Apis Skrevet 12. desember 2024 #21 Del Skrevet 12. desember 2024 sommermor skrev (38 minutter siden): La nå først de nye makthaverne få komme til makten og vise verden om det faktisk BLIR trygt i Syria fremover før folk blir returnert dit. Akkurat nå er det kaos der og syrere bør ikke bli sendt tilbake før situasjonen er avklart og trygg. Ja Assad sitt despot regime er kastet men hvem vet hvilket regime som følger etter han ? Vesten tok imot en brøkdel av flyktninger fra Syria. Jeg håper løslatte fanger fra skrekkfengselet blir tilbud psykiatrisk hjelp mot de store traumene de sliter med. En syrer som flyktet til Sverige etter han ble smuglet ut av skrekkfengselet,sier det ikke er lett å reise tilbake da han har fått familie der og har en jobb. Da må han jo søke om opphold med familie som begrunnelse, behovet for beskyttelse fra Assad regimet, er jo ikke mer. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 12. desember 2024 #22 Del Skrevet 12. desember 2024 Apis skrev (1 time siden): Da må han jo søke om opphold med familie som begrunnelse, behovet for beskyttelse fra Assad regimet, er jo ikke mer. Han har allerede opphold i Sverige. Og fremtiden vil vise om han og mange andre fremdeles vil trenge beskyttelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 12. desember 2024 #23 Del Skrevet 12. desember 2024 Lillemy_87 skrev (3 timer siden): Helt enig med Mehl. Påtide at de drar hjem igjen for å hjelpe med å bygge opp landet. La nå det nye regimet få velge regjering så en ser hvilken styringsform de vil velge. Det er alt for tidlig å sende noen hjem enda. Det er vel kaos i Syria nå. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissCoverdale Skrevet 12. desember 2024 #24 Del Skrevet 12. desember 2024 Apis skrev (3 timer siden): En justisminister kan jo ikke henvise til noe annet en det juridiske, og for syrerne så er nå behovet for beskyttelse ikke der lenger, og dermed forsvinner den juridiske begrunnelsen for opphold på humanitær bakgrunn bort. Det er vel litt tidlig å dra den konklusjonen etter bare noen dager? HTS er fortsatt stemplet som en terrororganisasjon, hvis ikke jeg tar feil. Hvordan kan vi da sende folk «hjem» igjen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissCoverdale Skrevet 12. desember 2024 #25 Del Skrevet 12. desember 2024 NakenPanda skrev (3 timer siden): Erfaringer fra Bosinere viser at max 50% drar hjem, det blir neppe noe bedre med Syria antagelig mindre. Dette er grunnen til at man gav midlertidige opphold, og ikke gjorde samme feilen som Norge gjorde på 90 tallet med somaliere der de nå kun drar hjem på ferie. Vi trenger folk her, så det er ikke nødvendigvis problematisk at folk blir igjen. Men det må stilles krav til dem. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 12. desember 2024 #26 Del Skrevet 12. desember 2024 Det er faktisk familier her i landet som ikke vet hva som skjedde med familiemedlemmer som forsvant for 11 år siden. Tenk hvordan det er å ikke vite hva som skjedde med din lillebror som ble tatt da han var bare 17 år. Som nå sitter og følger med på alt av nyhetssendinger for å kanskje få vite hva som skjedde med bror og svoger. En trengte ikke å være opposisjonell og synlig mot regimet for å bli arrestert av Assad sitt regime. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 12. desember 2024 #27 Del Skrevet 12. desember 2024 MissCoverdale skrev (1 minutt siden): Vi trenger folk her, så det er ikke nødvendigvis problematisk at folk blir igjen. Men det må stilles krav til dem. Syrere er veldig mye på sosialhjelp faktisk bare slått av ukrainere som er mye flere en dem, hvis de er i jobb er det selvfølgelig godt for oss å kunne la dem bli. Generelt er det vel slik at alle ikke vestlig innvandring med muslimsk bakgrunn i snitt er en katastrofe for Norge. Oppsiden med syrere er jo at de ofte kom som hele familier ikke som Afghanere,Irakere og Somaliere som ung mann med potensiale for familiegjenforening på trygd etter et par år. De brente heller ikke papirene sine for å skjule sin bakgrunn. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissCoverdale Skrevet 12. desember 2024 #28 Del Skrevet 12. desember 2024 NakenPanda skrev (4 minutter siden): Syrere er veldig mye på sosialhjelp faktisk bare slått av ukrainere som er mye flere en dem, hvis de er i jobb er det selvfølgelig godt for oss å kunne la dem bli. Generelt er det vel slik at alle ikke vestlig innvandring med muslimsk bakgrunn i snitt er en katastrofe for Norge. Oppsiden med syrere er jo at de ofte kom som hele familier ikke som Afghanere,Irakere og Somaliere som ung mann med potensiale for familiegjenforening på trygd etter et par år. De brente heller ikke papirene sine for å skjule sin bakgrunn. Det kan godt være, jeg har ikke satt meg så mye inn i hvor godt integrert de er. Derfor jeg også skrev at det må stilles krav. Er man ikke i arbeid etter x tid så må man reise tilbake når beskyttelsesbehovet er over. Den eneste utfordringen jeg ser der er barn som er oppvokst her og er «norske». Når det gjelder ukrainere så kjenner jeg flere som sliter med å få jobb. Overkvalifiserte til en del av det de søker på, og får ikke godkjent utdanningen de har med seg. For dem jeg vet om så står det ikke på viljen i hvert fall, de ønsker å jobbe. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 12. desember 2024 #29 Del Skrevet 12. desember 2024 Brunello skrev (5 timer siden): Som alltid er det antakelig de vi kunne tenke oss at ble igjen som reiser, så sitter vi igjen med de vi helst hadde sett at reiste. jepp… idk_ skrev (5 timer siden): Synes ikke noe om å kaste ut godt etablerte familier med jobber og små barn. Hva med de som er trygdemottakere og fører til omfattende utgifter for helseplager og belastning for omverdenen pga psyken? MissCoverdale skrev (1 time siden): Vi trenger folk her, så det er ikke nødvendigvis problematisk at folk blir igjen. Men det må stilles krav til dem. Vi trenger den typen som nå kommer ril å reise tilbake. Så beholder vi stort sett de som kun er en belastning og en kostnad. Nå har vi jo akkurat importert 20 fremtidige trygdemottakere fra Gaza også, som får belaste helsevesenet i årene fremover. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 12. desember 2024 #30 Del Skrevet 12. desember 2024 MissCoverdale skrev (1 time siden): Det kan godt være, jeg har ikke satt meg så mye inn i hvor godt integrert de er. Derfor jeg også skrev at det må stilles krav. Er man ikke i arbeid etter x tid så må man reise tilbake når beskyttelsesbehovet er over. Den eneste utfordringen jeg ser der er barn som er oppvokst her og er «norske». Når det gjelder ukrainere så kjenner jeg flere som sliter med å få jobb. Overkvalifiserte til en del av det de søker på, og får ikke godkjent utdanningen de har med seg. For dem jeg vet om så står det ikke på viljen i hvert fall, de ønsker å jobbe. Så hjemmeværende koner må reise tilbake mens mannen som er i jobb får bli med din logikk ? Syrere er vel kjent for å være bra utdannet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kapt.Chat Skrevet 13. desember 2024 #31 Del Skrevet 13. desember 2024 Mener det er en fornuftig oppfordring av Mehl. Det regimet de flyktet fra er overvunnet og landet står nå foran en ny epoke. De som vender tilbake kan nå få en innflytelse på hvordan landet formes, og da kan det være viktig at alle som har hatt opphold i demokratiske land kan bidra med innflytelse i en tidelig fase. Flyktningene har fått en unik erfaring i forhold til de som har bodd hele perioden i Syria. Men jeg skjønner gunstige ordninger i Norge kan være et hinder for hjemreiselysten. Syns beløpet på 15K var i minste laget for de som frivillig returnerer. Tror faktisk vi som stat kunne gitt et mye høyere beløp, for eksempel 200K under betingelsen at de ikke fikk lov å returnere tilbake til Norge. Norge hadde nok kommet ut med netto gevinst uansett, og ikke minst så hadde det bidratt til at det kom penger inn i lokalsamfunnene de returnerer til, kan sees på som målrettet bistand. Siden mange nevner at det ikke er noe å reise tilbake til, så kan jeg nevne at Norge også har en gjenreisningshistorie. Tenker da på brent jord i Finnmark, innbyggerne ble tvangsevakuert og hadde ikke lov å returnere, men dette trosset de fleste og returnerte til de utbrente områdene, og faktisk så mye som 90% returnerte, se link under. https://www.norgeshistorie.no/andre-verdenskrig/1737-gjenreisningen-av-finnmark-og-nord-troms-etter-1945 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Littlekolibri Skrevet 14. desember 2024 Forfatter #32 Del Skrevet 14. desember 2024 Dette er mennesker som har blitt utsatt for tortur og lidelse som vi i Norge ikke aner hvordan er å oppleve. Å høre mennesker bli torturert, se kroppsdeler ligge strødd , måtte dekke seg med klær til fra topp til tå, se flere 100 mennesker bli hengt, bli sulta til døde, voldtatt, slått under beina med pisker, lete etter nærmeste i åresvis men ikke få svar, slått ut tenner på, sparka inn øynene på så du må gå med glassøye , miste bolig og ikke kunne ha en utdannelse eller et hjem. Vi snakker om horrible hendelser. Hadde vi vært i en sånn situasjon eller visste hva som hadde skjedd i hjemlandet vårt så hadde vi vært livredde for å returnere med det første tenker jeg. Uansett om det ble en glede og fest uten regimet mere, så hadde ikke vi som nordmenn følt det sånn. Vi hadde fryktet at et nytt regime kom til å ta over og at vi risikerte nye traumer atter en gang til. Snakker bare for meg selv hva jeg hadde tenkt og følt. Ikke F*** om jeg ville reist med første fly ned igjen med barna mine på slep. Hadde fått gåsehud av Mehl sine uttalelser. Hun har ikke opplevd så mye virker det som. Da hadde hun ikke stressa med å få disse menneskene sendt avgårde. som en annen nevnte…Hva med afrikanere som har hus både i Norge og i Afrika og snor seg på det ene og det andre av ytelser samt får sendt flere og flere av familie medlemmene sine hit. Rart Mehl som er så beine hard ikke gjør noe med det da, og om hun ikke kan gjøre noe med det så hvertfall uttale seg like sterkt om slike kjente saker. Nordmenn har det så himla godt i forhold til mange andre. Vil bare avslutte med å si jeg er glad jeg er født Norsk. Håper ikke Russland går imot Norge så vi åsså får kjenne på hva lidelse,frykt og redsel er. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 14. desember 2024 #33 Del Skrevet 14. desember 2024 Littlekolibri skrev (På 12.12.2024 den 1.10): Noen tanker rundt Justis og beredskaps ministerens uttalelser ? Kunnskapsløst, tanketomt og populistisk. Jeg synes det er trist at politikere som sitter og jobber i et departement som faktisk må ha oversikten over denne typen problemer, er så spektakulært inkompetent. Hun kan umulig høre på egen organisasjon! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athod Skrevet 14. desember 2024 #34 Del Skrevet 14. desember 2024 Syns det hadde vært en vinn/vinn situasjon om vi hadde sponset de som frivillig ønsket å dra tilbake. Pengene kunne bli tatt fra bistandsbudsjettet. Ville aldri tvunget noen til å dra slik situasjonen ser ut idag. Men om det er de som vil leve under et islamiststyre så glhf. Syria trenger penger til gjenoppbygging av landet, Norge trenger færre innvandrere slik at vi har mulighet til å integrere de som er her på en god måte. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 14. desember 2024 #35 Del Skrevet 14. desember 2024 De syrere jeg kjenner har vært her veldig lenge. Krigen har jo vart i åresvis. Kjenner iallfall en familie som er veldig etablerte. De traff hverandre i Norge, og har fått to barn som er i norsk skole/barnehage. Usikker på om de ønsker å flytte tilbake. Er jo ikke bare enkelt heller. Mange i familien deres er drept eller savnet også. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melkebarten Skrevet 14. desember 2024 #36 Del Skrevet 14. desember 2024 NakenPanda skrev (På 12.12.2024 den 9.16): Erfaringer fra Bosinere viser at max 50% drar hjem, det blir neppe noe bedre med Syria antagelig mindre. Dette er grunnen til at man gav midlertidige opphold, og ikke gjorde samme feilen som Norge gjorde på 90 tallet med somaliere der de nå kun drar hjem på ferie. Vel, noen råtne epler finner du alle steder. Men mitt inntrykk av bosniske er at de er ekstremt hardtarbeidende. Hun sier at de skal hjem, men hva hvis det ikke finnes noe hjem og komme til? Eller tenker hun at alle får være med og ta i ett tak? Blande sement, spikre bordkledning? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 14. desember 2024 #37 Del Skrevet 14. desember 2024 velociraptor skrev (På 12.12.2024 den 8.34): Selvsagt bør de reise hjem, er helt enig med Mehl her. Det er for tidlig. Vi vet ikke enda hvordan situasjonen i Syria blir fremover. Å styrte diktatorer har ofte vist seg å ikke bedre noe som helst. Snarere tvert imot. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 15. desember 2024 #38 Del Skrevet 15. desember 2024 Melkebarten skrev (14 timer siden): Vel, noen råtne epler finner du alle steder. Men mitt inntrykk av bosniske er at de er ekstremt hardtarbeidende. Hun sier at de skal hjem, men hva hvis det ikke finnes noe hjem og komme til? Eller tenker hun at alle får være med og ta i ett tak? Blande sement, spikre bordkledning? Tror du husker litt dårlig da jugo mafiaen kontrollert uteplasser og dop i mange skandinaviske byer i lang tid etter de ankom. Det var også masse dårlige epler der også. Ingen husker heller de mange sakene med Kurdere som kom til Norge med påfølgende kriminalitet og seksual kriminalitet. Hvem husker ikke Akers elva fra 90 og 2000 tallet. Nå huskes Kurdere som heroiske krigere mot ISIS selv om de strengt tatt var samme ulla som Irakerne som kom. Dvs maks NAV og usosial oppførsel. Syrere har midlertidig opphold, og vi strammet inn på permanent opphold (krav på inntekt) så det er mye enklere å nekte de videre opphold. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rastebenk Skrevet 15. desember 2024 #39 Del Skrevet 15. desember 2024 sommermor skrev (På 12.12.2024 den 11.45): La nå det nye regimet få velge regjering så en ser hvilken styringsform de vil velge. Det er alt for tidlig å sende noen hjem enda. Det er vel kaos i Syria nå. Signerer denne. Gi det noen måneder, i det minste. Det er dessverre ikke usannsynlig at den nye styringsformen utvikler seg til et nytt ekstremistisk kalifat. Tviler på at Trump er interessert i å pøse på med ufattelige mulliardsummer fra USA for å prøve å bygge opp en demokratisk styringsform i Syria. Vi ser jo hvordan det dessverre gikk med Afghanistan. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 15. desember 2024 #40 Del Skrevet 15. desember 2024 Det er litt tidlig, er det ikke? Men Sunni islamistene som stakk fra Assad kan jo godt stikke hjem igjen, men det er vel ikke så enkelt å sile dem ut… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå