Gå til innhold

Snøkaoset


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Send gutten på skolen. Jeg blir litt lattermild når jeg ser nyhetene på vinterstid, og det kommer snø på østlandet. Det er kaos overalt, men biler i grøfta og Viking og andre jobberovertid. Vi bor da i et land med vinter, og litt snø er da ikke farlig. I helga kom det til sammen 40 cm her vi bor og det var ikke nevnt på nyhetene en gang. Hvilke dekk bruker dere? Det er 1.mars og man skulle tro dere hadde vendt dere på vinteren.

Nå er det ganske stor forskjell på 40 cm i løpet av helga, og 70-90 cm i løpet av et halvt døgn!

Kombinert med vind (snøfokk), ikke brøyting, mye trafikk, mange utenlandske biler med dårlige dekk, ikke tilrettelagt fra offentlige etater med tanke på stort snøfall, osv så har du oppskriften på det komplette kaos, uansett hvor i landet du bor...

Du kan gjerne bli lattermild, men det er en fordel å vite hva du snakker om før du latterliggjør noen.

Det er ganske mange her som kommer fra normalt snørike områder, og som aldri har trodd at snøfall kunne oppleves slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Utflytta nordlænning
Send gutten på skolen. Jeg blir litt lattermild når jeg ser nyhetene på vinterstid, og det kommer snø på østlandet. Det er kaos overalt, men biler i grøfta og Viking og andre jobberovertid. Vi bor da i et land med vinter, og litt snø er da ikke farlig. I helga kom det til sammen 40 cm her vi bor og det var ikke nevnt på nyhetene en gang. Hvilke dekk bruker dere? Det er 1.mars og man skulle tro dere hadde vendt dere på vinteren.

Jeg kommer fra en av de mest snørike innlandskommunene nord for polarsirkelen selv, men har bodd i Vestfold den siste halvdelen av livet mitt.

Jeg kjenner igjen reaksjonen din (pleide å si det samme før jeg flytta), men jeg må bare si......du må oppleve det her nede før du kritiserer.

Her er det tross alt flere flere mennesker...ergo flere biler. Her nede er det brøytebudsjetter som baserer seg på snøfattige vintere og jeg støtter en tidligere innskriver....veiene mysser av utenlandske trailere uten vinterdekk og kjetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send gutten på skolen. Jeg blir litt lattermild når jeg ser nyhetene på vinterstid, og det kommer snø på østlandet. Det er kaos overalt, men biler i grøfta og Viking og andre jobberovertid. Vi bor da i et land med vinter, og litt snø er da ikke farlig. I helga kom det til sammen 40 cm her vi bor og det var ikke nevnt på nyhetene en gang. Hvilke dekk bruker dere? Det er 1.mars og man skulle tro dere hadde vendt dere på vinteren.

Jeg kommer også fra et sted der vi er vant med mye snø, men det er stor forskjell på når det kommer en halvmeter snø i ei lita bygd og når det laver ned midt i byen. For det første er det mange flere biler på veien. Veiene blir heller ikke brøytet i løpet av noen få timer slik jeg er vant til hjemmefra. Her kan snøen ligge i gatene i flere dager. Når de først brøyter er det ikke noe sted å gjøre av snøen. Dvs de brøyter den ut mot kantene, slik at bilene som står parkert blir pakket inn med snø. Det blir derfor helt håpløse parkeringsforhold, noe som fører til at folk parkerer litt i hytt og pine. Fremkommeligheten blir derfor enda værre.

Det er jo også sjelden det er snø på veiene her i forhold til der jeg kommer fra, hvor vi har snø fra oktober/november til april/mai. Så mange bilister her er ikke vant til å kjøre på is og snø, og sliter selvfølgelig ekstra mye på dette føret. Nå er det forøvrig blank is med et godt lag snø oppå utenfor her. Livsfarlig å gå, og heller ikke særlig enkelt å komme seg fram på. ortauene blir så og si aldri brøytet, så fotgjengerne må gå midt i veien. Ikke spesielt enkelt for bilistene som må ha god fart for å komme opp bakker når det er fullt av folk midt i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
I helga kom det til sammen 40 cm her vi bor og det var ikke nevnt på nyhetene en gang. Hvilke dekk bruker dere? Det er 1.mars og man skulle tro dere hadde vendt dere på vinteren.

Hvor mange mennesker bor det der du bor da? Runt 500 000 kanskje? Det er mye trikk, buss, t-bane, trailertrafikk fra mellom-Europa og rushtid? Er du klar over at minst 1/3 av Norges befolkning bor innen en times kjøring fra Oslo, og at veldig mange pendler hit? Når det da kommer mye snø er det ikke rart det blir kaos. Alt går litt saktere, og mere skal det ikke til. I går ventet jeg på trikken i en halvtime, og det viste seg at sporvekslerne hadde blitt fulle av snø og dritt, og det tok tid å renske opp i det. Så ble masse trikker stående og vente. Sånt skjer flere steder, og det forplanter seg. Når en drøss lange trailere blir stående langs veiene sier det seg selv at det skaper problemer for de andre trafikantene. Dette har ikke noe med vinterdekk eller ikke å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg som blir litt lattermild bor på ett tettsted i trøndelag, og jobber i Trondheim. Trafikken inn til byen her og kan bli litt kaotisk til tider på vinterstid når det snør mye, men jeg kjører nå disse milene hver dag, og det er meget sjelden jeg ser privatbiler ligge i grøfta. Den uka på januar vi hadde storm kjørte jeg også denne veien hver dag. Og jeg tror ikke brøytinga rundt Oslo er noe verre enn den kan bli til tider på enkelte veier her. En annen ting er at den verste trafikken rundt skolene på morgen og ettermiddag, er foreldre som kjører sine barn til skolen. Jo flere som gjør dette jo farligere er det for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg husker ikke sist jeg så en privatbil i grøfta jeg heller, og jeg bor i Oslo. Det er ikke det det dreier seg om! Dessuten er det rundt 150 000 mennesker i Trondheim? Mot Oslos rundt 800 000 i følge SSB: http://www.ssb.no/aarbok/tab/tab-051.html

Det sier seg selv at dette ikke er sammenlignbart.

Enhver forelder må vurdere værforhold og skolevei for sine barn, for det kan variere veldig mye. Bor man et sted med brøytekanter og rushtrafikk og uoversiktlige situasjoner på skoleveien skjønner jeg godt at man ikke vil la ungene gå til skolen alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest x-trønder

Jeg kommer også fra trøndelag, har bodd både på et lite sted og på et tettsted og i Trondheim. Og jeg vil våge å påstå at det kan være like ille der med et sånt vær som er her nede nå, og med like mange sytende trøndere. :) Men i år har dere sluppet unna dette været og i Oslo og omegn er det verste vinteren på flere år. De fleste av oss forholder oss til det vinterværet vi er vant til og når det snør og blåser som det gjør nå så skal det noe til for å få unna snø og da blir det kaos, i går var det lange køer og det skyldtes ikke privatbilistene, men trailere som ikke er skodd for vinterføre.

Hvis man blir anbefalt å holde seg inne så gjelder det vel også skolebarn. I dette været har ikke skolene skidag selv om det er satt opp på planen, de ser an været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg kommer også fra trøndelag, har bodd både på et lite sted og på et tettsted og i Trondheim. Og jeg vil våge å påstå at det kan være like ille der med et sånt vær som er her nede nå, og med like mange sytende trøndere.  :)  Men i år har dere sluppet unna dette været og i Oslo og omegn er det verste vinteren på flere år. De fleste av oss forholder oss til det vinterværet vi er vant til og når det snør og blåser som det gjør nå så skal det noe til for å få unna snø og da blir det kaos, i går var det lange køer og det skyldtes ikke privatbilistene, men trailere som ikke er skodd for vinterføre.

Hvis man blir anbefalt å holde seg inne så gjelder det vel også skolebarn. I dette været har ikke skolene skidag selv om det er satt opp på planen, de ser an været.

Enig - trøndere syter også over været, med god grunn :-) En grunn til at vi ikke ser så mange biler i grøfta her oppe (mulig vi bor i samme kommune alle vi i tråden..), er vel at de kjører helt ut i elva, i hvert fall der jeg bor... Skjer da masse utforkjøringer her også, men trafikktettheten er jo lavere. En annen ting er at det ER mange flere som er uforberedet på slikt vær i Østlandsområdet, og disse skaper selvsagt problemer for alle andre.

Om det er pga dårlig sikt og rell fare for at biler skal kjøre på ungene på fortauet o.l synes jeg man kan holde barna inne. Nå har jeg ikke barn selv, da, men i noen tilfelle går det an å la dem være hjemme.

Her hvor jeg bor var det forresten 30 kuldegrader på vår gradestokk - og frost på innsiden av soveromsvinduene i morges :-) Hadde ikke hjulpet å holde barna innendørs da, kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll

40cm på en helg?? Heldige dere som fikk så lite snø, da!! Her var det 40cm iløpet av noen få nattetimer, full storm og det bare fortsatte og fortsatte og fortsatte å snø. Jeg kommer fra et sted vi er VELDIG vant til vinter, og jeg har ALDRI opplevd maken til sånn det var her i Grenland i går!!!

Jeg er også en av dem som fnyser når det kommer 15cm snø i Oslo og det blir fullt kaos, men når det er slike tilstander som det var i går fnyser ikke selv jeg. Det eneste jeg fnyser over da (eller knurrer er vel mer riktig...) er de forbaskede utenlandske lastebilene uten vinterdekk og kjetting. De burde stoppes ved grensa!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gaja ii

vi burde hatt en islagt oppoverbakke inn i landet, slik at de med dårlige dekk ikke hadde mulighet til å komme seg over grensa. :sjarmor:

de fleste køene og trafikk-korkene på østlandsområdet for tida blir laget av utenlandske trailere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja vi trøndere klager også på været, men det er ikke på riksdekkende nyheter så snart det begynner å snø. Det er det som irriterer meg. Vi kan ha den drittvinteren i mange måneder, men så fort det snør i Oslo er hundre og ett ute, og det er på Dagsrevyen hvor grusomme trafikkforhold det er osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
vi burde hatt en islagt oppoverbakke inn i landet, slik at de med dårlige dekk ikke hadde mulighet til å komme seg over grensa.  :sjarmor:

de fleste køene og trafikk-korkene på østlandsområdet for tida blir laget av utenlandske trailere....

Tror jeg så 15 trailere på vei hjem i går, noen satte på kjetting og andre bare sto der- og da blir det kø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja vi trøndere klager også på været, men det er ikke på riksdekkende nyheter så snart det begynner å snø. Det er det som irriterer meg. Vi kan ha den drittvinteren i mange måneder, men så fort det snør i Oslo er hundre og ett ute, og det er på Dagsrevyen hvor grusomme trafikkforhold det er osv.

Sitter dere ofte 7 timer i kø der oppe?

Blir det ofte hentet ut personer med beltebiler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja vi trøndere klager også på været, men det er ikke på riksdekkende nyheter så snart det begynner å snø. Det er det som irriterer meg. Vi kan ha den drittvinteren i mange måneder, men så fort det snør i Oslo er hundre og ett ute, og det er på Dagsrevyen hvor grusomme trafikkforhold det er osv.

Pleier du å sitte 5 timer i kø for å kjøre 15 km, slik tilfellet var for en del av de som dro fra Sentrum til Nordstrand?

Pleier bilene å bli innesnødd mens man står i kø, slik tilfellet var med biler i Telemark?

Og hvis du pleier det, SO WHAT!? Folk på Østlandet er ikke vant med så mye snø, det er særdeles ikke trailere på sommerdekk fra Europa heller. Og da blir det stort trafikkkaos, uansett hvordan folk der DU bor takler været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Ja vi trøndere klager også på været, men det er ikke på riksdekkende nyheter så snart det begynner å snø. Det er det som irriterer meg. Vi kan ha den drittvinteren i mange måneder, men så fort det snør i Oslo er hundre og ett ute, og det er på Dagsrevyen hvor grusomme trafikkforhold det er osv.

Hvis man slår sammen folketallene i Oslo og Akershus får man rundt 1 040 000. Det sier seg selv at det da er mange som er interessert i å høre om hvorfor de sto timesvis i kø den dagen. At en gubbe fra Indre Blåsborttoppen måtte vente på bussen i 30 minutter ekstra en mandags ettermiddag er det faktisk bare den gubben og kanskje kjerringa hans som er interessert i å vite noe om. Nyheter kan aldri bli rettferdig fordelt, det som flest er interessert i, eller som kaprer flest tv-tittere/radiolyttere/avislesere er det som kommer på nyhetene. At det er irriterende skjønner jeg, men det er da pokkern ikke oss oslofolk sin feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker " stakkars folk som bor i og rundt Oslo som har det så mye verre enn andre i landet når det snør" :ler::ler: akkurat som dere har enerett på å klage på været..

INGEN fra Oslo klaget på været når orkanene raste vestlandet og både ødela hjem og liv...

INGEN klaget slik folk fra Oslo gjør fra vestlandet heller fordi vi er vant til vær - i allefall dårlig vær...

Det skjer stadig vekk - forleden kjørte en buss av veien med skoleungdom i og en ble alvårlig skadd - alikevel klager de fra Oslo om at de ikke kommer frem - HALLOOO!

Skjerp dere - litt snø og kulde har aldri tatt livet av noen med mulighet for å kle og sko seg etter forholdene...

Det blir litt stakkarslig syns jeg at dere syter slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier du å sitte 5 timer i kø for å kjøre 15 km, slik tilfellet var for en del av de som dro fra Sentrum til Nordstrand?

Du har et valg da - du kan velge å bo der kaoset er eller du kan flytte - så slutt å syt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

INGEN fra Oslo klaget på været når orkanene raste vestlandet og både ødela hjem og liv...

INGEN klaget slik folk fra Oslo gjør fra vestlandet heller fordi vi er vant til vær - i allefall dårlig vær...

Det skjer stadig vekk - forleden kjørte en buss av veien med skoleungdom i og en ble alvårlig skadd - alikevel klager de fra Oslo om at de ikke kommer frem - HALLOOO!

Orkaner og slikt får da mediedekning?

Med en logikken din burde INGEN i Norge klage, de i Afrika som dør foreldreløse av Aids og sult har det uansett mye verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...