AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #1 Del Skrevet 12. desember 2024 Jeg har vært ordentlig psykisk syk, men også slitt stort fysisk. Jeg ble medisinert og i den forbindelse plutselig føler meg fysisk bedre. Altså jeg kan plutselig gjøre ting jeg ikke overhode kunne før. Jeg syns det er rart, fordi jeg har jo fysike medisinske problemer som kan vises på røntgen og slik, men de plager meg plutselig ikke i like stor grad. Der er jo ikke smertefritt, men veldig mye bedre. Andre som har opplevd psykisk sykdom som har opplevd at de blir fysisk sykere av det også? Og nå snakker jeg ikke bare kjeve, nakke problematikk fordi én er stivere. Veldig merkelig..Krysser bare fingrene at dette fortsetter slik. Anonymkode: 07a25...c91 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #2 Del Skrevet 12. desember 2024 Absolutt ikke unormalt. https://nhi.no/kroppen-var/funksjoner/smerte/psykogen-smerte Anonymkode: c7363...418 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #3 Del Skrevet 12. desember 2024 Ja, sånn er det. Hvordan vi føler smerte avhenger av psykiske og sosiale forhold i tillegg til de biologiske. Har lært om det før og opplevd det selv i praksis også. Det er virkelig fascinerende. https://www.oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/regional-kompetansetjeneste-for-smerte-reks/hjelper-pasienter-med-langvarig-smerte-til-bedre-liv/ https://psykologisk.no/2017/07/psykologisk-mestring-kan-redusere-smerte/ Anonymkode: 08c98...9a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #4 Del Skrevet 12. desember 2024 Kropp og sinn er ikke to atskilte systemer. Alt fungerer sammen. Mange folk får påvist ryggsmerter og det henvises til skiveutglidning i disker osv. men den egentlige grunnen er bardomstraumer og sår. Samme gjelder hudlidelser, mage-tarm-problematikk, fedme osv. Dagens helsevesen er en vits, med all deres spesialiserte behandling separat for hverandre, de oppfører seg som at mennesket ikke er et dyr, og som at de ulike delene av menneskekroppen ikke henger sammen. Anonymkode: b2c1b...bb5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #5 Del Skrevet 12. desember 2024 Ja! Hjernen er en sviker. Anonymkode: 61bc3...e42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 12. desember 2024 #6 Del Skrevet 12. desember 2024 Ting henger overraskende mye sammen, også på måter man ikke helt kan forklare. Alle de fysiske symptomene jeg har på grunn av kronisk nevrologisk sykdom ble akutt forverret og førte til sykehusinnleggelse dagen etter min aller første psykologtime, og både nevrologen, psykologen og fysioterapeuten syntes det var helt naturlig å se de to tingene i sammenheng - og da er det ikke snakk om psykisk sykdom, mer "normalt grums". Kroppen er én organisme, når noe er i ulage vil resten bli påvirket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå