secrets Skrevet 11. desember 2024 #1 Del Skrevet 11. desember 2024 (endret) Jeg er en voksen kvinne i begynnelsen av 30-årene. Jeg står mellom å feire jul med min far og mine søsken, eller feire jul alene. Jeg er jo voksen og bestemmer dette selv. Kunne gjerne tenke meg å feire jul med familie, men med tanke på flybilletter så er det vanskelig å gjøre det kort med tanke på pris osv. Når jeg er hjemme i julen bor jeg hos min far. Mens mine søsken bor andre steder i byen og har mulighet å trekke seg tilbake. Planen i år er å feire julaften hos en av mine søsken, men likevel blir jeg å bo hos min far. Mine søsken er sjelden hos min far og det gjelder julen også. Blir kanskje noen timer og holder det overfladisk. Jeg har ikke lyst å presse meg på mine søsken og de bor i små leiligheter og har dermed ikke plass til meg. Vi er alle klar over hvordan vår far er. Jeg har ikke før i voksen alder skjønt denne dynamikken og hvordan jeg har blitt behandlet av min far. Han klarer å lage en krangel/diskusjon av alt og prøver alltid å få meg til å bli syndebukken. Det var meg som gjorde noe galt. For å ta utgangspunkt i forrige jul, så lagde han krangel ut av ingenting. Der jeg kom hjem og han forventet at jeg skulle vaske/rydde til jul. Jeg sa jeg var utrolig sliten og tilbydde meg å vaske/rydde gangen eller en annen del og det var ikke godt nok. Han smelte med døren, ropte og skrek. Hvor lat og udugelig jeg var. Dette pågikk i flere dager med silent treatment og slamring med døren. Når vi dro til en av mine søsken for å feire julaften var stemningen fin, med en elefant i rommet. Det var første julen vi feiret et annet sted enn hjemme. Det var min far i utgangspunktet sur for. Jeg husker han satt å «skulte» på meg fra en annen kant av stuen. Det var bare veldig ubehagelig. Jeg ville ikke fortelle det til mine søsken fordi jeg ville ikke ødelegge stemningen. Men jeg fortalte det på veien til flyplassen, da en av mine søsken kjørte meg. Jeg klarte ikke holde tårene tilbake og måtte bare få det ut. Jeg skjønner at det er vanskelig for de også. Og at de opplever nok dette selv i ulik grad. Og er årsaken til at de prøver å holde en god tone med avstand. Jeg var helt utslitt etter forrige jul og dette har pågått de fire siste julefeiringene. Jeg kunne si en mening eller gjøre noe som var helt «feil» og det kom ofte med negative sanksjoner. Slamring med dører, roping, skriking og få høre uhyggelige ting. Jeg har følt meg engstelig og utrygg. Jeg har nok også syns det har vært kjipt at mine søsken ikke har gjort noe eller sagt noe. At de har vært stille. Det var akkurat som det forsterket det min far sa. At dette var kun min feil og at jeg var den som gjorde noe. Jeg klandrer ikke mine søsken, men det har føltes ensomt. Og siden jeg ikke opplever støtte i disse situasjonene fra noen kanter når jeg er der, har det å feire jul alene virket som det beste alternativet. Jeg kan selvsagt gå en tur osv, men det som skjer hjemme hos min far kan pågå hele julen. Det er bare utrolig ubehagelig. I julen skal man kunne ta et pust i bakken og bare nyte tiden. Bli klar for det nye året. Det har jeg ikke opplevd de siste årene. Kan en jul alene bli koselig? Jeg bor i en annen by og har egentlig ikke et stort nettverk her. Jeg har hatt behov for å være alene og har opplevd mye i livet. Jeg koser meg i eget selskap og føler meg sjelden ensom. Jeg syns julen er utrolig fin og elsker jul. Men det føles ensomt å være i denne situasjonen og ha det slik. Skriver dette i håp om at noen kanskje har noen gode råd eller opplevd lignende? Jeg vet jo at dette er dypere/større enn bare julefeiring. Men nå er det i hovedsak denne situasjonen det gjelder, men om noen har noen gode råd utover det setter jeg stor pris på det. Endret 11. desember 2024 av secrets 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet 11. desember 2024 #2 Del Skrevet 11. desember 2024 jeg hadde pratet med søsken, må da være mulig å bo hos en av de, du trenger jo ikke mye plass sikkert ? har de barn ? alder ? stas å få overnattingsbesøk av tante ? 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #3 Del Skrevet 11. desember 2024 Julaften er én kveld og noen få fridager hvis du ikke jobber turnus. Jeg hadde blitt hjemme, evnt feiret alternativ jul for noen andre. Det peset med en ustabil far hadde jeg avstått ifra. Anonymkode: 17637...39b 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
secrets Skrevet 11. desember 2024 Forfatter #4 Del Skrevet 11. desember 2024 monican94 skrev (3 minutter siden): jeg hadde pratet med søsken, må da være mulig å bo hos en av de, du trenger jo ikke mye plass sikkert ? har de barn ? alder ? stas å få overnattingsbesøk av tante ? Tror ikke det. Den ene bor i kollektiv og den andre bor med kjæreste. Ingen har barn ennå. De er i midten av 20-årene og begynnelsen av 30-årene. Har ikke noe særlig kontakt med annen familie heller.. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 11. desember 2024 #5 Del Skrevet 11. desember 2024 Hvis dette har pågått i flere år, og du ble utslitt sist jul, ville jeg personlig enten holdt meg hjemme, eller sett om jeg kunne dratt på en liten utenlandstur om jeg følte behov for å dra noe sted. 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smascha Skrevet 11. desember 2024 #6 Del Skrevet 11. desember 2024 Her ville eg enten sett meg om etter ein Airbnb-plass eller blitt heime ❤️ 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 11. desember 2024 #7 Del Skrevet 11. desember 2024 Hadde blitt hjemme, eller booket hotell hvis det er mulig 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cirkelin Skrevet 11. desember 2024 #8 Del Skrevet 11. desember 2024 Ut fra det du forteller, hadde jeg uten snev av tvil blitt hjemme. Livet er for kort til å slite seg ut for å please ustabile foreldre! Du kan garantert finne på noe hyggelig med pengene flybilletter ville ha kostet, og det meste er mer avslappende enn å gå på nåler. Bli hjemme. Det kan bli din beste jul på lenge! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMK Skrevet 11. desember 2024 #9 Del Skrevet 11. desember 2024 "Hei. Jeg orker ikke å tilbringe julen hos pappa én gang til. Han er ikke noe ålreit å være hos. Har en av dere en seng eller sofa jeg kan sove på i noen dager, så kommer jeg gjerne og feirer jul med dere. Dersom det blir vanskelig tilbringer jeg heller julen alene her og koser meg i mitt eget selskap. " Sånn. Den kan du sende til søsknene dine. 8 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #10 Del Skrevet 11. desember 2024 Jeg hadde blitt hjemme og meldt meg som frivillig et sted Anonymkode: d14fd...fc0 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 11. desember 2024 #11 Del Skrevet 11. desember 2024 Jeg hadde nok blitt hjemme om dette var meg. Har selv feiret julen alene når jeg var singel og ikke hadde barna ( hadde dem annethvert år etter skilsmisse) Det hørtes fryktelig ut å oppleve, får jo være grenser for hva du skal måtte tåle, tenker jeg. Dersom du ikke kan være hos søsken er sikkert ditt eget selskap mange hakk bedre enn å måtte takle det du har gjort enda en gang, når julen er såpass kort. Håper uansett du får en fin jul ❤️ 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #12 Del Skrevet 11. desember 2024 secrets skrev (34 minutter siden): Jeg er en voksen kvinne i begynnelsen av 30-årene. Jeg står mellom å feire jul med min far og mine søsken, eller feire jul alene. Jeg er jo voksen og bestemmer dette selv. Kunne gjerne tenke meg å feire jul med familie, men med tanke på flybilletter så er det vanskelig å gjøre det kort med tanke på pris osv. Når jeg er hjemme i julen bor jeg hos min far. Mens mine søsken bor andre steder i byen og har mulighet å trekke seg tilbake. Planen i år er å feire julaften hos en av mine søsken, men likevel blir jeg å bo hos min far. Mine søsken er sjelden hos min far og det gjelder julen også. Blir kanskje noen timer og holder det overfladisk. Jeg har ikke lyst å presse meg på mine søsken og de bor i små leiligheter og har dermed ikke plass til meg. Vi er alle klar over hvordan vår far er. Jeg har ikke før i voksen alder skjønt denne dynamikken og hvordan jeg har blitt behandlet av min far. Han klarer å lage en krangel/diskusjon av alt og prøver alltid å få meg til å bli syndebukken. Det var meg som gjorde noe galt. For å ta utgangspunkt i forrige jul, så lagde han krangel ut av ingenting. Der jeg kom hjem og han forventet at jeg skulle vaske/rydde til jul. Jeg sa jeg var utrolig sliten og tilbydde meg å vaske/rydde gangen eller en annen del og det var ikke godt nok. Han smelte med døren, ropte og skrek. Hvor lat og udugelig jeg var. Dette pågikk i flere dager med silent treatment og slamring med døren. Når vi dro til en av mine søsken for å feire julaften var stemningen fin, med en elefant i rommet. Det var første julen vi feiret et annet sted enn hjemme. Det var min far i utgangspunktet sur for. Jeg husker han satt å «skulte» på meg fra en annen kant av stuen. Det var bare veldig ubehagelig. Jeg ville ikke fortelle det til mine søsken fordi jeg ville ikke ødelegge stemningen. Men jeg fortalte det på veien til flyplassen, da en av mine søsken kjørte meg. Jeg klarte ikke holde tårene tilbake og måtte bare få det ut. Jeg skjønner at det er vanskelig for de også. Og at de opplever nok dette selv i ulik grad. Og er årsaken til at de prøver å holde en god tone med avstand. Jeg var helt utslitt etter forrige jul og dette har pågått de fire siste julefeiringene. Jeg kunne si en mening eller gjøre noe som var helt «feil» og det kom ofte med negative sanksjoner. Slamring med dører, roping, skriking og få høre uhyggelige ting. Jeg har følt meg engstelig og utrygg. Jeg har nok også syns det har vært kjipt at mine søsken ikke har gjort noe eller sagt noe. At de har vært stille. Det var akkurat som det forsterket det min far sa. At dette var kun min feil og at jeg var den som gjorde noe. Jeg klandrer ikke mine søsken, men det har føltes ensomt. Og siden jeg ikke opplever støtte i disse situasjonene fra noen kanter når jeg er der, har det å feire jul alene virket som det beste alternativet. Jeg kan selvsagt gå en tur osv, men det som skjer hjemme hos min far kan pågå hele julen. Det er bare utrolig ubehagelig. I julen skal man kunne ta et pust i bakken og bare nyte tiden. Bli klar for det nye året. Det har jeg ikke opplevd de siste årene. Kan en jul alene bli koselig? Jeg bor i en annen by og har egentlig ikke et stort nettverk her. Jeg har hatt behov for å være alene og har opplevd mye i livet. Jeg koser meg i eget selskap og føler meg sjelden ensom. Jeg syns julen er utrolig fin og elsker jul. Men det føles ensomt å være i denne situasjonen og ha det slik. Skriver dette i håp om at noen kanskje har noen gode råd eller opplevd lignende? Jeg vet jo at dette er dypere/større enn bare julefeiring. Men nå er det i hovedsak denne situasjonen det gjelder, men om noen har noen gode råd utover det setter jeg stor pris på det. 1. Din far er en dust. Ikke dra til han 2. Du er heldig tross alt,du har søsken som forstår DEG. Kanskje en av de har plass til deg? Du er bare 1 person. Du trenger ikke stor plass noen få dager. Jeg har ingen familie. Da jeg kuttet ut foreldre av gode grunner mistet jeg søsken og,alle er overfladiske å valgte foreldre sin side. Jeg har barn da så aldri alene,samt fantastisk kjæreste. Når det er sagt kunne jeg hatt det fantastisk alene en jul,elsket fred og ro❤ Anonymkode: 4e2d9...a64 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Missi- Skrevet 11. desember 2024 #13 Del Skrevet 11. desember 2024 Støtter HMK det var en god melding 👍 Vet at slike ting er lettere sagt enn gjort, jeg har også en utfordrende familie og gruer meg til vær jul ❤️du er ikke alene vi er nok mange ❤️ Etter mange år i terapi har jeg begynt sette noen tydelige grenser og rammer. Jeg er veldig glad i familien min men jeg ønsker ikke lenger tillate at de ødelegger min mentale helse selv ikke i julen ❤️ Om du ikke går i terapi anbefaler jeg det ❤️ Min psykolog sa en gang :den største sorgen er kansje at du aldri fikk den mammaen du hadde ønsket deg og fortjent ❤️ Sånn virker det som det er med pappan din også ❤️kansje du er litt for flink pike også? Fort å havne der om man vokser opp med mye ansvar som barn ❤️husk at pappan din er ikkje ditt ansvar. Tenker at om du lander på feire jul alene prøv å sysselsette deg, høre mer en frivillig organisasjon om du kan hjelpe høre om du har venner du kan være hos? Jeg feiret jul helt alene en gang det ble for tøft særlig med den bakrunnen jeg har ble for mye å tenke på i stillheten ❤️ I år feirer jeg litt med familie, litt alene og litt med veninner ❤️ Håper du finner en løsning som er best for DEG❤️husk at det også er lov ❤️❤️ 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #14 Del Skrevet 11. desember 2024 Hadde ikke giddet å bo hos ham. Har du noen slekt i nærheten av der du bor? Min familie er eneste i slekta som bor her, men plutselig et år fikk vi melding fra mammas fetters datter som lurte på om hun kunne komme til oss sånn at hun slapp å sitte alene. Kjempetøft av henne å spørre. Hun har feiret jul med oss to eller tre ganger nå Anonymkode: 8296a...cc8 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #15 Del Skrevet 11. desember 2024 Jeg hadde også gått for hotell eller airbnb, eller blitt hjemme. Anonymkode: f6a99...35a 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #16 Del Skrevet 12. desember 2024 secrets skrev (7 timer siden): ... Kunne gjerne tenke meg å feire jul med familie, men med tanke på flybilletter så er det vanskelig å gjøre det kort med tanke på pris osv. Skjønner ikke dette. Gjøre oppholdet kort? Eller har du ennå ikke kjøpt billett? Anonymkode: 0d847...b70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #17 Del Skrevet 12. desember 2024 Alene ❤ Anonymkode: cd076...2bf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #18 Del Skrevet 12. desember 2024 Jeg hadde blitt hjemme, ut fra hva du forteller er det ekstremt mye mer slitsomt å være der enn å kanskje føle seg litt ensom en liten stund. Jeg hadde kjøpt meg snop og mat og sett julefilmer og nytt freden. ELLER; jeg ville meldt meg som frivillig på et eller annet arrangement i nærheten av deg på julaften, og blitt med og arrangere jul for ande som trenger det! Anonymkode: ff94c...58d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 12. desember 2024 #19 Del Skrevet 12. desember 2024 Jeg hadde feiret jul alene. Jeg har valgt å feire jul alene, og det var ikke hverken trist eller ensomt, det er hva du gjør det til, spesielt når alternativet er dysfuksjonell samhandling villejeg definitivt valgt å feire alene. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #20 Del Skrevet 12. desember 2024 -Missi- skrev (8 timer siden): Støtter HMK det var en god melding 👍 Vet at slike ting er lettere sagt enn gjort, jeg har også en utfordrende familie og gruer meg til vær jul ❤️du er ikke alene vi er nok mange ❤️ Etter mange år i terapi har jeg begynt sette noen tydelige grenser og rammer. Jeg er veldig glad i familien min men jeg ønsker ikke lenger tillate at de ødelegger min mentale helse selv ikke i julen ❤️ Om du ikke går i terapi anbefaler jeg det ❤️ Min psykolog sa en gang :den største sorgen er kansje at du aldri fikk den mammaen du hadde ønsket deg og fortjent ❤️ Sånn virker det som det er med pappan din også ❤️kansje du er litt for flink pike også? Fort å havne der om man vokser opp med mye ansvar som barn ❤️husk at pappan din er ikkje ditt ansvar. Tenker at om du lander på feire jul alene prøv å sysselsette deg, høre mer en frivillig organisasjon om du kan hjelpe høre om du har venner du kan være hos? Jeg feiret jul helt alene en gang det ble for tøft særlig med den bakrunnen jeg har ble for mye å tenke på i stillheten ❤️ I år feirer jeg litt med familie, litt alene og litt med veninner ❤️ Håper du finner en løsning som er best for DEG❤️husk at det også er lov ❤️❤️ Hjelpe meg, hjerte-overload! Helt ved siden av saken, men dette er det ingen som orker å lese (bare et tips til den som skrev innlegget). Når det gjelder HI: I ditt sted hadde jeg definitivt blitt hjemme. Faren din høres forferdelig ut, og det er uholdbart at søsknene dine ikke reagerer. Men de er vel kuet av ham de også. Bli hjemme! Bruk noen av pengene du ellers hadde brukt på flybilletter, gaver osv. på noe fint til deg selv, kjøp yndlingssjokoladen din, se filmer, drikk vin, kos deg. Nyt å ha fri fra jobben. Nyt å ha stått opp for deg selv og trukket en grense overfor den fryktelige faren din og sagt at dette finner du deg rett og slett ikke i. Anonymkode: 6bce0...cfd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå