AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #21 Del Skrevet 13. desember 2024 mommyaka skrev (1 minutt siden): Men de prater like med om Gud og Jul i kirken som de gjør på skolen og barnehagen. De forkynner ikke. Det er jo opp til det hvor mye du ikke liker der. Men barna kommer jo ikke hjem og blitt frelst og plutselig kristen. Samme som i påsken... Liker det ikkje fordi små barn har ikkje velutvikla kritisk sans. I kyrkja blir det presentert som sanning. Det er problemfritt at elevane lærer om ulike religionar og livssyn på skulen, der dei blir fortalt at nokre trur på dette. Det er sikkert heller ikke spesielt morsomt for den eine eleven i klassen som har muslimske foreldre og blir sittande igjen når alle andre skal til kyrkja. Anonymkode: 2699b...f6b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snedig Skrevet 13. desember 2024 #22 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, det er ein uting med forkynning i skuletida. Dei som synes det er koseleg å gå i kyrkja, kan gjere det på fritida. Her skal dei på gudsteneste på onsdag, og det er jo i utgangspunktet frivilleg, men me har ikkje ein gong fått vite kva slags opplegg dei som blir igjen på skulen, får. Så me følgjer nok saueflokken i år også. Anonymkode: 2699b...f6b Jeg er ikke kristen og har meldt meg ut av statskirken, men synes i motsetning til deg det er fint at de får mulighet til å gå i kirken på skolen. Her er det frivillig, men jeg har pleid å melde barnet på. Synes det er greit at han får besøke en kirke sammen med skolen, da det aldri kommer til å skje at vi stikker innom en kirke på fritiden. Skolegudstjenesten er også ganske «uskyldig» slik jeg kan huske det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 13. desember 2024 #23 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Liker det ikkje fordi små barn har ikkje velutvikla kritisk sans. I kyrkja blir det presentert som sanning. Det er problemfritt at elevane lærer om ulike religionar og livssyn på skulen, der dei blir fortalt at nokre trur på dette. Det er sikkert heller ikke spesielt morsomt for den eine eleven i klassen som har muslimske foreldre og blir sittande igjen når alle andre skal til kyrkja. Anonymkode: 2699b...f6b Problemet er at om vi ikke holder på vår kultur, er det ingen kirke å gå i om 100 år. Og ingen skole for jentene. Da blir det Allshu Akbar og moské. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #24 Del Skrevet 13. desember 2024 Ved vår skole har de ikke lekser. Så nei, de har ikke lekser til siste skoledag. Siste skoledag er det først i kirka der de ser julespill og synger julesanger. Så er det en liten avslutning på skolen med litt brus og gotteri. De er ferdig i 11-12 tiden. Anonymkode: 0b1b0...4a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 14. desember 2024 #25 Del Skrevet 14. desember 2024 Jeg er kontaktlærer på 2. trinn. Elevene har ikke lekser siste uken før jul. Kommende fredag blir det felles avslutning med hele skolen der elevene mine opptrer. Deretter er det tilbake til klasserommet hvor vi har rampenissen og julekalender jeg har laget til elevene. Til slutt har jeg lesestund for elevene mens de koser seg med litt godteri og brus. Elevene slutter 11:30. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #26 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, det er ein uting med forkynning i skuletida. Dei som synes det er koseleg å gå i kyrkja, kan gjere det på fritida. Her skal dei på gudsteneste på onsdag, og det er jo i utgangspunktet frivilleg, men me har ikkje ein gong fått vite kva slags opplegg dei som blir igjen på skulen, får. Så me følgjer nok saueflokken i år også. Anonymkode: 2699b...f6b Det er ikke forkynning i en skolegudstjeneste. Og dette er jo i tillegg frivillig Anonymkode: e3f48...860 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella-2 Skrevet 14. desember 2024 #27 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Liker det ikkje fordi små barn har ikkje velutvikla kritisk sans. I kyrkja blir det presentert som sanning. Det er problemfritt at elevane lærer om ulike religionar og livssyn på skulen, der dei blir fortalt at nokre trur på dette. Det er sikkert heller ikke spesielt morsomt for den eine eleven i klassen som har muslimske foreldre og blir sittande igjen når alle andre skal til kyrkja. Anonymkode: 2699b...f6b Mitt inntrykk er at det ikke er muslimer som bråker og lager uro når det gjelder skolegudstjenester, men Humanetisk forbund. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #28 Del Skrevet 14. desember 2024 Ella-2 skrev (1 minutt siden): Mitt inntrykk er at det ikke er muslimer som bråker og lager uro når det gjelder skolegudstjenester, men Humanetisk forbund. Ved vår skole, og flere av situasjonene som media de seneste årene har skrevet om, så er det Jehovas Vitner som lager mest støy Anonymkode: 0b1b0...4a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matas Skrevet 14. desember 2024 #29 Del Skrevet 14. desember 2024 Kontaktlærer for 3. trinn. Ingen lekser siste uka før jul. Siste skoledag har vi adventssamling før vi koser oss med film og godis. Skoledagen er slutt kl. 11.30. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #30 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er ikke forkynning i en skolegudstjeneste. Og dette er jo i tillegg frivillig Anonymkode: e3f48...860 Tull, klart en gudstjeneste er forkynnende! De ber og forteller om kristendommen som en sannhet, ergo forkynning. Til og med kirken selv sier det . Fra Kirken.no: En skolegudstjeneste er per definisjon trosutøvende og forkynnende. Dermed gis rett til fritak, og et likeverdig alternativ for elever som ikke ønsker å delta skal tilbys av skolen. Anonymkode: ea712...6ed 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #31 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Liker det ikkje fordi små barn har ikkje velutvikla kritisk sans. I kyrkja blir det presentert som sanning. Det er problemfritt at elevane lærer om ulike religionar og livssyn på skulen, der dei blir fortalt at nokre trur på dette. Det er sikkert heller ikke spesielt morsomt for den eine eleven i klassen som har muslimske foreldre og blir sittande igjen når alle andre skal til kyrkja. Anonymkode: 2699b...f6b Så du mener barna ikke kan bli med i kristent bryllup eller begravelse heller da? Presten passer alltid på å få med noen sitat/historier fra bibelen der som blir presentert som sannheten. Da syns jeg heller det får være vår (og skolens) oppgave å fortelle at dette er noe de kristne tror. Jeg er ikke døpt og det er ikke barna heller. Vi syns likevel fet er fint barna får oppleve kulturen rundt en kristen gudstjeneste før jul🙂 Det syns jeg var fint å oppleve da jeg var barn også. Jeg gikk forøvrog både i kristen speider og litt på søndagsskolen som barn 7-12 år selv om jeg ikke var døpt medlem av statskirken🙂 Anonymkode: 6cf38...519 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #32 Del Skrevet 14. desember 2024 6. 8. 10. og videregående. De i grunnskolen har full dag. De har nok ikke en vanlig skoledag, men mer kos. Har ikke fått info enda. Vet ikke med han på vgs. Men slutter ofte noen timer tidligere på fredager, Anonymkode: 1a999...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #33 Del Skrevet 14. desember 2024 Jeg er lærer. Ingen lekser, men full skoledag til kl 14. Varierer fra klsse til klasse hva de gjør. Hele skolen har en fellessamling først, men den varer ikke så lenge. I den ene klassen jeg skal være med i, skal de spille brettspill frem til lunsj også skal de være ute resten av dagen. Bål, aking, frilek. Men jeg skal være med en annen klasse på slutten. Vet ikke helt hva som er planen. Det var snakk om å øve dans til nyttårsball. Eller så setter jeg bare på en film. Syns det er litt rart at vi må ha full skoledag. Føler det bare blir oppbevaring de siste timene. Anonymkode: e0c7d...52d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #34 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Tull, klart en gudstjeneste er forkynnende! De ber og forteller om kristendommen som en sannhet, ergo forkynning. Til og med kirken selv sier det . Fra Kirken.no: En skolegudstjeneste er per definisjon trosutøvende og forkynnende. Dermed gis rett til fritak, og et likeverdig alternativ for elever som ikke ønsker å delta skal tilbys av skolen. Anonymkode: ea712...6ed Ok. Men frivillig er det. Så da er det vel ikke nødvendig for de som har et annet alternativ å prøve å få bort noe som mange ønsker…. Anonymkode: e3f48...860 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #35 Del Skrevet 14. desember 2024 8. trinn, de skal se film. Det er det eneste som står på planen, så vet ikke om de har full skoledag… De går i kirken nest siste dag. Vi er ateister, men jeg ser ikke noe problem med det. Men veldig greit at det ikke er siste dag da, sånn at den siste avslutningen før ferien blir felles. Datteren min fikk velge selv, hun ville bli igjen på skolen siden de fleste vennene hennes skulle det. Så her er det i alle fall ikke sånn at det bare er den éne muslimske eleven som blir igjen. Anonymkode: c91fb...c52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 15. desember 2024 #36 Del Skrevet 15. desember 2024 Alle årene på barneskolen så hadde de litt rydding så bingo/ quiz og andre leker. De har fått hatt med seg snacks og god matpakke, de har egentlig bare hatt en kosedag. Alltid ferdig kl. 12. Blir spennende å se hvordan det blir på ungdomsskolen, ser for meg at det blir tilsvarende egentlig. Det er jo uansett alltid en del ekstra kos i ukene før jul. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #37 Del Skrevet 15. desember 2024 Privat kristen ungdomsskole. Samlet spasertur til kirke og gudstjeneste der. Klasseavslutninger, film og sånt er dagen før. Anonymkode: c2f36...3e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #38 Del Skrevet 15. desember 2024 Småtrinnet på skolen vår skal ha en samling på klasserommene sine, før de går opp til en akebakke i nærheten der de leker og koser seg, brenner bål etc. Avslutter dagen med julesang utenfor helsesenteret. Anonymkode: 7642b...a97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #39 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 14.12.2024 den 1.41): Det er ikke forkynning i en skolegudstjeneste. Og dette er jo i tillegg frivillig Anonymkode: e3f48...860 Joda, det er alltid forkynning i ei gudsteneste. Det står også på kyrkja sine nettsider at skulegudstenesta er trosutøvande og forkynnande. Elevane deltek i religionsutøving i ei gudsteneste. Det er ikkje ein konsert eller eit skulebesøk i kyrkja, som jo vil vere uproblematisk. Frivillig i teorien ja men ikkje i praksis fordi alle unntatt 1 er med på dette. Vi har heller ikkje fått vite kva det alternative opplegget består i. Anonymkode: 2699b...f6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #40 Del Skrevet 16. desember 2024 Meg over: kan også leggge til at han eine som ikkje er med (muslim), blir holdt heime denne dagen, i år som i fjor, fordi foreldrene ikkje synes det er greit at alle i klassen unntatt han skal ut på tur. Så viss min vil vere igjen på skulen, har ho ingen andre i klassen der. Tipper dei slår saman dei gjenverande frå heile skulen og set på ein film. Eg har spurt kva det alternative læringsopplegget består i, men det er ingen som veit. Det er få skular som tilbyr alternativt opplegg. Frivillig og inkluderande kan det neppe reknast som. Betre viss dei legg slikt utanom skuletida. Anonymkode: 2699b...f6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå