Gå til innhold

Betale ned hele studielånet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

18 svar i denne tråden nå, og ingen har svart på det ts spør om. Nei, du betaler ikke rente på et lån du ikke har. Rente betales på gjenstående lånebeløp. Om du f. eks. hadde betalt ned halve lånet, ville du bare betalt rente på den halvdelen som gjenstår.

Anonymkode: dea04...1e0

Det var vel ingen som trodde det var det vedkommende spurte om, jeg må si jeg lese et par ganger men tenkte at en med så mye høyere utdanning kan da umulig spørre om noe så jævlig dumt

Anonymkode: dd600...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Viktig at folk slutter å dele uriktig info ang studielån og sletting. 

Alt dette er med forbehold og KAN skje likefullt som det også kan være at det IKKE ER TILFELLE i gitt situasjon for gitt person. 

Viktig at folk forholder seg til lanekassen.no og ikke random " eksperter" på nett.

Anonymkode: 83d06...46a

Nei, studielån slettes dersom man dør. Det er ikke "avhengig av person". Om det slettes ved uførhet avhenger av inntekten man har som ufør (inkl. kapitalinntekt), men i de fleste tilfeller blir beløpet redusert. For øvrig er sannsynligheten for at en ellers frisk person dør eller blir ufør svært lav, så lav at jeg mener disse argumentene er meningsløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

men er det slik at jeg uansett må betale rente?

Nei, betaler ikke rente på lån man ikke har ;)

Med mindre man har inngått en fastrenteavtale på x antall år. Da kan man bli nødt til å betale for overkurs eller noe den duren, ikke helt inne i det systemet da det aldri har vært aktuelt for min del.

Anonymkode: e47be...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om man dør slettes studielånet uansett situasjon og person, så det er da ikke feilinformasjon.

Anonymkode: 44802...f85

Sjansen for å dø før studielånet er betalt er faktisk ikke kjempetsor…lurere å planlegge for et langt liv (størst sannsynlighet for å skje), enn å planlegge i tilfelle en tidlig død. Gjeldsfrihet gjør noe med en…det vil ganske sikkert være en bra ting for resten av livet.

til ts: betaler du alt nå sparer du masse fremtidige rentekostnader. Om du finner andre måter å i tillegg spare ek til bolig, så blir det jo en lys fremtid :)  Skader sjelden å betale gjeld.

Anonymkode: 70f17...290

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det var vel ingen som trodde det var det vedkommende spurte om, jeg må si jeg lese et par ganger men tenkte at en med så mye høyere utdanning kan da umulig spørre om noe så jævlig dumt

Ingen spørsmål er dumme. At man har tatt høyere utdanning, sier ingenting om hvor smart eller dum man er. For noen som har kunnskap om dette kan det være svært opplagt, som det tydeligvis er for deg.

Men for å komme med et eksempel: Jeg har en bachelorgrad og mastergrad, men sliter med å forstå forskjeller på målenheter f.eks lengde, bredde, høyde, cm, mm, dl, ml osv. Noe som man lærte på barneskolen, så det finnes av oss dummies som har tatt høyere utdanning. Men nå har jeg vel aldri hatt behov for målenheter på studiet.

Anonymkode: f746f...737

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte ned hele studielånet med fond for noen år siden. Det er kanskje ikke det smarteste i kroner og øre, men å være gjeldfri gir en helt egen sjelefred. Du slipper å tenke på rentesvigninger, eller gå rundt og telle ned til den dagen lånet er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å være gjeldfri er det beste uansett ❤️

Anonymkode: 64ab8...c0a

Ikke når lånet er utrolig gunstig. Og indeksfond kaster av seg ca 15% i året :)

Anonymkode: d3a8b...1b4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ingen spørsmål er dumme. At man har tatt høyere utdanning, sier ingenting om hvor smart eller dum man er. For noen som har kunnskap om dette kan det være svært opplagt, som det tydeligvis er for deg.

Men for å komme med et eksempel: Jeg har en bachelorgrad og mastergrad, men sliter med å forstå forskjeller på målenheter f.eks lengde, bredde, høyde, cm, mm, dl, ml osv. Noe som man lærte på barneskolen, så det finnes av oss dummies som har tatt høyere utdanning. Men nå har jeg vel aldri hatt behov for målenheter på studiet.

Jeg tror du har misforstått litt. At noen sier at "ingen spørsmål er for dumme" betyr jo nettopp at noen spørsmål er dumme, men de er ikke for dumme. Dermed kan de fortsatt stilles, selv om de er dumme. Selvsagt finnes det dumme spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

"Ingen spørsmål er for dumme" betyr jo at mange spørsmål er dumme.

Men at man er enda dummere om man ikke spør de, når man først lurer, i stedet for å gjøre noe dumt. 

Anonymkode: d3a8b...1b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det kan være at TS har hørt skrekkhistorier om folk med fastrenteavtaler, og ikke fikk med seg at det var fastrente.

Ingen grunn til å være ufin.

Anonymkode: fada2...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det kan være at TS har hørt skrekkhistorier om folk med fastrenteavtaler, og ikke fikk med seg at det var fastrente.

Ingen grunn til å være ufin.

Anonymkode: fada2...955

De er akkurat det jeg har trodd! Bokstavelig talt hørt om noe sånt og kanskje ikke tenkt helt over det, selvom jeg synes det virket rart å måtte betale for fremtidig rente på et lån man ikke lenger har.
Takk for oppklaring 😊

Anonymkode: b9a6e...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pysa skrev (8 timer siden):

Aner ikke, men vil si at det er veldig tilfredsstillende å prøve å logge seg inn på Lånekassens sider etter at lånet er nedbetalt, og lese beskjeden "Beklager, men denne siden er bare for kunder i Statens lånekasse." 😁

Det tar vel litt tid før det skjer. Årsoppgaver osv er kun tilgjengelig der. Jeg betalte ned tidligere i år, fortsatt fullt mulig å logge meg inn. Det står bare at du for tiden ikke har gjeld. 

Anonymkode: 440cb...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være du TS bor i en kommune som gjør til at du vil få slettet studiegjeld automatisk i året framover? Jeg gjør det. 

Anonymkode: a7180...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knirke skrev (På 12.12.2024 den 15.32):

Jeg betalte ned hele studielånet med fond for noen år siden. Det er kanskje ikke det smarteste i kroner og øre, men å være gjeldfri gir en helt egen sjelefred. Du slipper å tenke på rentesvigninger, eller gå rundt og telle ned til den dagen lånet er borte.

Det er en dyr sjelefred i så fall. Om du hadde 300 000 kroner i et globalt indeksfond for fem år siden, så er de verdt over 600 000 kroner i dag.

Om du brukte de pengene på å betale ned studielånet så har du spart kanskje 20-30 000 kroner i renteutgifter (for å ta litt i)

Sjelefreden har altså kostet mer enn 250 000 kroner (skatt holdt utenfor). Det var umulig å si på forhånd, men om man har grei økonomi så kan det lønne seg stort å ta litt risiko i ung alder. 

Anonymkode: cdb75...ba7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2024 den 12.17):

Jeg er ikke nødvendigvis enig med de over.

Det er riktig at studieløn tidligere har vært nærmest gratis, men jeg opplever det ikke slik lenger.

Renten er i dag på over 5%, det er ikke lenger småtteri. Har du ingen annen gjeld du kan betale ned og ikke trenger de pengene ville jeg vurdert det. Det såppas lav nedbetaling at du kommer til å sitte med denne gjelden for resten av livet omtrent.

Anonymkode: febc7...6d6

Argumentet for å ikke prioritere med å betale ned studielånet har ingenting med renter å gjøre. Lånekassa følger markedsrente og lånet var «gratis» da renta var lav. Nå som renta har steget, har den gjort det i lånekassa også.

studielånet har noen andre «goder» som andre lån ikke har. Som allerede nevnt, det er personlig og slettes ved dødsfall. Deler eller hele kan bli slettet ved uføre. Det er mulig å utsette betalingen 36 ganger. Det er dette som gjør studielånet «spesielt», ikke renter.

Anonymkode: 8b553...3a3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.12.2024 den 12.27):

TS her. Takk for innspill, jeg skal vurdere det nøye før jeg evt gjør noe.
Jeg har ingen andre lån, men jeg vet jo at studielån  har bedre betingelser og fordeler enn andre lån. 
Men lurer fortsatt litt på hva som skjer med renten 😃

Anonymkode: b9a6e...ba9

Renten vil være flytende om du ikke binder den. Den vil følge styringsrenten. Nå er den høy, etter rentekutt som er varslet til neste år vil den være lav. 

Studielån har ikke stor innvirkning på muligheten til å få boliglån. Egenkapital har større, men det at du har studielån er ikke uten innvirkning. 

Anonymkode: 99adb...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er en dyr sjelefred i så fall. Om du hadde 300 000 kroner i et globalt indeksfond for fem år siden, så er de verdt over 600 000 kroner i dag.

Om du brukte de pengene på å betale ned studielånet så har du spart kanskje 20-30 000 kroner i renteutgifter (for å ta litt i)

Sjelefreden har altså kostet mer enn 250 000 kroner (skatt holdt utenfor). Det var umulig å si på forhånd, men om man har grei økonomi så kan det lønne seg stort å ta litt risiko i ung alder. 

Sånn "Hadde du gjort dette isteden..." tankegang funker ikke når det gjelder investeringer, fordi ingen kan spå fremtiden. Fortiden, derimot, er veldig lett å spå. Ser jeg tilbake nå skulle jeg jo selvfølgelig kjøpt Bitcoin for pengene, men det er jo kun fordi jeg vet at de har økt enormt. Pengene sto i fond lenge, men jeg tok dem altså ut for å betale det som var igjen av studielånet.

Jeg lever helt fint uten studielån, og fondene har jeg selvsagt fortsatt å spare i.  Hvis jeg først skal angre på noe, så er det jo først og fremst dårlige valg av studier, men det får jeg ikke gjort noe med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Argumentet for å ikke prioritere med å betale ned studielånet har ingenting med renter å gjøre. Lånekassa følger markedsrente og lånet var «gratis» da renta var lav. Nå som renta har steget, har den gjort det i lånekassa også.

studielånet har noen andre «goder» som andre lån ikke har. Som allerede nevnt, det er personlig og slettes ved dødsfall. Deler eller hele kan bli slettet ved uføre. Det er mulig å utsette betalingen 36 ganger. Det er dette som gjør studielånet «spesielt», ikke renter.

Anonymkode: 8b553...3a3

Renta er jo veldig lav til å være et usikret lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Argumentet ditt er omtrent like glupt som å si at det kostet deg 10 millioner ikke å spille vinnerrekka i lotto forrige helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...