingenting i noen av artiklene om Gjerdrum-saken om at mannen slo kona i løpet av forholdet. Det eneste som står, er at han drepte henne da hun ønsket å forlate ham. Og som flere sier - noe av det farligste en kvinne i Norge kan gjøre, er å forlate en mann. Ved flere anledninger, også i 2024, har kvinner blitt drept fordi de forlot sin mann. Ergo hjelper det ikke bestandig å forlate et voldelig forhold. Endret 20. desember 2024 av Rosalilje84 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 20. desember 2024 #95 Del Skrevet 20. desember 2024 Rosalilje84 skrev (1 time siden): Han forstår det ikke. Han forstår ikke at hvis en mann tar kvelertak på kona og legger seg over henne, for så å si at han dreper henne og/eller barna hvis hun forlater ham eller forteller noen at han er voldelig, så har man som regel ikke noe valg. I tillegg er offeret ofte helt isolert fra andre. Mennene som er psykopater eller borderline psykopater, har en kjent teknikk for å isolere offeret gradvis, og usynlig, fra venner, familie og bekjente. Til slutt blir offeret alene, og da er det ingen hun kan oppsøke for hjelp. Jo, det finnes muligheter for å oppsøke hjelp. Politiet, krisesentre, legevakt osv. Det er det man må oppfordre dem til, ikke sitte å vise sympati og dømme dem til evig mishandling fordi de har valgt feil mann. Så er det viktig systemene rundt fungerer, og folk får den hjelpen og beskyttelsen de trenger i en slik situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 20. desember 2024 #96 Del Skrevet 20. desember 2024 Rosalilje84 skrev (1 minutt siden): Men problemet er at vi ikke vet hvem som kommer til å slå. Og når en mann først slår, kan det være for sent og for farlig å forlate. Jeg har forlatt en mann etter første slag. Enda jeg var blitt isolert fra alle, og ikke hadde noe sted å gjøre av meg. Men samtidig forstår jeg at alle har forskjellige livssituasjoner, og at alle ikke er like sterke som meg. Man vet ikke hvem som vil slå. Noen tegn kan man nok lese, men enkelte er nok vanskeligere. Det hjelper lite å sitte å ha sympati for dem. Det er gratis, men hjelper i grunn ingenting. Om noe er man med på å forsterke følelsen av å ikke ha andre utveier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 20. desember 2024 #97 Del Skrevet 20. desember 2024 Example skrev (2 minutter siden): Jo, det finnes muligheter for å oppsøke hjelp. Politiet, krisesentre, legevakt osv. Det er det man må oppfordre dem til, ikke sitte å vise sympati og dømme dem til evig mishandling fordi de har valgt feil mann. Så er det viktig systemene rundt fungerer, og folk får den hjelpen og beskyttelsen de trenger i en slik situasjon. Hvor mange damer har du hjulpet til å oppsøke hjelp? Har du noen gang blitt med en dame til politiet, kjørt henne til legevakt eller krisesenter? Ikke det, nei? Selvfølgelig. Menn som shamer kvinner - ofre for vold, men som ikke gjør en dritt for å hjelpe disse kvinnene. Man er alltid alene, ingen bryr seg annet enn å "gi velmenende råd" og shame. Sånn opplevde jeg det da jeg forlot min eksmann. Jeg ba to stykker jeg anså som kompiser til å hjelpe meg fordi jeg var redd, men de hadde visst bedre ting å ta seg til, og "dette klarer du, du er sterk!" Hyklere. 7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 20. desember 2024 #98 Del Skrevet 20. desember 2024 Example skrev (Akkurat nå): Man vet ikke hvem som vil slå. Noen tegn kan man nok lese, men enkelte er nok vanskeligere. Det hjelper lite å sitte å ha sympati for dem. Det er gratis, men hjelper i grunn ingenting. Om noe er man med på å forsterke følelsen av å ikke ha andre utveier. Du trenger ikke å vise sympati. Du kan yte praktisk hjelp. Men det gidder du selvfølgelig ikke. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 20. desember 2024 #99 Del Skrevet 20. desember 2024 Example skrev (4 minutter siden): Jo, det finnes muligheter for å oppsøke hjelp. Politiet, krisesentre, legevakt osv. Det er det man må oppfordre dem til, ikke sitte å vise sympati og dømme dem til evig mishandling fordi de har valgt feil mann. Så er det viktig systemene rundt fungerer, og folk får den hjelpen og beskyttelsen de trenger i en slik situasjon. Og hva hjelper det med systemer, når sånne ting skjer: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/var-i-kontakt-med-politiet-for-de-ble-drept-1.14376549 Disse kvinnene HAR oppsøkt hjelp og kontaktet politiet. Hjelper det? Nei. Den thailandske kvinner ble mistenkt for å prøve å finne en vei til å skilles fra mannen og bli i landet, ble altså ikke trodd av politiet. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 20. desember 2024 #100 Del Skrevet 20. desember 2024 Rosalilje84 skrev (1 time siden): @Example Her er en link for deg å lese. En psykolog sier rett ut at det farligste en kvinne kan gjøre i Norge, er å forlate en mann: https://www.nettavisen.no/livsstil/slik-kommer-du-deg-ut-av-et-farlig-forhold/s/12-95-3423627992 Dere menn vil ikke at vi demoniserer alle menn, og tar utgangspunkt i at alle menn kan være overgripere eller voldsutøvere. Samtidig mener dere at vi ikke skal gå inn i forhold med menn som KAN begynne å utøve vold. Vel, newsflash - du kan som regel ikke se på en mann hva han er i stand til mht. vold og overgrep. Det er nettopp derfor slike ting skjer. Et alternativ kunne ha vært at kvinner helt unngikk å bli sammen med menn, sånn for sikkerhets skyld, i tilfellet mannen plutselig begynner å slå. Som sagt, jeg ble sammen med en mann som av ALLE rundt ble ansett som en kjernekar. Ekspartneren har aldri blitt slått eller følt seg truet, og bruddet skjedde fordi hun traff en annen. Han reagerte ikke med sinne eller vold på at hun forlot ham og flyttet sammen med en annen kort tid etterpå. Verken moren hans, søsknene hans, de nærmeste vennene eller noen andre har noen gang fortalt at han hadde slått en kvinne. Han var godt likt på jobben, hadde masse venner, var en rolig type, drakk ikke, havnet ikke i slåsskamper og hevet aldri stemmen. Helt til slaget falt. Et annet, motsatt eksempel har jeg med en kompis. Han er hissigpropp uten like, har slåss mye med andre gutter/menn i sin ungdom, og tenner for ingenting. Svær i kjeften er han også. Men hjemme hos seg selv så gjør han ikke en flue fortred. Det er sussenuss med barna og "ja, kjære" med kona. Hvordan vet du egentlig at sistnevnte egentlig er grei med kona si? Det strider jo litt mot det du sier andre steder her. Og ja, selvfølgelig skal man være skeptisk. Selv om det finnes menn som er ekstremt flinke til å skjule hva de er kapable til, vil jeg si at noen menn lyser det "konebanker" av. Disse mennene finner seg stadig nye damer. Felles for dem er jo gjerne at de er dårlige til å lese mennesker, og faller litt for spenningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå